Gå til innhold

Dundra som prøver å gå ned i vekt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er tykke meg som skreiv et innlegg forrige uke som har begynt å snu vanene mine. Jeg har ikke spist noe jeg ikke skal den siste uken, har holdt meg til de 1300 cal som jeg skal, har gått 2 lange turer og synes selv jeg er flink. LifeSum er genialt!

Men fy flate så sulten jeg er!!! Kontinuerlig sulten, kroppen er i sjokk fra å ha umåtlige mengder med matinntak til disse miniserveringene.. Jeg er helt shacken (not stirrd), husker ikke at det var så ille sist for snart 10 år siden og 2 fødsler..

Så sulten, så enormt sulten..👿

Anonymous poster hash: b2141...d76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så sulten at jeg glemte å spør om tips igjen! Men jeg pusser tenner, drikker te, drikker vann og gjør andre ting, men sulten gnager hull i hodet mitt!!

HI

Skrevet

Så flink du er!

Jeg har vært flink fra 5.1. og til i går. Er litt ut av det nå, plutselig tok viljestyrken pause... Jeg skal skjerpe meg! Bør ligge på 1300 kcal jeg også.

Anonymous poster hash: b39e7...28a

Skrevet

Nå er jeg av den tro at å være sulten er lite fornuftig. Sult er jo et tegn fra kroppen. n å vet jeg ikke hva du spiser eller konkret hvordan du gjør det, men kan det være en ide å spre de 1300kcal mer utover dagen? Litt mindre frokost, litt mindre lunsj, bare får å få til et måltid til? Spis annen type mat, mat som metter mer. Havregrynsgrøt, avokado, egg, cottage cheese. En måte å få f.eks havregrynsgrøten til å Mette mer er å blande inn en eggeplomme. Spis en håndfull nøtter og drikk grønn te på kvelden, dry har hjulpet meg. Har gått ned 2kg på ei uke ved å sitte på rævva å ikke spise sjokolade 😂 vi har også kuttet ut sukker, bruker honning, bananer, kokos o.l som søtningsmiddel. Det var mine tips, godt mulig du allerede gjør dette. Uansett, fra ei dundre til en annen: stå på, jeg heier på deg!

Skrevet

Kok deg en stor porsjon med brokkoli/blomkål og en liten dæsj smør på. Greit at man kanskje ikke er stappmett på 1300 kalorier men kjempe sulten bør man ikke være. Hva og når spiser du i løpet av dagen?

Skrevet

Hei, hvor har du egentlig fått 1300 kcal i uken fra? Siden du beskriver deg selv som en "dundre", vil jeg tro at du er i ca. samme kategori som meg, og jeg skal spise 1900 kcal i uken (Grete Roede). Jeg er (var?) en storspiser, men på Grete Roede-menyen blir jeg faktisk god og mett. 

Ikke meningen å være besserweiser, altså, men hvis du faktisk virkelig er en dundre, er det kanskje lurt å sikre seg at man ikke spiser for lite, da går jo kroppen bare over på "sparebluss", og det kan jo være vanskelig å leve med et slikt kosthold også i lengden.

Heia deg uansett! :)

Anonymous poster hash: 10cff...94f
Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen!!

Jeg spiser følgende:

3 knekkebrød med makrell i tomat (tynt lag) til frukost

En stor salat med ren skinke, 1 ss kesamdressing til lunsj

En liten neve med pistasjenøtter

1 knekkebrød litt med ost og tomater til mellommåltid

En tilpasset porsjon med middag type 400 cal (normal kost i en familie, måler mengde nå til porsjonene sitter, mest grønnsaker, 150 med kjøtt/fisk/fugl, og bare litt karbo)

2 knekkebrød med skinke til kvelds

Fyller på med grønt og mager kesamdip og litt nøtter om jeg ikke har nådd 1300 cal.

Alt av mat er målt opp og regnet ut.

Jeg er for glad i karbo til å gå på sånn kur, så det er uaktuelt. ;)

Skrevet

Hei, hvor har du egentlig fått 1300 kcal i uken fra? Siden du beskriver deg selv som en "dundre", vil jeg tro at du er i ca. samme kategori som meg, og jeg skal spise 1900 kcal i uken (Grete Roede). Jeg er (var?) en storspiser, men på Grete Roede-menyen blir jeg faktisk god og mett.

Ikke meningen å være besserweiser, altså, men hvis du faktisk virkelig er en dundre, er det kanskje lurt å sikre seg at man ikke spiser for lite, da går jo kroppen bare over på "sparebluss", og det kan jo være vanskelig å leve med et slikt kosthold også i lengden.

LifeSum og aktivitetsnivå har satt meg på 1300 cal. Når jeg gikk GR kurs for 10 år siden fikk jeg meny 1600, men da trente jeg 3-4 ganger i uken.

Nå er får jeg ikke til å trene så mye, samt at jobben min nå kontra da er nå veldig stillesittende. Jeg er aktiv med barna, men direkte trening blir det lite av nå i begynnelsen iallefall

Skrevet

Er du sikker på at det er sult du føler? Og ikke at du bare er fysen på noe godt? :) Det kan være lett å blande de to følelsene der..

Kjenn godt etter neste gang, og føler du at du er fysen så må du bare stå løpet ut-det gir seg etter hvert.

Jeg er også på 1300 kalorier hver dag, er ikke sulten , men går heeeele dagen og har lyst på noe jeg ikke riktig vet hva er.

Jeg må bare sysselsette meg når det er som verst.

Skrevet

Er du sikker på at det er sult du føler? Og ikke at du bare er fysen på noe godt? :) Det kan være lett å blande de to følelsene der..

Kjenn godt etter neste gang, og føler du at du er fysen så må du bare stå løpet ut-det gir seg etter hvert.

Jeg er også på 1300 kalorier hver dag, er ikke sulten , men går heeeele dagen og har lyst på noe jeg ikke riktig vet hva er.

Jeg må bare sysselsette meg når det er som verst.

Ikke fysen tror jeg, har som sagt gjort dette før. Men det er gnagende sult i magen, med romling og kvin.. Men sikkert bare magen som er vant med å være god og full hele dagen. Blir vel bedre etter noen uker (håper jeg..)

Skrevet

Jeg hadde byttet ut flere av knekkebrødmåltidene dine med mer proteinholding mat. Enten f.eks egg (eller bare eggehviter hvis du liker det) eller kutte ut de to knekkebrødene til kvelds og heller ha en kyllingfileet med brokkoli eller salat til med noen dråper olje og masse hvitløkspulver og litt fetaost. I tillegg bør du prøve å ikke spise de siste tre timene før du legger deg, maten forbrenner annerledes når man sover. På kvelden pleier jeg å koke opp vann, kutte opp en sitron som jeg tar opp i en karafel, x antall suketter og fyller opp pg lar stå litt. Gjerne med litt ingefær og chilli i ol om jeg har. Supergodt, hjelper på sultfølelsen og er supert for forbrenning og rens av organer. Anbefaler også en kopp med dette på tom mage om morgenen.

Skrevet

Hva med litt avokado på makrellen til frokost, kokt egg istedefor ost til lunsj og en havregrynsgrøt med honning til kvelden? Dette er iallefall mat som jeg opplever metter og smaker mer, i tillegg er det kjempesunt! Er det slik at du kanskje egentlig bare er fysen på noe godt, kan litt gresk yoghurt med honning i smake, eller cashewnøtter(uten salt), de synes jeg er søtere enn andre typer, og stiller dermed søtsuget bedre. Spis bevisst sakte!! Da vil metthetsfølelsen komme sakte, men sikkert, og du vil føle deg mett lenge og med god samvittighet.

Jeg er en typisk fråtser om jeg har noe godt mellom hendene, men etter at jeg ble bevisst på å spise saktere, spiser jeg mindre. En annen ting er å vurdere sultfølelsen. Ofte er det søtsug eller kjedsomhet som får oss til å gå til kjøleskapet. Spør deg selv "er jeg egentlig sulten? Isåfall hvor sulten er jeg på en skala fra 1-10?"

Skrevet

LifeSum og aktivitetsnivå har satt meg på 1300 cal. Når jeg gikk GR kurs for 10 år siden fikk jeg meny 1600, men da trente jeg 3-4 ganger i uken.

Nå er får jeg ikke til å trene så mye, samt at jobben min nå kontra da er nå veldig stillesittende. Jeg er aktiv med barna, men direkte trening blir det lite av nå i begynnelsen iallefall

Ok, da stemmer det sikkert med 1300. Og du er kanskje ikke like "dundre" som meg heller, hehe. :)

Lykke til videre! Begynte selv med GR for en uke siden, er det ikke deilig å være igang med å snu på de dårlige vanene? :)

Skrevet

Ok, da stemmer det sikkert med 1300. Og du er kanskje ikke like "dundre" som meg heller, hehe. :)

Lykke til videre! Begynte selv med GR for en uke siden, er det ikke deilig å være igang med å snu på de dårlige vanene? :)

Takk! Jeg er ganske dundrete ja, BMI ved oppstart var 36,4...

Skrevet

Takk! Jeg er ganske dundrete ja, BMI ved oppstart var 36,4...

Ca. samme som meg, det, jeg startet på 34,3... ;) Men høyde har vel også noe å si for kaloriberegningen, jeg er 1.72, så hvis du er lavere kan jo det forklare hvorfor du skal spise mindre enn meg. :)

Skrevet

164 høy, så har nok noe å si ja. 😊 og aktivitetsnivå.

Lykke til du og! Flinke vi er som har begynt👍

Skrevet

Hva med en "spisedag" i uka? Bestem deg for at fredag eller lørdagen, så er "alt lov" (tenker da typisk kveldskos.. Ikke hele dagen med spising altså),- mtp godsaker, et glass vin mm. I starten vil sikkert dette føre til "fråtsing" og at du får i deg mer enn du vil/bør. Men over tid så vil du "lære deg" at det er lov, men man TRENGER ikke spise alt i skuffer og skap... Det er jo bare 7dager til neste gang man kan ta litt popcorn, sjokolade og et par glas vin. Det er jo ikke lenge til.. Også vil denne "utskeielsesdagen" faktisk ikke bli så ille.. Du har helt sikkert krympet magesekken en del, så når du lærer mett-/sultfølelsen din og kjenne så vil du etter hvert lære deg og stoppe når du er mett på denne dagen også.

Jeg brukte i alle fall lang tid på og lære hode og mage at selv om jeg kan spise og drikke det jeg vil (nå både fredag og lørdag kveld faktisk) så trenger jeg ikke spise til jeg blir uvel. Det er jo ikke lenge til jeg kan unne meg det igjen. I starten så føles det som man"må" pakke innpå, fordi det er ås lenge til neste gang... Men nå, en fredagskveld kan bestå av litt popcorn og en flaske øl...Lørdagen, kanskje ingenting etter middagen (som gjerne er litt "ekstravagant" og med vin/øl til) alt etter hva jeg kjenner jeg har lyst på og har plass til!

Fitnessutøvere/bodybuildere har ofte spisedager under sin oppkjøring til konkurranser. De lever kjemperestriktivt i et par-tre måneder men nå og da har de dager de "pakker innpå" det de har lyst til. For og booste kroppen forbrenning,- rett og slett! Må si at en fitnessutøvers "fråtsing" nok er mye sunnere enn min "helgekos", men prinsippet er det samme. Det er mye MER og mye mer "usundt" enn hva de spiser til vanlig i den perioden...

Anonymous poster hash: e486d...71a
Skrevet

Hvis dere oppererer med 1300 og 1900 kalorier i UKEN så skjønner jeg veldig godt dere sulter 😜

Men, enig med de andre her. Det finnes mange matvarer med lavt kalloriinnhold som metter. Så jeg tror skal man gjennomføre noe slikt så må man være bevist.

Men, når du har fått satt opp 1300 kalorier pr dag. Hvor mye er da målet å gå ned i uken? Jeg synes det var et veldig lavt tall.

Jeg har selv en BMI på 24, så ikke overvektig, men ønsker å komme meg ned i vekt. For at jeg skal ha en vekt reduksjon på 0,5 kg i uken ( som er anbefalt) så bør jeg holde meg rundt 1500 kalorier for dag. Men, en joggetur på ca 6km utgjør ca 400 kalorier, i tillegg går jeg alt av trapper, leker med barna, hopper litt tau og bruker rokkeringen. Så jeg kan med andre ord øke kaloriinntaket de dagene jeg trener. (Gjør det ikke så sant jeg ikke er veldig sulten)

Men å gå rundt sulten holder ikke i lengda. Da kommer du til å sprekke. Så se på planen din en gang til og se om det er reelt det du har gitt deg ut på...

Anonymous poster hash: 7fc6d...2a0

Skrevet

Jeg spiser korn med skummet melk til frokost. Det synes jeg metter bra. Du kan også lage havregrøt på vann, ha på kanel og kunstig søtning.   Jeg går også på 1300 kcal/dag. Var sulten de første dagene, men synes det plutselig slapp taket da jeg begynte å spise korn til frokost. 

Anonymous poster hash: 9d938...668
Skrevet

Jeg hadde byttet ut flere av knekkebrødmåltidene dine med mer proteinholding mat. Enten f.eks egg (eller bare eggehviter hvis du liker det) eller kutte ut de to knekkebrødene til kvelds og heller ha en kyllingfileet med brokkoli eller salat til med noen dråper olje og masse hvitløkspulver og litt fetaost. I tillegg bør du prøve å ikke spise de siste tre timene før du legger deg, maten forbrenner annerledes når man sover. På kvelden pleier jeg å koke opp vann, kutte opp en sitron som jeg tar opp i en karafel, x antall suketter og fyller opp pg lar stå litt. Gjerne med litt ingefær og chilli i ol om jeg har. Supergodt, hjelper på sultfølelsen og er supert for forbrenning og rens av organer. Anbefaler også en kopp med dette på tom mage om morgenen.

"Maten forbrenner annerledes når du sover" Stemmer jo ikke i det hele tatt, hvor har du dette fra? Om du skal spise 1300 kalorier, kan du likegjerne spise 1300 kalorier i ett måltid- på natta om du vil, eller fordele det ut i 10 måltider. Resultatet er det samme.

Mitt tips til deg hi, er å øke aktivitetsnivået. Ikke nødvendigvis for å gå mer ned i vekt, men aktivitet/trening hjelper veldig på å holde kostholdet riktig. Livegym er helt genialt, mange (over 1000) forskjellige treningstimer på nett, også for utrente, som du kan utføre uten utstyr i din egen stue. Det koster 50 kr i mnd. Etter en treningsøkt har du virkelig ikke lyst på usunn mat :)

Anonymous poster hash: 83de5...52c

Skrevet

Skal dere fortsette med 1300 kalorier også ? Etter at målet er nådd? Jeg brukte også lifesum appen, ble regnet ut til 1300 kcal om dagen, og etter hvert som vekten gikk ned, gikk kcal også ned... Jeg lærte mye om hva som er lurt å spise, men fant ut at jeg ikke kunne leve sånn for resten av livet....

Så nå spiser jeg sunt til jeg er mett, bruker minimalt med hvitt mel og sukker, spiser en liten "treat" hver dag, det kan være litt vaffel, en sjokoladebit, eller litt bolle...

Jeg er heldig med en ting, selv om jeg er overvektig, synes jeg egentlig at kroppen min ser temmelig bra ut! Jeg har ikke noe voldsomt behov for å gå ned i vekt..

Jeg vil bare slutte å overspiste, opparbeide meg evnen til å virkelig kose meg med mat og stoppe når jeg er mett...

Anonymous poster hash: 3cdd3...fe3

Skrevet

Jeg vil ned i vekt, slik at jeg er fornøyd med kroppen min og den er sunn og ikke bælfeit. Trivselsvekten vet jeg ikke enda, men noen sylfide blir jeg nok ikke. Etterpå er det å fortsette å leve et normalt liv uten fråtsing, med normal aktivitet. Kommer til å være strengere med snacks og snop, men ikke hysterisk. Forskjell på hver dag og kun 1-2 dager i helgen med "kosemat"

HI

Skrevet

Jeg vil ned i vekt, slik at jeg er fornøyd med kroppen min og den er sunn og ikke bælfeit. Trivselsvekten vet jeg ikke enda, men noen sylfide blir jeg nok ikke. Etterpå er det å fortsette å leve et normalt liv uten fråtsing, med normal aktivitet. Kommer til å være strengere med snacks og snop, men ikke hysterisk. Forskjell på hver dag og kun 1-2 dager i helgen med "kosemat"

HI

Hvis du er veldig sulten nå, kan det være lurt å spise litt mer/ annerledes. Faren for sprekk er ganske stor når man stadig vekk er sulten. Få inn litt egg, avokado, tykkere lag med makrell i tomat. Spis cottace cheese med naturen yoghurt, litt honning og ferske bær...

Skrevet

HI

Hvis du er veldig sulten nå, kan det være lurt å spise litt mer/ annerledes. Faren for sprekk er ganske stor når man stadig vekk er sulten. Få inn litt egg, avokado, tykkere lag med makrell i tomat. Spis cottace cheese med naturen yoghurt, litt honning og ferske bær...

Men en skal spise det en liker og.😉 men skal prøve å gjøre noen endringer å få inn litt mer mettende mat. 😊 og jeg sprekker ikke, jeg er veldig målbevisst, så har jeg bestemt meg, så har jeg bestemt meg.

Bare ubehagelig å være så sulten, tom rett etter matinntak. Det er som om kroppen støvsuger magen på noen minutter! 😂

Takk for tips dere andre og! Og lykke til dere som og skal ned i vekt.

Skrevet

Du bør spise mer som metter, dvs proteinrik mat, som samtidig er lavt på karbohydrater, fett- og dermed kalorier. 

Skyr, dobbel 0% yoghurt, egg, magert kjøtt og fisk, mager kesam/ cottage cheese osv. 

Knekkebrød og salat er ikke noe man blir veldig mett på. 

Jeg spiser 1100 kalorier om dagen, og jeg er mer enn mett nok. Men så spiser jeg MYE proteiner også. Og myyyyyye karbofattige grønnsaker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...