Gå til innhold

Ammefri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal om en måneds tid tilbake igjen i jobb, baby er da 9 mnd og pappaen skal ta ut sin permisjon. Har forstått det sånn at jeg har krav på 1 time ammefri om dagen da jeg jobber 37,5 timer i uka. Noen som har erfaringer med dette? Lurer på hvordan det blir tatt imot av sjefene at jeg spør etter dette. Noen som har fått negative kommentarer på det? Og skal det i såfall dokumenteres (fra lege, helsestasjon eller noe) at jeg fremdeles ammer, eller må de bare stole på meg angående det? De så at jeg ammet da jeg og baby var på julelunsj rett før jul.

Anonymous poster hash: fc7be...151
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du ha krav på det om du søker om det, men du får ikke betalt for denne timen og jeg mener at du ikke kan dra når det passer deg men når det passer arb,giver.

Skrevet

Ja, mente også at det skal være betalt. Har en jobb som jeg ikke kan forlate midt på dagen, så må nok mest sannsynlig ta ut en halvtime på morgenen og en halvtime på ettermiddagen. Men ser jo at det likevel kan gjøre det vanskelig for kollegaer og arbeidsgiver. Men har ikke lyst til å gi slipp på ammingen helt ennå når baby fortsatt er interessert bare for å glede arbeidsgiver heller.

Anonymous poster hash: fc7be...151
Skrevet

Gikk helt fint for min del. Begynte på jobb for to uker siden og da var baby 11 mnd. Ba om en halv time fri om morgenen og det ble ordnet dagen etterpå. Er lærer.

Anonymous poster hash: 0f2a5...8ef

Skrevet

Du får sikkert en time fri morgen eller ettermiddag

Anonymous poster hash: bc1d3...697

Skrevet

Min sjef sa at dette er en rett jeg har og at det var en selvfølge at jeg skulle ha det. Barnet var 11 mdr da jeg begynte i jobb igjen. Jeg ammet fortsatt da hun ble et år, og ba om å få fortsette ammefri, da var det mer vanskelig. Fant ikke noe litteratur på hvor lenge man har lov å fortsette med ammefri. Jeg kom litt seint og gikk litt før noen uker til, men da hadde jeg så dårlig samvittighet at jeg sluttet med det. En kollega av meg fortsatte å ta sitt "ammefri" i flere måneder etter at barnet ble et år selv om hun sa hun hadde sluttet å amme. veldig kjipt.

om noen har info om hvor lenge en kan fortsette med ammefri ville jeg satt pris på det. Er snart i samme situasjon igjen.

Anonymous poster hash: 55ef8...07d

Skrevet

Min sjef sa at dette er en rett jeg har og at det var en selvfølge at jeg skulle ha det. Barnet var 11 mdr da jeg begynte i jobb igjen. Jeg ammet fortsatt da hun ble et år, og ba om å få fortsette ammefri, da var det mer vanskelig. Fant ikke noe litteratur på hvor lenge man har lov å fortsette med ammefri. Jeg kom litt seint og gikk litt før noen uker til, men da hadde jeg så dårlig samvittighet at jeg sluttet med det. En kollega av meg fortsatte å ta sitt "ammefri" i flere måneder etter at barnet ble et år selv om hun sa hun hadde sluttet å amme. veldig kjipt.

om noen har info om hvor lenge en kan fortsette med ammefri ville jeg satt pris på det. Er snart i samme situasjon igjen.

Anonymous poster hash: 55ef8...07d

Til du er ferdig med å amme.

Anonymous poster hash: eb413...eb0

Skrevet

Når babyen er under året har du rett på ammefri med lønn uansett. Men det er lurt å være i dialog med arb giver om når det passer i forhold til driften. Når babyen har fylt året kommer det an på tariffavtalen din om du får lønn eller ikke. Jeg tar fortsatt ut noe ammefri på de lengste vaktene mine, men driver og trapper ned nå. Barnet er 1 1/2.

Du har rett på ammefri så lenge du faktisk trenger det. Alltid noen som reagerer på at det taes ut ammefri. Dette beror som regel på uvitenhet og misunnelse og er ingenting og bry seg med. Lykke til, flott at du ammer selv om babyen begynner å bli stor.

Anonymous poster hash: 85f1f...c3f

Skrevet

Se hovedtariffavtalen 19.4 om du jobber i staten. Inntil 2 timer om dagen til barnet fyller to. Det siste er nytt av året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...