Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #1 Skrevet 17. januar 2015 Vi har ei jente på 5 uker som er litt "vanskelig" når det gjelder søvn. Hun sover kun inntil meg eller i vogn på dagtid, aldri alene. Men dette er vel ikke unormalt i denne alderen. Verre er det at hun om natten nekter å legge seg, men heller skriker til hun blir sliten, ca. 1-2 timer. Vi bysser, ammer, vogger, bruker hvit støy og masserer magen, men ingenting ser ut til å stoppe gråten i mer enn noen minutter. Vi tror ikke at hun har vondt noen steder, og hadde det vært kolikk, hadde vel gråten vart mye lengre. Vi legger henne i 18-tiden, og hun er sjelden våken mer enn 1,5 time på dagtid. Så det jeg lurer på er; er dette normalt? Noen ideer om hvorfor hun skriker sånn, og har dere noen tips? Anonymous poster hash: aa3b6...3da
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #2 Skrevet 17. januar 2015 Legger henne 18 tiden som å legge henne for kvelden? Babyen din trenger nærhet....kun nærhet... Anonymous poster hash: d8b90...d09
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #3 Skrevet 17. januar 2015 Det som ikke er normalt er at dere legger henne i 18 tiden og forventer at hun skal gå til ro for natten(?). En så liten baby har ikke begrep om natt og dag. Og de er gjerne oppe sammen med foreldre til foreldrenes natt starter. Kveldsuro er veldig normalt for en baby i den alderen. Det de trenger da er nærhet og kroppskontakt, hyppig amming, byssing. Anonymous poster hash: a783a...2d1
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #4 Skrevet 17. januar 2015 Så små babyer legger seg samtidig som mor... i 23 (?)- tiden... Anonymous poster hash: e0904...abf
Gjest Julia1984 Skrevet 17. januar 2015 #5 Skrevet 17. januar 2015 Ikke legg henne...ha henne inntil dere...hun er jo nyfødt!!!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #6 Skrevet 17. januar 2015 Får helt vondt av alle de små stakkars babyen som har foreldre som ikke har PEILING! Baby på 5 uker trenger mamman sin, nærhet, kos - ikke bare legges! FÅ HJELP! Ring helsesøster eller familie! Dere har tydliegvis ikke peiling! Anonymous poster hash: 51dbb...834
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #7 Skrevet 17. januar 2015 Først ved 3 måneder kan dere håpe å legge til rette en døgnrytme som passer dere. Noen barn ordner dette enkelt tidligere, andre barn trenger mye mer tid på seg. Deres trenger tydeligvis mer tid enn 5 uker. Helt til min unge var 2,5 måned la hun seg 23-00 hver eneste natt. Vi voksne ville helst ha lagt oss 1-2 timer tidligere, men ungen var ikke soveklar da. Etter 2,5 måneder, begynte hun selv å regulere det mer. Sakte la hun seg tidligere og tidligere. Ved 5 måneder var hun i seng til 18-19 på eget initiativ (sov til og med hele natten på den tiden, uten ammepauser).La babyen kontrollere selv til i hvert fall 3 måneder, så kan dere heller forsøke snu døgnrytmen hennes med små steg etter den tid... Anonymous poster hash: 2cd1f...156
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #8 Skrevet 17. januar 2015 Vi har ei jente på 5 uker som er litt "vanskelig" når det gjelder søvn. Hun sover kun inntil meg eller i vogn på dagtid, aldri alene. Men dette er vel ikke unormalt i denne alderen. Verre er det at hun om natten nekter å legge seg, men heller skriker til hun blir sliten, ca. 1-2 timer. Vi bysser, ammer, vogger, bruker hvit støy og masserer magen, men ingenting ser ut til å stoppe gråten i mer enn noen minutter. Vi tror ikke at hun har vondt noen steder, og hadde det vært kolikk, hadde vel gråten vart mye lengre. Vi legger henne i 18-tiden, og hun er sjelden våken mer enn 1,5 time på dagtid. Så det jeg lurer på er; er dette normalt? Noen ideer om hvorfor hun skriker sånn, og har dere noen tips? Anonymous poster hash: aa3b6...3da Hjelp. Stakkars unge! Hør på de andre her!! Anonymous poster hash: 6cd70...104
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #9 Skrevet 17. januar 2015 Vi har ei jente på 5 uker som er litt "vanskelig" når det gjelder søvn. Hun sover kun inntil meg eller i vogn på dagtid, aldri alene. Men dette er vel ikke unormalt i denne alderen. Verre er det at hun om natten nekter å legge seg, men heller skriker til hun blir sliten, ca. 1-2 timer. Vi bysser, ammer, vogger, bruker hvit støy og masserer magen, men ingenting ser ut til å stoppe gråten i mer enn noen minutter. Vi tror ikke at hun har vondt noen steder, og hadde det vært kolikk, hadde vel gråten vart mye lengre. Vi legger henne i 18-tiden, og hun er sjelden våken mer enn 1,5 time på dagtid. Så det jeg lurer på er; er dette normalt? Noen ideer om hvorfor hun skriker sånn, og har dere noen tips? Anonymous poster hash: aa3b6...3da Sjelden våken mer enn 1,5 time på dagtid? Anonymous poster hash: 6cd70...104
