Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #1 Skrevet 19. januar 2015 Hva legger gym læreren til ungene vekt på? Hugser selv gym læreren min var veldig opptatt av fotball. Derfor fikk spesielt gutta gode karakterer. Har selv en datter som trener endel. Er som regel styrke/jogging/spinning. Godt trent. Likevel får hun kun 3 i gym. I den paralell klassen ligger de på 4/5 selv om de knapt dukker opp i gym timene. Datteren min synes dette er veldig forskjell behandling. Men, er vel kanskje ikke den letteste karakteren å klage på. Anonymous poster hash: 485ca...7b2
Gjest ♡perla Skrevet 19. januar 2015 #2 Skrevet 19. januar 2015 Virker som det legges mest vekt på innsatsvilje og egenutvikling i klassen til min 10.klassing hvertfall... og det er det mest riktige etter min mening. Barna/ungdommene er jo forskjellige!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #3 Skrevet 19. januar 2015 Her er det veldig mye forskjellig i gymmen, og faktisk ganske mye god gammeldags gymnastikk, som jumping-jacks, situps osv Hver eneste uke driver de med den type styrketrening og litt bøy og tøy. De varierer veldig på hva de driver med ellers, i går hadde de spilt badminton sier sønnen min her, og de har danset alt fra swing til aerobics, og vært innom allverdens ballidretter. Sønnen min trener turn så han er sterk i kroppen og har god kroppskontroll, men er en kløne med ball, han har 5 i gym. Anonymous poster hash: 4e2ae...566
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #4 Skrevet 19. januar 2015 Husk på at de må score bra på teorien også, for å få toppkarakter. Anonymous poster hash: 9cfbc...3de
Lille krøll Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 Husker jeg riktig så forteller læreplan veldig nøye hva de skal igjennom og hvilke måloppnåelser som skal til for hver karakter. Man skal på en foreldresamtale kunne spørre feks hva hun fikk i dans og hvorfor. Da er det enkelt å regne seg ut til en karakter. For et par år siden gikk det fra å være innsats som teller til rene resultater, akkurat som i andre fag. Vet ikke om det har blitt forandret tilbake til innsats.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #6 Skrevet 19. januar 2015 Her teller resultatene, og det synes jeg blir litt feil. Innsats burde vel telle også? Her har de ikke feks. dans. HI Anonymous poster hash: 485ca...7b2
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #7 Skrevet 19. januar 2015 Her står det litt om hvordan de gjør det her: http://birkenlund.skole.arendal.no/files/2014/09/halvarsplan_i_kroppsoving_for_10_trinn_host_2014_trinn.pdf Anonymous poster hash: 4e2ae...566
Lille krøll Skrevet 19. januar 2015 #8 Skrevet 19. januar 2015 Her teller resultatene, og det synes jeg blir litt feil. Innsats burde vel telle også? Her har de ikke feks. dans. HI Anonymous poster hash: 485ca...7b2 Hvorfor mener du det er feil? Er jo slik i andre fag. De skal ha dans og kultur og mye mer for å følge læreplan.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #9 Skrevet 19. januar 2015 Er ikke veldig mange år siden jeg selv gikk i 10 klasse. Jeg var ekstremt god i friidrett, hvor jeg konkurrerte på landslaget osv. Gymlæreren var 100% friidrettsfrelst og han forgudet meg. Mens alle andre måtte streve etter gode karakterer, fikk jeg 6 uten å måtte løfte en finger. Jeg skulket også mange gymtimer, da jeg heller ville ligge ved elva og sole meg med venninner. Jeg var ikke spesielt god i noe annet enn friidrett, individuell idrett. Fotball, basket og håndball var jeg helt talentløs i. Så ja, jeg vil nesten tørre å påstå at veldig mange av karakterene i spesielt 10 klasse er ufortjente. Lærerne velger ut sine elever og bruker tid og energi på å følge dem opp og gi dem gode karakterer. Anonymous poster hash: d321e...6f0
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #10 Skrevet 19. januar 2015 Her så går de opp til flere gymprøver i løpet av året. I de forskjellige idrettene de har, for de er igjennom en del forskjellige. Her er heller ikke jeg fornøyd med gymkarakteren. Før jul hadde de turn, noe min datter er veldig flink i. På prøven fikk hun 5+, selv om hun klarte alt som var krav, og 2 ting ekstra. Så fikk hun 4 på karakterkortet. Tenker at hun sikkert har vært litt lat noen timer, noe som trekker ned. Men noen ganger har man bare streng lærer. Jeg fikk selv G i gym, men holdt på med fotball på høyere nivå. Var jo flinkere enn guttene i klassen og, var flinkest i turn og, da jeg hadde gått på det noen år og. Ellers tok jeg skolerekorden i diverse friidrett. Løp lengst, raskest, hoppet lengst og høyest og flinkest i ballidrett. Læreren bare likte meg ikke. Anonymous poster hash: 44c90...7fb
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #11 Skrevet 19. januar 2015 Jeg hadde bare "fotballidiot"gymlærere. Alle som gikk på fotball hadde bedre karakter enn andre. Det irriterte selvsagt ikke bare meg. Hele ngdomsskolen og vgs var det slike lærere. Nå ser jeg læreren til dattera sier det er innsatsen som er viktig. Læreren er forhenværende håndballproff. Anonymous poster hash: 66a6c...ef4
Plutselig_gravid Skrevet 20. januar 2015 #12 Skrevet 20. januar 2015 Jeg håper i hvert fall de har begynt å sette gymkarakterer etter resultat og ikke innsats. Barnet med lærevansker som bare får halvparten av svarene riktig på en historietest, blir ikke belønnet med en sekser fordi han har brukt mest energi og tid av alle i klassen til å lese til prøven. Generelt sett tror jeg nok gymkarakter er den vanskeligste karakteren å sette. Egentlig burde man kanskje sluttet med karakter i gym. Eventuelt delt gym opp i x antall valgfag. F.eks dans, ballspill, friidrett, turn og styrketrening (eller noe annet). Da hadde de fleste evnet å få en noen lunde god karakter. Gymteori burde vært en egen del av faget og karakteren burde da ikke henge sammen med den praktiske utførelsen av faget. Det verste jeg har vært borti når det gjelder gym og karakterer er på Gymnaset. VI fikk beskjed allerede første gymtime at han ikke delte ut seksere til jenter fordi den beste jenten uansett ville være dårligere enn den beste gutten...
Iiiiik Skrevet 20. januar 2015 #13 Skrevet 20. januar 2015 Her har de en mengde emner - fotball, turn, orientering, håndball, dans, innebandy, ulike friidrettsøvelser osv som det settes karakter på. De får også karakter på å planlegge en gymtime og være "lærer" i den og de har noen teoriprøver og et par innleveringer som har handlet om kosthold og livsstil. Læreren legger i tillegg vekt på det å gi andre elever positive kommentarer og oppmuntringer. Den siste der er kanskje det jeg synes er vanskeligst å forstå og også det elevene reagerer på. Sleipingen som slenger med leppa hver gang læreren er ute av hørevidde, får nemlig seks i gym. Jeg oppfordrer datteren min til ikke å henge seg opp i det. Javel, så er ikke karakteren 100% rettferdig og i parallellklassen får alle 5 bare de skifter til gymtimene, men det spiller jo ingen rolle sånn egentlig. Hun kommer inn på den videregående skolen hun ønsker uavhengig av om hun får 4, 5 eller 6 i gym.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #14 Skrevet 20. januar 2015 Karakteren i gym er tredelt; innsats, resultater og teori (på vgs). På u-skolen blir det litt annerledes. Det er konkrete kompetansemål som elevene vurderes etter, og det er ikke slik at en gymlærer med kjærlighet for fotball kun spiller fotball i gymtimene og gir karakterer etter det. Når både elev og foreldre er usikre på hva som ligger til grunn for karakteren må dere ta det opp med læreren. Dere har antagelig hatt muligheten på utviklingssamtaler, men det går også an å sende en Mail. Det er like mulig å klage på karakteren i gym som i alle andre fag. Læreren har dokumentert karaktrgrunnlag. Jeg ville ha tatt tak i det nå. Det nytter nemlig ikke å komme med det i mai. Det er nå jenta di har en mulighet til å forbedre seg, men for å kunne det, må hun jo vite hva som kreves. Hilsen lektor. Anonymous poster hash: 29937...129
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #15 Skrevet 20. januar 2015 Karakteren i gym er tredelt; innsats, resultater og teori (på vgs). På u-skolen blir det litt annerledes. Det er konkrete kompetansemål som elevene vurderes etter, og det er ikke slik at en gymlærer med kjærlighet for fotball kun spiller fotball i gymtimene og gir karakterer etter det. Når både elev og foreldre er usikre på hva som ligger til grunn for karakteren må dere ta det opp med læreren. Dere har antagelig hatt muligheten på utviklingssamtaler, men det går også an å sende en Mail. Det er like mulig å klage på karakteren i gym som i alle andre fag. Læreren har dokumentert karaktrgrunnlag. Jeg ville ha tatt tak i det nå. Det nytter nemlig ikke å komme med det i mai. Det er nå jenta di har en mulighet til å forbedre seg, men for å kunne det, må hun jo vite hva som kreves. Hilsen lektor. Anonymous poster hash: 29937...129 Nei, for det fins ikke lærere som gjør ting på måter de egentlig ikke skal? Anonymous poster hash: 36b1c...d9b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #16 Skrevet 20. januar 2015 Flere som har klagd på denne læreren siden han stort sett har fotball i timene. Lite varierte timer. Skal ta det opp på neste konferanse time. Spent på hva som gjør at hun kun år en 3 er. Hun skjønner det ikke selv heller, siden hun føler hun er flink og aktiv. HI Anonymous poster hash: 485ca...7b2
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #17 Skrevet 20. januar 2015 Her har de en mengde emner - fotball, turn, orientering, håndball, dans, innebandy, ulike friidrettsøvelser osv som det settes karakter på. De får også karakter på å planlegge en gymtime og være "lærer" i den og de har noen teoriprøver og et par innleveringer som har handlet om kosthold og livsstil. Læreren legger i tillegg vekt på det å gi andre elever positive kommentarer og oppmuntringer. Den siste der er kanskje det jeg synes er vanskeligst å forstå og også det elevene reagerer på. Sleipingen som slenger med leppa hver gang læreren er ute av hørevidde, får nemlig seks i gym. Jeg oppfordrer datteren min til ikke å henge seg opp i det. Javel, så er ikke karakteren 100% rettferdig og i parallellklassen får alle 5 bare de skifter til gymtimene, men det spiller jo ingen rolle sånn egentlig. Hun kommer inn på den videregående skolen hun ønsker uavhengig av om hun får 4, 5 eller 6 i gym. Kan jo være avgjørende for noen om en får 4 eller 6 i gym. Er snakk om 2 poeng ekstra, og det kan være de to poengene som avgjør om en kommer inn på første valget sitt. Anonymous poster hash: 485ca...7b2
HvittHus Skrevet 20. januar 2015 #18 Skrevet 20. januar 2015 Flere som har klagd på denne læreren siden han stort sett har fotball i timene. Lite varierte timer. Skal ta det opp på neste konferanse time. Spent på hva som gjør at hun kun år en 3 er. Hun skjønner det ikke selv heller, siden hun føler hun er flink og aktiv. HI Anonymous poster hash: 485ca...7b2 Neste konferansetime kan være for sent hvis tanken er at hun skal forbedre karakteren sin. Ta det opp nå med en gang, og får dere tilbakemelding på noe hun bør forandre, så har hun flere måneder å gjøre dette på.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. januar 2015 #19 Skrevet 20. januar 2015 (endret) Ta det nå, ikke vent. Smell gjerne kompetansemålene i bordet og spør hvilke aktiviteter som er utført i forhold til de ulike målene og hvordan din datters prestasjon har vært i de ulike delene. Krev å få dokumentasjon. Endret 20. januar 2015 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #20 Skrevet 20. januar 2015 Ta det nå, ikke vent. Smell gjerne kompetansemålene i bordet og spør hvilke aktiviteter som er utført i forhold til de ulike målene og hvordan din datters prestasjon har vært i de ulike delene. Krev å få dokumentasjon. Konferanse time denne uken, og skal absolutt ta det opp. Takk, for tilbakemeldinger! HI Anonymous poster hash: 485ca...7b2
Iiiiik Skrevet 20. januar 2015 #21 Skrevet 20. januar 2015 Kan jo være avgjørende for noen om en får 4 eller 6 i gym. Er snakk om 2 poeng ekstra, og det kan være de to poengene som avgjør om en kommer inn på første valget sitt. Anonymous poster hash: 485ca...7b2 Ja, jeg skjønner det. Min datter er så heldig at snittet hennes er på tett oppunder 5 uansett og det holder for det hun ønsker å begynne på til høsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå