Gå til innhold

Bør foreldre samarbeide om regler for barna i en klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det uhørt å ta opp hvilke regler barna skal ha på foreldremøter ol?

Anonymous poster hash: 14a4a...458
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være fint med noen enkle retningslinjer.

I min datters klasse er det avtalt et tak på pris på bursdagsgaver ungene imellom - og det er i mine øyne glimrende. Jeg var litt sjokkert over gavenivået da de startet å gå i barnebursdager i barnehagealderen. I mine øyne er småpresanger ungene imellom helt greit og så blir det ikke en eksluderende ting hvor noen kvier seg for bursdagsfeiringer fordi de ikke kan gi så fine presanger som alle de andre. Det blir mer festen enn gavene som er i fokus.

Så lenge reglene handler om hvordan man skal få sosialt samvær og barnas felles aktiviteter utenom skolen til å fungere bra ser jeg ikke noe problem i å ta det opp på foreldremøter.

Leggetider, spisevaner og annet som foregår i det private hjem uten kontakt med klassen ser jeg ingen grunn til at man skal koordinere.

Går ut fra at spørsmålet bunner i tråden om vafler på skolen.

Vår skole har regler for ting som ikke skal i matpakken (Brus, godteri, kake osv). Den slags grunnregler om ting som foregår på skolen er helt greie og på linje med ingen snøballkasting i skolegården. Det må være opp til skolen å sette opp reglene for hvordan ting skal foregå der i skoletiden.

Skrevet

Skolen her har regler om at alle eller ingen på bursdagsselskaper (største klassen her er 10 stykk, så skiller ikke på gutter og jenter) At man ikke lar barna spille spill eller se filmer med høyere aldersgrense en barnas alder når det er besøk av venner.

Og at man ikke får ha med godteri, brus og kaker i matboksen annet en når det er avtalt med lærer på forhånd.

Selvsagt skal man ikke begynne å lage felles regler for alt mulig, er opp til hver familie å se an sitt barn i hvilke regler man har.

Anonymous poster hash: aef52...f4d
Skrevet

Jeg synes ikke felles regler er bra. Det er opp til de enkelte familiene hvordan de organiserer livet sitt utenfor skolen. Synes allikevel man kan ta opp ulikheter på foreldremøter, spesielt hvis det er et problem (utestenging e.l.).

Anonymous poster hash: 9125c...5db

Skrevet

Felkes retningslinjer er bra, så sant man respekterer de som ser seg nødt til å bryte reglene.

Jeg måtte f.eks. slutte å invitere alle guttene i bursdagsbesøk. Jeg fikk meg ikke til å invitere mobberne.

Jeg inviterte en liten gruppe barn som var snill med gutten.

Anonymous poster hash: 2c303...6a1

Skrevet

Det kan være fint med noen enkle retningslinjer.

I min datters klasse er det avtalt et tak på pris på bursdagsgaver ungene imellom - og det er i mine øyne glimrende. Jeg var litt sjokkert over gavenivået da de startet å gå i barnebursdager i barnehagealderen. I mine øyne er småpresanger ungene imellom helt greit og så blir det ikke en eksluderende ting hvor noen kvier seg for bursdagsfeiringer fordi de ikke kan gi så fine presanger som alle de andre. Det blir mer festen enn gavene som er i fokus.

Så lenge reglene handler om hvordan man skal få sosialt samvær og barnas felles aktiviteter utenom skolen til å fungere bra ser jeg ikke noe problem i å ta det opp på foreldremøter.

Leggetider, spisevaner og annet som foregår i det private hjem uten kontakt med klassen ser jeg ingen grunn til at man skal koordinere.

Går ut fra at spørsmålet bunner i tråden om vafler på skolen.

Vår skole har regler for ting som ikke skal i matpakken (Brus, godteri, kake osv). Den slags grunnregler om ting som foregår på skolen er helt greie og på linje med ingen snøballkasting i skolegården. Det må være opp til skolen å sette opp reglene for hvordan ting skal foregå der i skoletiden.

Helt enig. Enkle grunnregler som de du nevner er en god ting. Men har hørt om foreldremøter hvor alt fra sminkeregler for jentene til detaljorganisering av bursdager skal diskuteres. Det blir helt håpløst.

Anonymous poster hash: ea7f3...15c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...