Gå til innhold

14mnd gml baby i barnehage? deres erfaringer...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om at en 14 gammel baby begynner i barnehage 100%? Er det en grei alder? 

Vet ikke om jeg skal tilbake i jobb til høst eller utsette ett år til. Gruer meg veldig for min sønn er veldig mammadalt. Selv når han er hjemme med far så blir han stressa og savner kun meg. Han er foreløpig enebarn..

Økonomisk sett så har vi råd til at kun en av oss jobber. Jeg får søke kontaktstøtte så det vil hjelpe veldig. 

Vil en 14mnd gammel baby klare seg bra og ikke minst trives i barnehage fra 08-16 eller bør jeg bli hjemmeværende i ett år til og la han starte i barnehagen ved ca 2,5års alder?

Deres erfaringer?

Anonymous poster hash: ebd48...7e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi begynte da hun var 1 år og 2mnd. Finfin alder å begynne i barnehage. Babytiden er over, barnet kan gå, kan spise vanlig mat, drkke av kopp osv.

Anonymous poster hash: 5e7c5...d0d
Skrevet

Mente kontantstøtte....

Skrevet

Min begynte i bhg når han var 1 år. Trivdes kjempe godt fra første stund, og det er mange andre på samme alder der. Man kan si hva man vil, men de får en del sosialt der man ikke kan tilby hjemme.... 

Synes det er tull med de som mener det nærmest er mishandling å sende barn i bhg ved 1 års alder.

Anonymous poster hash: 9c979...5ef
Skrevet (endret)

hadde ventet så lenge jeg kunne,hvis du har mulighet. min begynte når han var 19mnd,men kunne få plass fra 11mnd og det var ikke aktuelt,er vel best og gjøre det man synes er best selv, er jo så mange forskjellige meninger :),men var i åpen barnehage med det fra 9-18mnd da fikk det masse sosial trening og var sammens med andre barn og voksene det ikke kjente så godt :).

Hvis jeg kunne,hadde jeg vert hjemme 1 år til, til han var 2,5 år,men det går ikke økonomisk,så lenge jeg er alene

Endret av Blair Waldorf
Skrevet

Min begynte da hun var 14mnd og hun var ikke klar. Har venner som har barn som har begynt før og på samme tid som min hvor det gikk helt fint. Det kommer helt ann på ungen.

Anonymous poster hash: 60ae2...5c4

Skrevet

Må forresten også legge til at du har et småbarn på over et år..... ikke en liten baby...

Skrevet

Min erfaring er at barna mine har hatt det best hjemme til de var ca 2 år.

Før det klarer man fint å sosialisere og aktivisere barnet selv om man er litt aktiv med å ha lekebesøk, åpen barnehage, barselgruppe osv.

Min personlige mening er at barn på knapt 1 år er for små til å være full tid i bhg og jeg ville gjort alt jeg kunne for å unngå det.

Ettåringene har det ikke vondt i bhg, men de har det som regel bedre hjemme.

Skrevet

Min erfaring er at barna mine har hatt det best hjemme til de var ca 2 år.

Før det klarer man fint å sosialisere og aktivisere barnet selv om man er litt aktiv med å ha lekebesøk, åpen barnehage, barselgruppe osv.

Min personlige mening er at barn på knapt 1 år er for små til å være full tid i bhg og jeg ville gjort alt jeg kunne for å unngå det.

Ettåringene har det ikke vondt i bhg, men de har det som regel bedre hjemme.

Om man bor et sted hvor det ikke finnes åpen bhg, og hvor alle barna begynner når de er 1 år (ca) slik at barselgruppene slutter å møtes, så kan man ikke gi det samme sosiale nei. Det er ikke det samme å være alene med mamma hele dagen uansett hvor aktiv hun er, som å være sammen med andre barn.

Skrevet

Jeg vil si det kommer an på hvilke muligheter du har ellers for sosialisering og avlastning, og personlighetene til deg og barnet.

Min sønn begynte i bhg da han var 2 år, og det siste halve året holdt jeg på å gå på veggen. ALLE andre barn var i bhg, og selvfølgelig ingen med barn i den alderen som var interessert i mer sosialisering enn det, så vi hadde ingen barn å være sammen med. Ingen åpen bhg her, ingenting annet å dra på heller, ingen lekeplass engang utenom barnehagen. (Bor i huttaheita.)

Vi var på besøk i bhg noen ganger, og da var han helt i hundre, men gråt da vi dro hjem og de andre barna skulle fortsette å være der uten at han fikk være med. Utrolig sosial gutt som alltid var fornøyd og blid ute blant folk, men syntes det var stusselig å være hjemme med bare meg og sutret mye da.

Om jeg skulle valgt om igjen så hadde han hatt halv plass fra 1 år. (Eller 1,5 hvis det var mulig, men det var det ikke siden han er født i august.)

Anonymous poster hash: efa10...0da
Skrevet

Jeg vil si det kommer an på hvilke muligheter du har ellers for sosialisering og avlastning, og personlighetene til deg og barnet.

Min sønn begynte i bhg da han var 2 år, og det siste halve året holdt jeg på å gå på veggen. ALLE andre barn var i bhg, og selvfølgelig ingen med barn i den alderen som var interessert i mer sosialisering enn det, så vi hadde ingen barn å være sammen med. Ingen åpen bhg her, ingenting annet å dra på heller, ingen lekeplass engang utenom barnehagen. (Bor i huttaheita.)

Vi var på besøk i bhg noen ganger, og da var han helt i hundre, men gråt da vi dro hjem og de andre barna skulle fortsette å være der uten at han fikk være med. Utrolig sosial gutt som alltid var fornøyd og blid ute blant folk, men syntes det var stusselig å være hjemme med bare meg og sutret mye da.

Om jeg skulle valgt om igjen så hadde han hatt halv plass fra 1 år. (Eller 1,5 hvis det var mulig, men det var det ikke siden han er født i august.)

Anonymous poster hash: efa10...0da

Har samme erfaring!

Anonymous poster hash: 8f317...22d

Skrevet

Har man valget lar man SÅKLART en 1 åring være hjemme :) Bare nymotens tull vi blir innprentet med her i Norge at barna "Må"/"Bør" være i bhg. fra de er så unge. Ingen forsking viser noe som helst positivt med å la barna være i bhg før de er 3 år. Ta vare på den tiden du har med barna dine, den får du aldri igjen. Kos dere hjemme!!! :)

Anonymous poster hash: 9a4c1...3d5
Skrevet

Her finnes det åpen bhg 2 ganger i uka.
Hvis jeg velger å bli hjemme så kommer jeg til å benytte meg av det. De resterende dagene blir ikke fullt så sosiale da vi ikke har familie i nærheten. 

Hvis jeg velger å jobbe så vil han måtte være i bhg fra 07:00 - 15:00. Det er dessverre ingen mulighet for far å slutte tidligere på jobb så jeg må nok levere og hente han selv.

Det viktigste for meg er hva som er det beste for han. Vil han klare å tilpasse seg å være borte fra meg så mange timer hver dag når han er så avhengig av meg i dag? 

Hi

Skrevet

synes du skal benytte deg av åpen barnehage da :). min er veldig mammadalt,men gikk kjempe bra i barnehagen, og nå stortrives han veldig ,så tror ikke han blir så avhening av deg at det er dumt og vente

Skrevet

Kan du ikke jobbe deltid da en stund i begynnelsen og se hvordan han klarer seg, før du går opp til 100%?

Anonymous poster hash: 99db4...f71
Skrevet

Hadde ventet så lenge du kunne.

Skrevet

Alle jeg kjenner som jobber i bhg (og det er en del....) sier jo det samme - at barna som begynner når de er nærmere 3 år ofte bruker veldig lang tid på å tilpasse seg, de sliter ofte med det sosiale og de bruker lang tid på å få venner.

Skrevet

Fikk vondt i mammahjertet av å lese denne tråden. Datteren min skal begynne i barnehage når hun er 11 mnd. Skulle gjerne hatt henne hjemme lengre, men jeg skal begynne 2.studieår og det blir for stort økonomisk tap til å ta ulønnet permisjon. Noen andre som har hatt barna i barnehage før de ble 1 år? Hvordan gikk det?

Anonymous poster hash: 2299c...f3e
Skrevet

Kan du ikke jobbe deltid da en stund i begynnelsen og se hvordan han klarer seg, før du går opp til 100%?

Anonymous poster hash: 99db4...f71

dessverre har jeg ingen mulighet til å jobbe redusert, verken 40%, 60% eller 80% :( 

Hi

Skrevet

Begynn å jobb igjen men be om redusert arbeidstid. 40% reduksjon de første 6 månedene og så 20% de neste. Bhg er fint selv for de små men dagene blir lange. Så lenge du har muligheten så ville jeg hatt 60% plass først og så utvidet.

Anonymous poster hash: f1d58...f9e

Skrevet

Fikk vondt i mammahjertet av å lese denne tråden. Datteren min skal begynne i barnehage når hun er 11 mnd. Skulle gjerne hatt henne hjemme lengre, men jeg skal begynne 2.studieår og det blir for stort økonomisk tap til å ta ulønnet permisjon. Noen andre som har hatt barna i barnehage før de ble 1 år? Hvordan gikk det?

Det går nok bra :) Mange barn i bhg fra 10-14 mnd når de starter.

Jobbet i bhg selv for 7 år siden, og da fikk vi inn ei på 5-6 mnd... :( DET var altfor tidlig etter min mening. Hun var der 100% også, fra 07.30 til 16.00 hver dag.... stakkars liten...

Skrevet

Jobbet i bhg selv for 7 år siden, og da fikk vi inn ei på 5-6 mnd... :( DET var altfor tidlig etter min mening. Hun var der 100% også, fra 07.30 til 16.00 hver dag.... stakkars liten...

Takk for at du sier det :) 5-6 mnd hørtes drøyt ut, kanskje det var en ekstraordinær grunn. Stakkars baby. Er det noe aldersgrense for å være i barnehagen?

Skrevet

Takk for at du sier det :) 5-6 mnd hørtes drøyt ut, kanskje det var en ekstraordinær grunn. Stakkars baby. Er det noe aldersgrense for å være i barnehagen?

Jepp, var et tiltak fordi mor ikke var så velfungerende som hun burde vært..... men allikevel.... faktisk usikker på om det er noen aldersgrense.... er jo sikkert det, men vet ikke hva den er.... vet bare at det er helt vanlig å begynne fra 10 mnd.... 

Skrevet

Var begynte ved 12 mnd akkurat. Jeg gruet meg noe forferdelig. Hun var veldig skeptisk mot fremmede, og brukte lang tid på å stole på andre. Ble også fort sliten av mye bråk og styr. Etter ca 3 dager med innkjøring gliste hu når hun så bhg på morgenen. Gikk virkelig over all forventning. Er der fra ca 0930-1430.

Anonymous poster hash: 43902...b19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...