Gå til innhold

"Statusjag" i samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler du at det er mye "statusjag" i samfunnet? På hvordan måte? Hvilket område synes du er mest statuspreget?

Selv føler jeg at nå til dags er det om å gjøre å være mest mulig "interessant". Optimalt sett skal man helst ha vært i en del land utenfor Europa, ha høy utdannelse (ikke nødvendigvis mer enn bachelor), ha barn, ha en interessant/spennende jobb, se fin og veldreid ut OSV.

For å sitere venninna mi på 26 år: "Jeg har kun vært i Europa og fant ut at det var på tide å utvide litt, derfor var Australia midt i blinken".

Jeg får følelsen av at det er ikke lengre "bra nok" å reise til Europa, man må helst dra til skikkelige eksotiske reisemål som Asia, Afrika og Amerika for å være interessant.

Jeg ser f.eks. søsteren min og mannen, de har vært i USA, Vietnam, Thailand, India, Cuba, Den dominikanske republikk, i tillegg til mange land i Europa. De reiser 3-5 ganger i året, til tross for at de "bare" er 26 år, dette har de gjort i mange år. Virker som de tenker konkurranse, om å gjøre å være i flest mulig land, og helst kun land utenfor Europa, siden "alle" har vært i Europa. Når sant skal sies, får de ikke spart mye penger. Jeg og mannen tar en utenlandsreise (til "kjedelige" Europa) en gang i året, av og til to ganger i året og har rikelig med penger på sparekonto. Nå som vi har en datter på 5 mnd, foretrekker vi å unngå de lengste flyreisene.

Jeg prøver å unngå å sammenlikne med meg andre, og heller fokusere på at jeg er flink til å lage sunn mat og til å trene, men merker det er veldig dominerende i mange samtaler "hvor stor del av verden man har sett"

Hvor ofte reiser du? Føler du det ofte blir sett på som om å gjøre å ha reist mest mulig?

Anonymous poster hash: 46848...60d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye statusjag i samfunnet, ja.

Man skal ha et fint hus, og det skal til enhver tid være strøkent. Man skal ha den rette familiebilen, og den må være så ny som mulig. Høy utdannelse er nesten et must. Man skal trene, ha en fin kropp, alltid være velkledd og spise sunn mat lagd fra bunn. Fine ferier, jo mer eksotisk, jo bedre. Man skal være engasjert i alt, sitte i su, FAU, være trener og følge opp alt av sosiale arrangement på skolen og i barnehagen, og aller helst være med å arrangere disse. Stille på dugnad, sørge for nytt og tipp topp utstyr til alle fritidsaktiviteter. I barnebursdagene skal det serveres fancy kaker, cakepops og cupcakes.

Jeg mener at man trenger ikke score innenfor på alt. Og man skal selvfølgelig følge opp barna sine. Men barna våres er nok den måten de aller fleste viser sin status på.

Anonymous poster hash: 0b91b...2a5

Skrevet

Jeg tror du må gå i deg selv og ta en sjekk på selvfølelen og selvbildet ditt. Skjønner hva du mener rundt at det å være bereist også gir status, for noen.

Men å måtte planlegge turer lengst bort, bare for fasaden, det blir bare dumt. Kutt ut sånne tanker.

Skrevet

Du ser det du vil se.

Dere er i den alderen det er mest vanlig å reise mye. Når man blir eldre og har flere barn blir det ikke like mye farting.

Jeg synes det er positivt med folk som har reist litt og dermed fått et litt annet perspektiv på livet vi lever her.

Jeg tror heller ikke folk flest reiser fordi det er status, men fordi de liker det og har råd til det. Men som sagt; du ser det du vil se.

Anonymous poster hash: 8893b...d6a

Skrevet

Man skal ha et fint hus, og det skal til enhver tid være strøkent. Man skal ha den rette familiebilen, og den må være så ny som mulig. Høy utdannelse er nesten et must. Man skal trene, ha en fin kropp, alltid være velkledd og spise sunn mat lagd fra bunn. Fine ferier, jo mer eksotisk, jo bedre. Man skal være engasjert i alt, sitte i su, FAU, være trener og følge opp alt av sosiale arrangement på skolen og i barnehagen, og aller helst være med å arrangere disse. Stille på dugnad, sørge for nytt og tipp topp utstyr til alle fritidsaktiviteter. I barnebursdagene skal det serveres fancy kaker, cakepops og cupcakes.

Jeg mener at man trenger ikke score innenfor på alt. Og man skal selvfølgelig følge opp barna sine. Men barna våres er nok den måten de aller fleste viser sin status på.

Du beskriver det veldig bra her. Mye jeg glemte å ta med ser jeg :) En annen sier jeg burde se på selvfølelsen min. Jeg prøver å fokusere på de områdene jeg er flinke på, som matlaging, spise sunt og trene, men når jeg f.eks. er i en vennegjeng og det blir snakk om reising, har jeg ikke like mye å komme med, siden de har vært på langt mer eksotiske reisemål enn meg. Prøver også å fokusere på hvor rik jeg er som har en baby :) Reise kan jeg jo tross alt gjøre resten av livet, mens barn kan man kun få en tidsbegrenset periode av livet.

Anonymous poster hash: d4b00...87d

Skrevet

Ja, det er statusjag i samfunnet, og det har det forsåvidt alltid vært...

Jeg er egentlig litt uenig i deg at eksotiske reiser brukes som "show off", her tror jeg folk gjør det for å stimulere egen nysgjerrighet. De gangene jeg har vært på "eksotiske" reiser har aldri vært for å symbolisere status. Jeg dro på dykketur til Thailand, jeg dro på ridning og dykking i Australia og safari i Afrika for egen glede.

Jeg er også uenig i at bachelor er en "stausgrad", en ekte statusjeger nøyer seg ikke før phd'en er i boks.

Anonymous poster hash: 079ff...cc1

Skrevet

Har både barn og reiser jeg :D Men dog ikke slike exotiske steder. Har ei heller behov for å markere meg i reisesammenheng og føler at Europa er greit nok. Men lurer på en tur til Cuba i julen. Det er drømmen!

Skrevet

Tja. Det blir jo litt hva man velger å gjøre det til selv. Om man vil henge seg på bølgen. Vi har ok hus ( 200 kvm). Ikke noe fancy interiør. Men vi prioriterer å reise. Ikke fordi det gir oss noe status, men fordi vi synes det er kjempegøy. I fjor var vi på ferie 8 uker tilsammen. Men så gir jeg blaffen i hva andre mener om oss og hva vi gjør😃

Anonymous poster hash: c988d...0ab

Skrevet

Enig med deg HI. Latterlig

Anonymous poster hash: 37241...1cf

Skrevet

Du beskriver det veldig bra her. Mye jeg glemte å ta med ser jeg :) En annen sier jeg burde se på selvfølelsen min. Jeg prøver å fokusere på de områdene jeg er flinke på, som matlaging, spise sunt og trene, men når jeg f.eks. er i en vennegjeng og det blir snakk om reising, har jeg ikke like mye å komme med, siden de har vært på langt mer eksotiske reisemål enn meg. Prøver også å fokusere på hvor rik jeg er som har en baby :) Reise kan jeg jo tross alt gjøre resten av livet, mens barn kan man kun få en tidsbegrenset periode av livet.

Anonymous poster hash: d4b00...87d

Jeg oppfatter ikke selv at jeg har dårlig selvfølelse, så langt ifra. De tingene jeg nevnte over var mer som en oppramsing av de tingene jeg ser at mange higer etter. Heldigvis har jeg ikke selv et behov for alle disse tingene, men enkelte ting er mer viktige enn andre.

Jeg syns det er viktig med sunn og hjemmelaget mat og sikring av barn i bil. Barna har ikke merkeklær. Ellers bor vi i leilighet i et område hvor flertallet bor i hus, og interiør interesserer meg ikke. Har aldri vært utenfor Europa. Å følge opp aktiviteter og skole ser jeg som en selvfølge. Sitter i su for fjerde år på rad, ikke nødvendigvis fordi jeg er så engasjert, men fordi noen må gjøre det...

Skrevet

Jeg har reist masse, særlig fra jeg var 20 til jeg fikk barn. Nå reiser vi litt mindre, men vi forsøker å ta med barna litt flere steder enn en svipptur med danskebåten. Jeg tror de fleste har godt av å se mer av verden, og gir nokså langt F i om andre tenker at det har med "status" å gjøre. Her inne er folk så opphengt i det. I den virkelige verden opplever jeg at folk forsøker å gjøre det beste ut av livet sitt med de rammene de har.

Skrevet

Tja... Jeg føler kanskje at det er litt jag på å være så vellykket på så mange ulike arenaer. Man skal ha en strøkent og striglet hus som alltid er besøksklart med spennende og delikat interiør, helst kunne servere nybakte rundstykker, kaker, cupcakes eller lignende til enhver tid. Hjemmebakt, selvsagt. Man skal stikke på utfordrende fjellturer og toppturer på Randoneski med venner i helgene, samtidig som man hekler/strikker de lekreste barneklær i silkemyk Alpakkaull. Man skal se ut som en deilig MILF og helst være på treningssenteret i smekre og lekre treningsklær 4 ganger i uken. Middagene er selvsagt laget fra bunnen og med varierte smaker og farger - og det MÅ være sunt! Man har alltid tid til en kafetur med venninner og hjemme koser man seg glugg ihjæl med nydelige barn med sløyfer og fine barneklær...Man er en deilig sexgudinne med mannen og man er alltid slank, glattbarbert og klar...

Eller ikke.

Skrevet

Tja... Jeg føler kanskje at det er litt jag på å være så vellykket på så mange ulike arenaer. Man skal ha en strøkent og striglet hus som alltid er besøksklart med spennende og delikat interiør, helst kunne servere nybakte rundstykker, kaker, cupcakes eller lignende til enhver tid. Hjemmebakt, selvsagt. Man skal stikke på utfordrende fjellturer og toppturer på Randoneski med venner i helgene, samtidig som man hekler/strikker de lekreste barneklær i silkemyk Alpakkaull. Man skal se ut som en deilig MILF og helst være på treningssenteret i smekre og lekre treningsklær 4 ganger i uken. Middagene er selvsagt laget fra bunnen og med varierte smaker og farger - og det MÅ være sunt! Man har alltid tid til en kafetur med venninner og hjemme koser man seg glugg ihjæl med nydelige barn med sløyfer og fine barneklær...Man er en deilig sexgudinne med mannen og man er alltid slank, glattbarbert og klar...

Eller ikke.

Det der var rett og slett beskrivelsen av mitt liv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...