Gå til innhold

Kan jeg gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er et eldre ektepar som bor i nærheten av et vennepar av oss. Huset til dette ekteparet har vi falt helt for, og jeg har så lyst å ringe på og spørre om de kunne tenke seg å selge om de fikk rett pris (eller hvordan kan jeg gå fram?). Jeg for min del tenker at de er såpass gamle at dette huset kanskje er stort for dem, men jeg vet jo ikke noe egentlig heller. Lurer vel på om det er for frekt å ta kontakt?

Anonymous poster hash: c1707...254

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du det! Go for it:)

Anonymous poster hash: a8955...ee4

Skrevet

Det er lov å spørre, men ha i bakhodet at de kan bli dødelig fornærmet ;)

Anonymous poster hash: 3b423...ef9

Skrevet

Frekt!!!! Bestemor og bestefar bodde hjemme til de var over 90. Huset lå på drømmeplassen. Bestemor var oppriktig lei seg over alle som tydeligvis mente de var for gamle til å bo der. Folk begynte å ta kontakt for om de skulle flytte da hun var 70, over 20 år før hun selv synes det var på tide og få noe mindre og overlate huset til min kusine. Du synes ikke de trenger så stort hus!? Som om det er din vurdering

Anonymous poster hash: 2bbc2...153

Skrevet

Ja, er jo litt usikker på hva jeg skal si hvis jeg først ringer på. Og selvfølgelig på reaksjonen. Selv tenker jeg at jeg hadde tatt det som et komplement om noen likte huset vårt og beundret det, men er jo ikke sikkert at alle ser det på den måten.

Skrevet

Frekt!!!! Bestemor og bestefar bodde hjemme til de var over 90. Huset lå på drømmeplassen. Bestemor var oppriktig lei seg over alle som tydeligvis mente de var for gamle til å bo der. Folk begynte å ta kontakt for om de skulle flytte da hun var 70, over 20 år før hun selv synes det var på tide og få noe mindre og overlate huset til min kusine. Du synes ikke de trenger så stort hus!? Som om det er din vurdering

Jeg kommer jo ikke til å påpeke noe om alder i det hele tatt. Jeg tenker bare for meg selv at det kanskje er en større sjanse for at de ønsker seg noe mindre, enn om det var et ungt par med to barn feks.

Skrevet

Jeg kommer jo ikke til å påpeke noe om alder i det hele tatt. Jeg tenker bare for meg selv at det kanskje er en større sjanse for at de ønsker seg noe mindre, enn om det var et ungt par med to barn feks.

Jeg synes du kan gi dem komplimenter for huset, og der går grensa.

Skrevet

Motbydelig!

Som om du sitter og venter på at de skal stryke med slik at du kan kjøpe huset deres. "Dere er jo så gamle at dere trenger vel ikke et slik hus?" "Dere trenger kanskje ikke bilen heller, for dere er jo på dødsleiet,"

Kanskje de har arvinger, vet du. 

Vil de selge huset sitt klarer de nok å komme på ideen uten at du ber dem om det.

Anonymous poster hash: d1414...cc1
Skrevet

Motbydelig!

Som om du sitter og venter på at de skal stryke med slik at du kan kjøpe huset deres. "Dere er jo så gamle at dere trenger vel ikke et slik hus?" "Dere trenger kanskje ikke bilen heller, for dere er jo på dødsleiet,"

Vil de selge huset sitt klarer de nok å komme på ideen uten at du ber dem om det.

Jeg ville i hvert fall aldri sagt noe av det du beskriver her, ei heller tenker jeg sånn! Men, kanskje det kan hende at de ikke har tenkt på muligheten til å selge. Jeg tror i tillegg at jeg kan tilby en god pris. Huset er eldre og ser ikke ut til å være i tipp topp stand, men mannen min og jeg er villig til å betale en god slant pga den litt øde beliggenheten. Er ikke et typisk ønske hos veldig mange andre tror jeg. Men ja, kanskje det er å tråkke over å i det hele tatt ta kontakt.

Skrevet

Det du KAN gjøre er å gi de komplimenter for huset og nevne i en bisetning at om de noen gang skulle tenke på å selge huset så er du interessert. Virker de interessert i det så kan du gi de et telefonnummer. Hvis ikke så lar du det ligge. Det er både sårt og frekt å bli spurt direkte om man kunne tenke seg å selge. Du vet ingenting om deres fortid der.

Anonymous poster hash: 2a754...9a1

Skrevet

Det du KAN gjøre er å gi de komplimenter for huset og nevne i en bisetning at om de noen gang skulle tenke på å selge huset så er du interessert. Virker de interessert i det så kan du gi de et telefonnummer. Hvis ikke så lar du det ligge. Det er både sårt og frekt å bli spurt direkte om man kunne tenke seg å selge. Du vet ingenting om deres fortid der.

....men da bør du ha et annet ærend der, og tilfeldig komme inn på emnet, ikke dra dit i ens ærend for å grave om huset.

Hvis det er gammelt, kanskje de har bygget det selv. Det kan ligge mange minner i et hus.

Skrevet

Her hadde jeg ihvertfall gått veldig varsomt frem og tenkt meg om mange ganger før jeg spurte om noe. Nå bor jeg i en landsdel hvor man gjerne slår av en prat med folk man ikke kjenner, så for min del hadde jeg nok ventet til vår og sommer og slått av en prat hvis de var ute i hagen eller lignende. Og her kunne man si at man synes hus og beliggenhet er fantastisk og at kunne ønske å eie å noe slikt. Så kanskje huseier forteller noe om hvordan ståa er. Å ringe på å spørre direkte ville jeg ikke gjort. Jeg tenker at det kan skape utrygghet hos de eldre og virke sårende hvis de er glad i hjemmet sitt og ønsker å bo der så lenge de er i live.

Skrevet

Motbydelig!

Jeg ville i hvert fall aldri sagt noe av det du beskriver her, ei heller tenker jeg sånn! Men, kanskje det kan hende at de ikke har tenkt på muligheten til å selge. Jeg tror i tillegg at jeg kan tilby en god pris. Huset er eldre og ser ikke ut til å være i tipp topp stand, men mannen min og jeg er villig til å betale en god slant pga den litt øde beliggenheten. Er ikke et typisk ønske hos veldig mange andre tror jeg. Men ja, kanskje det er å tråkke over å i det hele tatt ta kontakt.

Ikke tenkt på muligheten på å flytte? Hvor dumme tror du at de er? Hold deg langt vekke. Du kommer til å tråkke dem på tærne

Skrevet

Vi har et slikt hus i familien, et "drømmehus" som vi vet mange er interessert i å kjøpe. Hvis noen hadde kommet og spurt mormor om hun ikke skulle selge snart, hadde hun blitt dødelig fornærmet... 

Hvis de ønsker å selge, legger de det nok ut for salg, tenker jeg. Og hvis huset faktisk er veldig fint, er vel sannsynligheten veldig stor for at de har familie som skal arve det når de dør/ikke kan bo der lenger?

Anonymous poster hash: f4af0...ba8
Skrevet

Vi gjorde det.

Spurte et ektepar i 60 årene om de ville gi oss et vink den dagen de skulle selge. De tok det som et kompliment og lovet det.

Ti år senere ringte de og nå bor vi der.

Å spørre om slikt har ikke noe med alder å gjøre. Dere har funnet drømmestedet. Du nevner selvsagt ikke alder. Du sier som det er, du har blitt forelsket i hus og tomt.

Anonymous poster hash: 325ef...5bb

Skrevet

Jeg ble oppringt av noen som ønsket huset jeg bodde i for noen år siden, nå var ikke jeg eier så jeg måtte sende de videre til rett person. (jeg drev å skulle flytte selv om de som ringte ikke kunne vite det.) De endte opp med å få kjøpe huset av eieren.

Så klart det er greit nok å høre med de.

Men samtidig må du for guds skyld ikke si noe slikt som at de er gamle og sikkert trenger noe mindre.

Du kan derimot fortelle at du spør fordi du har forelsket deg i huset deres.

Det i seg selv kan jo ikke bli noe negativt.

Samtidig skal du være klar over at slik kunnskap om dere kan presse prisene litt opp

Anonymous poster hash: 33aee...9c3
Skrevet

Jeg ville jo aldri ha tilnærmet meg, eller nevnt noe på en uhøflig måte. Hvis jeg våger å snakke med dem, så blir det å si at jeg syns de har et fantastisk hus og en super tomt. Og kanskje si som du over her at de gjerne må si ifra hvis de noen gang tenker de skal selge. Så kan jeg jo slenge på at jeg skjønner godt om de aldri vil selge, for jeg ville aldri solgt noe så flott selv. Blir det virkelig helt feil å presentere det på en sånn måte? Og hvis de ønsker å selge om feks ti år da, så kan det jo hende at jeg kan få muligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...