Gå til innhold

Har du noen gode tips (kjøring på dårlig vinterføre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter skal kjøre opp i morgen og her hvor vi bor har det bare på noen få dager blitt fult av snø. Sikkelig dårlig vinterføre med andre ord😝 Så jeg lurte på har dere noen spesielle gode råd som jeg kan gi henne.

Anonymous poster hash: 54c13...43c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøre litt saktere enn fartsgrensen. Man skal tilpasse farten etter føret. Krysser fingrene for datteren din.

Anonymous poster hash: d2a77...6e7

Skrevet

Kjøre sent og forsiktig :)

Skrevet

Brems ned i god tid (punktbremsing) brems slipp brems slipp, gir ned .. Ikke klampen inn med clutch og brems for da sklir hun ukontrollert og gjerne videre ut i kryss/inn i rundkjøring..

Anonymous poster hash: 0e296...57c

Skrevet

Brems ned i god tid (punktbremsing) brems slipp brems slipp, gir ned .. Ikke klampen inn med clutch og brems for da sklir hun ukontrollert og gjerne videre ut i kryss/inn i rundkjøring..

Jeg antar da at bilen har ABS?

Skrevet

Takk for svar dere😊 Ja den har abs bremser. Krysser fingrene for i morgen.

Skrevet

du skal uansett punktbremse, lærte nå jeg...

Kjør pent, litt under fartsgrensen, pass på sporete vei, punktbremse, og sist men ikke minst: ikke få angst om bakstussen slenger litt! Husker jeg syntes det var skikkelig ekkelt første turen jeg kjørte på blankis, men så lenge man holder hodet kaldt og bare slipper gassen og fortsetter å styre dit man skal går det jo stort sett greit (lett å gå i fella at man overkompenserer og får sleng motsatt vei dersom man blir grepet av angsten)

Lykke til!

Skrevet

Brems ned i god tid ja, søsteren min strøk nesten på det da hun hadde oppkjøring på slikt føre. Hun hadde kontroll og fikk stoppet i tide, men sensor mente hun burde begynt før for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: f6114...bc1
Skrevet

Bare ikke kjøre FOR seint. Det gjorde at jeg strøk her for noen år siden. Men man skal tilpasse farten etter føret, men igjen, så kan jeg tilpasse farten min etter føret og treffe på/havne bak noen som ikke har den sneveste idé om hvordan man kjører på akkurat det føret så er ikke alltid like lett å beregne :-/ Lykke til til datteren din!

Anonymous poster hash: edc42...297

Skrevet

Bare ikke kjøre FOR seint. Det gjorde at jeg strøk her for noen år siden. Men man skal tilpasse farten etter føret, men igjen, så kan jeg tilpasse farten min etter føret og treffe på/havne bak noen som ikke har den sneveste idé om hvordan man kjører på akkurat det føret så er ikke alltid like lett å beregne :-/ Lykke til til datteren din!

Anonymous poster hash: edc42...297

Avstand redder liv. Det er ikke noe stress å havne bak en dårlig sjåfør, så lenge man har god nok avstand mellom bilene ;)

Anonymous poster hash: 426e9...d01

Skrevet

Jeg kjørte opp på slikt føre. Det kan være lurt å gjøre egne vurderinger underveis, og si noe om det. Jeg fikk beskjed av sensor om å kjøre opp byens bratteste og lengste bakke, noe ingen med vettet i behold gjør på hålkeføre (men enkelte utenlandske trailersjåfører prøver seg av og til). Jeg sa da at om hensikten var å komme meg oppover i byen, så ville jeg velge en annen vei, for jeg ville ikke risikere å stoppe midt i bakken og skli baklengs ned. Jeg fikk ros for å gjøre en slik vurdering.

Skrevet

Målet med å ta lappen er vel å bli en god sjåfør, uavhengig av bilens fasiliteter?

Det er ikke rart så mange kjører ut av veien så fort det snør litt om man kun stoler på bilen, og føreren egentlig har null peiling.

Anonymous poster hash: a5adb...111

Skrevet

Det gikk kjempe fint👍 Hun fikk lappen👏😃

Skrevet

Målet med å ta lappen er vel å bli en god sjåfør, uavhengig av bilens fasiliteter?

Det er ikke rart så mange kjører ut av veien så fort det snør litt om man kun stoler på bilen, og føreren egentlig har null peiling.

Anonymous poster hash: a5adb...111

Selvsagt, men man skal bruke bilens teknologi også. Jeg har lært at man skal tråkke hardt på bremsen om man skal bråbremse med ABS. Uten ABS vil det selvsagt ikke nytte, og punktbremsing er nødvendig. Men man skal helt klart planlegge kjøringen og holde god avstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...