Gå til innhold

Dere med fibromyalgi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere for å bli frisk/friskere/fungere bedre i hverdagen?

Hva har hjulpet deg til å bli bedre og hva har ikke fungert i det hele tatt?

Har du fått hjelp fra fagpersoner, hvem og med hva da?

Anonymous poster hash: d2372...654

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søsteren min sier hun føler seg litt bedre med en "pille-blanding" av multivitamin, d vitamin, magnesium og selolje.

Og å holde seg i middels aktivitet. (Gå turer, trene lett med vekter)

Anonymous poster hash: 00ae7...73b

Skrevet

Jeg bruker smertestillende. Trodde lenge at paracet ikke virket på meg helt til jeg prøvde stikkpiller. Varme bad hjelper også godt. Ingen dag er lik for meg så jeg må føle meg frem hver dag. Veldig frustrerende når jeg klarer noe en dag og ønsker og fortsette med aktiviteten neste dag for så å finne ut at det er helt umulig.

Anonymous poster hash: fdda8...2a3
Skrevet

Det eneste som har dokumentert virkning på fibromyalgi er trening, er kroppen og muskulaturen veltrent og sterk blir det mindre smerter.

Men det kan være et helvete å komme seg dit, å trene seg opp når kroppen er så vond er tøft. Klarer du det ikke på egenhånd må du ha hjelp, legen kan henvise deg til f.eks psykomotorisk fysioterapi, medisinsk yoga eller trening i terapibasseng med andre revmatikere. Det viktigste er at du ikke stivner i sofaen, da blir du dårligere og dårligere. Du må bevege deg, og sakte, sakte, sakte trene opp kroppen.

Anonymous poster hash: 121b7...cf1
Skrevet

Hei! Jeg har nå hatt "diagnosen" i to år. Jeg anb. et opphold på Jeløya Kurbad. Sjekk ut deres hjemmeside!

Det som funker for meg er: 

- Ikke stress, ta livet med ro. Verden går ikke under. Jeg har blitt mye bedre når jeg roet ned og rett å slett "ga litt f...."

- Prioriter de tingene som gleder deg. Ikke ta på deg for mye. Det er lov til å si nei. Lytt til kroppen.

- Kondisjonstrening (løping, sykling osv) Det er IKKE bra med styrketrening for de med fibro pga at man har korte muskler. Man kan trene styrke trening, men da skal man først bli veldig bra i kroppen. Hvis du trener styrke kan du gjøre det vondt værre.

- Gå tur hver dag

- Stetching (Strekke ut 15 min helst 6 ganger om dagen. Dette ble vi anb. på Jeløya. Men vanskelig å gjennomføre. Prøve ihvertfall en gang om dagen).

- Basseng trening (vann aerobic eller svømming. Varmt vann er bra for de med fibro)

- Fysioterapi (Jeg går til lett massasje 1 gang i uken og det fungere for meg. Det er også anb. trykkpunkt behandling. Trykker på de punktene hvor du har vondt).

Håper det var noen gode råd. Det tar litt tid før man finner ut hva som funker. Vi er alle forskjellig. Prøv deg frem :-)

Skrevet

Tusen takk for svar! Leser litt rundt på Siv fora og der er det stort sett de ikke går funnet noe som hjelper.

Skal ta med meg tipsene inn i hverdagen😃

Anonymous poster hash: d2372...654

Skrevet

Har dessverre ikke funnet noe som hjelper etter å ha hatt diagnosen i ti år. Derimot er det ting som gjør at jeg klarer å holde smertenivået på et håndtrbart nivå.

- fysioterapi en gang i uka. Dette er nødvendig om jeg ikke skal bli helt sengeliggende.

- varme dusjer/bad. I en periode hjalp det også med trening i varmtvannsbasseng, men det slo meg helt ut i mange dager etterpå, så jeg har måttet slutte med treningen og heller ta meg en lang varm dusj hver dag.

Innimellom må jeg også bruke smertestillende og krykker.

Jeg må også finne en balanse mellom å være i bevegelse, men ikke for mye. Tar jeg det for mye med ro merker jeg det fort i ryggen, men er jeg for aktiv, setter smertene seg i andre deler sv kroppen.

Ellers har jeg måttet redusere arbeidsprosenten min til 50%, og jeg har måttet kutte ut det aller meste av sosiale aktiviteter og sosialt liv for å kunne fungere både hjemme og på jobb. Jeg er blitt flink til å ta det med ro og å planlegge dagene mine. Skal jeg f.eks på en sosial aktivitet i Bhg må jeg passe på å ta det med ro dagen før og dagene i ettertid.

Jeg er blitt flink til å senke kravene i fht hus og hjem, og jeg har akseptert sykdommen så vel som jeg har akseptert st ikke alle andre aksepterer eller forstår den. Jeg har akseptert st noen tror jeg er lat, usosial osv, og tror at jeg velger å jobbe 50%, jeg har akseptert at jeg ser funksjonsfrisk ut for andre og at de er frie til å tenke hva de vil om min situasjon.

Jeg er også blitt flink til å spørre om hjelp når det er behov for det.

Anonymous poster hash: 62c51...bf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...