Isola&Lille+julegave Skrevet 17. januar 2015 #10 Skrevet 17. januar 2015 Hvorfor i alledager skal hun legges for natten i 18-tiden?! Hun er jo 5 uker! Hadde du skrevet 6 mnd, hadde jeg skjønt det! Følg babyen. Fyll hennes behov, så skriker hun ikke. Bær henne hvis det er nærhet hun vil ha!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #11 Skrevet 17. januar 2015 Som andre sier- det er unormalt å legge en så liten baby for natten kl 18. Dere må gjerne ta kveldsstellet da (og gi ny bleie ved legging senere) og lage en rutine på det. Men så er det vanlig å ha barnet sammen med seg til dere selv legger dere. Vi har samsovet de første ukene og så lagt barnet i egen seng rett ved vår. Babyer så små vet ikke forskjell på dag/natt enda. Det er ikke nødvendig å introdusere rutiner før rundt 3-4mnd alder. Prøv å følg babyens rytme, ikke prøv å lag rytme for baby. Anonymous poster hash: b8541...395
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #12 Skrevet 17. januar 2015 En så liten baby forstår ikke det med legging og klarer ikke å sove hele natten...det er helt vanlig å våkne mange ganger for pupp. Vi har alltid gjort sånn at vi bare ammer når baby våkner på natten. Baby sover ved siden av meg og ammes videre i søvn. Trenger noen ganger å tas opp og rapes. Trikset er vel å ikke vekke babyen opp for mye, men få h*n fort i søvn igjen. Dette har funket for oss, og de forstår mer og mer etterhvert når det er natt. Og den er som regel i syv-åttetiden for oss. En fem uker gammel kan gjerne være oppe og ammes i stua til senere, hvis du merker det er best. Håper det bedrer seg. Anonymous poster hash: d1291...603
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #13 Skrevet 17. januar 2015 Og bleieskift tar vi også på soverommet, så raskt og stille som mulig, kun hvis det trengs. Anonymous poster hash: d1291...603
1-2-3 <3 Skrevet 17. januar 2015 #14 Skrevet 17. januar 2015 Har selv en gutteprins på snart 4 uker. Han henger på meg døgnet rundt og har fortsatt ikke sovet alene i sengen sin. I denne alderen skal du aldri bare la de gråte. Gråter hun betyr det at hun trenger noe! Kanskje dere skulle lest dere opp litt om dette er første barnet. Lykke til😊
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #15 Skrevet 17. januar 2015 Litt tidlig å legge henne for natten kl 1800. Hvorfor ikke la henne sove inntil deg på sofaen til du legger deg? Hun trenger masse kroppskontakt og trygghet. Ved tre måneders alderen er det ok å begynne å trene på leggerutiner. Min lille begynte alt ved to måneder å trenge å legge seg i ro og fred kl 1900. Eneste stedet hun slo seg til ro på kvelden. Før det hang hun på meg døgnet rundt. Babyen din er liten la det gå seg litt til er mitt tips. Anonymous poster hash: 0a91c...cba
soleia Skrevet 17. januar 2015 #16 Skrevet 17. januar 2015 Mine byrja ikkje å legge seg før meg før ved 3-4 mnd alder. Då la dei seg gradvis tidlegare. Tidleg på kvelden var gjerne den mest vakne perioden deira i den alderen. Dei første vekene var dei og gjerne meir svoltne på kvelden. Melkeproduksjonen er lågare utover dagen, så mine måtte ammast litt tettare på kvelden enn resten av dagen. Dei lagra litt opp til natta. Kos dykk med babyen fram til de skal legge dykk sjølv, og så fylgjer du med på om ho etter kvart vert trøtt tidlegare på kvelden etter kvart.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #17 Skrevet 17. januar 2015 Uff, nå får jeg faktisk vondt! Babyen er nyfødt! 5 uker!!! Og du tror det bare er å legge baby for seg selv? Hun trenger nærhet!! Ha henne sovende ved siden av deg i sofaen eller kurv i stua på kvelden, så legger du henne over i senga si eller deres om natta når du legger deg!!! Det er ikke mulig å få rutiner så tidlig! Anonymous poster hash: 40f20...2b7
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #18 Skrevet 17. januar 2015 TS her. Ser at jeg nok må skrive mer utfyllende her, Vi samsover, så hun får mer enn nok nærhet, i tillgegg ligger hun i armene våre når vi legger. Vi har lagt henne senere før, alt fra 20 til 23, men det er samme styret da. Når hunførst sovner så sover hun natten gjennom, bare våkner for pupp.Ser av svarene her at dette iikke er normalt, så skal høre med HS på mandag.. Anonymous poster hash: aa3b6...3da
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #19 Skrevet 17. januar 2015 Førstemann la vi for natta Kl 19 da ho var 3 uker. Ikke noe problem i det hele tatt, og sov i 6-7 timer før pupp. Andremann hang på puppen hele kvelden, så der måtte vi vente til ho var 6 uker. Da la vi ho også Kl 19. Det gikk supert med begge, så det er ikke umulig som noen påstår her. Men det høres ikke ut som at babyen din er helt klar for det enda. Vent noen uker, og se an babyen. Når babyen allikevel bare sovner i stua med deg for natta, da ville jeg prøvd å få inn en rutine med å legge i senga for natta lykke til! Anonymous poster hash: bfab5...9fa
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #20 Skrevet 17. januar 2015 Og hvis hun skriker i flere timer er hun vel sulten, trenger nærhet eller har vondt! Du bør jo sjekke om det kan være kolikk eller låsninger!! Anonymous poster hash: 40f20...2b7
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #21 Skrevet 17. januar 2015 Dere gir henne mat om natten når hun våkner? Hun er 5uker, og har ikke ett begrep om natt og dag. Hun vil helst være med dere, hele tiden! Dere kan fint starte forsiktg med å vise at det nå er kveld og litt roligere tempo, for eksempel gi henne stell og nattpysj, demp lyder og lys. Men ha henne hos deg. La hun sove litt, ha litt kos. Rigg deg til i sofaen med puter, hun på armen, drikke i nærheten, knask og fjernkontrollen. Og bare slapp av og kos deg.. Når det nærmer seg leggetid, så legg henne på rommet deres, og håp at hun sovner. Eller i egen seng. Babyer får ikke begrep på rutiner før ca. 3mnd. Tiden før dette er litt unntakstlstand, der de egentlig er med hele tiden.. 1,5t våkentid på dagen er veldig mye, pass på at hun ikke blir overtrøtt. Mange tror at dette gjør dem bortskjemte, men det er helt feil! Dette er den beste tiden! Husker dette som den koseligste og roligste tiden. Når hun nærmer seg 3mnd vil du nok merke at hun er trøtt på samme tid, og kan begynne tilvenning med å legge seg før dere.. Hun vil og gjerne spise så mye som mulig nå, slik at hun kan klare å sove 3-5t sammenhengende om natten. Anonymous poster hash: cfc19...fb2
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #22 Skrevet 17. januar 2015 TS her. Ser at jeg nok må skrive mer utfyllende her, Vi samsover, så hun får mer enn nok nærhet, i tillgegg ligger hun i armene våre når vi legger. Vi har lagt henne senere før, alt fra 20 til 23, men det er samme styret da. Når hunførst sovner så sover hun natten gjennom, bare våkner for pupp.Ser av svarene her at dette iikke er normalt, så skal høre med HS på mandag.. Anonymous poster hash: aa3b6...3da Ja men det er jo normalt at de styrer om kvelden. Så hva er det du mener ikke er normalt? Anonymous poster hash: a783a...2d1
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #23 Skrevet 17. januar 2015 Uff, dette var vondt å lese. Jeg blir litt uvel av å tenke på at noen faktisk ikke VET disse tingene? Jeg mener ikke å være slem med deg, HI, men akkurat dette må du endre på i dag, ikke vente til helsesøster på mandag. Den lille babyen din vil bare ligge hos deg, ikke ligge alene! Anonymous poster hash: 079b1...ff1
Dajm Skrevet 17. januar 2015 #24 Skrevet 17. januar 2015 Om du skal skjekke noe så dra til legen mandag og skjekk ører. :-) HS er ubrukelig til slike ting. Om du fremdeles tror det kan være noe som plager lille så ta en tur til manuell terapaut/ kiropraktor. Ellers så er urolige babyer om kvelden ikke unormalt. Står litt om det på Ammehjelpen :-) http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #25 Skrevet 17. januar 2015 Her hyla vesla i 1-3 timer hver kveld fea hun var 14 dager til hun var 3 måneder. Hun hadde ikke kolikk, men likevel vondt i magen. Er du helt sikker på at hun ikke har vondt i magen? Prøvd sukkervann? Ellers støtter jeg alle andre som har kommet med forslag om nærhet, og å legge babyen samtidig som dere. Anonymous poster hash: abc61...378
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå