Gå til innhold

Jenta mi er så lite "ladylike"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man si det?

Nå er ikke jeg en sånn dolle selv, men jenta mi går i førsteklasse og skiller seg ut. Hun sendes hjemmefra med klær som i alle fall delvis matcher og flette i håret. Jeg henter henne og hun reker rundt i skibukse med kjolen stappet oppi, håret er løst og tjafsete med klemmne på halv åtte, og har hun olabukse på merker hun ikke at buksa sagger.

Så ser vi de andre jentene. Med bluser og skjerf i halsen. De ser ut som små damer. Og de sender datteren min skjeve blikk.

Jeg syns jo innerst inne ikke at det er noe som helst galt i å være som hun er når hun akkurat er fylt seks, og er heller litt overrasket over de andre førsteklassejentene. Men har fått veldig følelsen av at hun ikke henger helt med..

Hun er samtidig veldig opptatt av å være fin og pen.. og hun er veldig opptatt av prinsesser og Frost osv.

Flere som har "laidbacke" seksårige jenter som heller ruller i søla enn å lage loombands?

Anonymous poster hash: 10f99...9cf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde bare alle småjenter vært som din jente så hadde vi sluppet mobbingen som foregår oftere og oftere nå pga klespress i barnehagealder.

JA til flere "ruskeSaraer" ! :)

Skrevet

Jeg skulle ønske alle jentene på den alderen var som din jente! Jeg kjenner ei lita jente som di, hun er 7 år og går i joggebukse og tyllkjole med hårstrikken på halv tolv. Hunn lever i nuet og bryr seg katta om hva andre mener om det :) Og ja, det er noen jenter som synes hun er litt rar som ikke bryr seg mer om hvordan hun ser ut, men heldigvis har hun mange venner som setter pris på hennes kule personlighet i stedet :)

Skrevet

Hun er da først og fremst et barn, og jenta di høres ut som om hun leker helt uten tanker for hvordan hun er kledd eller ser ut for anledningen. Tommel opp, skulle så gjerne sett mange flere jenter uten "bluser og skjerf i halsen"!

Skrevet

Jeg har en jente som liker både å lage rainbow looms og rulle i søla. Hun liker å se stilig ut, klærne matcher, de sitter der de skal og hun slenger gjerne på litt tilbehør. Men hun liker ikke prinsesser, kjoler, skjørt, rosa og blonder hun vil være kul. Så hun skiller seg litt ut, men det har jevnet seg litt nå som hun går i andre klasse. Ser færre og færre av jentene er ferdig med kjoledilla.

Skrevet

Haha, må le for jeg begynte å tenke på meg selv som lita. Jeg måtte alltid ha gensere med lange armer som hang og slang. Skoene mine gikk jeg i til de var bare filler og sålen var så hullete at de ikke holdt vann ute. Moren min måtte kaste de i skjul. Jeg ble rasende. Jeg likte ikke nye sko, og det første jeg gjorde var å gå en tur i skogen med dem for å få dem litt møkkete. Jeg kunne ikke fordra rosa. Blå var min favorittfarge. Kjoler likte jeg heller ikke. 

Likevel var jeg veldig populær og hadde både gutte og jentevenner. Men, så var ikke jentene så prinsessete som mange er i dag heller. 

Synes jenta de er kul jeg! :) 

Anonymous poster hash: fb8d2...866
Skrevet

Det er min jente også, "mamma, jeg er ikke jålete jeg" sier hun :) Hun er 10 år nå og skiller seg ikke ut lenger, de andre er over prinsessefasen.

Anonymous poster hash: a3177...d7d

Skrevet

Hadde bare alle småjenter vært som din jente så hadde vi sluppet mobbingen som foregår oftere og oftere nå pga klespress i barnehagealder.

JA til flere "ruskeSaraer" ! :)

Enig :D

Problemet er at det er ruskesaraene som blir ertet :)

HI

Anonymous poster hash: a73fb...338

Skrevet

Jeg har to jenter. Den yngste på 8 år er en skikkelig prinsesse. Hun elsker å pynte seg, og går helst i kjoler og skjørt.

Min eldste på 12 år har aldri brydd seg om hva hun har på bare det er behagelig. Hun har nå begynnt litt og finne sin stil, og det er joggebukse og hettegensere. Hun handler helst i gutteavdelingen. Hun er litt guttejente i interresser også.

Jeg elsker at hun er så sikker på seg selv at hun velger sin egen stil uten å bry seg om hva andre mener.

Jeg er glad begge jentene mine kan være seg selv. Om det så er prinsessejente eller guttejente.

Begge jentene er godt likt og har mange venner, selv om at de er veldig forskjellige.

Anonymous poster hash: 19258...3c8

Skrevet

Flere jenter skulle vært som din.

