Gå til innhold

Er dette mitt problem eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt et kull med rasekattunger som jeg solgte for 8 måneder siden. Nå er kattene snart 1 år, har hørt flere positive ting fra nye eiere, ingen "skavanker" med kattene osv. Vi måtte selge også kattemor fordi barnet som kom to måneder etter at kattungene ble født fikk påvist pelsallergi. Kattene var langhårete, så det er uaktuelt med ny katt i huset.

Nå annonserer en av eierne til disse kattungene (som snart er 1 år) på nett at på grunn av for lite tid og omprioriteringer må de selge eller gi bort katten. De tagget meg med navn slik at jeg kunne se annonsen, og skrev at katten er kjøpt hos meg. Er det virkelig mitt problem nå, nesten 1 år senere? Har jeg moralsk "plikt" til å kjøpe tilbake katten og prøve å selge den videre? Som sagt, ingen feil eller mangler på katten, katten har god gemytt, går bra overens med barn osv. Eneste grunn til at de ikke lenger vil ha ham er fordi de meste sannsynlig ble lei.

Synspunkter?

Anonymous poster hash: 30d80...86f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke ditt problem og jeg tolker det som en gest fra eier / selger. Nå er du oppmerksom på at katten blir solgt og eventuelt hvem som kjøper katten. Du har også mulighet til å kjøpe katten tilbake, dersom du ønsker det.

Det må jo være fint for deg å vite hvor kattene havner og at de er i gode hjem.

Anonymous poster hash: 3b63c...fb0
Skrevet

Ikke ditt problem og jeg hadde ikke gjort noe med dette.

Anonymous poster hash: c2765...abc

Skrevet

Jeg synes det er eiers ansvar. Men jeg tror faktisk ikke at voksne folk "går lei" av en katt de har betalt penger for.

Anonymous poster hash: 17e9f...b96

Skrevet

Tror ikke de mener at du skal kjøpe katten tilbake altså :) Jeg tror at du misforstår.

Anonymous poster hash: ffd10...cde
Skrevet

Jeg tenker som anonym nr 3, at de velger å tagge deg slik at du kan se hva som foregår. Noen oppdrettere har en klausul i kjøpekontrakten at de har forkjøpsrett på å kjøpe hunden/katten tilbake dersom de nye eierene ikke vil eller kan ha den. Sånn ville i alle fall jeg tolket det.

Skrevet

Har fått melding på Facebook også etter at annonsen er blitt lagt ut, glemte å skrive i HI, der de forteller at katten blir solgt fordi de plutselig ikke hadde tid til den, og spurte hvordan det var best måte å selge katten på. Tolket det bare som mulig forespørsel om jeg skal ta ansvaret for videresalg?

Skrevet

Det er ikke uvanlig ved salg av rasekatt at man forteller hvor katten opprinnelig kommer fra. Dette fordi da kan ny eier vite om een f.eks kommer fra noen som driver med oppdrett, et "godt hjem" o.l.

Tror nok også eier har tagget deg for at du skal kunne gå vite at katten blir videresolgt/gitt bort.

Jeg tror nok ikke eier mener dette er ditt ansvar.

Anonymous poster hash: 71bae...436

Skrevet

Har fått melding på Facebook også etter at annonsen er blitt lagt ut, glemte å skrive i HI, der de forteller at katten blir solgt fordi de plutselig ikke hadde tid til den, og spurte hvordan det var best måte å selge katten på. Tolket det bare som mulig forespørsel om jeg skal ta ansvaret for videresalg?

Nei, slapp av, de spør jo bare om råd fordi du sannsynligvis har greie på dette. Du står fritt til å ikke svare engang om du ikke ønsker det.

Anonymous poster hash: 10552...8c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...