Gå til innhold

Er det noen som har operert for Carpaltunnelsyndrom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal opereres snart, og lurer litt på hvordan det foregår. Kan jeg bruke hånden etterpå? Jeg er hjemme i permisjon med en jente på 1 1/2 år, og lurer på hvordan det går med løfting, bleieskift og sånn...? Gjør det vondt?

Anonymous poster hash: ec28a...781
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ei som har gjort det. Lurt å la den nyopererte hånden hvile mest mulig. Men hun jeg kjenner har slitt med å begrense seg, fordi hun har små barn som krever stell etc. Hvis du har noen som kan hjelpe deg første uken, tror jeg det er en god idé. Jeg tror smertene har vært overkommelige.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 7f9ce...164

Skrevet

Gjorde det for tre år siden. Trengte hjelp et par dager etterpå ikke veldig vondt med ble litt hemmet av å kun ha en hånd. Forsøkte å ikke løfte på noen dager, men hadde en på 2,5 år så det var ikke så lett.

Operasjonen gikk fint - og jeg er pyse, så det sier sitt. Over ila en halvtime kanskje?

Er det noe spes du lurer på?

Skrevet

Gjorde det for tre år siden. Trengte hjelp et par dager etterpå ikke veldig vondt med ble litt hemmet av å kun ha en hånd. Forsøkte å ikke løfte på noen dager, men hadde en på 2,5 år så det var ikke så lett.

Operasjonen gikk fint - og jeg er pyse, så det sier sitt. Over ila en halvtime kanskje?

Er det noe spes du lurer på?

Ikke noe behov for smertestillende etter bedøvelsen går ut heller?  Lurer mest på hvor mye man kan bruke hånden, det er ikke så lett å skifte bleie med en hånd, f.eks.... Merker det veldig godt om morgenen, da er den ene hånden ofte ubrukelig fordi den har dovnet bort og gjør veldig vondt. HI

Skrevet

Eg ville hatt endel hjelp i starten. Tok selv den operasjonen da min datter var 4 år.

Ikke mye smerter men var vanskelig å gjøre de vanlige gjøremålene de første ukene.

Skrevet

Jeg gjorde det for noen få år siden. Det er vondt å sette bedøvelsen, resten kjenner du ikke. Jeg fikk med 3 paralgin forte til smertene på kvelden og natta. Jeg brukte 4. Måtte ta så fort det begynte å verke igjen ellers ble det ganske vondt. Neste dag var paracet nok.

Jeg klarte ikke å bruke hånda de første dagene. Det er vondt. Klarte ikke knappe buksene, ta håret i hale og slik. Men klarte masse med en hånd, spesielt når jeg hadde høyre tilgjengelig. Var litt mer knotete når det var høyre som var operert.

Barna mine var større og brukte ikke bleie og ble ikke båret, de kunne forstå når jeg fortalte at jeg var lit handicapet et par dager.

Mannen var med så han kunne holde meg i hånda (jeg er pyse) og kjøre hjem. Pga. fritt sykehusvalg og kortere ventetid (type 8 mnder kortere) kjørte vi noen timer for operasjonen. Han var da hjemme fra jobb den dagen, det tok hele dagen. Men var på jobb dagen etter. Han hjalp med levering i bhg og skole og fyrte i ovnen. Resten klarte jeg med en hånd.

Det gikk ikke mange dagene før jeg klarte meg selv.

Skrevet

Takk for svar!

Ok, da skal jeg regne med at jeg kommer til å trenge litt hjelp. Legen jeg snakket med forklarte at det var en superenkel operasjon, så jeg lurte litt, men de lager jo et snitt (ikke kikhullsoperasjon som de gjør noen steder), så litt handicappet må man vel bli, ja! 

Gleder meg bare til å sove en hel natt igjen, det er utrolig plagsomt og vondt dette! Kjemperart at jeg har fått det, har vært gravid fire ganger uten å få det, jeg er ikke overvektig og har ikke hørt om noen i familien som har hatt det. Ikke er jeg i overgangsalderen heller... (var dette legen på sykehuset sa var mest vanlige årsaker)

HI

Skrevet

Jeg gjorde det for noen få år siden. Det er vondt å sette bedøvelsen, resten kjenner du ikke. Jeg fikk med 3 paralgin forte til smertene på kvelden og natta. Jeg brukte 4. Måtte ta så fort det begynte å verke igjen ellers ble det ganske vondt. Neste dag var paracet nok.

Jeg klarte ikke å bruke hånda de første dagene. Det er vondt. Klarte ikke knappe buksene, ta håret i hale og slik. Men klarte masse med en hånd, spesielt når jeg hadde høyre tilgjengelig. Var litt mer knotete når det var høyre som var operert.

Barna mine var større og brukte ikke bleie og ble ikke båret, de kunne forstå når jeg fortalte at jeg var lit handicapet et par dager.

Mannen var med så han kunne holde meg i hånda (jeg er pyse) og kjøre hjem. Pga. fritt sykehusvalg og kortere ventetid (type 8 mnder kortere) kjørte vi noen timer for operasjonen. Han var da hjemme fra jobb den dagen, det tok hele dagen. Men var på jobb dagen etter. Han hjalp med levering i bhg og skole og fyrte i ovnen. Resten klarte jeg med en hånd.

Det gikk ikke mange dagene før jeg klarte meg selv.

Enig i at bedøvelsen var vond. Ikke særlig vondt etterpå for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...