Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #1 Skrevet 20. januar 2015 Noen som har hatt au pair? Hvordan er det å la en fremmed person bo hos dere og passe barna deres? Hvor stor er huset deres? Hvor mye har dere betalt? Hvordan var det for barna når aupairen sluttet hos dere? Takker for svar, men ønsker ikke en moralsk debatt :-) Anonymous poster hash: 6dec7...8d8
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #2 Skrevet 20. januar 2015 5000 kr/mnd + kost og losji. Hun kommer fra Fillippinene. Vi betalte visum og flybillett. Jobber 30 timer/uka hos oss. Vi skaffet henen selv, ikke gjennom byrå. Hun starta nylig, synes det går greit. Mest vansker med språket og div. kulturelle forskjeller. Huset et på 150 kvadrat, 3 barn. Anonymous poster hash: ab65b...e63
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #3 Skrevet 20. januar 2015 5000 kr/mnd + kost og losji. Hun kommer fra Fillippinene. Vi betalte visum og flybillett. Jobber 30 timer/uka hos oss. Vi skaffet henen selv, ikke gjennom byrå. Hun starta nylig, synes det går greit. Mest vansker med språket og div. kulturelle forskjeller. Huset et på 150 kvadrat, 3 barn. Anonymous poster hash: ab65b...e63 Slenger meg på HI: Hvilke oppgaver gjør hun? Har hun eget rom eller leilighet? Alle måltider sammen med dere? Anonymous poster hash: 8ad6a...735
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #4 Skrevet 20. januar 2015 Har hatt flere au pairer. De har fått litt over det som er satsen udi krever at de skal ha. De har jobbet 30 t/uken, fleksibelt sånn at de kunne gå på norskkurs (de har d ekrav på, og det er det vertsfamilien som skal betale). har også betalt billett hit og tilbake til hjemlandet. Jeg har alltid syntes det var hyggelig med et ekstra menneske i huset. Har en mann som har reist veldig mye i jobben sin. Au pairen har hatt eget som og eget bad. De har stort sett funnet seg egne venner og hatt et eget sosialt liv uten oss, men har likevel vært inkludert i måltider, visse ferier (ikke alle) osv. Kun én var inne i stua med oss HELE tiden (og de var etter hvert litt irriterende, skal jeg innrømme) De har hentet og bragt barn til/fra barnehage/sfo. Hjulpet til om morgenen med matpakkelaging osv og litt om ettermiddagen. En lagte alltid middag,m fordi hun ville det selv (det var fantastisk).Ellers har de brukt tiden på å rydde litt, ordne senger, barnas klesvask, lett husarbeid.De fleste har vi hatt det fleksibelt med - slik at hvis de skulle på reise, tok vi ting selv, og hvis vi skulle noe, satt hu ekstra barnevakt osv. Har hatt et veldig godt forhold til au pairene. Anonymous poster hash: a7af3...ebd
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #5 Skrevet 20. januar 2015 Au pairer skal vel passe barn og ikke fungere som hushjelp om man følger reglene. De skal også inkluderes i familien slik at det blir kulturutveksling og ikke billig arbeidskraft. Kjenner ingen som har au pair som følger intensjonen med ordningen. For å si det slik, au pairen har ikke vært inkludert i familien i form av å være med i familieselskap, familieutflukter o.l på lik linje med familien. De er som hushjelper. De jeg kjenner med au pair har store hus og au pairen har eget rom og eget bad. Au pairen vasker, passer barn (mye på ettermiddag/kveld), handler, fikser i hagen, lånes ut til venner når de har selskap (???!!!!? regner med/håper virkelig de da får ekstra betalt), lager mat you name it, they do it. Vet ikke hva det koster, men vet at det må betales norskkurs. Anonymous poster hash: 6d70f...694
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #6 Skrevet 20. januar 2015 Min oppfattelse er at det koster mye for få timer hjelp om man skal følge alle regler til punkt og prikke og det bør man jo. Når jeg jobbet i bhg i oslo var det mange (av familiene) som hadde aupair, ja barnehagen var i et av de rikere strøkene, disse fikk 5000 kr i mnd, kost og losji samt betalt norskkurs og mnd kort på tbanen. Og de jobbet ikke så mange timer per dag/kveld men jobbet da 6 dager i uken. Dette var grunnen til at familiene måtte ha bhg plass også. Anonymous poster hash: 089a3...0c4
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #7 Skrevet 20. januar 2015 Au pairer skal vel passe barn og ikke fungere som hushjelp om man følger reglene. De skal også inkluderes i familien slik at det blir kulturutveksling og ikke billig arbeidskraft. Kjenner ingen som har au pair som følger intensjonen med ordningen. For å si det slik, au pairen har ikke vært inkludert i familien i form av å være med i familieselskap, familieutflukter o.l på lik linje med familien. De er som hushjelper. De jeg kjenner med au pair har store hus og au pairen har eget rom og eget bad. Au pairen vasker, passer barn (mye på ettermiddag/kveld), handler, fikser i hagen, lånes ut til venner når de har selskap (???!!!!? regner med/håper virkelig de da får ekstra betalt), lager mat you name it, they do it. Vet ikke hva det koster, men vet at det må betales norskkurs. Anonymous poster hash: 6d70f...694 De skal jo være med å hjelpe til i huset, samt gjøre lettere husarbeid da... Anonymous poster hash: 6dec7...8d8
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #9 Skrevet 20. januar 2015 Au pairer skal vel passe barn og ikke fungere som hushjelp om man følger reglene. De skal også inkluderes i familien slik at det blir kulturutveksling og ikke billig arbeidskraft. Kjenner ingen som har au pair som følger intensjonen med ordningen. For å si det slik, au pairen har ikke vært inkludert i familien i form av å være med i familieselskap, familieutflukter o.l på lik linje med familien. De er som hushjelper. De jeg kjenner med au pair har store hus og au pairen har eget rom og eget bad. Au pairen vasker, passer barn (mye på ettermiddag/kveld), handler, fikser i hagen, lånes ut til venner når de har selskap (???!!!!? regner med/håper virkelig de da får ekstra betalt), lager mat you name it, they do it. Vet ikke hva det koster, men vet at det må betales norskkurs. Anonymous poster hash: 6d70f...694 De skal jo være med å hjelpe til i huset, samt gjøre lettere husarbeid da... Anonymous poster hash: 6dec7...8d8 Signerer den. Hvordan hadde det fungert hvis de ikke vasket eller laget mat? Regner med at de også spiser sammen med familien, bruker do, ganger, stua, klærne deres blir også skitne osv. Trodde voksne mennesker måtte bidra der de bodde, eller er denne ordningen som hotell for au pairen? For da får foreldrene større arbeidsbyrde (mer klesvask, oppvask osv) enn uten au pair? Anonymous poster hash: 39193...618
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #10 Skrevet 20. januar 2015 Ja, Au pairer skal vel passe barn og ikke fungere som hushjelp om man følger reglene. De skal også inkluderes i familien slik at det blir kulturutveksling og ikke billig arbeidskraft. Kjenner ingen som har au pair som følger intensjonen med ordningen. For å si det slik, au pairen har ikke vært inkludert i familien i form av å være med i familieselskap, familieutflukter o.l på lik linje med familien. De er som hushjelper.De jeg kjenner med au pair har store hus og au pairen har eget rom og eget bad. Au pairen vasker, passer barn (mye på ettermiddag/kveld), handler, fikser i hagen, lånes ut til venner når de har selskap (???!!!!? regner med/håper virkelig de da får ekstra betalt), lager mat you name it, they do it.Vet ikke hva det koster, men vet at det må betales norskkurs.Anonymous poster hash: 6d70f...694 De skal jo være med å hjelpe til i huset, samt gjøre lettere husarbeid da...Anonymous poster hash: 6dec7...8d8 Signerer den. Hvordan hadde det fungert hvis de ikke vasket eller laget mat? Regner med at de også spiser sammen med familien, bruker do, ganger, stua, klærne deres blir også skitne osv. Trodde voksne mennesker måtte bidra der de bodde, eller er denne ordningen som hotell for au pairen? For da får foreldrene større arbeidsbyrde (mer klesvask, oppvask osv) enn uten au pair? Anonymous poster hash: 39193...618 Ja, det skal jo det. Og noe skal man jo drive med de 30 timene man skal jobbe. Jeg kjenner ingen som har hatt det sånn som #5 skriver, selv om det helt sikkert ikke er uvanlig. De får betalt norskkurs (det er DYRT), reise, kost og kosji (det er faktisk verd en del, og skal medregnes i skattegrunnlaget - regnes altså også som inntekt i tilleg til selve au pair-lommepengene). Vi betalte også tannlege for dem, hjemreise når en i familien var syk og når de skulle på ferie til hjemlandet. HVis man vil ha KUN kulturutveksling, kan man ta inn en utvekslingsstudent. Anonymous poster hash: a7af3...ebd
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #11 Skrevet 20. januar 2015 Vi fikk au pair da tredjemann var 1 1/2 år, og var overlykkelige for det da jeg ble uventet gravid med fjerde! Men det er veldig dyrt. Hun har eget rom, bad og inngang, og kjøleskap, riskoker, pc og tv på rommet. Får 5000 i mnd, pluss at vi betaler skatten hennes, så det blir 6000 for oss. Gratis månedskort, mat etc. Vi betaler også kontaktlinser for henne og andre småting. Hun trives veldig godt, og har søkt om studentvisum for å bli her lenger. Hun hjelper til om morgenen med barn, matpakker, rydding etc. Noe husarbeid på dagtid, og hjelp til barna, forberede middag etc om ettermiddagen. Hun henter/leverer i bhg eller skole 1-2 ganger i uken, men det er fordi jeg heller vil at hun skal være hjemme med minste så jeg slipper å ha med henne overalt. Jeg vasker klær og handler selv. Hun er veldig fleksibel og stiller opp dersom det er noe spesielt. Sjelden barnevakt om kveldenMen hun har fri i helgene, har ferie når vi har fri etc. Hun gir uttrykk for at hun helst vil være alene når hun har fri, og er ute hos venner eller på rommet sitt. Men døren hennes er alltid åpen dersom barna vil leke med henne (skjer ikke så ofte at de forstyrrer henne altså!) Hun er blitt veldig glad i barna, og vi i henne. Vet ikke hvordan det blir når hun reiser, men vi har vært uten henne i lange perioder (hun hadde f.eks fri hele juli) uten at barna har spurt særlig etter henne. Anonymous poster hash: ebb76...a4b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #12 Skrevet 20. januar 2015 Hei, vi har au pair og er glad for det, men det er ingen luksus og veldig dyrt. Det av avgift, forsikring, reise før hun kom, så kost og losji og lommepenger (kr 5400 minimum hos oss), dyrt norskkurs, utgifter til bil etc, ektra hun trenger i rommet sitt og mye mer. Hun behandles absolutt som et familiemedlem. Jeg bruker masse tid på henne for å få henne til å trives. Jeg lærer henne også norsk selvsagt. Vi har et barn som betyr alt og vi ønsker han ikke skal gå fulltid i barnehage. Det er grunnen til at vi har au pair. Og for at vi skal ha mer tid med barnet vårt. Hun kan handle, jeg er med barnet vårt i stedet for å handle. etc. Jeg er også fulltidsstudent og må reise tidlig på Universitetet, (og pappan til barnet jobber stort sett hele tiden) så hun kjører barnet i barnehagen når han er klar for det. Hun gir oss god hjelp med med barnet, handling, i huset etc... Men jeg hjelper henne også masse. Så det er ingen tjener vi har. Det er et nytt familiemedlem. PS: Det er dyrt, men vi proriterer å ha au pair i stedet for reiser og mange andre goder. Vi vil heller ha mer tid med barnet vårt og vi vil som sagt han skal gå deltid i barnehage. Anonymous poster hash: 8057b...6df
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #13 Skrevet 20. januar 2015 Au pairer skal vel passe barn og ikke fungere som hushjelp om man følger reglene. De skal også inkluderes i familien slik at det blir kulturutveksling og ikke billig arbeidskraft. Kjenner ingen som har au pair som følger intensjonen med ordningen. For å si det slik, au pairen har ikke vært inkludert i familien i form av å være med i familieselskap, familieutflukter o.l på lik linje med familien. De er som hushjelper. De jeg kjenner med au pair har store hus og au pairen har eget rom og eget bad. Au pairen vasker, passer barn (mye på ettermiddag/kveld), handler, fikser i hagen, lånes ut til venner når de har selskap (???!!!!? regner med/håper virkelig de da får ekstra betalt), lager mat you name it, they do it. Vet ikke hva det koster, men vet at det må betales norskkurs. Anonymous poster hash: 6d70f...694 Og jeg har aldri hørt om au pairer som blir behandlet som hushjelp som du påstår. Kanskje du ikke kjenner forholdene ordentlig. Hvis en familie behandler en au pair dårlig (og rapporterer det ) som blir hun flyttet til en annen familie, og familien kan miste retten til å få en ny au pair. Au pair byråene er veldigf strenge på at au pairen blir behandlet bra, blir inkludert, ikke jobber for mye etc. Tror det er mange myter om au pair ordningen som er totalt feilaktige. Det er langt fra luksus å ha en au pair. Personen skal inkluderes i familien. Vi har nå feiret jul og nyttår med vår au pair, hun har vært med på all feiring. Vedr spørsmål om plass, så har vi et ganske stort hus, au pairen har stort rom og eget bad. Tror det blir vanskelig når hun reiser, for vår sønn er knyttet til henne. Men han vet at hun er hos oss ett år, og vi kommer jo til å holde kontakten. Liker Svar Multisitat Anonymous poster hash: 8057b...6df
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2015 #15 Skrevet 21. januar 2015 Tjenerskap. Anonymous poster hash: 440d2...08b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2015 #16 Skrevet 21. januar 2015 Hei, vi har au pair og er glad for det, men det er ingen luksus og veldig dyrt. Det av avgift, forsikring, reise før hun kom, så kost og losji og lommepenger (kr 5400 minimum hos oss), dyrt norskkurs, utgifter til bil etc, ektra hun trenger i rommet sitt og mye mer. Hun behandles absolutt som et familiemedlem. Jeg bruker masse tid på henne for å få henne til å trives. Jeg lærer henne også norsk selvsagt. Vi har et barn som betyr alt og vi ønsker han ikke skal gå fulltid i barnehage. Det er grunnen til at vi har au pair. Og for at vi skal ha mer tid med barnet vårt. Hun kan handle, jeg er med barnet vårt i stedet for å handle. etc. Jeg er også fulltidsstudent og må reise tidlig på Universitetet, (og pappan til barnet jobber stort sett hele tiden) så hun kjører barnet i barnehagen når han er klar for det. Hun gir oss god hjelp med med barnet, handling, i huset etc... Men jeg hjelper henne også masse. Så det er ingen tjener vi har. Det er et nytt familiemedlem. PS: Det er dyrt, men vi proriterer å ha au pair i stedet for reiser og mange andre goder. Vi vil heller ha mer tid med barnet vårt og vi vil som sagt han skal gå deltid i barnehage. Anonymous poster hash: 8057b...6df Du mener st barnet skal ha mer tid hjemme istedenfor i barnhagen men ikke nødvendigvis med dere.. Pappa'n jobber hele tiden og du drar tidlig. Hva hjelper det barnet å dra senere i barnehagen om du ikke er der? For å være med au pairen istedenfor andre barn? Du slipper handling men det tar jo strengt tatt ikke mye tid når man planlegger kjøpene. Anonymous poster hash: 7e11f...11e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #18 Skrevet 26. januar 2015 Flere? Anonymous poster hash: 6dec7...8d8
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #19 Skrevet 26. januar 2015 Jeg har ikke erfaring med å ha au pair selv, for det ville jeg aldri hatt til mine barn. Grunnen er enkel: Jeg bar vært au pair! jeg ville heller gått ned i stilling hvis motivet var å være meer med barna. Hvis motivet var hjelp i huset ville jeg fått meg en hushjelp. Ønsket jeg selskap og utveksling ville jeg hatt en utvekslingselev her. Jeg ville aldri hatt andre barns mamma boende hos meg, som jeg ser mange i bekjentskapskretsen min har. Ingen noble hensikter, kun ønsker om hjelp og billig arbeidskraft. Eller vel, billig vet jeg ikke om de følger reglene. http://www.folkehjelp.no/Vaart-arbeid/Flyktning-og-integrering/Au-Pair-Center/Rettigheter-og-plikter/Til-au-pair Min erfaring som au pair var iallefall at jeg var den personen barna knyttet seg til, for det var jeg som var sammen med dem. Barna lærte sitt morsmål av meg, altså med norsk aksent. Barna brukte mye krefter og tårer på å savne den forrige au pairen, det gjorde de nok også når jeg reiste etter et år. Det var små barn og de opplevde å miste en nær person hvert år. Det skal ikke mine barn. Anonymous poster hash: 52db2...89a
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #20 Skrevet 26. januar 2015 Jeg hadde vært bekymret for barnas språkutvikling. Hvis vi skulle hatt aupair hadde vi valgt engelskspråklig - da hadde iallefall barna hatt mulighet til å lære et nyttig språk. Jeg har to venner som hadde det, og de snakker nå flytende engelsk Det er nesten verdt 5000 kr i mnd ++ Anonymous poster hash: 1f830...d5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå