Gå til innhold

Om å ringe når man søker jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man søker jobb så sies det at det er lurt å ringe og snakke med de, men hva spør man om? Jeg har aldri ringt fordi jeg vet ikke hva jeg skal spørre om. Jeg har rette utdannelsen, kjenner oftest godt til hva stillingene innebærer, og syns at det står nok info i utlysningstekstene. Å rige kun for å spørre hvor mange som jobber der eller noe sånt enkelt blir for dumt syns jeg.

Så hva har dere spurt om når dere har ringt? Svar selv om det kan være en helt annen type jobb enn det jeg søker på :) Interessant å lese om uansett.

Anonymous poster hash: 94612...b4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann, som ansetter mange i et stort norsk firma, sier at det kan være genuine spørsmål ang stillingsannonsen, eller om en spesifikk utdannelse eller erfaring man har kvalifiserer.

Har du ikke noe nyttig å spørre om er det best å la være, helt klart. Ringer man å spør om noe som allerede står i annonsen feks, kam det heller gi et dårlig inntrykk enn et bra inntrykk.

Anonymous poster hash: ae81d...3c5

Skrevet

Min mann, som ansetter mange i et stort norsk firma, sier at det kan være genuine spørsmål ang stillingsannonsen, eller om en spesifikk utdannelse eller erfaring man har kvalifiserer.

Har du ikke noe nyttig å spørre om er det best å la være, helt klart. Ringer man å spør om noe som allerede står i annonsen feks, kam det heller gi et dårlig inntrykk enn et bra inntrykk.

Anonymous poster hash: ae81d...3c5

Takk men kan du komme med konkrete spm? Jeg vet i de fleste tilfeller at min utdannelse er rett for de stillingene jeg søker på og at jeg har rett erfaring, er jeg usikker så søker jeg uansett. Jeg skal skrive en søknad nå og det står i utlysningsteksten at det er flere stillinger (står "faste og midlertidige stillinger som...") men nederst står det at det er bare 1 stilling. Så kan vel ringe og spørre om det, noe mer vet jeg ikke å spørre om. 

HI

Skrevet

Ikke ring for å ring, da virker man bare litt "treig". 

Hvis alle opplysningene er tydlige i stillingsannonsen så ville jeg latt være..

Anonymous poster hash: 22923...b36
Skrevet

Hvorvidt det er smart å ringe kommer an på hvilken type stilling det er og hvor mye informasjon som fremgår av utlysningsteksten.

Dersom det er en sykepleierstilling på medisinsk avdeling så er dette en stilling med så klare kvalifikasjonskrav og så klart definerte arbeidsoppgaver, at det har lite for seg å ringe.

Er det en stilling som administrasjonskonsulent i et helseforetak der det er nevnt ulike utdanningsretninger som eksempel på ønskede kvalifikasjoner stiller det seg annerledes. Da kan man f.eks ringe og høre nærmere om hvilke arbeidsoppgaver som ligger til stillingen og om det er bestemte kvalifikasjoner de er særlig på jakt etter. Videre hvem man rapporterer til og hvor stor grad av selvstendighet som ligger til stillingen. Er det f.eks flere som deler de samme arbeidsoppgavene eller har man fullt ansvar på egne områder. 

Er det en stilling hvor man er usikker på om man er kvalifisert kan man ringe og drøfte dette. Er det f.eks krav om mastergrad og man selv akkurat har påbegynt en på deltid, så kan det være aktuelt og spørre om man kan søke og om det er mulighet for studiepermisjon når man har samlinger.

Skrevet

Noe som er svært viktig for alle arbeidsgivere er at aktuelle søkere har kunnskap om bedriften de søker jobb i. Derfor bør du før du tar en telefon ha lest deg best mulig opp slik at du er forberedt på tema som måtte komme opp underveis i samtalen. Se på bedriftens hjemmeside, se om de har en visjon/mål, les årsrapporten. Google bedriften og les aktuelle artikler. Snakk med personer du kjenner som jobber der.

Skrevet

Jeg kjenner firmaet meget godt, har drømt om å jobbe der i flere år og var vikar der for 10 år siden. Er vanskelig å få seg fast jobb der. Jeg har helt rett utdannelse og oppfyller alle kvalifikasjoner. Ser virkelig ingenting å spørre om. I denne stillingen, men også tidligere. Har en så konkret utdannelse og søker tilfeldigvis på jobber hvor jeg kjenner til arbeidsoppgaver og sånt. Og har jeg vært usikker på firmaet så har jeg sjekket hjemmesiden. Får jeg noen spm så kan jeg jo ta de opp på et intervju, om jeg får et intervju.

Tusen takk for alle svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...