Gudrun, Jason & Lillebror Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Gutten vår har plutselig fått så mye eksem. Han hadde noe eksem i 2-års alderen, men eksemet forsvant da vi kuttet ut egg i kosten. Han har vært eksemfri siden, men nå har det altså blusset noe voldsomt opp. Jeg tenker at han sikkert spiser noe han er allergisk mot, eller at han har utviklet intoleranse mot enkelte matvarer. Vi har prøvd å kutte ut det han har reagert på tidligere, samt noen "klassiske" matvarer som mange reagerer på (sitrusfrukter, tomat, banan), men eksemen er like blussende. Jeg har bestilt time til legen for å ta nye allergiprøver, men mens vi venter på dette, trenger vi gode råd i forhold til hva slags kremer vi kan bruke for å få bukt med eksemen. Innimellom bruker vi hydrokortison, og daglig bruker vi enten locobase eller den kremen med havreekstrakt i (som jeg ikke husker navnet på). For tiden hjelper ingen av disse, og jeg lurer derfor på om noen har kremer å anbefale sånn at vi får lindret eksemen til sønnen vår noe? Jeg tenker også å gi han litt zyrtec noen dager fremover. Er han allergisk mot noe vil jeg tro at zyrtec kan hjelpe litt...?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 HI Jeg hadde eksem for noen år siden, i ansikt og hals, og det som hadde en beroligende effekt på meg var faktisk olivenolje. Smurte inn med dette og brukte krem i tillegg, men ofte så ble huden veldig rød av krem mens oljen beroliget. Det kurerte ikke eksemet helt, men det roet ned huden betraktelig og kløingen også. Anonymous poster hash: 503b7...84f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Du må IKKE gi zyrtec før allergitesting! Man skal ikke ta allergimedisiner siste 14 dagene før testing, da vil medisinene gjøre at testene ikke slår ut. Vi bruker en krem som heter Lipikar på datteren vår, hvit flaske med blå skrift. Veldig fornøyd med den. Anonymous poster hash: 53fad...89c
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Dødehavsalt. Fyll badebaljen med vann og badesalt. Jeg har god effwkt med dødehavsalt, men annet er sikkert også bra. Sett gutten i baljen med noen leker, dusj i rent vann etter bad. Udos choice er også bra, men det smaker dritt. Anonymous poster hash: f58b1...f99
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Du må IKKE gi zyrtec før allergitesting! Man skal ikke ta allergimedisiner siste 14 dagene før testing, da vil medisinene gjøre at testene ikke slår ut. Vi bruker en krem som heter Lipikar på datteren vår, hvit flaske med blå skrift. Veldig fornøyd med den. Anonymous poster hash: 53fad...89c Nå har jeg hatt allergi hele livet mitt, og tar jevnlig allergitester, siden det dukker gjerne opp mer etter hvert. Og jeg bruker allergitabletter året rundt, har aldri fått beskjed om å slutte å ta allergitabletter før test. Og jeg får alltid bra utslag på testene. Anonymous poster hash: 366a3...867
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Du må IKKE gi zyrtec før allergitesting! Man skal ikke ta allergimedisiner siste 14 dagene før testing, da vil medisinene gjøre at testene ikke slår ut. Vi bruker en krem som heter Lipikar på datteren vår, hvit flaske med blå skrift. Veldig fornøyd med den. Anonymous poster hash: 53fad...89c Nå har jeg hatt allergi hele livet mitt, og tar jevnlig allergitester, siden det dukker gjerne opp mer etter hvert. Og jeg bruker allergitabletter året rundt, har aldri fått beskjed om å slutte å ta allergitabletter før test. Og jeg får alltid bra utslag på testene. Anonymous poster hash: 366a3...867 Da jeg var hos hudlege (jeg har atopisk eksem) for å ta utvidet allergitest fikk jeg streng beskjed om å ikke ta allergimedisiner de to siste ukene før testen fordi det kunne påvirke resultatene. Jeg tok da en sånn prikketest på hele ryggen hvor de nærmest taper på allergener mot huden og jeg måtte gå med det i to dager. Anonymous poster hash: 53fad...89c
Gjest Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 Kjøp Pattesalve. Funker som bare det her på eksem og andre utslett.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 Kokosolje fungerer fint hos oss og ei anna jeg kjenner. Klissete er det, men smører om kvelden og lar det tørke inn før de legger seg. Hun ene ungen her som har mest eksem hun har det ikke noe med hva hun spiser. Testet ut i hytt og pine, men aldri noe som gir noe utslag på elsemen. Hun har litt problemer med sin far, og vi har nå funnet ut at dette gir mye utslag desverre. Da kontakten med far ble kuttet, ble eksemen veldig mye bedre. Er det perioder med mye stress blusser eksemen opp også. Siste hudlegen vår sa at stress og vanskelige tider ofte gjorde at eksem blussere opp. Så har dere veldig aktive hverdager kan det være greit å prøve å stresse helt ned i en periode for å se om det har noen innvirkning. Hverdagen for små barnsfamilier er ofte hektisk, med fritidsaktiviteter, venner som skal besøkes og helst gjøre mye forskjellig hver dag. Prøv å ha noen uker der dere slapperr av og koser dere hjemme. Kos der som familie, la ungene leke med nabounger uten å lage mye styr med å invitere masse folk på besøk. Hun andre ungen min har nå kommet frem til at hun reagerer på sitrusfrukter. Hun har aldri hatt så mye eksem så hun har vi ikke testet like mye ut som hun andre. Men nå kjenner hun at det blusser opp med sitrus frukt, hun fikk dilla på klementinerr før jul så hun fikk nok i seg litt mer enn normalt. Appelsin og sitronbrus vil hun heller ikke drikke lenger, for da bobler det under huden i ansiktet sier hun. Anonymous poster hash: cbd7f...183
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 Unngå parfyme/skyllemiddel, vask alle klær før bruk, mørkeblått pigment irriterer ofte, hold huden unna ull, smør ofte med fuktighetskrem med høy fettprosent, ikke bli for varm, ikke bad for lenge (og bruk olje i badevannet). Hør med legen og les deg opp på gode nettsider! Anonymous poster hash: 4294f...68b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #11 Skrevet 22. januar 2015 Ull og varme er det som gjør det verst hos vår "eksemgutt". Når det gjelder kremer, syns jeg det varierer hvilken man syns er best. Vi har brukt aderma sin krem mye og den fungerer greit nok. Anonymous poster hash: 70b68...dcd
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 Har du sjekket om han reagerer på melk? Anonymous poster hash: e1ca4...3fc
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #13 Skrevet 22. januar 2015 Den tørre innelufta nå om vinteren kan kanskje ha gjort at det er blitt verre nå? Prøv å lufte ut et par ganger om dagen og skaff gjerne noe som kan gi økt luftfuktighet innendørs... Anonymous poster hash: 3384f...380
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå