Gå til innhold

Blitt bedt i bursdag...gjestene ta med mat??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er blitt bedt i bursdag til ei og der sto det at hun inviterte til bursdagsfest og skulle ha tapas, så man skulle ta med seg en rett hver... Er dette normalt? Når ble en bursdag et spleiselag?? :D jeg har alltid stått for alt sammen når jeg har invitert til bursdag, iblant ber jeg om at hver tar med av det de måtte ønske å drikke av alkoholholdig drikke, men velkomstdrink, brus, kaker og mat ordner man jo selv med!! Trodde bursdag var at bursdagsbarnet disker opp med mat og div så tar gjestene med gave som takk og som oppmerksomhet til bursdagsbarnet.?

Syntes nesten det var litt frekt..kleint..

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: a0012...e0d

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Gjør vel ikke noe det vel? Viktigste er vel at gode venner møtes og at man har det gøy sammen? Hvorfor må man forvente så innmari hver gang? Slik gjør disse det og jeg hadde gledet meg til fest eller bursdag med venner.

Skrevet

Da hadde jeg tatt med mat, men droppet gave.

Anonymous poster hash: 07b50...0a5
Skrevet

Er blitt bedt i bursdag til ei og der sto det at hun inviterte til bursdagsfest og skulle ha tapas, så man skulle ta med seg en rett hver... Er dette normalt? Når ble en bursdag et spleiselag?? :D jeg har alltid stått for alt sammen når jeg har invitert til bursdag, iblant ber jeg om at hver tar med av det de måtte ønske å drikke av alkoholholdig drikke, men velkomstdrink, brus, kaker og mat ordner man jo selv med!! Trodde bursdag var at bursdagsbarnet disker opp med mat og div så tar gjestene med gave som takk og som oppmerksomhet til bursdagsbarnet.?

Syntes nesten det var litt frekt..kleint..

Hva mener dere?

Helt enig med deg!! Kunne ikke falt meg inn å be folk ta med mat i bursdagsselskap.

Anonymous poster hash: 62397...73e

Skrevet

Det er helt vanlig og veldig deilig for alle parter - mye god mat, ikke stivt og ikke voldsomt arbeidskrevende for noen.

Skrevet

Så moro. Du er sær. Hva så om dere må bidra til denne bursdagen? Du står fritt til å organisere det på din måte når du inviterer. Synes det mest smålige her er din tankegang.

Anonymous poster hash: 5d709...967

Skrevet

Ville aldri bedt gjestene ta med mat til bursdag. Synes det var veldig merkelig. Forventer hun fremdeles gave? O hun ikke har tid til å lage noe komplisert så får hun heller ha kaker og droppe maten, evt ha noen pizzasnurrer eller noe. Men om jeg hadde fått en slik invitasjon hadde jeg nok tatt med meg noe enkelt, sånn for å slippe å gjøre noe nummer ut av det. 

Anonymous poster hash: bf6da...83d
Skrevet

Det må være istedet for gave i såfall

Anonymous poster hash: a1950...2b5

Skrevet

Helt vanlig i min omgangskrets.

Gjest Julia1984
Skrevet

Hvorfor blir noen så "fornærmet, sure etc". Kan dere ikke ta det sporty? Hvor mye stress er det å ta med noe mat hver?

Skrevet

Ville aldri bedt gjestene ta med mat til bursdag. Synes det var veldig merkelig. Forventer hun fremdeles gave? O hun ikke har tid til å lage noe komplisert så får hun heller ha kaker og droppe maten, evt ha noen pizzasnurrer eller noe. Men om jeg hadde fått en slik invitasjon hadde jeg nok tatt med meg noe enkelt, sånn for å slippe å gjøre noe nummer ut av det.

Anonymous poster hash: bf6da...83d

Hvorfor så snurt for å bidra til en bursdagsfeiring som sannsynligvis er ned felles venner??

Skrevet

Jeg synes som deg at det er litt rart. Har man dårlig råd så kan man jo lage en gryterett i stedet liksom.

Jeg har en venninne som har godt med penger. Hun er ganske så gjerrig og kravstor. 

Hun inviterer alltid til bursdag. Reserverer bord på byens dyreste spisested. Da er det sånn at vi må betale for vår egen mat og drikke, i tillegg til hennes mat og drikke. Og så har hun ønskeliste i byens dyreste butikker. (slik liste som man gjerne har når man gifter seg). Så skal man ut på byn etterpå. Da forventer hun at vi betaler for drinkene hennes. Hun liker dyr champagne...

Så da har jeg utlegg på nærmere 2000 kr... I en 33 årsdag!!!!

Må bare legge til at bortsett fra gjerrigheten hennes så har hun mange gode kvaliteter ellers :)

Anonymous poster hash: 45b0e...025
Skrevet

Var vanlig da jeg var student :)

Anonymous poster hash: baf7a...35f

Skrevet

Jeg har aldri opplevd det, men jeg hadde ikke nølt med å gjøre det. Hadde selvfølgelig fått gave også, men her hadde det vært avhengig av økonomien min (Nå; mat og mindre gave. I fjor sommer: Mat og vanlig gave).

Det kan være mange grunner til det;
Dårlig råd

Plager som gjør matlaging smertefullt/ekstra slitsomt
Kan ikke lage god mat

Hater å lage mat

Det er det vanlige for personen
Slippe mye stress i forb. med matlaging

Gjerrig
Og sikkert mange flere grunner.

Anonymous poster hash: 5e616...090
Skrevet

Hadde ikke reagert og hadde tatt med en rett i tillegg til presang. Hvorfor skal man alltid bry seg om hva som er riktig? Koslig og uformelt.. Slik liker jeg det hvertfall 😊

Skrevet

Jeg synes som deg at det er litt rart. Har man dårlig råd så kan man jo lage en gryterett i stedet liksom.

Jeg har en venninne som har godt med penger. Hun er ganske så gjerrig og kravstor.

Hun inviterer alltid til bursdag. Reserverer bord på byens dyreste spisested. Da er det sånn at vi må betale for vår egen mat og drikke, i tillegg til hennes mat og drikke. Og så har hun ønskeliste i byens dyreste butikker. (slik liste som man gjerne har når man gifter seg). Så skal man ut på byn etterpå. Da forventer hun at vi betaler for drinkene hennes. Hun liker dyr champagne...

Så da har jeg utlegg på nærmere 2000 kr... I en 33 årsdag!!!!

Må bare legge til at bortsett fra gjerrigheten hennes så har hun mange gode kvaliteter ellers :)

Anonymous poster hash: 45b0e...025

Kanskje litt spesielt dette tilfellet.

Men for meg ellers er det viktigste at vi venner samles og har det moro, medbrakt mat eller ei.

Skrevet

Herregud så lite det skal til for å krenke folk. Må alt være likt hele tiden? Høres veldig hyggelig ut, og som noen påpeker muliggjør det en skikkelig tapasbuffet som alle vil ha glede av uten at bursdagsbarnet jobber seg i hjel. Vinn vinn. Jeg ville selvfølgelig ha tatt med gave også og en flaske champagne.

Skrevet

Samboer og to andre felles venner feiret 30-årsdagene sine sammen. Vi leide lokale, og gjestene hadde med mat/ kaker, men bursdags"barna" gjorde det klart at de ikke ønsket gaver, bare god mat og godt selskap. Vi hørte ingen surmuling blant gjestene og hadde det veldig hyggelig, men det er jo mulig at de som evt ble dødelig fornærmet var blant dem som ikke kom. ;) Ser iallefall ikke problemet med kurvfest!

(grunnen til at det ble sånn hos oss var at de ønsket mer enn bare en fyllefest, men ingen hadde lyst/mulighet til å kokkelere til 30-40 personer. Og catering til så mange var heller ikke aktuelt. Og litt tidsnød var det nok også! ;))

Skrevet

Hun forventer nokk gave i tillegg, og gave hadde jeg tatt med uansett da jeg nesten ser på det som obligatorisk :D men, hun har ingen barn, stort hus så har nokk av plass til å sulle og stelle. Og med ingen barn har man minst like god økonomi som andre. Jeg derimot har 3 barn, hus og mann og er fulltidsstudent.

Derav, dårlig tid, og ikke den beste økonomien.

Er overhode ikke vanskelig, bare synes det er litt sånn skal ha og skal ha.

Som nevnt lenger opp, hun kunne ha lagd en gryterett eller evt droppet maten hvis det sto på det, men jeg synes det blir litt feil å legge dette på gjestene.

Hi

Skrevet

Her gjør vi slikt hele tiden, men ingen som forventer gave da :)

Anonymous poster hash: 8a01e...fa4

Skrevet

Jeg synes det er helt ok å bidra litt, men ikke om det forventes dyre gaver i tillegg. Har et par venner som er helt vanvittige på dette. De inviterer til feiring, skriver at man selv skal ta med drikke og legger ved ønskeliste med relativt dyre alternativer. Har opplevd at de ikke har servert så mye som snacks en gang, men noen ganger er det litt servering, eller det er at alle skal ta med noe mat i tillegg. Jeg blir mektig provosert av det, ikke at jeg må ta med meg noe, men at de forventer dyr gave og sender spesifisert ønskeliste uten at de disker opp med noe. Har til og med blitt invitert til å møte på et utested der vi måtte betale dyr drikke selv, ikke ble servert noe, og skulle ha med dyr gave.

Anonymous poster hash: d034d...362

Skrevet

Selv skriver jeg forøvrig at de kan ta med litt egen drikke (en del drikker myyyyye på fest), men stiller med mat og drikke til maten når jeg inviterer.

Anonymous poster hash: d034d...362

Skrevet

Så rare dere er som blir sure av noe sånt! I min vennegjeng tilbyr folk seg å bidra helt av seg selv. De synes faktisk det er hyggelig. For eksempel skal jeg feire bursdagen min på fredag, og da spurte en kompis av meg "hva slags kake vil du ha?" uten å i det hele tatt være bedt om å bidra med noe som helst. Jeg ble så glad! Ved andre anledninger (for eksempel 17. mai) spesifiserer vi om folk skal ha med mat eller ei. Noen ganger er det mye enklere å ha fest om alle bidrar - det handler ikke om penger, men om organisering og arbeidsmengde.

Ettersom jeg er alenemor vet dessuten mine venner at jeg innimellom har fryktelig mye å gjøre og lite overskudd, men da forventes det heller ikke store greiene fra meg. Det går opp i opp i Det Store Regnskapet. Merker jeg er så utrolig takknemlig for å være del av en gjeng som er raus og vennlig!

Anonymous poster hash: c1137...3f0
Skrevet

Så hyggelig at du er invitert da!

Det er da ingen faste regler for bursdagsfeiringer når man er voksen. Noen venner av oss feirer slik som du sier, men de er også de eneste vennene som har ork og råd til å invitere 20-30 venner hvert eneste år. Kjempefint for oss. Og vi tar gjerne med en liten blomst i tillegg til mat og drikke.

Og så er det noen som serverer mat, men vi har med drikken selv. Noen ganger møtes vi på restaurant og betaler selv. Og noen spanderer hele kalaset.

Jeg er veldig glad for å ha venner som inviterer og at det er rom for å gjøre det på sin måte.

Anonymous poster hash: 9416f...dd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...