Gå til innhold

Hva er det å vær ulydig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker overhode ikke ordet ulydig særlig ikke på barnehagebarn!

Hva kan man forvente og kreve av en som nettopp er fylt 4år?! Kan man si "bli i hagen" å forvente at barnet kun er i hagen? 

Jeg mener nei, særlig ikke når det er en gravmaskin 5 meter fra hagen som er fristende å se på eller andre ting som frister. 

Kan man forvente at en 4åring går pent på et kjøpesenter uten å bli lei?  

En 4åring tester grenser og tenker ikke alltid over konsekvensene av det de gjør. 

Jeg har ei venninne som bruker ordet ulydig til sitt barn for alt ungen gjør som han ikke får lov til! 

Min er nested like gammel å er mer moden enn hennes sønn. Han hører ikke alltid etter han heller såklart, men er langt fra ulydig i mine øyner! 

Anonymous poster hash: cea88...b12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker i grunnen ikke det ordet, men jeg mener de er ulydige når de ikke gjør som de har fått beskjed om, etter deres nivå og forventninger til dem. Om en fireåring står å dra meg i jakka mens jeg står i kassen og legger varer i posen, jeg gir beskjed om at han ikke skal gjøre det, men stå fint til jeg er ferdig, da er han ulydig.

Skrevet

Når en drittunge i barnehagen er stygg med de andre barna omtrent hverdag så syns jeg han er ulydig.

Han er 3 år så han vet så utmerket lov at det ikke er lov å bite,slå og klore.

Likevel gjør denne drittungen det daglig mot de andre barna i barnehagen!

Synd de ikke bruker timeout i barnehagen,da hadde han kanskje lært å bli snill!

Anonymous poster hash: ac29c...05c
Skrevet (endret)

Når en drittunge i barnehagen er stygg med de andre barna omtrent hverdag så syns jeg han er ulydig.

Jeg er sikker på at i barnehagen er det ikke lov å kalle en unge uansett alder drittunge, det burde voksne folk vite,du er ulydig, skjerp deg!!!!! Synd de ikke kan bruke timeout på voksne, da hadde du sikkert lært deg å være snill. Endret av Øyne som ser!!
Skrevet

Heldigvis jobber jeg ikke i barnehagen heller,er bare en mor som er drittlei av å få barnet sitt hjem med bitemerker og kloremerker hele tiden.

Må være late foreldrene som ikke gidder å oppdra barnet,ettersom barnet er stygg mot alle andre.

Ikke rart hvis han ikke har lært hjemme at det ikke er lov.

Skrevet

Jeg er sikker på at i barnehagen er det ikke lov å kalle en unge uansett alder drittunge, det burde voksne folk vite,du er ulydig, skjerp deg!!!!! Synd de ikke kan bruke timeout på voksne.

Jeg har jobbet i barnehage før,å det sto ingenting i kontrakten at jeg ikke har lov å kalle slemme barn for drittunge ;)

Skrevet

Jeg er sikker på at i barnehagen er det ikke lov å kalle en unge uansett alder drittunge, det burde voksne folk vite,du er ulydig, skjerp deg!!!!! Synd de ikke kan bruke timeout på voksne.

Jeg har jobbet i barnehage før,å det sto ingenting i kontrakten at jeg ikke har lov å kalle slemme barn for drittunge ;)

Stod det helt sikkert ikke. Kanskje like greit du ikke jobber der lenger nå. Håper heller ikke du har barn. Kaller du de også drittunge om de ikke oppfører seg?
Skrevet

Hvorfor skal man alltid pakke inn ordene? 

Hvis min 4 åring for eksempel slår pakker jeg det ikke inn for han altså! 

Jeg tror vi alle i enkelte tilfeller både forventer for mye og for lite av våre småtroll.

Jeg tror generelt dagens foreldre forventer for lite av barna sine... Men det er en helt annen diskusjon.

Anonymous poster hash: c7d34...961
Skrevet

Jeg synes det er feil å si til et barn at det ulydig. Årsaken er at det blir forferdelig negativ, spesielt om barnet stadig får høre. Om barnet stadig får høre det så mener jeg at det kan føre til både mer trass og skyldfølelse.

Et barn trenger veiledning, ikke å bli påført en urimelig skyldfølelse.

Man kan fint si fra at det barnet gjør er feil og forklare hvorfor og sette grenser. Men over tid så er det å si til et barn at det er ulydig, ikke snill osv. ikke bra og det risikerer å ødelegge følelsene i barnet mer enn det har en rettledende funksjon.

Anonymous poster hash: 64c98...103
Skrevet

Ulydig vil si at personen eller dyret gjør noe det vet ikke er lov.

Anonymous poster hash: 04160...98d

Skrevet

Stod det helt sikkert ikke. Kanskje like greit du ikke jobber der lenger nå. Håper heller ikke du har barn. Kaller du de også drittunge om de ikke oppfører seg?

Oppfører sønnen min seg som en drittunge så hvorfor skal jeg ikke fortelle han det da??

Skrevet

Oppfører sønnen min seg som en drittunge så hvorfor skal jeg ikke fortelle han det da??

Stakkars unge. Du kaller ALDRI ett barn drittunge uansett oppførsel. Klarer ikke barnet ditt å oppføre seg som det det er forventet av dem er det du som har feilet å aldri barnet. Håper du tar til deg dette og snakker med barnet ditt.
Skrevet

Ulydig er barnet mitt når jeg ber han om å gjøre noe for 3. gang og han fremdeles ignorerer budskapet. Han er ikke en drittunge, men han er ulydig i den forstanden at han velger å ikke følge opp beskjeder.

Vi jobber med det. Jeg har ikke som mål at han skal være 100% lydig hele tiden, men noen regler skal følges uansett om han vil eller ikke. Og dette gidder jeg ikke å pakke inn i ordet "veiledning". Skyldfølelse synes jeg også er ok å føle av og til.

Men jeg er såpass høflig at jeg aldri ville kalt mitt barn (eller et annet barn) for en drittungen.

Anonymous poster hash: 1cf8e...528

Skrevet

Ulydig er for mig f eks, når jeg har sagt til sønnen min (og jeg ser at han har oppfattet budskapet) at han ikke skal sparke til stolen og så gjør han det likevel mens han smiler lurt. Det er en bevisst handling direkte imot det han egentlig vet han skal. - Noe helt annet er at jeg ikke forventer totalt lydige barn og jeg ville aldri brukt ordet hverken om mine egne eller andres barn. Lydige barn forbinder jeg med min bestemors barndom hvor barn skulle ses og ikke høres og ethvert feiltrinn medførte fysisk straff. I dag er synet på den slags heldigvis et annet.

Skrevet

Å være ulydig betyr jo å ikke gjøre det en har fått beskjed om.

Når det er sagt synes jeg det er avleggs ifht barn/oppdragelse. I likhet med kustus (høres ut som man har fått seg hund) og måten nordmenn bruker ordet disiplin.

På engelsk betyr det vel i grunnen bare å oppdra, og her hjemme høres det litt vel 'militært' ut.

Skrevet

Liker overhode ikke ordet ulydig særlig ikke på barnehagebarn!

Hva kan man forvente og kreve av en som nettopp er fylt 4år?! Kan man si "bli i hagen" å forvente at barnet kun er i hagen? 

Jeg mener nei, særlig ikke når det er en gravmaskin 5 meter fra hagen som er fristende å se på eller andre ting som frister. 

Kan man forvente at en 4åring går pent på et kjøpesenter uten å bli lei?  

En 4åring tester grenser og tenker ikke alltid over konsekvensene av det de gjør. 

Jeg har ei venninne som bruker ordet ulydig til sitt barn for alt ungen gjør som han ikke får lov til! 

Min er nested like gammel å er mer moden enn hennes sønn. Han hører ikke alltid etter han heller såklart, men er langt fra ulydig i mine øyner! 

Anonymous poster hash: cea88...b12

Hva man konkret kan forvente kommer jo an på barnet. Min 3-åring blir i hagen hvis han får beskjed om det, men han gjør mye annet han ikke får lov til. :P

Men ordet ulydig bruker jeg ikke, er ikke det veldig gammeldags?

Anonymous poster hash: c7360...917

Skrevet

Hvorfor skal man alltid pakke inn ordene?

Hvis min 4 åring for eksempel slår pakker jeg det ikke inn for han altså!

Jeg tror vi alle i enkelte tilfeller både forventer for mye og for lite av våre småtroll.

Jeg tror generelt dagens foreldre forventer for lite av barna sine... Men det er en helt annen diskusjon.

Anonymous poster hash: c7d34...961

Der handler ikke om å pakke det inn, da har du misforstått. Det handler om å snakke til hverandre med respekt og ikke bruke nedlatende ord. Ulydig er noe som hører hjemme i hundeoppdragelse og er nedlatende å bruke til barn.

Leser stadig om ektemenn som bruker respektløs ordbruk til damene her inne og nå skjønner jeg hvor det kommer fra.

Jeg klarer å uttrykke både sinne og frustrasjon uten å miste respekten overfor den andre og det lærer jeg barna mine også.

Anonymous poster hash: e4e5c...331

Skrevet

Nei er forsatt bruk for det ordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...