Gå til innhold

Deres beste tips for sparing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må ta grep om økonomien nå og trenger sparetips fra dem som holder budsjett - mat, husholdning, andre utgifter osv.

Det som IKKE kan spares her er:

* barnas fritidsaktiviteter

* bilutgifter

Anonymous poster hash: ba105...388
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handle en gang i uka

Lage middagsplan
Kjøpe stort når det er tilbud på varer man bruker mye av

Kutte ut halvfabrikat og lage mat selv

Bake selv

Skrevet

Handle en gang i uka

Lage middagsplan

Bake selv

Jeg har ikke mulighet til å bake selv, men lager det meste fra bunnen. Hvordan løser dere det med brød, frukt osv, dere som handler en gang i uka?

Skrevet

Dytter

Skrevet

Handle en gang i uka

Lage middagsplan

Bake selv

Jeg har ikke mulighet til å bake selv, men lager det meste fra bunnen. Hvordan løser dere det med brød, frukt osv, dere som handler en gang i uka?

Frukt holder fint en uke på benken, eller man kan legge det i kjøleskapet. Brød, om vi kjøper, så deler vi det i skiver på butikken og fryser det ned. Da tar vi opp kun det vi skal ha og har ikke svinn eller tørt brød. Frosne skiver i matpakken er genialt, de holdet pålegget ferskt og tiner til man skal spise. 

Skrevet

Se på småforbruket. Mange bekker små, osv. En kjøpekaffe her, en brus der, ei pølse på bnsinstasjonen, et ukeblad osv. Små summer hver for seg, men når man begynner å legge dem sammen, så blir det mye penger av det. Ellers så er det lurt å se på abonnementer, strømavtaler, forsikringer osv. 

Spis opp restematen. Vi har restemiddag ihvertfall en dag i uka, da spiser vi enten restene som de er eller lager pai, suppe, pytt i panne el av dem. Å kaste mat er som å kaste penger.

Skrevet

Handle en gang i uka

Lage middagsplan

Bake selv

Frukt holder fint en uke på benken, eller man kan legge det i kjøleskapet. Brød, om vi kjøper, så deler vi det i skiver på butikken og fryser det ned. Da tar vi opp kun det vi skal ha og har ikke svinn eller tørt brød. Frosne skiver i matpakken er genialt, de holdet pålegget ferskt og tiner til man skal spise. 

Takk for tips. Vi har dessverre opplevd at frukten ikke holder en uke på benken, da kvaliteten på frukten i butikkene her er svært varierende :( Så blir nok å fylle på frukt to ganger per uke.

Skrevet

Se på småforbruket. Mange bekker små, osv. En kjøpekaffe her, en brus der, ei pølse på bnsinstasjonen, et ukeblad osv. Små summer hver for seg, men når man begynner å legge dem sammen, så blir det mye penger av det. Ellers så er det lurt å se på abonnementer, strømavtaler, forsikringer osv. 

Spis opp restematen. Vi har restemiddag ihvertfall en dag i uka, da spiser vi enten restene som de er eller lager pai, suppe, pytt i panne el av dem. Å kaste mat er som å kaste penger.

Tusen takk for tipsene. Vi har den billigste forsikringen, det nest billigste abonnementet på internett (det går ikke med den billigste fordi da bruker man 5 minutter på å laste opp en side). Kjøper sjeldent noe ute, men det er en god ide å se over småforbruk. Strømleverandør har vi bare en her i kommunen, så det går ikke an å bytte.

Det med restemiddager var ganske genialt, ellers bruker vi å gi rester til hunden i stedet for hundeforet - vi har veldig lite våtavfall generelt, kanskje 3-4 poser i måneden.

Skrevet

Etter lønnsøkning de tre foregående år, så laget jeg autotrekk fra lønnskonto til sparekonto på den månedlige summen mer utbetalt :)

Jeg trekker også litt ekstra i skatt, deilige penger og få i juni. "lommepenger" på ferien blir det som regel :)

Føler dette er sparing jeg ikke merker, før jeg skal bruke det. Og da har det blitt spart såpass at det monner. Skatten er jo "låst" til den er beregnet tilbakebetalt, og sparetrekk fra lønn har jeg i en annen bank uten kort til, heller ikke laget meg mobil bank eller noe. MÅ inn på en vanlig PC for og føre over og bruke av denne. Ikke like lettvint da.

Anonymous poster hash: 29eea...9ae
Skrevet

Gå ogjennom alle forsikringer, der kan dere spare flere tusen. Ring rundt, si at dere har en ringerunde på forsikringer og at dere vil bytte forsikringsselskap om dere får et godt tilbud.

Strømutgifter ? Skru av lys og skru ned temperatur i rom dere ikke oppholdere i. Varmekablene trenger heller ikke og stå på fult. Hondklær kan fint brukes flere ganger. Vask kun klær når dere har full maskin,mammen gjelder oppvaskmaskinen. Ikke stå 20 min i dusjen bare for det er så deilig.

Følg med på div tilbudsaviser handl billig men god mat, kjøp den frukten og de grønnsakene som er på tilbud. Kjøp gjerne kjøtt ol med kort dato da dette er nedprisede varer. Frys det ned om du ikke skal bruke det med engang. Finnes masse god men billig mat. Feks så er supper god vintermat. Koster veldig lite og lag fra bunnen av, dessuten kan du lage store porsjoner og fryse ned. Suppe er også fin lunsj og turmat :)

Hermetiske tomater er billig og det er ofte på tilbud type 2 for ti kr. Da kan du lage tomatsaus til pizza, lasagne, pasta, kjøttbollernol. Frys ned.

Bruk kjøp og salg sidene på fb her finner du både klær, sko og div utstyr til både dere voksne og barna. Mye og spare dessuten er det bra for miljøet.

Har dere mye klær, div utstyr ol som dere ikke bruker, er blitt for lite osv, selg unna.

Skrevet

Handle en gang i ukaLage middagsplanKjøpe stort når det er tilbud på varer man bruker mye avKutte ut halvfabrikat og lage mat selvBake selv

Jeg har ikke mulighet til å bake selv, men lager det meste fra bunnen. Hvordan løser dere det med brød, frukt osv, dere som handler en gang i uka? Anonymous poster hash: ba105...388
Jeg handler ca hver 7-10 dag. Frukt og grønnsaker i kjøleskap.

Kjøper 8 brød og fryser ned.

Handler for ca 2-3500på 14 dager, supplerer med melk og andre varer med lav dato.

Vi er 2 voksne 2 barn, ( + en tenåring en til to helger i mnd)

Handler det meste på rema , men er også innom Kiwi, meny og Coop OBS for å raske med meg tilbud.

Jeg kjøper også inn lørdagssnop, potetgull ol.

Før vi begynte med storhandel, var matbudsjettet oppe i 12-14000 i mnd, helt vanvittig dyrt å handle hver dag.

Nå bruker vi max 8000

Og vi spiser god, variert mat , så kniper ikke inn på noe der.

Skrevet

Sjekk renten på lånet, det kan bli flere tusen kroner å spare, det er dyrt å ha lojalitetsforhold til banken.

Skrevet

Kjøp brukte klær og utstyr til ungene, masse fint til lave priser på finn.no og facebook bla.

Kjøp EL-bil hvis dere kjører mye i bommer... Mange brukte til en grei penge, men det forutsetter jo at dere skal bytte bil da

Bytt vanlige lyspærer til sparepærer

Anonymous poster hash: fdcd7...043

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...