Jenta mi var sånn og. Hun skulle kle seg selv, og var noen rare kombinasjoner. Og favorittfargen var blå, så alle klær skulle være blå. På sommeren kom min jente hjem med masse grønske eller søle på buksa, ingen av de andre jentene hadde det. Nå spilte hun og fotball og kjørte motorcross, av eget ønske. Hun var den av barna som lekte lengst, ville heller ut å finne på ting med venner, enn å sitte på nett å chatte. Endte opp med hip hop som favoritt, og hun er nå tenåring, men går med joggebukse eller skinny jeans og kule hettegensere. Ingen berte overhodet. Nå er hun fortsatt den tøffe jenta, den som står opp for vennene sine, forsvarer de fra mobberne. Tørr å si fra direkte til de. Og jeg er så utrolig stolt av henne, at hun er den hun er, og tørr å være den hun er.

Skrevet

Jenta mi er som din. Eller, helst skal hun bare gå i undertøy da. Ullundertøy. Må trumfe på henne en bukse utenpå ullundertøyet, men finner henne som regel uten buksa på når jeg henter henne på skolen.

Skrevet

Min datter på 4 år er så din. Har kjole og flette om morgenen, og ser ut som et takras når jeg henter henne. Hun var den eneste som var full av søle i sommer da det var over 30 grader ute. Hvor hun fant vannet til å lage sølekaker med, er det ingen som vet. Det var knusktørt ute! Jeg river meg litt i håret over all klesvasken, men flirer alltid for meg selv for jeg vet hun har kost seg. Og det er det viktigste.

Skrevet

Høres nesten ut som min jente.

Ser på klassebilde fra både første og andre klasse.

6 små nydelige jenter med blomster i håret og bolerojakke for dagens anledning og antrekk i dempete farger. Ikke et eneste hår som ikke er under kontroll.

Og så på første rad en storsmilende liten størrelse (min jente) med hårstrå som stritter ut i alle retninger fra det som var pene fletter da hun gikk hjemmefra iført glorete ullundertøj med en bomuldskjole i sterke farger og med stort bilde på magen over - og det matcher ikke akkurat nei...

Hun er slik. Liker klær med farger, gidder ikke bruke krefter og konsentrasjon på å holde seg pen på håret og ren ellers. - Men hennes store idol i klassen er en nydelig liten sak som alltid matcher, aldri rufser seg til og alltid har stilige klær - men hun er ikke interessert i å være ven med datteren min. Jenta har nå sagt til henne at hennes klær må matche. Man kan ikke gå i f eks sjokkrosa ullundertøy med postkasserød kjole over og sokker med grønne og grå prikker. Jenta mi var skikkelig lei seg. Jeg håper hun greier å bevare seg selv og sine egne verdier på tross av presset for å passe inn. Jeg synes hun er skjønn når hun er glad og aktiv og bustete på håret.

Skrevet

Hahaha ser det for meg og husker med glede tilbake på min barndom jeg var akkurat sånn! Men jeg var glad.

Datteren min derimot er bare rosa og kjoler hele tiden... Skulle gjerne hatt litt mer av den gyldne middelvei:)

Skrevet

Nå er min bare 3, men veldig opptatt av kjoler og prinsesser.

Kan trippe til bhg med kjole og musefletter, men er den skitneste ungen som hentes, med håret fast under nesen og sand i hele fjeset.

Leker oftest med broren på 5 og hans kompiser og det går litt røft for seg.

Synes det er et sunt tegn. At hun ikke står i et hjørne og er redd for å skitne til klærne sine😊

Skrevet

Hvorfor skal man ha flere ruskesaraer og mindre prinsessejenter? Jeg sier ikke at din jente ikke bør være som hun er, men min jente som er ei skikkelig prinsessejente må jo også få lov til å kle seg og være som hun vil uten at hun ska bli fortalt av de voksne at det hadde vært bedre om hun likte gå i joggebukser og rulle i søla. 

Jeg slår heller et slag for at alle barn må få være slik de ønsker, og at vi som voksne lærer opp våre barn at alle er like mye verdt uansett hvilke klær og interesser barna har.

Anonymous poster hash: d195a...31f
Skrevet

Hvorfor skal man ha flere ruskesaraer og mindre prinsessejenter? Jeg sier ikke at din jente ikke bør være som hun er, men min jente som er ei skikkelig prinsessejente må jo også få lov til å kle seg og være som hun vil uten at hun ska bli fortalt av de voksne at det hadde vært bedre om hun likte gå i joggebukser og rulle i søla.

Jeg slår heller et slag for at alle barn må få være slik de ønsker, og at vi som voksne lærer opp våre barn at alle er like mye verdt uansett hvilke klær og interesser barna har.

Synes også at de skal få være som de vil, men ofte er det mamma som har kledt opp jentene. Med beskjed om å være forsiktig med klærne.

Det er uheldig.

Anonymous poster hash: 17d2d...a59

Skrevet

Jeg håper jenta mi blir som din, og prøver bevist å unngå at hun skal bli en "jåle" i ung alder. Jeg er overbevist om at jålerier på småbarn er svært ødeleggende!

Jeg syns vi som foreldre har et stort ansvar her, jeg merker hvor sykelig opptatt noen av mødrene jeg kjenner av døtrene sitt utseende, klær osv (og jentene våre er 3-4-åringer!). Jeg tenker tilbake på en fin barndom der jeg lekte ute og slettes ikke bekymret meg for om jeg var skitten, pen nok(!), eller hadde pene nok klær! Jeg ble ikke en "pen dame" før ut i ungdomsskolen. Men da jeg var liten var det heller ikke noe slikt press som det er i dag, og dette presset er det vi voksne som skaper! Stakkarsstakkars småjentene våre som må bekymre seg for at de er pene nok for mammaen sin og venninnene sine!

Anonymous poster hash: 9236a...c5a
Skrevet

Har en sånn 12-åring selv. Hun har alltid vært sånn, men de siste par årene så har hun prøvd å være som de andre og hun har ikke fått det helt til. Hun er nok arvelig belastet, jeg var sånn jeg også og må nok innrømme at jeg fortsatt er sånn.

Anonymous poster hash: 13dfb...762

Skrevet

Jeg håper jenta mi blir som din, og prøver bevist å unngå at hun skal bli en "jåle" i ung alder. Jeg er overbevist om at jålerier på småbarn er svært ødeleggende!

Jeg syns vi som foreldre har et stort ansvar her, jeg merker hvor sykelig opptatt noen av mødrene jeg kjenner av døtrene sitt utseende, klær osv (og jentene våre er 3-4-åringer!). Jeg tenker tilbake på en fin barndom der jeg lekte ute og slettes ikke bekymret meg for om jeg var skitten, pen nok(!), eller hadde pene nok klær! Jeg ble ikke en "pen dame" før ut i ungdomsskolen. Men da jeg var liten var det heller ikke noe slikt press som det er i dag, og dette presset er det vi voksne som skaper! Stakkarsstakkars småjentene våre som må bekymre seg for at de er pene nok for mammaen sin og venninnene sine!

Anonymous poster hash: 9236a...c5a

Synes også at de skal få være som de vil, men ofte er det mamma som har kledt opp jentene. Med beskjed om å være forsiktig med klærne.

Det er uheldig.

Der er jeg ikke helt enig med deg, men det kan hende vi går i forskjellig miljø. Min datter og flere av hennes venniner i barnehagen liker å kle seg i fine klær, og liker mer rolig lek som med dukker osv. De er også aktive i leken ute, men helt naturlig så blir de ikke så møkkete som mange av de andre barna i barnehagen. Jeg har aldri påvirket min datter i forhold til hvordan hun skal kle seg så lenge det er komfortable klær som også holder henne varm i lek ute. Jeg har heller aldri sagt at hun må være forsiktig med klærne, og i de tilfellene klærne har blitt ødelagt har de blitt bøtt uten at jeg har sagt noe på det. Jenta mi går i en gårdsbarnehage og de fleste mødrene er ikke ladylike i det hele tatt (inkludert meg), men vi kan altså ha døttre som har helt annen personlighet enn oss.

Skrevet

Det er uheldig.

Gjør folk virkelig det? Ber jentene sine være forsiktige med klærne?

Her køer og velger jenta klær selv det er kjole eller skjørt hver eneste dag. Før ville hun ikke skitne til klærne da sa jeg vi må bytte klær og at det ikke gjør noe med skitt. Nå leker hun heldigvis veldig aktivt dog iført tyllskjørt eller "flagre kjole" hun velger selv og jeg velger mine kamper.

Skrevet

Høres nesten ut som min jente.

Ser på klassebilde fra både første og andre klasse.

6 små nydelige jenter med blomster i håret og bolerojakke for dagens anledning og antrekk i dempete farger. Ikke et eneste hår som ikke er under kontroll.

Og så på første rad en storsmilende liten størrelse (min jente) med hårstrå som stritter ut i alle retninger fra det som var pene fletter da hun gikk hjemmefra iført glorete ullundertøj med en bomuldskjole i sterke farger og med stort bilde på magen over - og det matcher ikke akkurat nei...

Hun er slik. Liker klær med farger, gidder ikke bruke krefter og konsentrasjon på å holde seg pen på håret og ren ellers. - Men hennes store idol i klassen er en nydelig liten sak som alltid matcher, aldri rufser seg til og alltid har stilige klær - men hun er ikke interessert i å være ven med datteren min. Jenta har nå sagt til henne at hennes klær må matche. Man kan ikke gå i f eks sjokkrosa ullundertøy med postkasserød kjole over og sokker med grønne og grå prikker. Jenta mi var skikkelig lei seg. Jeg håper hun greier å bevare seg selv og sine egne verdier på tross av presset for å passe inn. Jeg synes hun er skjønn når hun er glad og aktiv og bustete på håret.

Jenta di høres akkurat lik ut som min ❤

Og jenta mi vil også så gjerne være en av "de pene" som hun sier. Være venn med jentene som virker som om se har overveid hvert minste hink. Men hun passer liksom ikke inn.

I går sa hun at hun ikke likte sitt eget speilbilde. Det var tøft å høre en så liten jente si det.

Men, hun foretrekker likevel å fare frem som hun gjør, og jeg elsker henne for det. Håper bare hun er sterk nok til å bevare det som en positiv side av seg selv samtidig som hun lærer å tilpasse seg uten å miste sin særegenhet.

HI

Anonymous poster hash: a73fb...338

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...