Gå til innhold

Hvor modne er deres barn som er skolebarn til høsten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil de klare å gå til skolen selv? Tørker de seg selv etter nummer 2? Tror dere de klarer å sitte stille i 45 minutter? Tar de beskjeder greit? 

Og ellers? Har de interesse for tall, bokstaver, regning, lesing, og andre faglige ting?

Jeg har et barn som er flink med bokstaver, tall osv, men jeg er litt bekymret for andre ting. Kanskje det skjer mye frem til skolestart?

Anonymous poster hash: 2e18f...a6d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil de klare å gå til skolen selv? Tørker de seg selv etter nummer 2? Tror dere de klarer å sitte stille i 45 minutter? Tar de beskjeder greit?

Og ellers? Har de interesse for tall, bokstaver, regning, lesing, og andre faglige ting?

Jeg har et barn som er flink med bokstaver, tall osv, men jeg er litt bekymret for andre ting. Kanskje det skjer mye frem til skolestart?

Han er født i slutten av november, men jeg bekymrer meg ikke. Synes han er skoleklar.

Kan gå alene til skolen (men starter nok gågruppe)

Tørker seg selv, gjort lenge

Sliter litt med konsentrasjon, men ikke mer enn andre gutter. Er det interessant nok sitter han stille. De er uansett flinke med å tilrettelegge dette i 1 kl

Tar beskjeder relativt greit, lettere med "fremmede", enn mor/far.

Han er moden og selvstendig. Flink til å ordne opp i ting på egen hånd og sterk sosialt

Han er veldig flink med tall, ligger langt fremme, og kan alle bokstavene, staver enkle ord. Dette synes han er gøy.

Har du spurt i Bhg? Jeg spurte på sist foreldresamtale og de var enige med meg i at han var skolemoden.

Anonymous poster hash: a20ed...fde

Skrevet

Gå til skolen -ja, men skolen ligger kun 5 min unna og gangvei hele veien.

Tørke etter nr 2. - nei, men han gjør et tappert forsøk.

Bokstaver -kan lese ord som er skrevet med store bokstaver, ikke alle små.

Tall - kan telle til 20, lite utover det. Heller ikke interessert

Sitte rolig i 45 min -aldri i verden!!

desemberbarn og generelt lite moden, men greier seg nok.

Anonymous poster hash: 5e31a...d06

Skrevet

Han er født i slutten av november, men jeg bekymrer meg ikke. Synes han er skoleklar.

Kan gå alene til skolen (men starter nok gågruppe)

Tørker seg selv, gjort lenge

Sliter litt med konsentrasjon, men ikke mer enn andre gutter. Er det interessant nok sitter han stille. De er uansett flinke med å tilrettelegge dette i 1 kl

Tar beskjeder relativt greit, lettere med "fremmede", enn mor/far.

Han er moden og selvstendig. Flink til å ordne opp i ting på egen hånd og sterk sosialt

Han er veldig flink med tall, ligger langt fremme, og kan alle bokstavene, staver enkle ord. Dette synes han er gøy.

Har du spurt i Bhg? Jeg spurte på sist foreldresamtale og de var enige med meg i at han var skolemoden.

Anonymous poster hash: a20ed...fde

Har egentlig ikke tenkt noe mer enn at på skolen skal han uansett. Det er jo ikke noe galt med han, så det er på ingen måte snakk om utsettelse eller annet. Spør fordi jeg lurer på hvordan andre barn er. Det virker som det ikke er helt uvanlig at de er på den måten i den alderen, og jeg er helt ukjent med hvordan det er på skolen i disse dager, så jeg vet ikke hvor mye hjelp de får i 1. klasse.

Gjest mammatilenprins
Skrevet

Jenta mi er veldig klar! Veldig interessert i tall, bokstaver og litt engelsk. Hun er ikke vandt til å sitte i ro slik som på skolen, men det bekymrer meg ikke. Det er mye lek det første året på skolen. Hun må ta skolebuss, men tror det også vil gå fint. Hun er også heldig som har en storebror som begynner i 3.klasse som kan gå sammen med henne til bussen når det passer med timeplanen. Hun har tørket seg selv etter nr. 2 lenge. Alt i alt en veldig selvstendig og moden jente:) Var på helststasjon i dag og helsesøster fortalte at ofte er jentene mer klare/modne enn gutter til å begynne på skolen, men det jevner seg fort ut. Min erfaring er at barna utvikler seg veldig mye det siste halvåret i barnehagen. Da guttungen begynte i 1.klasse var vi veldig spente på hvordan det skulle gå. Vi trodde ikke han var helt klar, men det gikk over all forventning:)

Skrevet

Lite moden. Kan noen bokstaver, lette reknestykker, sliter med konsentrasjonen og øver seg på å tørke. Hovedproblemet hos oss er språket - han har store språkvansker. Vi jobber tett med PPT og andre instanser, og håper han får ekstra støtte. Med språkvansker følger det også andre sosiale problemer, og jeg gruer meg masse. Broren er meget skoleflink og selvstendig, så alt var veldig lett med ham. tenker masse på dette, og har hatt mange søvnløse netter. Spesielt bekymret er jeg over hvordan han vil klare seg sosialt. Men prøver å ha positivt fokus ang skolestart her i hjemmet, og prøver å tenke at det fort kan gå bra!😊 så sånn er det hos oss😏

Anonymous poster hash: 92c89...551

Skrevet

Det går seg til. Ikke vær bekymret. Jeg har en snart 6-åring (1 mndr til) som ville blitt skolebarn til høsten i Norge, men som allerede er på tredje året der vi bor. Han var ikke spesielt moden, ikke spesielt interessert og ikke spesielt rolig når han begynte, men vi hadde merket at han ikke trivdes så godt lenger i bhg og manglet utfordringer. Det var en stor endring, men det gikk fint. Det jeg har lagt merke til, er at jo mer ansvar han får (under tilsyn, selv om han ikke alltid er klar over det), jo mer han klarer selv, og jo mer han vil klare selv.

Disse små, de er mye mer tilpasningsdyktige og kan utrette mye mer enn vi foreldre tror. Og skolen er vant til å få barn med forskjellig utgangspunkt. Det første halvåret blir i stor grad brukt på å få alle på noenlunde samme nivå.

Anonymous poster hash: 7c41e...727

Skrevet

Veldig moden i forhold til påkledning, do besøk, har vel en konsentrasjon som 5-6 åringer generelt.

Men nei...ikke aktuelt å gå alene til skolen selv om vi har 10-15 min gange til skolen. Relativt trygg skolevei, men en vei hun må krysse hvor det er morgenrush. Vi går med henne og kjører henne, alt ettersom hele 1 klasse hvertfall.

Anonymous poster hash: 49b9b...115

Skrevet (endret)

Vår virker veldig moden.

Har tørket seg selv i 2 år, teller til 50, kan skrive mange ord og gjøre lette regnestykker.

Har rimelig god konsentrasjon for gutt og være (veldig glad i å sitte å tegne og perle), han går i bhg med et stort overtall jenter, mulig det har påvirket positivt.

Han er veldig selvstendig og blir ultrastolt når han får ta ansvar selv, gleder seg veldig til å bli skolegutt :)

Endret av Gulltopp med Knoll og Tott
Skrevet

Har en veldig klar og selvstendig 6-åring. Hun klarer seg selv, men vil nok ta følge med storesøster til skolen. Hun kan alle bokstaver, de fleste små også, kan lese korte ord og regne enkle regnestykker. Hun kan også en del engelske ord.

Skrevet

Hun er svært moden (både sosialt og faglig) og har vært skolemoden i 2 år allerede. Kan lese, skrive, regne, knyte, tørke seg, har super konsentrasjon, følger beskjeder osv. Hun har et stort ordforråd og sluker til seg all kunnskap som kommer henne for øre. Det hender hun hjelper 6.klassingen med geografi, naturfag og samfunnsfagslekser ;)

6. klassingen var ikke helt moden da han begynte.

Kunne ikke skrive bokstaver selv om han hadde øvet i flere år. Ukonsentrert og maur i rompa. Barnslig. Distre. Et helvete med lekser fra dag en fordi han fikk ingen ting til uansett hvor hard han prøvde. Han fikk et meget stort søvnbehov etter skolestart og gikk fra å være lykkelig til ulykkelig. 

Stor overgang for han med andre ord. Skulle ønske han ble født et par mnd senere slik at han hadde vært eldre da han begynte. Men det kunne ikke ha falt meg inn å la han starte et år for sent. Det hadde nok gjort vondt verre. Det har gått seg til, men han har fremdeles problemer med konsentrasjon og finmotorikk.

Anonymous poster hash: e7bd6...bdf
Skrevet

Min er veldig opptatt av å lære og interesserer seg for alt men kanskje mest for naturfag.

Ingen problem med dobesøk.

Er veldig opptatt av å følge beskjeder og gjøre det riktig , så kan fint gå på skolen og sitte stille 45 min.

Siden alt skal gjøres riktig, skal det komme en beskjed før det gjøres noe og men takler ikke alltid å finne ut at noe er gjort feil eller glemt.

Anonymous poster hash: 82c5c...23c

Skrevet

Gå til skolen -ja, men skolen ligger kun 5 min unna og gangvei hele veien.

Tørke etter nr 2. - nei, men han gjør et tappert forsøk.

Bokstaver -kan lese ord som er skrevet med store bokstaver, ikke alle små.

Tall - kan telle til 20, lite utover det. Heller ikke interessert

Sitte rolig i 45 min -aldri i verden!!

desemberbarn og generelt lite moden, men greier seg nok.

Anonymous poster hash: 5e31a...d06

Mitt desemberbarn, født i 2011, kan å telle til 30. Men han kan selvsagt ikke alt det andre der. T

Tipper desemberbarna vil klare seg bra jeg :-) 

Og 45 min sitter de nok i ro om det er interessant nok!

Anonymous poster hash: 3ce7e...901

Skrevet

Min er nok moden, men tror ikke han tør å gå alene til skolen. Men han kan tørke seg, kle på seg osv. Han har lest flytende, både små og store bokstaver i ett år nå. Han holder på med matematikk for tredje klasse og ligger nok noen år foran de andre. Håper at de tar vare på han likevel.

Anonymous poster hash: e59e9...6fd

Skrevet

Min er klar sånn faglig tror jeg. Kan mange bokstaver og lyder. Kan telle så langt han vil, 550 er vel det lengste han er kommet. Kan regne +, - og litt gange. Han kan også skrive alle tallene. Så der er han iallefall interessert. Han kan tørke seg selv, men liker det ikke så godt, så han ber om hjelp hjemme.

Men han er veldig sjenert, bruker lang tid på å bli trygg på barn og voksne, men har heldigvis endel gode venner fra bhg. Han hilser ikke på fremmede og snur seg gjerne vekk eller ser ned om noen han ikke kjenner snakker til han. Han har også litt makk i fua.

Men det går vel greit. Han kan nok fint gå selv til skolen, men kommer nok til å kjøre også.

Anonymous poster hash: 87e4b...f1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...