Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #1 Skrevet 19. januar 2015 Hun ble levert fredag og hentet søndag og kom tilbake i samme truse som hun reiste i. Brun og ekkel. Hva skal jeg si? Jenta er 5 år:( Anonymous poster hash: 75e71...10b
*Miss Marple* Skrevet 19. januar 2015 #2 Skrevet 19. januar 2015 At han må vaske/dusje henne og skifte klærne?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #3 Skrevet 19. januar 2015 Hadde prøvd å lære opp barnet til å ordne dette selv, det er sannsynligvis enklere. Anonymous poster hash: c7e0f...f05
❤lille stjerne❤ Skrevet 19. januar 2015 #4 Skrevet 19. januar 2015 Hadde fått meg til å lure på om han er i stand til å ta vare på et barn alene hele helgen. Å gi barnet mat og stell er de to enkleste oppgavene.
Giss Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 Ta kontakt med helsestasjonen/helsesøster om han ikke mestrer daglig stell. De kan helt sikkert gi noen råd om hvordan du kan gripe dette an - og nei, det er ikke greit! Det daglige stell er viktig og helt grunnleggende og den voksnes ansvar.
Hjertefru Skrevet 19. januar 2015 #6 Skrevet 19. januar 2015 Det er godt mulig at barnet greier set selv, det er vel vanlig for en 5-åring. Men de må nok minnes på det, og det er nok her far svikter. Snakk med ham.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #7 Skrevet 19. januar 2015 Snakk med far, forklar viktigheten i at han veileder barnet i stell sånn at hun blir selvstendig nok til å klare det selv (det bør være en motivator). Og hvis han ikke virker interessert kan du avslutte med at hvis du ikke ser bedring neste gang hun har vært på samvær så må du ta kontakt med helsestasjonen ang manglende hygieneforhold hos far. Anonymous poster hash: d41ea...b3f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #8 Skrevet 19. januar 2015 Har samme problem her, ikke børster han hår, ikke pusser han over tenner, ikke sørger han for skift av undertøy (eller vask), og ikke evner han å opprettholde et skikkelig kosthold. Mye jallamat - boller til frokost og så ikke lunsj før i totida, merkelig middag som ingen liker (har hørt hun har fått servert kald pølse, og ellers vet jeg at han for eksempel tror nudler og potetmos (fra pose) er fullverdig middag). Og søvn blir dårlig, de legger seg seint og eldstedatra hans står opp i ørska og vekker resten. Her er løsningen at han aldri får ha henne mer enn et døgn i strekk (altså ei overnatting). Et døgn uten skikkelig stell går greit når hun er så stor, men mer blir ikke aktuelt før jeg ser at han skjerper seg. Og det tviler jeg på skjer. I ferien har han dagsamvær fra 8-16 i to uker med en overnatting på midten, og ellers er det en ettermiddag i uka og ei natt annahver helg. Har vært i kontakt med barnevern i forbindelse med at han er helt alene med en eldre datter (mor har samvær noen timer annahver mnd), men det hadde ingen effekt. Noen er rett og slett uforbederlige... Anonymous poster hash: 77270...358
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #9 Skrevet 19. januar 2015 Sa du ingenting? Anonymous poster hash: ebf1c...f40
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #10 Skrevet 19. januar 2015 Han har dame som også kunne minnet han på det. Tror han har nok med damen, vet ikke:/ Hun er der bare annenhver helg, men syns skift og vask hører med for to døgn også. Jeg dusjer henne med en gang hun er kommet hjem igjen til meg. Og vasker alle klærne. Fysj. Kommer til å nevne det, men er jo redd for bråk. Han er en mester til å vri om på ting jeg sier. Og nå har det gått så lang tid at jeg får si det ved neste levering:( Jeg følger med..Men det er ikke så mye en kan gjøre heller. hi Anonymous poster hash: 75e71...10b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #11 Skrevet 19. januar 2015 Uff, hadde samme problem en stund her. Si at det er viktig at hun får vasket seg og skiftet klær fordi hun blir sår i rompa. Etter at jeg sa det så begynte bf å skifte klær på ungen. Rart, han skifter jo klær på seg selv hver dag, pluss dusjer. Men er tydeligvis vanskelig å gjøre det på et barn 4 dager i mnd... Anonymous poster hash: 7ca00...df1
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #12 Skrevet 19. januar 2015 Ja, det er virkelig helt utrolig :/ Jeg skal ta det opp med han.. hi Anonymous poster hash: 75e71...10b
Fashionista Skrevet 20. januar 2015 #13 Skrevet 20. januar 2015 Jeg hadde tatt en alvorlig prat med BF på tomannshånd uten barnet til stede og så rolig som mulig forklart at slikt ikke er akseptabelt. Man skifter undertøyet sitt HVER dag og det er også greit om hun får seg en dusj hvertfall en gang iløpet av helgen. En femåring er ikke selv i stand til å avgjøre om trusa skal skiftes eller om man bør dusje seg. Det er det den voksne omsorgspersonens ansvar. Er han like sløv med oppfølging av tannhygiene,børsting av hår og generelt klesskift på henne også?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #14 Skrevet 20. januar 2015 Kan det være at BF tror hun ordner dette selv? Anonymous poster hash: 4d505...9ba
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #15 Skrevet 20. januar 2015 Ta en prat med faren OG begynn å lære datteren om å ta ansvar for egen hygiene. Min sønn på 5 år er fullt klar over at det lukter dårlig når man ikke dusjer regelmessig og vet at han skal skifte underbukse hver dag. Dusjingen tror jeg at han kanskje ville hoppet over en helg dersom han ikke var hjemme (han tenker stort sett på det selv, og jeg trenger bare å stille dusjen for han og hjelpe til ved hårvask ved behov), men underbukser husker han av seg selv. Han ville også husket at tenner skal pusses morgen og kveld, men bedt en voksen om å gjøre det om kvelden. Det er klart at man ikke skal forvente at en 5-åring kan fikse seg selv, men forhåpentligvis dersom du både snakker med faren og datteren blir mer selvstendig vil hygienen komme på et akseptabelt nivå. Laveste nivå jeg ville lagt meg på er tannpuss på kvelden og truser, begge tingene tror jeg at en noenlunde oppegående mann og en oppegående 5-åring kan huske. Anonymous poster hash: 84c59...c84
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #16 Skrevet 20. januar 2015 Min TO-åring kan stellerutinene med bleie/truseskift, vask av ansikt, underliv og føtter, samt tannpuss og har selv rettet på og instruert barnevakt i hva som skjer når og hvordan. Det er et minimum at bf sørger for at et minimum av kveldsstell skjer, men syns også at datteren din bør vite dette selv. Men selvsagt at bf skal sørge for at det faktisk skjer. Pass på at du ikke jager henne i dusjen med et fysjameg-uttrykk så hun føler det er hun som er ekkel. Anonymous poster hash: c53d8...d0b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #17 Skrevet 20. januar 2015 Han har dame som også kunne minnet han på det... hiAnonymous poster hash: 75e71...10b Du som er jentas mor er redd for å ta det opp, og mener stemora heller skulle legge seg opp i det? Anonymous poster hash: d5690...b3d
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2015 #18 Skrevet 21. januar 2015 Helt uakseptabelt. Her hadde jeg sagt at han fikk skjerpe seg, og i tillegg lagd en kort liste over hva morgenstell og kveldsstell innebar- i tilfelle han ikke klarte å tenke selv.... Anonymous poster hash: d342f...97f
Jippipippi Skrevet 21. januar 2015 #19 Skrevet 21. januar 2015 Legg klær i poser merket med dag. Da vet datteren din hva hun skal ta på seg! Og legg ved en pose til skittentøy.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2015 #20 Skrevet 21. januar 2015 Snakk med han, du har fått mange gode tips. Kan være at han tror at jenta kan gjøre mye selv og at han bare trenger litt veiledning og da trenger du ikke involverer barnevern eller helsesøster. Men nytter det ikke å snakke med han så ta det videre. Men også lær opp jenta til å ordne seg selv, det hun klarer. Anonymous poster hash: e7f32...fbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå