Gå til innhold

Hva er forklaringen på telefonskrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det for mange hendelser og minner om negative beskjeder og samtaler på telefon, eller hva er det?

Anonymous poster hash: 694de...68a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også telefonskrekk. Jeg tror det skyldes at moren min tydelig vegret seg for å ringe. Derfor er jeg veldig obs på å ikke videreføre en så tåpelig angst.

Anonymous poster hash: 932ff...8f1

Skrevet

Det føles veldig tåpelig, men det er visst mange som har det. Jeg sliter veldig.... og får en veldig ubehagelig følelse i kroppen når telefonen ringer.

Skrevet

Jeg har det. Det går mest på at jeg ikke ser personen jeg snakker med. Syns det er ubehagelig rett og slett. 

Anonymous poster hash: 042f1...275
Skrevet

Jeg leser menneskers utrykk, og når jeg snakker i telefonen føler jeg at jeg går glipp av halvparten av informasjonen.. Derfor liker jeg ikke telefoner.

Anonymous poster hash: 1ca18...fae

Skrevet

Tror min kommer av en blanding av å ikke kunne lese kroppsspråk, og det faktum at min mor selv "screenet" samtaler.

Anonymous poster hash: 59bc5...693
Skrevet

Så godt å høre flere har det slik....

Skrevet

hva betyr 'screene' samtale?

Skrevet

Jeg har faktisk fått den diagnosen av en psykiater, og min grunn er nok litt kompleks. I min ungdom rotet eksen og jeg til økonomien og jeg var livredd for å svare i tilfelle det var noen som skulle kjefte, av samme grunn vegret jeg meg for å ringe kreditorene. Ja, jeg vet at ingen kjefter, men det var bare sånn jeg så for det i mitt hode.

Og jeg har har adhd og er "avhengig" av å se personene jeg snakker med, spesielt om det er ukjente. Jeg syns det er ubehagelig å prate uten å se dem og blir rett og slett urolig og begynner å rote med andre ting i samtalen og plutselig har jeg mistet tråden i samtalen. 

Anonymous poster hash: befe4...8f3
Skrevet

Har også telefonskrekk... forferdelig.. o.O

Anonymous poster hash: 2d4f4...2b9
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å snakke i telefonen så lenge folk ringer til meg, men jeg ringer aldri.

Tror det henger sammen med snev av sosial angst og dårlig selvtillit. Jeg er redd for å være til bry, ønsker ikke å forstyrre, har ingen tro på at folk setter pris på å bli forstyrret av en telefon fra meg.

Anonymous poster hash: 6a4b8...8dc

Skrevet

hva betyr 'screene' samtale?

Hun lot dem gå til telefonsvarer for å vite hvem det var som ringte, og hva de ville.

Anonymous poster hash: 59bc5...693

Skrevet

hva kan man gjøre for å bli litt kvitt det....? Er jo like ille om det er fremmede eller kjente.....

Skrevet

Jeg var veldig plaget før. Til jeg fikk jobb på opplysningen av alle steder ;) I dag er jeg kurert.

Anonymous poster hash: 4b378...ac3
Skrevet

Det er kanskje egentlig bare å gjøre det.... men så er det så lett å slippe unna....

Skrevet

Likte aldri å prate i telefon, mye fordi jeg mister konsentrasjonen lett og ikke klarer på fokusere på samtalen. Men etter å ha jobbet som telefonselger så har det låst seg fullstendig, etter å ha blitt skjelt ut etter noter, hylt i øret, truet på livet så er det stort sett ikke noe tema å ta telefonen lenger.

Klarer å ta den hvis det er mannen min, svigermor eller barnehagen, men det stopper der.

Skrevet

jeg hører så dårlig, og ikke så mange som vet det, så det er nok kanskje grunnen min her. ellers så hater jeg bare å snakke i tlf, det blir så mye tom prat.

Anonymous poster hash: b167d...4b5
Skrevet

For min del henger det sammen med sosial angst. Jeg finner det ubehagelig og slitsomt å snakke på telefonen. Noen dager er værre en andre; da tar jeg ikke telefonen i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 35776...430

Skrevet

For min del blir det på grunn av sosial angst, autoritetsangst og stort behov for å planlegge alle slike samtaler på forhånd. Det går altså bra å snakke med familie (sånne uformelle tlf) og til en viss grad å si nei til selgere. Men hvis jeg all ringe og f.eks. bestille time til noe så er det krise. Jeg planlegger lenge hva jeg skal si for å frem poenget tydelig og er livredd jeg ikke skal høre den i andre enden eller at de all spørre meg om noe jeg ikke er forberedt på.

Tar bare tlf hvis jeg ser hvem det er og jeg ønsker å snakke med dem...

Til deg som lurer på hvordan man blir kvitt det: svar tlf. Hver gang. Øvelse er eneste terapi.

Ps. Jobbtlf går helt greit, enten jeg vet hvem det er eller ikke. Bre på privaten det. er et problem.

Anonymous poster hash: 09ded...0d7

Skrevet

Jeg vegrer meg for å ta tlf etter flere år som ansatt i Nav hvor man regelrett blir skjeøt ut på telefonen grunnet noe som som regel ikke er din egen feil en gang. Ofte er det bare noen som har bestemt seg for å kjefte uansett hvordan samtalen går 😕😬 nå jobber jeg heldigvis en plass det er hyggelig å ta tlf men det henger virkelig i dette fra Nav. 😑😕

Anonymous poster hash: f0a43...d88

Skrevet

Det gjør meg ingenting å ta telefonen hvis noen ringer til meg, men jeg hater å ringe til andre. Det gjør jeg nesten aldri. Jeg er redd for å være til bry, og for at jeg ringer på et ugunstig øyeblikk. Man vet jo aldri hva den andre personen holder på med.

Har også angst for å ringe til venner. SMS er bedre...

Anonymous poster hash: 274b5...024
Skrevet

Jeg har nok litt telefonskrekk, men for meg går det på å ringe folk jeg ikke kjenner så godt når det er noen sammen med meg. Liker ikke at samboern hører på meg når jeg snakker heller;) Mamma er akkurat likens så vet hvor jeg har det fra:)

Skrevet

Er det kanskje nokså vanlig å ha telefonskrekk, altså at det er en stor prosentandel som har dette?

Skrevet

Er det for mange hendelser og minner om negative beskjeder og samtaler på telefon, eller hva er det?

Ja, vanligvis en type tidligere traume.

F.eks. trakassering eller plaging på telefon/ sms, mange vonde og overraskende beskjeder over telefon i løpet av en kort periode (beskjed om kriser som dødsfall, alvorlig sykdom osv.).

Anonymous poster hash: 7af37...782

Skrevet

Er det kanskje nokså vanlig å ha telefonskrekk, altså at det er en stor prosentandel som har dette?

Jeg har det selv, men det har blitt langt bedre.

Anonymous poster hash: 7af37...782

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...