Gå til innhold

Hva MÅ man minimum ha til en baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med førstemann kjøpte vi så mye rare greier som vi absolutt ikke trengte. Vil helst unngå det denne gangen.. Sitter og planlegger litt nå, men har glemt så mye fra babytiden! 

Vi har alt av babyklær liggende så det har vi mer enn nok av. 

Det vi virkelig må ha ellers er:

Bilstol og base

Bleier

Seng (får gratis) 

Madrass og dyne + sengesett

Trappegrind

Er det noe jeg har glemt som man virkelig må ha til de første månedene? Slikt som vippestol, babygym, leker, osv tenker jeg at vi kan kjøpe etterhvert som vi ser behov for det. Vet ikke om jeg gidder å kjøpe ammebher en gang... Hehe, men er jeg urealistisk nå eller? 

Ikke bare vil jeg unngå å bruke så mye penger, men vi har også en ganske liten leilighet. Føler virkelig ikke for å stappe den full av babyting. 

Tisp og råd? 

Anonymous poster hash: fc2b3...267
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babycall er genialt å ha. Badebalje ( stokke har sammenleggbar, tar lite plass  på små bad ) 

Stokke triptrap med babysete er en av de beste kjøpene vi gjorde. Da kan ungen sitte/ligge der mens vi spiser middag, og får være litt med i laget.

Og en myk bag som vi la ungen i om kvelden og bar han til senga ( baggen passa i senga ) Så slipper man å vekke ungen hele tiden. Lurer på om det opprinnelig var en liten vognbag.

Kjøp etterhvert som behovet melder seg - det er masse unyttig å få kjøpt. :P

Anonymous poster hash: 01eff...859
Skrevet

Vippestol er jo kjekt og ha.. :)

Trappegrind trenger du jo ikke før om 6-9 mnd tid.

Hadde ALDRI klart meg uten ammeBH'er og ullinnlegg!!!

Vogn må du vel ha!?

Anonymous poster hash: 8862b...a52

Skrevet

Trappegrind trenger du ikke før barnet begynner krype bortover gulvet.

Det du trenger er et sted barnet kan sove, sete til bilen og vogn.

Barnet trenger jo klær selvfølgelig, og bleier. Jeg var helt avhengig av gulpekluter. Amme-bh, ammeinnlegg og ammesinglet brukte jeg hver dag i mange måneder.

Jeg synes vippestol var et must fra dag en, hadde babybjørn og i den satt babyen på kjøkkengulvet mens jeg lagde middag fra uken etter fødselen.

Anonymous poster hash: 08071...eaf
Skrevet

Ville hvertfall kjøpt inn paracet, Pyrisept til å rense navel med, gulpekluter, smokker, noen flasker hvis amming ikke går, et par små ullpledd (ønsk deg av noen strikkere i familien), badebalje, babyolje, salve til sår stump. Er jo egentlig svært lite man MÅ ha den første tiden, butikkene er jo åpen etter fødsel også;) Men synes de tingene jeg listet opp er veldig greit å ha. Fra din liste tror jeg at jeg ville ventet med trappegrind og heller kjøpt en vippestol og en babygym. Får bruk for det mye tidligere.

Anonymous poster hash: b4239...67f

Skrevet

Sånn tenkte jeg også denne gangen, etter mange unødvendige og dyre innkjøp til første barnet. Denne babyen har fått færre ting og mer er kjøpt brukt. Nå visste jeg mer hva jeg ville ha og hva som ikke trengtes. Men barn er forskjellige og det som ikke er nyttig til et barn kan være veldig fint for et annet. Jeg hadde ikke tenkt at vi skulle ha dette nyfødt setet til tripp trapp stol, bare tull tenkte jeg, de kan da bruke vippestol fram til de kan sitte i tripp trapp med bøyle. Men lillesøster her likte ikke å sitte på gulvet i vippestol, så det ble mye grining og raske måltider på mamma før vi kjøpte et stokke newborn pent brukt. Beste kjøpet til baby vi har gjort foruten godt bæretøy! Hun ble så fornøyd når hun kom opp i samme høyde og kunne se oppå bordet. Jeg tror hun føler seg inkludert. Hun fikk setet da hun var 2 1/2 mnd og bruker det fortsatt nå snart 8 mnd. Ellers er godt ulltøy, bæresjal og en gummimatte på gulvet det jeg føler er det viktigste.

Skrevet

Spørs helt hva slags baby man får ;) Tenker at du kan vente å se ann ;) Jeg synes det var veldig greit å ha en vippestol, for da kunne jeg ha med baby rundt om kring og jeg brukte den til å mate i osv etterhvert også ;) Mine liker å være i samme rom som meg ;) He he

Bæresele? Dersom baby er nærhetssøkende eller skriker mye? (Brukte aldri det selv men)

Smokker?

Kanskje et par flasker i tilfelle pumping der far skal gi så du kan sove? Vet ikke jeg ;) 

Leker er uansett ikke veeeldig av interesse før etter 6 uker syns jeg da;)

Ellers kan man jo kjøpe det etterhvert som man ser behovet;) Så lenge man har klær, bleier, soveplass, bilsete og mat pleier det meste å gå greit ; )

Skrevet

Jeg er helt avhengig av ammeputen min, får vondt i rygg og nakke uten den. Jeg har både tripp trapp med babysete og vippestol og bruker de masse. Vippestol på badet mens jeg dusjer og kler meg. Tripp trapp på kjøkkenet når jeg lager mat, spiser frokost, lunsj, middag. En av delene ville jeg i hvert fall hatt. Min ligger også mye på lammeskinn på gulvet under babygymmen. Ellers må du ha vogn, men det har du kanskje fra forrige. Stellevesken er med overalt, har sånn jeg klipser fast på vognen. Smokker, masse gulpekluter, salver++. Badebalje. Jeg bruker bare ammebh'er og ammesingleter og vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten. Da må du jo kle helt av deg..?

Hm ja litt utstyr blir det nok 😊

Skrevet

Jeg også hadde så utrolig mye forskjellig til nr 1.. Men dersom det er en liten leilighet trenger du vel helt sikkert ikke en babycall:)

Så lenge du har en god vogn/bag som babyen kan sove i på dagtid, kanskje en brystpumpe tilgjengelig dersom du skulle trenge det, og et godt teppe babyen kan ligge og strekke ut på:) Er i all hovedsak ikke så mye annet en det du trenger. Bortsett fra det du selv skrev du trengte da:)

Skrevet

Følger denne :D

Skrevet

Stellebord?

Anonymous poster hash: 83d6a...f29
Skrevet

Stellebord er heller ikke noe du MÅ ha, vis man vil bruke minst mulig med penger, kan man jo bare bruke en kommode, å legge noen tepper og håndklærr på toppen av den. Fin å grei stelleplass, pluss at du da har skuffer til diverse du trenger under stell:) Selfølgelig må du jo da passe på at babyen ikke detter ned derfra, men det fungerer absolutt:)

Skrevet

Bæresele har vært gull verdt med vår nye baby. Har ikke helt kolikk, men krever mye bæring på kveldstid, og det blir fryktelig tungt uten bæretøy.

Det er jo ikke noe man måå ha, men min rygg hadde ikke klart seg uten denne gangen.

Forøvrig er vogn og vippestol kjekt å ha (vogn er totalt nødvendig for oss som ikke har bil).

Babysete til tripptrapp er veldig kjekt, den kan også fungere som vippestol dersom du setter setet rett på gulvet.

Anonymous poster hash: 52aab...5da

Skrevet

- klær

- et par tepper

- utstyr til mating hvis du ikke skal amme

- stellematte

- bleier

- jeg hadde veldig nytte av ammepute..

