Gå til innhold

Innskudds/premiefritak hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sviger har vært sykemeldt i over lengre tid, eller ca 1 år per, dags dato så er han på NAV på arbeidsavklaringspenger. Så har han fått brev fra Nordea livsforsikingselskapet(Nordea Liv)

Så stå det følgende: er du forsatt sykemeldt etter sykepengene er opphørt, kan bedriften ha rett på innskudds-og/eller premiefritak etter ovennevnte pensjonsforsikring? Innskudds/premiefritak innebærer at Nordea liv vil dekke avtalte innskudd/premier til din alderspensjon, sø lenge uføreheten varer?

Så står det at de trenger noen vedtak fra NAV og at han må fylle en egen egenerklæring som de har sendt med brevet ? Men vi forstår ikke helt hva dette går ut på? Noen som kan forklare meg/oss?

Anonymous poster hash: e6e64...d46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær så snill kan noen hjelpe meg??

Skrevet

Slik jeg forstår det så betyr dette at Nordea tar over betalingen av tjenestepensjonen til din "sviger" og at arbeidsgiver er fritatt fra å betale.

Anonymous poster hash: da016...f52

Skrevet

Slik jeg forstår det så betyr dette at Nordea tar over betalingen av tjenestepensjonen til din "sviger" og at arbeidsgiver er fritatt fra å betale.

Hmm.. Helt ærlig jeg har ikke peiling på hva tjenestepensjonen en gang? :/

Skrevet

Tjenestepensjon er pensjon knyttet til arbeidsforhold som arbeidsgiver betaler.

Innskudd/premiefritak betyr at Nordea overtar betalingen fra arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: e2ec4...ee2

Skrevet

Hmm.. Helt ærlig jeg har ikke peiling på hva tjenestepensjonen en gang? :/

Etter den siste reformen ble det sånn her i Norge at den alderspensjonen vi får fra nav når vi blig gamle er for lite til å faktisk leve av. Derfor er alle arbeidsgivere i Norge pliktige til å starte en pensjonsspareordning til sine ansatte. Når vi da blir pensjonister får vi litt penger fra nav og litt fra selskapet arbeidsgiveren har startet en avtale med.

Anonymous poster hash: a1ef7...c13

Skrevet

Så det er egentlig en søknad om å få penger når du blir gammel og ikke er i arbeid lenger?

Altså det er ikke noe penger man får nå?

Skrevet

Så det er egentlig en søknad om å få penger når du blir gammel og ikke er i arbeid lenger?

Altså det er ikke noe penger man får nå?

Ikke en søknad om å få penger, men en forsikringsavtale/spareavtale som arbeidsgiver har med Nordea hvor de betaler inn en sum hver måned som er ment til pensjonisttiden. Når svigerfaren din nå ikke er i jobb, kan arbeidsgiver fritas fra å betale inn disse pengene hver måned.

Anonymous poster hash: a1ef7...c13

Skrevet

Kommer an på hva slags forsikringsavtale han hadde da han ble syk. En del avtaler gir rett til månedlig utbetaling mens man mottar aap. Men den teksten du siterer betyr at han beholder forsikringsavtalen sin så lenge han mottar aap uten at det må betales forsikringspremie. Altså ingen innbetalinger til forsikringen i den perioden aap mottas. Om aap gir rett på utbetaling eller om set utbetales først ved vedtak om ufør må dere sjekke i forsikringsavtalen.

Anonymous poster hash: 046bb...a34

Skrevet

Det stemmer, arb giver er fritatt og Nordea overtar innbet ansvaret. Berør ikke deg som privatperson i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 29c19...247

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...