Gå til innhold

Omgangsyken! Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 4 begynte klokka 1 inatt. Hun kastet opp hver 20.-30. Minutt frem til kl 12 idag. Er ikke det mye? Hun hadde en pause da til kl 14. Da kastet ut opp slm en foss utøver gulvet, vegger og dører. Var på vei ut til toalettet. Nå sover hun heldigvis.

Minste på 1 år har hatt diaré siden fredag. De to siste dagene har det vært tynt som vann, men hun spiser litt og drikker ganske bra.

Hva kan jeg gjøre? Ringte legesenteret her jeg bor, men så fort de hørte omgangsyke sa hun at det ville de ikke ha det inn. Forstår det, men litt bekymret.

Anonymous poster hash: 930c9...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde heftig spying og diare sist jeg hadde omgangssyken, var ganske skummelt egentlig. Var på badet i ca 6 timer og hadde knapt en pause. Den siste timen kom det kun vann ut begge veier. Hadde tilfeldigvis veid meg morgenen før jeg ble dårlig og veide meg etterpå, hadde gått ned 5 kg. Et stort vanntap. Var dårlig i en uke etter. Så det kan være heftig ja. Er verre når de er så små. Følg med på om de tisser kormalt, er det ikke urin i bleiene og lite dogåing på hun eldste så ring legen og krev en sjekk fordi da er de dehydrert.

Sønnen min har diare nå og hadde 7 bæsjebleier i dag og mest vann i de, han spiser nesten normalt og spiser bra. Tissser normalt heldigvis, jeg kjenner på bleiene litt etter drikking og før de blir fulle av bæsjevann.

Anonymous poster hash: e3ecf...bb0

Skrevet

Jeg ville gitt veldig begrenset med drikke når hun kaster opp så mye. Ja, de skal ha drikke, men drikke og mat trigger samtidig brekningene så lenge kroppen er i tømmingsmodus, og da øker det sjansen for dehydrering. 

Vi har gitt isbit, eller en kopp med maks to slurker vann i i slengen. Og så heller gitt det oftere, hvert 20-30. minutt eller så, fremfor å gi et helt glass som barnet drikker tomt, og så kaster opp igjen i løpet av kort tid. Hvis hun sover en stund, våkner og føler seg bedre, så kan du prøve å gi mer drikke, men ville ikke gitt ubegrenset før du er sikker på at hun er forbi tømmingsmodusen (altså at oppkastet er over). Blir hun sulten, så er hun antakelig over det verste, da gir du mat og drikke etter behov og ønske. Har hun kastet opp noe mer etter den ene runden utpå dagen i dag? Ville sett an allmenntilstanden, og vurdert derfra.

Til babyen, pass på at hun drikker godt så lenge hun ikke kaster opp. Diaré er sånn lett lettere enn oppkast fordi man gjerne får i drikke lettere og det passerer i det minste gjennom kroppen før det kommer ut igjen. Men følg med, ja, hun bør ha noen tunge tissebleier i løpet av en dag. 

Viser barna tegn på at de er dehydrerte så ring legevakten. Det er viktig at de får væske på et eller annet vis. 

Anonymous poster hash: 27c11...c52
Skrevet

Samme skjedde med vår 4-åring i fjor. Kastet opp alt som gikk inn og hun ble lagt inn på intensiven på dag 2. Kraftig dehydrert. Det går så fort med de små, hvis hun begynner å bli slapp og ikke vil snakke/se TV, ring legevakta og ikke ta nei for et svar. Vi fikk nesten ikke komme inn med jenta vår og da vi kom inn, ble hun innlagt i hui og hast. Lykke til:)

Anonymous poster hash: 93d5c...f5e

Skrevet

Vann trigger spying, gi den største enten farris blandet med eplemost ( salt, sukker og mineraler) gi henne ritz kjeks, saft is er fint, mine får cola når de har omgangssyke det holder de på ( rist ut litt kullsyre) fikk alle disse tipsene fra legevakta.

Mini kan og få dette om du føler for det, men melk er ikke ok.

Skrevet

Samme her i jula! Guttungen kastet opp hvert 5.-10. minutt hele natta! Gi en spiseskje væske hvert 5.min.. Slitsomt, men beste måte å hindre at det kommer opp igjen! Beste å drikke er blanding av eplejuce og farris! Men gi hva en du har/ ungen har lyst på! Viktigste er væske, og varer det lenge kan det være lurt å kjøpe gem på apoteket slik at elektrolytt balansen blir gjennopprettet! God bedring! Er noe dritt bokstavelig talt!

Anonymous poster hash: e529f...665

Skrevet

1-åringen har hatt 3 ekle bleier med vannbæsj idag. Hun har spist litt makaroni og en halv pølse, litt skive og drukket litt mme. Vært i grei form, bare litt grinete og trett. Sovnet 17.30 og sover enda.

4-åringen fikk i seg cola, vann og litt saftis. Men alt kom opp igjen. Har ikke kastet opp siden 14.00 nå og har sovet siden ettermiddagen. Vært oppe på toalettet med diaré en gang og tisset mye tre ganger.

Ble litt urolig nå. Mannen har ligget siden 11.00 han også. Huff.. Er så sliten etter null søvn, vet ikke om jeg får sove bår barna ikke har det bra.

HI

Skrevet

1-åringen har hatt 3 ekle bleier med vannbæsj idag. Hun har spist litt makaroni og en halv pølse, litt skive og drukket litt mme. Vært i grei form, bare litt grinete og trett. Sovnet 17.30 og sover enda.

4-åringen fikk i seg cola, vann og litt saftis. Men alt kom opp igjen. Har ikke kastet opp siden 14.00 nå og har sovet siden ettermiddagen. Vært oppe på toalettet med diaré en gang og tisset mye tre ganger.

Ble litt urolig nå. Mannen har ligget siden 11.00 han også. Huff.. Er så sliten etter null søvn, vet ikke om jeg får sove bår barna ikke har det bra.

HIAnonymous poster hash: 930c9...53d

Føler med deg, prøv og sove omed så I stolen, og gud hjelpe deg om mannen din blir syk, min man blir 1 år I hodet om han får omgangsyke.

Skrevet

Mannen spyr han også, ligget siden kl 11 😳 Gleder meg til dette går over!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...