Anonymous poster hash: 7f599...35b

Gjest flykræsj
Skrevet

I tillegg til det du har nevnt, vil jeg si vogn. Bæresele, vippestol, babycall osv kan du strengt tatt kjøpe dersom du ser det blir behov. Brukte alt det til eldste, mens yngste hatet både vippestol og bæresele.

Skrevet

Vi kjøpte inn mye.

Det vi virkelig fikk bruk for fra dag 1 var:

-Bæresele! (Ergobaby med spedbarnsinnlegg)

-Vi har også hatt god nytte av svøping (kjøpte ergobaby swaddler, som festes med borrelås). Da sover babyen vår mye bedre og lenger.

-Vugge

- god barnevogn med demping (vi har simo)

Det skal nevnes at vi har kolikkbaby, derfor har bæresela og vugga vært helt nødvendige, samme med vogna

Anonymous poster hash: 95aed...aec

Skrevet

Det vi kjøpte som vi enda ikke har hatt noe bruk for er vippestol og newbornsete til tripptrappstol, babyen er 8 uker nå.

Babygym har vi brukt en god del :)

Anonymous poster hash: 95aed...aec

Skrevet

Man må jo ikke ha vogn da. Jeg ville heller kjøpt et bæresjal. Mye mer praktisk.

Anonymous poster hash: c6114...d88

Skrevet

Stellematte og vogn med tilbehør. Ville også vurdert en babynest, jeg hadde ikke klart meg uten den ihvertfall. Var så lett å flytte babyen uten at den våknet, også føltes det mye tryggere å ha den i samme seng som oss :)

Og selvfølgelig kluter, badebalje og andre stellesaker. Ellers trenger man absolutt ikke å fylle huset med babygrind, vippestoler, vugger og hele pakka. 

Det jeg brukte mest var:

- Vogn

- Bilstol

- Bæresele

- Stellebord

- Badebalje

Kjøpte ikke sprinkelseng før hun var 7 mnd, frem til da sov hun i vognbagen :)

Anonymous poster hash: a22ad...0ae
Skrevet

Det eneste en MÅ ha er strengt talt litt klær, bilstol og en eller annen form for bleier.

Anonymous poster hash: cbda8...53e
Skrevet

Man må jo ikke ha vogn da. Jeg ville heller kjøpt et bæresjal. Mye mer praktisk.

Anonymous poster hash: c6114...d88

For DEG ja. Vet du hvor mye jeg brukte bæresjalet? Under ti ganger (close caboo), men vogna bruker jeg to år etter...

Anonymous poster hash: 7f599...35b

Skrevet

- En soveplass (egen seng, vugge, samsovingsplass eller hva dere foretrekker) Sengetøy, dyne osv hører med til denne.

- En stelleplass (Kan være bare en pute, det kan være reol eller skuffer, stellebord kommer også i mange varianter og størrelser)

- Bleier til de første dagene

- Litt skifteklær og uteklær etter årstiden

- Transportmetode (Være seg bilstol, barnevogn, bæresjal... etter hva dere selv synes)

Ellers er det greit å ha klær i litt forskjellige størrelser for de vokser fort, stoffbleier til diverse, en krem om den lille blir sår i rumpen og olje til badet. Om man vil kan man ha en flaske og noen smokker i bakhånd. Det meste annet handler om hva man har lyst til og hvordan man vil innrette seg. Det meste kan også anskaffes når man ser at man trenger det.

Skrevet

Det vi ikke har klart oss uten denne gang har vært bilstol og bæresjal. Vogna står så og si ubrukt (etter 3 mnd), senga er urørt (sover sammen med oss), vugge og vippestol trives han ikke i (derimot liker han bilstolen, og den funker godt som vippestol). Badebalje var også bare tull, vi dusjer sammen. Noen pledd og gulpekluter (de største kan også brukes som pledd og håndduker, feks de fra IKEA) og langt mindre klær enn hva man tror man trenger så er man i mål. Vil tro vi hadde klart oss med 4 ullbodyer, 2 strømpebukser og 2 pysjer + sokker, smekker og yttertøy (men vi har et skap fullt, dessverre). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...