Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #1 Skrevet 20. januar 2015 Er det noe en kan spørre om og kreve av personalet, at de må gi ungen medisin 2 ggr daglig i en periode, eller må ungen heller holdes gjemme så foreldrene får gitt medisinen? Anonymous poster hash: 5d756...995
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #2 Skrevet 20. januar 2015 holdes hjemme* Anonymous poster hash: 5d756...995
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #3 Skrevet 20. januar 2015 Vår barnehage gir medisin, men vi må fylle ut skjema med signatur og instrukser. Min sønn får både faste ( for forstoppelse) og midlertdige ( antibiotika, forstøver etc) når det er behov for det. Aldri noe problem. Anonymous poster hash: ab410...c1e
Sillavanilla Skrevet 20. januar 2015 #4 Skrevet 20. januar 2015 Ja, type;"fullføre antibiotikakur" og liknende kan barnehagen gjøre. Det skal fylles ut fullmakt hvis de følger regelemntet. Med klokkslett, mengde og underskrift:)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #5 Skrevet 20. januar 2015 Ok jeg kunne vært hjemme, men tror det blir veldig kjedelig for ungen i lengden, så fint hvis bhg kan gi medisin. Men det står instrukser på medisinen da, er det vanlig at man alltid skriver under et skjema? Anonymous poster hash: 5d756...995
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #6 Skrevet 20. januar 2015 Vår barnehage gir bare medisin til kronisk syke barn, som diabetes og astma. Antibiotika o.l gir de ikke. Anonymous poster hash: c8bfa...c4f
valkyrien Skrevet 20. januar 2015 #7 Skrevet 20. januar 2015 Tror det kommer an på type medisin, kanskje også forskjell fra barnehage til barnehage. I vår gir de allergimedisin, astmamedisin og øyedråper ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #8 Skrevet 20. januar 2015 Ikke vår barnehage, de vil ikke gjøre feil (eks glemme å gi) så de gir ikke, det finnes antibiotika som kan gies morgen og kveld, man må ikke alltid ha antibiotika 4 ganger om dagen. Vår barnehage gir kun medisin mot kroniske lidelser som f.eks astma. Anonymous poster hash: 2987a...fbf
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #9 Skrevet 20. januar 2015 Ingen problem hos oss da datter vår skulle ha flytende antibiotika midt på dagen. Jeg leverte ferdig oppmålt sprøyte om morgenen. Ingen skjema, liten og oversiktlig avd. Anonymous poster hash: 5751a...9c9
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #10 Skrevet 20. januar 2015 Ingen problem hos oss da datter vår skulle ha flytende antibiotika midt på dagen. Jeg leverte ferdig oppmålt sprøyte om morgenen. Ingen skjema, liten og oversiktlig avd. Anonymous poster hash: 5751a...9c9 Det er snakk om antibiotika ja, men det er snakk om at de må gi 2 doser i bhg. En formiddag og en ettermiddag, så kan ikke ha ferdig oppmålt sprøyte.. Har en svær glasskrukke med medisinen i, som jeg i så fall må frakte frem og tilbake til barnehagen hver dag. Ugh. Eller kan det oppbevares i oralsprøyte i kjøleskapet i 5 timer? Har bare én sprøyte her, men mulig jeg har en til liggende. Anonymous poster hash: 5d756...995
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #11 Skrevet 20. januar 2015 Ulik praksis fra bhg til bhg. Barnehagen til sønnen min gjør det. Barnehagen jeg jobber i gjør ikke det. Anonymous poster hash: 96a0f...bf9
Sillavanilla Skrevet 20. januar 2015 #12 Skrevet 20. januar 2015 Det skal leveres skjema på dose, osv. Fordi det er barnehagens sikkerhet på at barnet får riktig mengde, hvem som har tatt imot medisinene, feks. Hvis et annet barn får tak i medesinien vil man kunne svare til hva som har skjedd og hvor mye de fikk i seg. Dette er bare eksempel. Sikkert ikke alle som fyller ut skjema, men det er lovpålagt. Barnehagen skal skaffe dette til dere.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #13 Skrevet 20. januar 2015 Ja, type;"fullføre antibiotikakur" og liknende kan barnehagen gjøre. Det skal fylles ut fullmakt hvis de følger regelemntet. Med klokkslett, mengde og underskrift:) Ikke svar på ting du ikke vet. Ikke alle barenehager gjør det Anonymous poster hash: fac84...4ea
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #14 Skrevet 20. januar 2015 Ok jeg kunne vært hjemme, men tror det blir veldig kjedelig for ungen i lengden, så fint hvis bhg kan gi medisin. Men det står instrukser på medisinen da, er det vanlig at man alltid skriver under et skjema? Anonymous poster hash: 5d756...995 Hva slags medisiner er det snakk om? Vår barnehage gir bare livsnødvendige medisiner. Det inkluderer ikke antibiotika, øyesalve osv Anonymous poster hash: fac84...4ea
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #15 Skrevet 20. januar 2015 Ingen problem hos oss da datter vår skulle ha flytende antibiotika midt på dagen. Jeg leverte ferdig oppmålt sprøyte om morgenen. Ingen skjema, liten og oversiktlig avd. Anonymous poster hash: 5751a...9c9 Det er snakk om antibiotika ja, men det er snakk om at de må gi 2 doser i bhg. En formiddag og en ettermiddag, så kan ikke ha ferdig oppmålt sprøyte.. Har en svær glasskrukke med medisinen i, som jeg i så fall må frakte frem og tilbake til barnehagen hver dag. Ugh. Eller kan det oppbevares i oralsprøyte i kjøleskapet i 5 timer? Har bare én sprøyte her, men mulig jeg har en til liggende. Anonymous poster hash: 5d756...995 Du må ringe barnehagen din og høre om de gjør det. Mange barnehager som ikke gir det Anonymous poster hash: fac84...4ea
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #16 Skrevet 20. januar 2015 Jeg skal selvsagt spørre dem de er veldig greie så tror ikke det skal være noe problem, men vi får se da. Har i allefall dannet meg et bilde av hva jeg kan forvente, noen gir medisin og noen ikke. Synes det er litt mye at ungen må ha medisin 4ggr daglig, men det er nå den medisinen vi fikk da. Anonymous poster hash: 5d756...995
Sillavanilla Skrevet 20. januar 2015 #17 Skrevet 20. januar 2015 Ja, type;"fullføre antibiotikakur" og liknende kan barnehagen gjøre. Det skal fylles ut fullmakt hvis de følger regelemntet. Med klokkslett, mengde og underskrift:)Ikke svar på ting du ikke vet. Ikke alle barenehager gjør det Anonymous poster hash: fac84...4ea Oida, så krass? Veldig sjarmerende;) Jeg svarer ut av egen erfaring. Har jobbet i 6ulike barnehager og det har vært samme regel i alle sammen. Jeg påstår ikke at det er fasitsvar for alle barnehager jeg skriver "kan", det er likevel noen barnehager som ikke ønsker å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #18 Skrevet 20. januar 2015 Jeg synes ikke noe om å gi slike medisiner i bhg. Typiske kroniske medisiner som er en helt nødvendighet for barnet hver dag er en annen ting. Men jeg selv liker absolutt ikke å ha ansvar for å få i barnet riktig medisin, på riktig måte til riktig tid. Anonymous poster hash: d681a...b63
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #19 Skrevet 20. januar 2015 Hvis ikke medisiner er nødvnedig, hvorfor skal de da gies til barnet? Jeg er helt sjokkert over en barnehage som nekter å gi barnet antibiotika til et barn. Har aldri hørt om noe sånt før... Anonymous poster hash: ebe74...0ca
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #20 Skrevet 20. januar 2015 Jeg skal selvsagt spørre dem de er veldig greie så tror ikke det skal være noe problem, men vi får se da. Har i allefall dannet meg et bilde av hva jeg kan forvente, noen gir medisin og noen ikke. Synes det er litt mye at ungen må ha medisin 4ggr daglig, men det er nå den medisinen vi fikk da. Anonymous poster hash: 5d756...995 Hvis det er antibiotika som må gis 4 ganger daglig er det fordi virkningen ikke er så langvarig, så den må gis såpass ofte Anonymous poster hash: 6080e...147
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #21 Skrevet 20. januar 2015 Ulik praksis, ja. Der hvor jeg jobber gis det medisin kun mot at foreldre fyller ut et 3 siders skjema, hvor fullmakt gis til navngitt(e) person(er). I tillegg skal medisin aldri leveres ferdig oppmålt, men i orginal emballasje, med fullt navn, dosering og leges navn utpå. (Dette fordi at personalet skal vite 100 % sikkert hva de gir). Du kan uansett ikke kreve, nei. Barnehagen er meget medgjørlig om de sier ja til å medisinere, da ingen av de/oss har medisinsk utdannelse. Anonymous poster hash: e84b9...8ed
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #22 Skrevet 20. januar 2015 Jeg skal selvsagt spørre dem de er veldig greie så tror ikke det skal være noe problem, men vi får se da. Har i allefall dannet meg et bilde av hva jeg kan forvente, noen gir medisin og noen ikke. Synes det er litt mye at ungen må ha medisin 4ggr daglig, men det er nå den medisinen vi fikk da.Anonymous poster hash: 5d756...995 Hvis det er antibiotika som må gis 4 ganger daglig er det fordi virkningen ikke er så langvarig, så den må gis såpass ofte Anonymous poster hash: 6080e...147 Jepp, men tenkte på at det kanskje finnes AB som kan gis sjeldnere, det er jo upraktisk for bhgbarn å måtte få medisin såpass ofte. Men kanskje jeg heller burde ha henne hjemme.. Anonymous poster hash: 5d756...995
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #23 Skrevet 20. januar 2015 Jeg skal selvsagt spørre dem de er veldig greie så tror ikke det skal være noe problem, men vi får se da. Har i allefall dannet meg et bilde av hva jeg kan forvente, noen gir medisin og noen ikke. Synes det er litt mye at ungen må ha medisin 4ggr daglig, men det er nå den medisinen vi fikk da.Anonymous poster hash: 5d756...995 Hvis det er antibiotika som må gis 4 ganger daglig er det fordi virkningen ikke er så langvarig, så den må gis såpass ofte Anonymous poster hash: 6080e...147 Jepp, men tenkte på at det kanskje finnes AB som kan gis sjeldnere, det er jo upraktisk for bhgbarn å måtte få medisin såpass ofte. Men kanskje jeg heller burde ha henne hjemme.. Anonymous poster hash: 5d756...995 Vi har fått beskjed om at det er greit å gi 3 ganger daglig når barnet skal i barnehage. Morgen, midt på dagen og dobbel dose på kvelden(gjaldt apocillin). Hentet bare litt tidlig, slik at vi gav alle dosene selv. Anonymous poster hash: 3a067...810
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #24 Skrevet 20. januar 2015 Hvis ikke medisiner er nødvnedig, hvorfor skal de da gies til barnet? Jeg er helt sjokkert over en barnehage som nekter å gi barnet antibiotika til et barn. Har aldri hørt om noe sånt før... Anonymous poster hash: ebe74...0ca Det er jo av frykt for å gjøre feil. En barnehageassistent er ikke sykepleier og vil ikke ha ansvar for medisinering. De er redd for å gi feil mengde, at feil barn skal få medisin, at ungen skal få dobbel dose fordi to ansatte begge gir medisin uten å vite om hverandre osv, de har ingen gode rutiner på medisinering fordi det ikke inngår i arbeidet deres.... Dette står i rammeplanen til vår barnehage: Personalet i barnehagen vil ikke kunne gi medisiner til barn i barnehagetiden med unntak av kronisk syke barn og akutt medisinering. Personalet er ikke trent i utdeling av medisiner og vil ikke ha den erfaring som helsepersonell og foreldre har. Man påtar seg et stort ansvar for medisineringen av barn og andres barn spesielt.Personalet i barnehagen vil ikke kunne gi medisiner til barn i barnehagetiden med unntak av kronisk syke barn og akutt medisinering. Personalet er ikke trent i utdeling av medisiner og vil ikke ha den erfaring som helsepersonell og foreldre har. Man påtar seg et stort ansvar for medisineringen av barn og andres barn spesielt. Akuttmedisinering: Dersom barnet har sykdom som kan kreve akutt behandling på skolen/Sfo/barnehagen (f.eks ved astmaanfall, diabetes, allergisk anfall, epilepsi) skal det finnes en instruks for akuttmedisinering. Denne skal være signert av behandlende lege. Foreldrene har ansvar for at en slik instruks blir levert enheten og at den blir oppdatert ved eventuelle endringer i barnets tilstand. Ulike skjemaer · Skriftlig avtale mellom foreldre og skole/barnehage · Instruks ved akuttmedisinering Anonymous poster hash: c8bfa...c4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå