Gå til innhold

Forsvarlig å ta ut baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 4 mnd. Bor nordpå og det er i dag 7 kuldegrader ute og vindstille. Det kaldeste vi har hatt henne ute er 5 kuldegrader. Er det forsvarlig å ta henne ut i vogna? Skal trille til byen som tar 10 minutter, være inne i 2 timer, så trille tilbake som tar 10 minutter.

Leste at en hudlege mener at 5 kuldegrader er maksgrensa for å ta ut barn under 2 år, mens to stk helsestasjoner mente at maks 10 kuldegrader for å ta ut barn under 2 år.

Anonymous poster hash: 87970...853
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er vindstille og ungen ligger nedi ei vogn, er det absolutt ingen fare å ta med ut i både 7,8,9 og 10 minus. Min og alle de andre må i bhg sov ute i vognen i to timer i den temperaturen.

Anonymous poster hash: 32fc5...1bc
Skrevet

Så lenge det er vindstille og ungen ligger nedi ei vogn, er det absolutt ingen fare å ta med ut i både 7,8,9 og 10 minus. Min og alle de andre må i bhg sov ute i vognen i to timer i den temperaturen.

Anonymous poster hash: 32fc5...1bc

Aha. Og du kjenner ikke til tilfeller hvor babyer har dødd av dette? Er det forsvarlig å la en baby sove ute i 10 kuldegrader? Hvor ofte går barnehage ut og sjekker babyer/barn som ligger i vogn?

Skrevet

Mine har sovet ute i -10 grader siden de begynte i Bhg. De er godt kledd, ligger i gode poser og i le slik at de ikke får vind på seg (naturbhg). De sov på reinsdyrskinn, men inni gode soveposer. Det satt en voksen med de hele tiden.

Jeg tok selv med babyene ut på trilleturer i -10 grader. Hadde ikke annet valg da de er født på vinteren og det var så kaldt ute. Ut må man uansett:) passer jo på at babyene er godt kledd.

Anonymous poster hash: c264d...cd0

Skrevet

Mine har sovet ute i -10 grader siden de begynte i Bhg. De er godt kledd, ligger i gode poser og i le slik at de ikke får vind på seg (naturbhg). De sov på reinsdyrskinn, men inni gode soveposer. Det satt en voksen med de hele tiden.

Jeg tok selv med babyene ut på trilleturer i -10 grader. Hadde ikke annet valg da de er født på vinteren og det var så kaldt ute. Ut må man uansett:) passer jo på at babyene er godt kledd.

Det går nesten alltid bra, heldigvis. Leste en historie om ei jente på 11 mnd som døde i pulken. Hun var livløs de foreldre kom til parkeringsplass og livet stod ikke til å redde. Tragisk. Da var det 10 kuldegrader og vindstille. Det som er problemet, er at ikke alle tåler i puste inn den kalde lufta i lungene.

Skrevet

Det går nesten alltid bra, heldigvis. Leste en historie om ei jente på 11 mnd som døde i pulken. Hun var livløs de foreldre kom til parkeringsplass og livet stod ikke til å redde. Tragisk. Da var det 10 kuldegrader og vindstille. Det som er problemet, er at ikke alle tåler i puste inn den kalde lufta i lungene.

Den historien husker jeg. foreldrene hadde glemt voksiposen og hadde derfor kun pakket babyen inn i provisoriske tepper og jakker. De valgte å gjennomføre turen på tross av glemt voksipose. De antok at babyen sov og sjekket ikke babyen underveis da de tidligere hadde gått denne turen mange ganger lg babyen alltid sov gjennom turen. Jeg husker denne historien godt da det skjedde på stedet min stemor kommer fra.

Babyen var forfrosset, og hadde ingenting med den kalde luften babyen pustet inn. Vanlige babyer tåler å puste inn kald luft så sant de ikke har astma eller andre liftsveisproblemer.

Skrevet

Den historien husker jeg. foreldrene hadde glemt voksiposen og hadde derfor kun pakket babyen inn i provisoriske tepper og jakker. De valgte å gjennomføre turen på tross av glemt voksipose. De antok at babyen sov og sjekket ikke babyen underveis da de tidligere hadde gått denne turen mange ganger lg babyen alltid sov gjennom turen. Jeg husker denne historien godt da det skjedde på stedet min stemor kommer fra.

Babyen var forfrosset, og hadde ingenting med den kalde luften babyen pustet inn. Vanlige babyer tåler å puste inn kald luft så sant de ikke har astma eller andre liftsveisproblemer.

http://www.aftenposten.no/helse/article527979.ece

Eller er det denne historien du tenker på? Det er en annen enn den jeg husker, men her døde babyen fordi hun hadde sklidd ned i pulken, ikke av kulden.

Skrevet

Kanskje jeg er overnervøs. Dette er første baby, men siden det er vindstille og 7 kuldegrader tar jeg sjansen. Skal sjekke henne underveis. Tar på henne to luer, ullklær, heldrakt, pakker henne inn i voksipose med ett ekstra teppe :)

Skrevet

Det er helt trygt.

Hvordan trur du alenemødre uten bil klarer seg en hel vinter.

Anonymous poster hash: 169a7...2c4

Skrevet

Det er helt trygt.

Jeg tar sjansen siden det er vindstille og kun tar 10 minutter. Alenemødre har jeg tenkt på ja, kanskje de tar taxi eller har barnevakt :)

Skrevet

Overhodet ikke noe problem. Luften rundt hodet til ungen inni kalesjen er mye varmere enn luften utenfor. Legg et termometer inni der så ser du..

Sjansen er større for at du har kledd ungen for mye så den svetter i vognposen sin enn at den fryser.

Anonymous poster hash: 352ad...962

Skrevet

Det er helt trygt.

Jeg tar sjansen siden det er vindstille og kun tar 10 minutter. Alenemødre har jeg tenkt på ja, kanskje de tar taxi eller har barnevakt :)

Nei det har dem ikke. Hvertfall ikke jeg. Har tre barn og aldri hatt bil.

Her må vi ut uannsett hvor kaldt det. Ingen av barna har tatt skade. 15 minutter til barnehage og butikker. Ingen buss forbindelse.

Kle barnet godt så går det bra :)

Skrevet

Det er helt trygt.

Nei det har dem ikke. Hvertfall ikke jeg. Har tre barn og aldri hatt bil.

Her må vi ut uannsett hvor kaldt det. Ingen av barna har tatt skade. 15 minutter til barnehage og butikker. Ingen buss forbindelse.

Kle barnet godt så går det bra :)

Takk for tips :) Er nå overbevist om at det vil gå bra :)

Skrevet

Pulk er skumlere enn vogn fordi de sitter så nærme bakken, der er det kaldere.

Jeg gikk ute når jeg måtte hele vinteren med min desemberbaby. Selv i tjue minus var hun varm/lun på kinna(og resten av kroppen), det er vesentlig lunere inni ei vogn enn ute. 😊 Gikk jo ikke tur for turens skyld på de kaldeste dagene, men måtte jo på matbutikken osv. 😊

Det du kan gjøre er å kjøpe et sånn ute/innetermometer, og ha utedelen i vogna/vognposen, da ser du jo hvor varmt hun faktisk har det. Vi bruker det alltid i pulken.

Anonymous poster hash: 1d236...b0a

Skrevet

Kanskje jeg er overnervøs. Dette er første baby, men siden det er vindstille og 7 kuldegrader tar jeg sjansen. Skal sjekke henne underveis. Tar på henne to luer, ullklær, heldrakt, pakker henne inn i voksipose med ett ekstra teppe :)

Hei :-) Jeg har jobbet på småbarnsavdeling og der sover de alltid ute i 10 minus. Det holder fint med ull undertøy og tykk hjemmestrikket ull dress, Tykke ull sokker, ull lue, hals og foret votter. Legg henne på lammeskinn og med en voksipose. Jeg opplevde flere foreldre som var hysteriske og mente at jeg skulle kle på dobbelt så mye klær. De barna var gjennomvåte og det er ubehagelig for barnet samtidig som det er større sannsynlighet for å fryse. God tur :) 

Skrevet

Kanskje jeg er overnervøs. Dette er første baby, men siden det er vindstille og 7 kuldegrader tar jeg sjansen. Skal sjekke henne underveis. Tar på henne to luer, ullklær, heldrakt, pakker henne inn i voksipose med ett ekstra teppe :)Anonymous poster hash: 87970...853

Bare pass på at baby ikke blir for varm, det er også en fare. husk at det fort blir tett i en vogn, og lufta inne i voksiposen isolerer godt. I begynnelsen ville jeg lagt et termometer nederst i voksiposen slik at du føler du har kontroll.

God tur:)

Skrevet

Husk at det er veldig forskjell på vogn og pulk. Pulken ligger nedpå snøen og det er flere grader kaldere så nærmt bakken. Barnet bør helst være nærmere året for å ligge i pulk. Så ikke sammenlign tur med vognen med tur med pulk.

Helsesøsteren vår sier grensen for å gå it med babyer er minus 10 grader. En gang det var et par minusgrader ute målte jeg 9 grader inne i kalesjen på vognen ved hodet til baby. Så det sier litt om hvor mye varmere luften er inni der. Jeg gikk tur med baby 4 mndr i flere timer i dag i 3 minus i Bergen. (Her er det så fuktig luft at 3 minus føles ganske kaldt.) Hadde på ullbody og ullstilongs, vindtett fleecedress, ullsokker, ullvotter, tynn ull-lue med hals og en ull-lue med knyting utenpå den. Lå i lammeskinnspose. Han var skikkelig varm 😛

Anonymous poster hash: 7e93a...4e0

Skrevet

Er det -10 som er grensa nå? Sist jeg hadde baby var det -15 som var maxgrensen for at babyene kunne sove ute. Vi hadde babyen sovende ute i lammeskinnspose i -10-12 uten problemer. Sov så godt atte, og var god og varm nedi posen. Her er det tørr luft, så kulden kjennes ikke så kald som ved kysten f.eks.

Anonymous poster hash: 3a25f...c01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...