Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Hvordan vasker man vekk bæsj fra ull? Ullvask 40 grader i to omganger?... Anonymous poster hash: 534b7...9a2
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Jeg vasker det på vanlig bomullsprogram med vanlig vaskepulver, men det blir jo litt ødelagt av det, finnes sikkert bedre måter å gjøre det på. Det blir i alle fall ikke rent med milo. Anonymous poster hash: 64c67...511
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Jeg kan ikke vaske ullen med vanlig vaskemiddel etc nei, da blir jo ullen øldelagt og kan vel likesågodt kastes hvorfor blir det ikke rent med milo? Anonymous poster hash: 534b7...9a2
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Jeg har alltid vasket det som jeg alltid gjør; 30/40 grader med Milo. Er det tiss og bæsj på plaggene, så vaskes de alene. Aldri opplevd at det ikke har sett rent ut, men jeg kjører det ofte i to omganger bare for sikkerhetsskyld. Anonymous poster hash: 9d11e...e2c
Gjest flykræsj Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Kjøp gallesåpe (de har bl.a på clas ohlsson). Fukt plagget gni flekken med såpe, la virke og kast i maskinen. Evt bare håndvask med gallesåpe. Funker som bare det
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Det er ingen flekk på ulla, men ulla har vært i kontakt med bæsj (ungen rev av seg bleia i senga og bæsjen lå utover alt, inkl. lammeskinnet og ullpysjen). Så vil bare ha det "rent", ikke få vekk flekker Anonymous poster hash: 534b7...9a2
Gjest flykræsj Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Åkei... Da hadde jeg kjørt det på 60 grader. Gjør det selv innimellom. Funker ikke på ubehandlet ull a'la nøstebarn da... Og hadde nok ikke turt å gi lammeskinnet en slik behandling heller
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 Ne.. Men hvis det lukter rent etter vask, da? Kan vaske tre omganger og. Tror 40 er høyest temp? Milo er jo beregnet på ull da, rart hvis det ikke vasker rent, det er vel laget slik at det vasker rent selv ved lav temp? For milo brukes jo kun ved lav temp. Anonymous poster hash: 534b7...9a2
Gjest flykræsj Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 Jeg synes klær med bæsj (ikke morsmelkbæsj) lukter når det kun vaskes på 40 grader. Derfor vaskes slike ulykker på 60 grader hjemme hos oss. Som sagt, ikke ødelagt noe ull med det, med unntak av nøstebarn som ikke tåler røff behandling.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 Jeg kan ikke vaske ullen med vanlig vaskemiddel etc nei, da blir jo ullen øldelagt og kan vel likesågodt kastes hvorfor blir det ikke rent med milo? Anonymous poster hash: 534b7...9a2 Tenk selv da vel? Hvilke avføringsbakterier forsvinner på 30 grader? Anonymous poster hash: b3539...e32
Mamsen<3 Skrevet 22. januar 2015 #11 Skrevet 22. januar 2015 Jeg har begynt å vaske ull med milo på vanlig program bare skrur ned sentrifugerigen . Da får jeg som regel bort flekker også. Og føler det blir generelt renere.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 Jeg kan ikke vaske ullen med vanlig vaskemiddel etc nei, da blir jo ullen øldelagt og kan vel likesågodt kastes hvorfor blir det ikke rent med milo?Anonymous poster hash: 534b7...9a2 Tenk selv da vel? Hvilke avføringsbakterier forsvinner på 30 grader? Anonymous poster hash: b3539...e32 Det handler om hva Milo er laget av, og hvordan det bryter ned det det vasker. Ulla i seg selv har jo bakteriedrepende egenskaper (men denne ulla er ikke ubehandlet,så sikkert ikke like mye i denne som i ubehandlet ull), så den trenger vel ikke like høy temp. som bomull for å bli ren, vasker resten av sengetøyet (bomull) på 95. Tror jeg prøver 40gr i to omganger.. Så får vi se.. Kan uansett ikke vaske ulla med vanlig vaskemiddel og 60gr. Anonymous poster hash: 534b7...9a2
Lille krøll Skrevet 22. januar 2015 #13 Skrevet 22. januar 2015 Jeg skyller det i vasken først på det varmeste vannet. Får ca 80 grader i vannet. Så kjører jeg det dobbelt på ullprogram. Er du bekymret for bakterier kan du koke opp vann og helle over ullen i vasken. Ull tåler varmt vann. Det tåler ikke varmt vann i kombinasjon med rotasjonen i vaskemaskin.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #14 Skrevet 22. januar 2015 Aha kan jeg helle kokvarmt vann over ulla imens den ligger inni vaskemaskinen? Anonymous poster hash: 534b7...9a2
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #15 Skrevet 22. januar 2015 Du kan sikkert koke plaggene også. Bare ikke rør i kjelen. Har ammeinnlegg i ull fea Nøstebarn- disse tåler fint å kokes. Hvis plaggene blir synlig rene med Milo, så kan du jo vaske og tørke dem som vanlig, og så gi dem et opphold i fryseren? Anonymous poster hash: f4051...2c8
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #16 Skrevet 22. januar 2015 Aha kan jeg helle kokvarmt vann over ulla imens den ligger inni vaskemaskinen? Anonymous poster hash: 534b7...9a2 Jeg vasker det på 30 grader for å få bort det som evt måtte være på tøyet og så legger jeg det i kummen og heller kokende vann over. Lar det ligge til det blir kaldt så ikke jeg strekker i ulla.(Som nevnt over tåler ulla varmt vann men ikke i kombinasjon med bevegelse.) Lykke til! Anonymous poster hash: 96789...bfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå