Gå til innhold

Når er det vanlig at barn kan sykle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er gjennomsnittlig alder for å lære å sykle?

Anonymous poster hash: 31454...155

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Åh, det varierer, det er stor forskjell på utviklingen rent motorisk i tillegg til hva ungene tør å prøve. Men vil tippe sånn rundt 6-7 årsalder uten støttehjul. Ja, det var iallefall da jentungen hev sine støttehjul ;) Men igjen, det kan være mange unger som rett og slett ikke tør, de kunne klart det, de er bare redde for å dette.

Endret av petitt
Skrevet

4-5 år regner jeg med.

Skrevet

Vår syklet uten støttehjul da han var 4,5 ihvertfall, men det er stor forskjell :)

Skrevet

Minsta syklet uten støttehjul før hun fylte fire. Men de to eldste var ikke så tidlig ute; mener de lærte det siste året i bhg... Så det er veldig individuelt  :wink:

Skrevet

Veldig stor forskjell på det. Eldste vår heiv støtte hjulene når han var 3 år og 8 mnd, da lærte nemlig nabojenta (som er 1 år eldre) å sykle uten støttehjul. Så da skulle han også klare det. Midterste var ca 4.5 år og hun yngste var ca 4 år og 8 mnd.

Skrevet

De fleste kan det nok hvertfall ved 6-7-års alder.

Skrevet

Han ene min var 2,5 år og syklet uten støttehjul (brukte mye balansesykkel først), han andre var 5 år før han syklet uten støttehjul.

Så veldig forskjellig!

Anonymous poster hash: 9e35c...8f5

Skrevet

Det er få som ikke kan sykle når de begynner på skolen, de fleste lærer det i løpet av de to siste årene i barnehagen.

Anonymous poster hash: 78d18...898
Gjest Julia1984
Skrevet

Min eldste var 5.5 år. Mellomstore gutten som fyller 5 år til sommeren tviler jeg vil lære å sykle til sommeren.

Skrevet

Det varierer veldig ut fra motorisk utvikling, risikovilje (barnets og foreldrenes), og ikke minst barnets interesse og hvor motiverte foreldrene er.

Vår klarte å sykle uten støttehjul med en gang han fikk sykkel litt før han ble 5,5 år. Han kunne nok syklet før det (han har mestret løpesykkel fra han var 2,5 år), men vi bor i sentrum av en stor by med mange bakker, det er ikke akkurat lett å finne anledninger til å sykle. Det faller oss heller ikke naturlig å bruke sykkel i hverdagen, vi pleier å gå til fots overalt eller bruke sparkesykkel. Skal vi sykle i landlige omgivelser må vi sette syklene i bilen og kjøre av gårde, slitsomt med liten bil og store voksne sykler. Sykkelen er derfor veldig lite brukt selv om han mestrer teknikken.

Hos oss går det på interesse, ikke evner. Hos andre vil det være risikoviljen som avgjør, kjenner en mor som er så redd for at barnet skal falle at støttehjulene trolig vil være på helt til tenårene.

Anonymous poster hash: ebfc1...ec0

Skrevet

Min var 5 år.

Han fikk det plutselig for seg at støttehjulene skulle av. Ok, så prøver men det vil nok ta tid før jeg kan slippe han vi tenkte jeg. Da tenkte jeg uker. 15 minutter og ett fall tok det før han klarte seg selv. Tror nok jeg kan takke balansesyklene i barnehagen for det ☺

Anonymous poster hash: 8df12...c55

Skrevet

Min var nesten 3 da hun selv sa hun ville ta de av. Ja ok, tenkte jeg. Men hun satte seg på og bare syklet som hun aldri hadde gjort annet :)

Anonymous poster hash: 964ad...1c2

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Eldste sykla uten støttehjul sommeren før hu ble 4. Han i midten turte å la de gå når han hadde begynt i 1 klasse.

Skrevet

Takk for mange svar. Har en gutt på 4,5 og han er ikke interessert i å sykle.. Redd han skal bli hengende etter, men har ikke lyst å presse ham heller..

Skrevet

Takk for mange svar. Har en gutt på 4,5 og han er ikke interessert i å sykle.. Redd han skal bli hengende etter, men har ikke lyst å presse ham heller..

Min ville heller ikke før nå, han blir 6. Han har ikke turt før..

Anonymous poster hash: f64b7...c20

Skrevet

Varierer nok. Begge mine var tidlig uten. Syklet uten støttehjul 3.5 år gamle. HI

Anonymous poster hash: 17c47...2bd

Skrevet

I barnehagen "vår" syklet alle på tur uten støttehjul da de var skolestartere. Enkelte var helt rå fra treårsalder, mens andre var forsiktige hele veien.

Anonymous poster hash: 662d4...8e3
Skrevet

Varierer visst en del.

Hos oss var Storesøster 6 år og Lillebror 4,5 år da de fikk til å sykle bra uten støttehjul.

Skrevet

Varierer veldig, og ikke overraskende er det kun folk som har barn som sykler tidlig som svarer her. Mine barn kunne sykle da de var 6 og 7. Men jeg vet det er flere barn i 1 klasse som ikke kan sykle.

Kommer helt an på hvor iherdig innsats foreldrene har gjort for å lære barna, barnas interesse og fysiske forhold(om de kan sykle for seg selv  i gata eller ikke). For oss var det de to siste faktorene som avgjorde. Ikke noe krise å ikke kunne det ved 4 års alder, ikke begynn å presse iallefall. 

Anonymous poster hash: aa93c...c89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...