Gå til innhold

Kan de endre arbeidstidene mine som det passer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blandt annet å sette meg opp en extra kveld (når det ikke var avtalt med mer enn 2 kvelder da jeg startet?

Eller tvinge meg til å ta fridag da jeg ikke vil ha fri?

Anonymous poster hash: 69752...936

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blandt annet å sette meg opp en extra kveld (når det ikke var avtalt med mer enn 2 kvelder da jeg startet?

Eller tvinge meg til å ta fridag da jeg ikke vil ha fri?

Så lenge hver enkelt fridag og antall kvelder står i kontrakten, så ja.

Anonymous poster hash: de11d...133

Skrevet

Hvis alle selv skulle velge sin turnus, hvordan tror du det hadde gått?

Anonymous poster hash: 0ec86...e79

Skrevet

Ja, de kan forandre arbeidstider etter behov, men de kan ikke gi deg færre timer enn det står i kontrakten din og du skal ha varsel om forandringer på vaktliste i god tid.

Anonymous poster hash: e5775...b19
Skrevet

Du skal ha varsel i god tid og tillitsvalgt skal godkjenne ny turnus

Anonymous poster hash: ba70f...19a

Skrevet

Så om en har blitt lovet å jobb 2 kvelder og de vil ha deg opp i 3 så kan en ikke si noe på det? Når det ble veldig spesifisert på intervjuet at det ikke gikk for min del?

Skrevet

Du skal ha varsel i god tid og tillitsvalgt skal godkjenne ny turnus

Anonymous poster hash: ba70f...19a

Det er bare i helsevesenet tillitsvalgt godkjenner turnus, i butikker, bensins tasjoner, kiosker, cafeer o.l. er det ikke sånn. Der skriver sjefen vaktlister og deler ut minst 14 dager før den begynner.

Anonymous poster hash: e5775...b19

Skrevet

Om du har tatt på deg en jobb med bare to kveldsvakter kan de selvfølgelig ikke bare ta det for gitt at du skal jobbe mer.

Anonymous poster hash: 7e79a...fd3
Skrevet

Så om en har blitt lovet å jobb 2 kvelder og de vil ha deg opp i 3 så kan en ikke si noe på det? Når det ble veldig spesifisert på intervjuet at det ikke gikk for min del?

Om det er bedriftens behov, så ja, det kan de. Hva som passer for deg privat er ikke bedriftens problem. Om du ikke kan jobbe når de trenger deg så må du finne deg en annen jobb slik at de kan rekruttere en ansatt som kan jobbe når det trengs. Jeg må legge til at det er en vanlig taktikk for å få ansatte man ikke ønsker å ha til å slutte. Ikke etisk greit, men oppsigelsesvernet er så sterkt at en av de få mulighetene man har er å gjøre det lite attraktivt for arbeidstaker å jobbe slik at de velger å slutte selv.

Skrevet

Hvis det står i kontrakten din at du kun skal jobbe 2 kveldsvakter så nei.

Er ikke dette spesifisert i kontrakten så kan forandre arbeidstiden din akkurat som de vil. Med 2 ukers varsel.

Anonymous poster hash: ff10c...16d

Skrevet

Om det er bedriftens behov, så ja, det kan de. Hva som passer for deg privat er ikke bedriftens problem. Om du ikke kan jobbe når de trenger deg så må du finne deg en annen jobb slik at de kan rekruttere en ansatt som kan jobbe når det trengs. Jeg må legge til at det er en vanlig taktikk for å få ansatte man ikke ønsker å ha til å slutte. Ikke etisk greit, men oppsigelsesvernet er så sterkt at en av de få mulighetene man har er å gjøre det lite attraktivt for arbeidstaker å jobbe slik at de velger å slutte selv.

De har ikke lov til å bare forandre på arbeidstidene til en fast ansatt.

Det skal gjennom mye i tillegg til at man skal ha 3 mnd varsel.

Jeg søkte på og har tatt en jobb som er på 5 timer om dagen. Det betyr ikke at de plutselig kan si at jeg skal jobbe 6 timer om dagen. Dette som et eksempel.

Skrevet

De har ikke lov til å bare forandre på arbeidstidene til en fast ansatt.

Det skal gjennom mye i tillegg til at man skal ha 3 mnd varsel.

Jeg søkte på og har tatt en jobb som er på 5 timer om dagen. Det betyr ikke at de plutselig kan si at jeg skal jobbe 6 timer om dagen. Dette som et eksempel.

Det du skriver stemmer ikke. Det er stor forskjell på å endre timeantall og å endre vaktlisten. Man skal ha 14 dagers varsel på endring av vaktliste, ikke tre måneder. Timeantallet kan man ikke endre på uten å avtale det med arbeidstaker, men når man jobber kan man endre på ved behov.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det stemmer ikke at man bare kan endre på arbeidstider ved behov.  Først og fremst må man forholde seg til arbeidsavtalen og hva den sier om arbeidstider.  Står det at du kun skal jobbe to kvelder i uka, så kan ikke det endres på uten videre. 

Du må sjekke kontrakten din og se hva som står om arbeidstider der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...