Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #1 Skrevet 20. januar 2015 Min datter blir 12år, hun fikk menstrasjon da hun var 10 1/2 år, begynte allerede i 9års alderen å bli hormonell, humøret gikk opp å ned, hun tok lett til tårer og var nesten umulig å si noe til henne en periode. Så gikk det litt bedre, menstrasjon kom å hun har nå hatt dette i snart 2år. Men enda er hun veldig lett irritabel, hun slenger med dører, opptatt av sminke, veldig opptatt av slike ting. som snart 12åring bruker hun bh, hårprodukter, maskara, pudder og lipgloss. Hun har 1 vennine som er 2år eldre og resten er gjevngammel. Pågrunn av hennes tidlige utvikling så "føler" hun at de andre i klassen er barnslige og har ikke samme innteresser som henne så hun henger stort sett bare med hun som går 2 klasser over. Kan jeg stoppe henne for å være den hun er ? Jeg vet det høres ille ut, men hun er jo bare 12år, jeg føler hun glemmer det å være barn. Huff, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, tillate eller ikke. Anonymous poster hash: 78309...cb3
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #2 Skrevet 20. januar 2015 Hun er den hun er! Denne tiden er fryktelig variabel, ikke bare mellom kjønnene, men også innenfor samme kjønn! Meeeeeen tiden går fryktelig fort, og d vil jevne seg ut, så hold ut Anonymous poster hash: a571e...83d
Nyttårs barn Skrevet 20. januar 2015 #3 Skrevet 20. januar 2015 Ja jeg tenker også at dette vil jevne seg ut. kanskje hun ligger litt foran nå, men plutselig kommer de andre etter. Blir sikkert også fint for henne å starte på ungomsskolen og få noe litt nytt.
Giss Skrevet 20. januar 2015 #4 Skrevet 20. januar 2015 Det er vel i utgangspunktet ikke et problem at hun er litt tidlig utviklet - men det virker på meg som om det er sminken og oppdollingen du ser som problemet? Hvis det er slik kan du jo forsøke å åpne opp for at hun kan prøve noe nytt, en ny aktivitet eller noe slikt. Bare for å få et nytt fokus eller et nytt perspektiv inn i hverdagen. Ikke for å tvinge henne til å være en annen enn hun er eller til å holde på med noe hun ikke liker.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #5 Skrevet 20. januar 2015 Jeg har en 15åring som også var tidlig utviklet/i puberteten. Her gikk det seg til etterhvert som en etter en av jentene i klassen kom i puberteten. Da jevnet det seg ut Men selv om hun interesserer seg for sminke osv så MÅ hun ikke bruke det. Hun er bare 12. Regner med det er du som handler dette til henne eller gir henne penger, så her går det faktisk an å sette på bremsen.. Anonymous poster hash: d8059...450
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #6 Skrevet 20. januar 2015 Akkurat sminken ville jeg i hvert fall satt begrensninger på, litt lipgloss (av den enkle typen, Lypsyl sin tube er faktisk helt ok, koster 40 kr) bør holde lenge til hverdags hvis hun ikke er plaget med mye kviser (og da er ikke et tykt lag med sminke det du trenger, men gode renserutiner/produkter for å holde det i sjakk). Er hun tidlig utviklet må hun kanskje ha BH, men jeg ville holdt det til enkle bomullsvarianter, eller kanskje en behagelig sports BH. I den alderen er det mye vilje og lite vett, små hormonbomber som de ofte er, og det er alt for mange der ute som venter på slike jenter de kan utnytte. Jeg husker i hvertfall hvor utroooolig moden jeg trodde jeg var, 12-13 år og nesten voksen (realiteten er at jeg var en j***a drittunge som nettopp hadde sluttet å leke med Barbie, og jeg var ikke tidlig utviklet en gang). Vi har hatt en situasjon med datteren til min x som holdt på å komme helt skjevt ut, det de fant på mobilen hennes etter å ha åpnet den mot hennes vilje var ikke bra, uten å gå i detalj, ikke noe man ville forventet å finne hos en 13åring. Hun er ett år eldre enn din og ser eldre ut enn det hun er, og med sminke kan hun lett tas for å være 16-18. Anonymous poster hash: fc1fc...fe2
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #7 Skrevet 20. januar 2015 A propos bh, på et ellerr annet tidspunkt er det faktisk behageligere med bh/sportstopp enn ingenting. Jeg husker at min mor holdte tilbake med bh-ene fordi hun syntes jeg fremdeles var et barn (var tidlig utviklet som din datter), til slutt var det en lærer som påpekte at andre kommenterte at jeg hadde upper som "stakk frem" under t-skjortene. Og jeg syntes det var ubehagelig med den ekstra huden som gned under klærne (vanskelig å forklare). En enkel vattert bh satt jeg veldig stor pris på! Sminking kan du godt legge begrensning på, men du kan ikke stoppe din datter fra å vokse opp, selv om du føler at hun tyvstartet på tenårene. Anonymous poster hash: 8fbb2...35a
___ Skrevet 20. januar 2015 #8 Skrevet 20. januar 2015 A propos bh, på et ellerr annet tidspunkt er det faktisk behageligere med bh/sportstopp enn ingenting. Jeg husker at min mor holdte tilbake med bh-ene fordi hun syntes jeg fremdeles var et barn (var tidlig utviklet som din datter), til slutt var det en lærer som påpekte at andre kommenterte at jeg hadde upper som "stakk frem" under t-skjortene. Og jeg syntes det var ubehagelig med den ekstra huden som gned under klærne (vanskelig å forklare). En enkel vattert bh satt jeg veldig stor pris på! Sminking kan du godt legge begrensning på, men du kan ikke stoppe din datter fra å vokse opp, selv om du føler at hun tyvstartet på tenårene. Anonymous poster hash: 8fbb2...35a Hvis man har små faste pupper der det ikke sikkert det noen gang blir mer behaglig å gå med BH enn uten. Jeg er over 45 og med unntak av under graviditet og amming trives puppene mine bestandig best uten tvangstrøye (BH).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå