Gå til innhold

Hva er greia med å si at et barn er..

Anbefalte innlegg

Skrevet

13 mnd, 15 mnd og 22 mnd???

Hvorfor sier dere ikke 1 år og evt antall mnd hvis det er så viktig??

Det høres så utrolig teit ut.

" mitt barn på 22 mnd sier bøøø"

Anonymous poster hash: 953c1...43f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at det er vanlig frem til barnet er 24 måneder - altså 2 år.

Kanskje fordi barn utvikler seg så enormt fort frem ti, da - at en måned til eller fra har mye å si?

Vi venter vårt første barn nå. Har lagt merke til at så å si alt av faglige artikler/ bøker etc jeg har sett refererer barnets alder i kun måneder. Da blir det jo tungvindt om en selv skal si 1 år og 2 måneder når det står 14 måneder alle andre steder.

Skrevet

Helt enig! Så vidt jeg klarer å holde telling frem til 12 mnd. Da er det jaggu stopp og vi går over på år.

Anonymous poster hash: 910da...836
Skrevet

Fordi det er vanlig å omtale barn i måneder frem til de er to år.

Anonymous poster hash: febcf...9ba

Skrevet

Fordi det er stor forskjell på 12 og 23 mnd. Begge ungene er ifølge deg ett år, men den ene er faktisk nesten dobbelt så gammel. Derfor oppgir folk alder i måneder. Det er tross alt letter å si "15 mnd" enn "1 år og 3 mnd".

Skrevet

Ja, og i tillegg er det vesentlig forskjell på barn på 13/14-22/23 mnd. Skjønner ikke at dette skal være noe å reagere på...

Anonymous poster hash: 9f4ab...84d

Skrevet

Fordi det er stor forskjell på 12 og 23 mnd. Begge ungene er ifølge deg ett år, men den ene er faktisk nesten dobbelt så gammel. Derfor oppgir folk alder i måneder. Det er tross alt letter å si "15 mnd" enn "1 år og 3 mnd".

Nei, det stemmer ikke. Jeg skrev 1 år og x antall mnd jeg.

Jeg sier forøvrig: 1 år, litt over ett år, 1,5 år, snart 2 år og 2 år. Da får en med seg hvor gammel barnet er. Sjelden folk er intr i eksakt hvor gammel barnet er, med unntak barselgruppa.

Om et barn er litt over 1 år og 14 mnd... Who cares????

Skrevet

Ja, og i tillegg er det vesentlig forskjell på barn på 13/14-22/23 mnd. Skjønner ikke at dette skal være noe å reagere på...

Anonymous poster hash: 9f4ab...84d

Jeg har hele tiden reagert på det, og jeg har heller aldri omtalt mine barn i mnd etter de var ett år.

Greit at lærebøker/ faglitteratur skriver det, men vi lever da ikke i ei lærebok?

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Jeg skrev 1 år og x antall mnd jeg.

Jeg sier forøvrig: 1 år, litt over ett år, 1,5 år, snart 2 år og 2 år. Da får en med seg hvor gammel barnet er. Sjelden folk er intr i eksakt hvor gammel barnet er, med unntak barselgruppa.

Om et barn er litt over 1 år og 14 mnd... Who cares????

12 og 23 mnd var bare et eksempel for å illustrere at det kan være veldig stor forskjell i alder på 1åringer. At du selv kan si "litt over ett år", samtidig som du synes det er utrolig merkelig at andre sier "14 mnd", synes jeg er rart. Det er jo like raskt å si begge deler.

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Det er vanlig å si "hun blir to i mars". Det er jåleri å si hun er 22 måneder".

Anonymous poster hash: dc560...c49

Skrevet

Hvis ungen er 15 mnd, så blir det innviklet å si "han er ett år og tre måneder", men det er en smakssak.. La alle få si det på den måten de selv ønsker å si det! Å velge og bruke mnd istedet for halvår og helår når man omtaler barns alder, har ingenting med "jåleri" å gjøre (fatter ikke engang hvordan noen klarer å dra jåleri inn i det engang, haha).

Anonymous poster hash: 8a4f8...2bf

Skrevet

Er jo stor forskjell på en 5-åring født i januar og en 5-åring født i desember også, men man bruker kun hel- og halvår.

Anonymous poster hash: 48d8f...f2f
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Det er vanlig å si "hun blir to i mars". Det er jåleri å si hun er 22 måneder".

Anonymous poster hash: dc560...c49

For noe sludder og vas. At du synes det er jåleri viser bare at du er rar.

Det er helt vanlig å omtale barn som 14 mnd. 18 mnd, 22 mnd osv. At du ikke liker det er i grunnen bare ditt problem.

Skrevet

For utviklingen til barn mellom 0 og 24 mnd ( 0- 2 år) skjer måntlig nesten og aller leger og helsepersonell bruker månedsregning på så små barn.

Skrevet

Etter mi jente ble 21 måneder, begynte jeg å si at hun ble to i mars, eller snart to år. Det er ikke så mye forskjell på 21 måneder og to år. 

Før det sa jeg 12, 14, 16 måneder osv,. fordi det var enklest for meg å huske. Hadde jeg måtte sagt 1 år og 4 måneder, hadde jeg måtte tenke meg om hver gang... 
Jeg kan også si at barnet er litt over et år, snart halvannet, rett over halvannet, snart to, men ofte har jeg opplevd å få tilleggsspørsmål når jeg har sagt det, hvor jeg må presisere alderen likevel. 

Det er som at jeg teller uker ved svangerskapet, ikke måneder. Det er vanlig tellemåte, men det finnes de som teller måneder i stedet for. 

Anonymous poster hash: 789f8...77a
Skrevet

Fordi det er enklere :) nå sier jeg snart 2 år og gjort det ca 2mnd nå, han er 2 år i februar

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Kan ikke folk bare si det som passer hver enkelt da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...