Gå til innhold

AAP og sykmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på tiltak gjennom nav med prakis..har aap..vurderer å sykmelde meg da d er ryggen og fotene som er problemet mitt i hverdagen.. hvordan fungerer d hvis jeg sykmelder meg? får jeg aap likevel mens er sykmeldt? har ikke hadd noen fast jobb før jeg begynte på aap så ikke noe annet jeg kan ha krav på. noen som vet?

Anonymous poster hash: d0fda...100
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du får aap om du blir sykemeldt 😊

Skrevet

Når du har aap har du ikke sykepengerettigheter, men du mister ikke aap om du er for syk til å jobbe.

Ring nav og si at du ikke klarer gjennomføre på utplasseringsstedet ditt, at du er nødt til å ha en ny tiltaksplan. Trenger de legeattest på at du er for syk til å jobbe får du det av legen din, men sykemelding trenger du ikke. Du fyller bare ut meldekortene dine og skriver da at du ikke har jobbet.

Men du kan ikke bare la være å jobbe uten å snakke med nav altså, du må ringe dem og gi beskjed om at du ikke makter å jobbe der du er utplassert.

Anonymous poster hash: acdf5...93b
Skrevet

ok. så jeg mister ikke noe penger fordi om jeg krysser av for at jeg hverken jobber eller er med på tiltak?

Skrevet

ok. så jeg mister ikke noe penger fordi om jeg krysser av for at jeg hverken jobber eller er med på tiltak?

Hvile og restitusjon kan være et tiltak, og da krysser du selv om du sitter i sofaen og hviler. Det viktigste er at du kommuniserer med nav, og har legen din med på laget.

I min tiltaksplan står det opptrening, så jeg har fått beskjed om å krysse på tiltak fordi jeg går en tur i skogen. Andre har behandling hos fysioterapeut, skolegang, kurs eller en utplasseringsjobb. Det viktigste er at du, nav og legen din finner akkurat de riktige tingene til din tiltaksplan akkurat nå. Klarer du ikke jobben du er utplassert i pga smerter i rygg og ben må du ha andre tiltak inn, kanskje behandling, trening eller en annen type jobb. Det er det tiden på arbeidsavklaringspenger er til, prøve og feile for å finne de riktige tingene for din helse. Ring nav!

Skrevet

Etter kne operasjon fikk jeg bare beskjed av saksbehandler å skrive meldekortet som vanlig. Så noterte hun at jeg kom til å være borte noen dager. Vet ikke om dette er lov, men jeg gjorde bare som jeg fikk beskjed om.

Anonymous poster hash: a87ca...4c5

Skrevet

ok :)

Skrevet

Jo, du kan miste rett til stønad dersom du ikke følger tiltaksplanen din!

Derfor kan du selvfølgelig ikke bare droppe ut av tiltaket. Du må kommunisere med veilederen din på NAV og evt den veilederen du har på utplasseringsstedet. Det kan være så enkelt som at du kan få justering i selve tiltaket eller du kan komme over på annet tiltak.

DU kan ikke "sykmelde deg". Dersom NAV trenger dokumentasjon fra legen din på at det er uforsvarlig utfra din helsesituasjon at du fortsetter i tiltaket, så vil de kunne be om en legeerklæring. Og dersom du har store fysiske plager, så er det jo naturlig at du har medisinsk oppfølging fra legen din og evnt. fra fysioterapeut eller tilsvarende!!

Anonymous poster hash: b2635...40d

Skrevet

Jo, du kan miste rett til stønad dersom du ikke følger tiltaksplanen din!

Derfor kan du selvfølgelig ikke bare droppe ut av tiltaket. Du må kommunisere med veilederen din på NAV og evt den veilederen du har på utplasseringsstedet. Det kan være så enkelt som at du kan få justering i selve tiltaket eller du kan komme over på annet tiltak.

DU kan ikke "sykmelde deg". Dersom NAV trenger dokumentasjon fra legen din på at det er uforsvarlig utfra din helsesituasjon at du fortsetter i tiltaket, så vil de kunne be om en legeerklæring. Og dersom du har store fysiske plager, så er det jo naturlig at du har medisinsk oppfølging fra legen din og evnt. fra fysioterapeut eller tilsvarende!!

Anonymous poster hash: b2635...40d

Og om du krysser på at du har vært for syk til å arbeide får du trekk i pengene, det må du ikke krysse på.

Skrevet

ok.. ja må vel ta meg en prat med dem :)

Skrevet

Og om du krysser på at du har vært for syk til å arbeide får du trekk i pengene, det må du ikke krysse på.

Jeg har krysset for at jeg er syk i over et år nå og har aldri fått trekk i pengene.

Fikk beskjed om å gjøre det slik av Nav. De fant imidlertid plutselig ut at dette egentlig var feil, men når jeg prøver å krysse anderledes så får jeg ingen penger.... Så ikke alltid lett å forstå seg på det systemet der når de ikke forstår det selv en gang.

HI, som flere har sagt, du må ta kontakt med saksbehandleren din på Nav. Bestill også en time til legen din og få en legeerklæring på at du ikke kan jobbe, da er du sikker på at det ikke blir problemer med Nav.

Spør også saksbehandleren din hvordan du skal fylle ut meldekortet mens du er syk slik at du slipper at utbetalingene stopper opp. Mine stoppet opp da jeg endret det (etter avtale med nav). Får det jo tilbake, men det er rimelig krise når man har så lite å rutte med og så ikke får pengene til vanlig tid.

Anonymous poster hash: 1b682...4eb

Skrevet

ok..skjønner.. ja skal forhøre meg litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...