Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #1 Skrevet 17. januar 2015 Det er ett barn på fire år som biter andre barn i barnehagen hvor mine barn går. Vedkommende har snart "merket" halve barnehagen og mange foreldre snakker om dette seg i mellom. Og slapp av, barnehagen har holdt taushetsplikten sin. Men så store barn forteller jo hvem som gjør ting.Barnet har holdt på sånn siden barnehagestart som ettåring og ser ikke ut til å gi seg. Barnet klorer også. Og barna "går fritt" mellom avdelingene, så plutselig er det en skolestarter som har fått gjennomgå, og neste dag er det en ettåring. Men det går selvsagt mest ut over de som er på samme avdeling som dette barnet.Jeg opplever at pedlederne og styrer avviser meg når jeg spør om biting, noe også andre foreldre kjenner seg igjen i. Videre er barnehagens policy at de ikke tar opp biting med foreldrene, da "de gjør seg ferdig med slikt i barnehagen" og "det blir så mye negativt hjemme om foreldrene får vite om sånn oppførsel". Men nå har det gått så langt at dette er svært negativt for barnet, vedkommende får jo skylden for "alt", også det andre gjør. Men ikke minst er det ille for alle de barna som får stygge arr både i ansiktet og andre steder. Selv har jeg lite lyst til å utsette barna mine for dette noe mer, men kan ikke si opp jobben min for å være hjemme med med dem.Hva kan man som foreldre gjøre i et slikt tilfelle? Anonymous poster hash: d8d10...b55
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #2 Skrevet 17. januar 2015 Skjønner at det er fortvilende, men det er meget mulig at det er noe bakenforliggende. Har erfaring med barn som biter, klorer osv i den alderen, og det siden har blitt påvist ulike syndromet og utviklingshemmeninger :-( dette tar lasaaaang tid å utrede. Selv om barnehagen ser at det er noe med barnet og prøver å være i forkant, er det litevressurser til å føle opp enkeltbarn som er over 3år så tett. Da må barne ha en diagnose så søker barnehagen om ekstra ressurser. Anonymous poster hash: f216d...44c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #3 Skrevet 17. januar 2015 Har dere tatt det opp med FAU? Det er jo helt uakseptabelt, og svært unormalt, med en fireåring som biter! Anonymous poster hash: 5ce67...bdd
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #4 Skrevet 17. januar 2015 Skjønner at det er fortvilende, men det er meget mulig at det er noe bakenforliggende. Har erfaring med barn som biter, klorer osv i den alderen, og det siden har blitt påvist ulike syndromet og utviklingshemmeninger :-( dette tar lasaaaang tid å utrede. Selv om barnehagen ser at det er noe med barnet og prøver å være i forkant, er det litevressurser til å føle opp enkeltbarn som er over 3år så tett. Da må barne ha en diagnose så søker barnehagen om ekstra ressurser. Anonymous poster hash: f216d...44c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #5 Skrevet 17. januar 2015 Skjønner at det er fortvilende, men det er meget mulig at det er noe bakenforliggende. Har erfaring med barn som biter, klorer osv i den alderen, og det siden har blitt påvist ulike syndromet og utviklingshemmeninger :-( dette tar lasaaaang tid å utrede. Selv om barnehagen ser at det er noe med barnet og prøver å være i forkant, er det litevressurser til å føle opp enkeltbarn som er over 3år så tett. Da må barne ha en diagnose så søker barnehagen om ekstra ressurser. Anonymous poster hash: f216d...44c Hvor mye skal de andre barna tåle i en eventuell utredningsfase da? Og har de ansatte taushetsplikt om en eventuell utredning er igangsatt også? Det ville jo gjort alle andres hverdag noe lysere, i alle fall med et lite lys i enden av tunellen. Og hva om ingen utredning iverksettes, skal barnet da bare få bite videre og kanskje holde på sånn når de skal på skolen også? Stakkars barn, risikerer jo å ende opp helt uten venner. Anonymous poster hash: d8d10...b55
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #6 Skrevet 17. januar 2015 Uff vet hvordan det er! I barnehagen til småen er det en gutt på 3 år som er stygg med alle,å veldig ofte går det ut over sønnen min. Jeg har spurt barnehagen om sønnen min gjør noe som denne ungen blir sint av,siden det alltid går ut over sønnen min men barnehagen sier at det skjer helt uprovosert. Har jo sett når jeg henter han i barnehagen at denne gutten kommer bort å slår eller river sønnen min i håret helt uten grunn. Heldigvis så biter han hvertfall ikke men er veldig slem mot sønnen min. Så nå er sønnen min begynt å bli hysterisk med levering å tårene triller når jeg skal gå. Når jeg snakker med han så sier han at han vil ikke i barnehagen fordi "ole" slår han. Da er det helt forferdelig å likevel måtte gå fra han i barnehagen Har også sett at når denne gutten kommer for nærmt sønnen min,så rygger han bakover i frykt fordi han er så vant til at "ole" er stygg mot han. Barnehagen ser ikke ut til å ta det seriøst å kommer med ting som: "Det blir litt sånn i barnehagen å det er vanskelig å unngå". Barnehagen skal være ett sted der jeg er trygg på å levere han,å det er det ikke lenger.. Jeg får så dårlig samvitighet av å levere han hver dag i barnehagen når proteserer høylytt å jeg vet at noen er stygg med han der. Anonymous poster hash: c6a3d...6f2
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #7 Skrevet 17. januar 2015 Uff vet hvordan det er! I barnehagen til småen er det en gutt på 3 år som er stygg med alle,å veldig ofte går det ut over sønnen min. Jeg har spurt barnehagen om sønnen min gjør noe som denne ungen blir sint av,siden det alltid går ut over sønnen min men barnehagen sier at det skjer helt uprovosert. Har jo sett når jeg henter han i barnehagen at denne gutten kommer bort å slår eller river sønnen min i håret helt uten grunn. Heldigvis så biter han hvertfall ikke men er veldig slem mot sønnen min. Så nå er sønnen min begynt å bli hysterisk med levering å tårene triller når jeg skal gå. Når jeg snakker med han så sier han at han vil ikke i barnehagen fordi "ole" slår han. Da er det helt forferdelig å likevel måtte gå fra han i barnehagen Har også sett at når denne gutten kommer for nærmt sønnen min,så rygger han bakover i frykt fordi han er så vant til at "ole" er stygg mot han. Barnehagen ser ikke ut til å ta det seriøst å kommer med ting som: "Det blir litt sånn i barnehagen å det er vanskelig å unngå". Barnehagen skal være ett sted der jeg er trygg på å levere han,å det er det ikke lenger.. Jeg får så dårlig samvitighet av å levere han hver dag i barnehagen når proteserer høylytt å jeg vet at noen er stygg med han der. Anonymous poster hash: c6a3d...6f2 Huff, sånn skal det jo ikke være. Jeg mener ikke at vi skal beskytte barna våre mot alt vondt, men de skal være trygge i barnehagen. Det er i alle fall ingen som biter, slår, klorer eller lugger meg på jobben min, og det kan nesten sammenlignes med det når barna er så store. Kjenner meg så igjen i det du skriver om at det virker som om det ikke blir tatt seriøst og at det ikke oppleves som trygt å etterlate barnet der, og håper noen kommer med noen gode råd her. Håper det blir bedre for sønnen din, og dermed deg, i tiden som kommer. HI Anonymous poster hash: d8d10...b55
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #8 Skrevet 17. januar 2015 Har dere tatt det opp med FAU? Det er jo helt uakseptabelt, og svært unormalt, med en fireåring som biter! Anonymous poster hash: 5ce67...bdd Nei. Kan man ta opp slikt med FAU. Trodde de hadde en svært begrenset rolle, type arrangere juletrefest, jeg. Men om de kan ta opp en slik sak med dem, vil det bli gjort :-) Takk for tips! HI Anonymous poster hash: d8d10...b55
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 17. januar 2015 #9 Skrevet 17. januar 2015 Klart du kan ta det opp med FAU En av rollene til FAU er at foreldrene kan komme til de med problemer. Du trenger ikke å finne deg i at barnet ditt kommer hjem med bitemerker og lignende. Krev å få vite hva de gjør for å få slutt på det og krev at de setter inn tiltak. Bli sint neste gang det skjer! Og det er bare tull at de ikke skal ta det opp med foreldrene, klart de skal det. Det kan du også ta opp med fau. Jeg hadde eldste i en sånn bhg, hvor de ikke sa noe til oss foreldre når eldste hadde gjort noe galt. Det var utrolig frustrerende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå