Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #1 Skrevet 19. januar 2015 Jeg har hatt ekstremt dårlig råd en periode etter samlivsbrudd, har dessverre vært så dum at jeg ikke har tatt tak i det og har nå en god del ubetalte regninger. Strøm har jeg klart å betale akkurat før det har blitt varsel om stenging, mens alt annet bare har liggi i bunken nesten.. Så, lønner det seg å ta de nye regningene først slik at det ikke blir putringe på de også for så å betale litt og litt (så mye jeg har råd til) på de gamle regningene? Eller omvendt? Anonymous poster hash: dc392...6c1
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #2 Skrevet 19. januar 2015 Ta de viktigste regningene først. Dvs: Først alt som måtte være til staten (f.eks. Lånekassen, skatt, hva det måtte være). Så andre lån (billån etc), strøm, slike ting. Barnehage. Så spørs det litt hva som er igjen. Mange små regninger eller noen større? Jeg ville betalt det viktigste først, og hvis det ikke er penger igjen til alt etter det, ville jeg prøvd å kvitte meg med flest mulig regninger, slik at det blir purregebyr etc. på færrest mulig regninger. Heller purring på én regning til 5000 enn ti regninger på 500 hver. Anonymous poster hash: 71943...ea9
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #3 Skrevet 19. januar 2015 Ta kontakt med de du ikke klarer å betale hvertfall!! De fleste er grei og gir utsettelse så lenge man tar kontakt. Anonymous poster hash: b1289...6f1
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #4 Skrevet 19. januar 2015 Ville begynt med de eldste, inkassovarsler og sånne ting. For det går på betalingsanmerkninger og senere kredittvurderinger, lånesøknader og sånne ting. Og så ville jeg tatt kontakt med selskapene du er i gjeld hos og forklart situasjonen, _før_ det går til inkasso og lignende. Si at du prøver å få hodet over vannet øknomisk etter samlivsbrudd og at du håper de kan være samarbeidsvillige til å sette opp en nedbetalingsplan, evt en utsettelse på betalingen for en begrenset periode. Anonymous poster hash: 1eccf...585
Tipp topp Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 Ring til de nye ofte om utsettelse og betal de mest kritiske (de som har varsel om inkasso, som kan føre til stengt strøm osv)
Lammelåret Skrevet 19. januar 2015 #6 Skrevet 19. januar 2015 Først og fremst få oversikt over alle regninger! Du kan søke om å bare betale renter på studielån for en periode til du kommer deg opp av gjørma igjen. Sjekk om du har mulighet til det på andre områder også. Vurder alt du får regninger på, kan du kutte noen av tjenestene? Jeg ville nok betalt strøm, husleie og andre helt nødvendige utgifter først, altså der konsekvensene av å ikke betale er størst. Søk hjelp når du trenger det. Sjekk, f.eks, bankenes nettsider, der kan du få god hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå