Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #1 Skrevet 17. januar 2015 Jeg har jobbet mye siden okt/nov, nesten 24/7, vært oppe til 03/04 for å gjøre ting 3-5 dager i uken og stått opp klokka 06.30 igjen. Nå er det lørdag og jeg har fri, når jeg legger meg ned for å slappe av rister/skjelver kroppen så mye at jeg nesten ikke klarer å trykke på mobilen, tror pulsen min er gjevn/vanlig. Har vondt i hodet. Mulig det er muskulært, men jeg rister fra overkroppen og opp.. Resulterte med at jeg begynte å vaske hus, rister ikke med mindre jeg "slapper av" Anonymous poster hash: b52fe...557
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #2 Skrevet 17. januar 2015 Du bør ta deg en tur til legen, for kroppen din er så stresset at du risikerer å bli svært syk om du nå ikke roer HELT ned! Dette er et tegn du bør ta svært alvorlig, og bestill deg time til legen din på mandag! Anonymous poster hash: c46e7...afa
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #3 Skrevet 17. januar 2015 Jeg satt meg ned på sofaen nå når barna var lagt, kjenner jeg er sliten -men det er rett ubehagelig denne skjelvingen med en gang jeg slapper av. Prøver så hardt jeg kan å fokusere bort fra den og på tv Jeg er sliten, har stor arbeidsglede generelt men etter jul/nyttår har den vært på bunn, slik at jeg ikke vil jobbe, gruer meg til mandag for da er det enda ei full uke. Når jeg sitter på jobb sliter jeg med konsentrasjonen slik at jeg ikke gjør noe effektivt og må sitte overtid... Siden jeg jobber så mye blir husarbeid nedprioritert så Helgene går jo til rydde, vaske, handle, ta klesvasken, i tillegg til at det har skjedd noe hver helg siden nov/okt. Ikke har jeg tid til påfyll med trening, venner eller bare gå en tur i noen butikker som jeg liker... Julegavene ble sentergavekort og Vinmonopolet... Jeg får aldri slappe av og enda det var målet for helgen så sitter jeg å rister når jeg prøve og DET stresser meg.. :,( Anonymous poster hash: b52fe...557
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #4 Skrevet 17. januar 2015 Du høres utbrent ut! Bestill den legetimen på mandag, du risikerer å bli alvorlig syk om du ikke stopper opp nå! Du ser det selv også, at du trenger å ta det med ro? Stopper du nå og oppsøker legen så kan du unngå alvorligere følger. Tar du det ikke på alvor så kan det hende du bruker lang tid på å bli bra igjen, om du blir det. Ikke kjør deg selv enda mer ned i grøfta enn du er nå. Innse at dette MÅ du ta alvorlig! Lege - mandag! Anonymous poster hash: c46e7...afa
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #5 Skrevet 17. januar 2015 Du har kjørt kroppen din fast i grøfta og du trenger hjelp for å få den opp igjen. Om du trenger en sykemelding for å få kroppen din på rett kjøl igjen ang søvn bør du snakke med legen din om. Du har mye å gjøre på jobb, du legger ett stort press på deg selv med å gjøre masse når du har fri, så selv om du mener du har helg og har fri så er detnoe i bakhodet ditt som gjør at du ikke kan slappe av. Jeg merker det selv st jeg sliter med å slappe av når huset er rotete. Det er aldri ryddig her, men når det er mer enn hva jeg syns er greit med rot så klarer jeg ikke å nyte å gjøre ingenting slik som mannen gjør. Han kan stenge alt ute, om det føles ut som en gruslagt vei på stuegulvet bryr han seg ikke, står det middag fra dagen før på stuebordet gjør det ikke noe. Heldigvis så har han begynt å skjønne at jeg ikke kan slappe av i sofaen da, så han har blitt litt flinkere til å gjøre litt. Men du har kjørt kroppen i grøfts, så du har en stor jobb med å få den på rett kjøl igjen. Når kroppen er underernert på søvn tar det tid å få dette på rett kjøl igjen. Jeg slet med søvn pga ekstreme hodesmerter. Meg og legen begynte jobben med å finne ut hvordan jeg kunne få snudd dette og få det på rett kjøl. Kroppen min gikk på høygir når jeg ikke fikk sove. På to uker så var jeg heldig om jeg tilsammen fikk søvn som tilsvarte en normal nattesøvn. Slappet jeg av, kjente jeg mer til smertene i hodet enn om jeg var sysselsatt med noe. Mamma sa jeg så ut som en narkoman som var på jakt etter narkotika nesten. Så jeg testet ut flere typer smertestillende for å finne noe som kunne dempe hodesmertene, mens legen prøvde å finne ut hvorfor jeg hadde slike smerter som jeg hadde. Så var det å prøve å finne på noe som kunne gi meg nattesøvnen tilbake. Jeg prøvde sovemedisin, noe som virket mot sin virkning. Jeg ble helt hyperaktiv, og når jeg vasket tak og vegger hjemme hos mamma midt på natta så lurte mamma på om det hadde klikka helt for meg. Det hadde igrunn det, men ikke helt slik hun tentke på. Redningen for meg ble innsovningstabletter jeg fikk tips om fra en homeopat. Mener det var noen urtetabletter jeg kjøpte i helsekosten, luktet og smakte helt grusomt hvertfall. Jeg sov i tre dager med en dotur bare. Om mine foreldre ikke hadde vist at jeg hadde sovet så lite i så lang tid som jeg hadde gjort hadde jeg nok blitt hentet i sykebil vil jeg tro. For de prøvde å få liv i meg, men eneste som de fikk ut av meg var ett grynt eller to. Etter disse dagene med søvn ble nattesøvnen sakte bedre og bedre. Det tok flere mnd før jeg klarte å få normal lengde på nattesøvnen, og jeg følte meg trøttere i denne perioden enn jeg gjorde før jeg begynte å ta tak. Men kroppen min begynte sakte men sikkert å kunne slappe av igjen. To år tok det før legene fant ut hvorfor jeg hadde slike hodesmerter. Jeg blir nok aldri kvitt de, om det ikke plutselig skulle skje noe. De forsvant etter første fødsel, men kom da jeg ble gravid med nr 2. Jeg var så glad de forsvant, og fikk den nedturen da den kom tilbake mens jeg var gravid. Da kunne jeg ikke bruke smertestillende, så da slet jeg litt med søvnen igjen. Heldigvis hadde jeg det friskt i hodet hva som hjalp meg første gang dette skjedde, så jeg tok grep før det gikk for langt. Ta deg en tur til legen, legg opp en plan for hvordan endre dette. Det høres ut som jobben din er litt for krevende og at fritiden til familien er litt for fullstappet. Greit at unger og dere voksne har lyst til å være med på mye, men deter veldig viktig å faktisk slappe av og gjøre ingenting innimellom. Sette av tid til å gjøre ingenting, bare slappe av, være sammen som en familie innenfor husets fire vegger og faktisk slite ut sofaen litt. Jeg har ett barn med migrene. Etter å ha skrevet ned i detalj hva hun har gjort i en mnd hver dag for å prøve å finne ut hva som utløser migrenen, fant vi ut at hun trenger dager helt uten planer. En dag der det skjer endel går helt fint, todager går ofte men mer enn det går aldri. Bare det å være på skolen, kjøre hit og dit, trene, være på øvelse, konsert, kino eller annet som gjør at hodet ikke får slappe av og mye lyder og inntrykk er gjør at migrenen kommer for full styrke. Så hun trenger en dag etter en aktiv dag derr hun kan skru av bryteren helt. Slippe å ha planer, slippe å ha det i bakhodet at om noen timer skal hun ditt eller datt. Å ikke ha planer betyr ikke at hun ikke skal gjøre noe, og må sitte inne. For hun kan gjøre veldig mye selv om hun kle har planer og skal slappe av, for det er å få hodet til å slappe av, ikke ha det i bakhodet hele tiden at hun skal noe. Vite det at hun kan legge seg på sofaen og sove om hun så ønsker uten å få dårlig samvittighet for noe, det er da hun kan slappe av. Å sovne på sofaen når en da får dårlig samvittighet for at en heller skulle ha vasket eller gjort noe annet gjør ikke at en får slappet av og får den gode søvnen. Her kan jenta stikke på fotballkamp på en dag hun har en dag uten planer etter en hektisk dag. Det går helt fin med masse mennesker og lyder, om hun kan velge det selv om hun føler at hun kan dra dit. Så det er det med at hun klarer å stille på brytern i hodet hennes, slappe av og kose seg eller følge planer og aktiviteter som er avtalt. (Hennes fritidsinteresse betyr i perioder lite fritid og svslappning. Øvelser hver dag og konserter/opptreden flere ganger i uka. Da sliter hun, men hun har blitt utrolig flink til å legge opp dagene slik at hun får koblet av og gitt hodet den avslapningen det trenger. Slik tar tid å lære seg og en må lytte til kroppen sin. Alle er forskjellige slik sett og det hjelper ikke å si hva den ene blir bedre av, for alle blir bedre av ulike ting. Og når det er flere ting som ikke er som det skal være, så må det også bli behandlet forskjellig. Dårlig søvn gir ofte hodepine, hodepine kan gi dårlig søvn, utro i kroppen kan en få av for lite søvn, men også av smarter i hodet. Så hva er grunnen til hva er ikke alltid like lett å finne ut. Det tar tid å finne ut hva akkurat du trenger, og du må ha tolmodighet for dette kommer ikke til å bli bra om du ikke gir det tid og tar deg tid til å la det bli bra. Om du blir sykemeldt, så kommer du til å få dårlig samvittighet ovenfor jobben, så da får du også noe du må jobbe med. Men lag deg ett mål og se frem mot målet og ikke alle nedturen på veien, eller kamelene du må svelge. Det viktigste er hvordan du vil få det. Vil du fungere på jobb og syns det er greit å være kaputt når du er ferrdig på jobb? Syns du det er greit å ikke ha overskudd til å vær med ungne når du er ferdig på jobb, overskudd til den daglige ryddingen du bør ta slik at du ikke må ta ett skikkelig skippertak hver helg. Vil du bruke frihelgen din på å rydde og gjøre slike kjedelige ting, eller vil du bruke den til å slappe av og kose deg sammen med familien? Slappeav kan bety så mang, for noe er det å kose seg i sofaen med en film, for andre er det å ta på seg tursekken og vamdre timesvis i skogen. For meg personlig er å slappe av å gjøre det jeg vil, uansett hva det er. Jeg kan slappe av med å male huset, altså når jeg har lyst ikke pga at jeg føler ett press for å gjøre det (koste meg i sommer med å male to vegger, for jeg koste jeg koste meg i solveggen med høy musikk og mannen tok med ungene på hytta. Han mente jeg trengte litt alene tid, det gjorde jeg også kjente jeg når de dro. Jeg blir vist litt grinete når jeg trenger litt slene tid. Noen timer uten å ha øra på stilk etter unger, eller unger som maser, krangler, gidder ikke høre etter osv. Anonymous poster hash: b4cfa...641
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #6 Skrevet 18. januar 2015 Du har kjørt kroppen din fast i grøfta og du trenger hjelp for å få den opp igjen. Om du trenger en sykemelding for å få kroppen din på rett kjøl igjen ang søvn bør du snakke med legen din om. Du har mye å gjøre på jobb, du legger ett stort press på deg selv med å gjøre masse når du har fri, så selv om du mener du har helg og har fri så er detnoe i bakhodet ditt som gjør at du ikke kan slappe av. Jeg merker det selv st jeg sliter med å slappe av når huset er rotete. Det er aldri ryddig her, men når det er mer enn hva jeg syns er greit med rot så klarer jeg ikke å nyte å gjøre ingenting slik som mannen gjør. Han kan stenge alt ute, om det føles ut som en gruslagt vei på stuegulvet bryr han seg ikke, står det middag fra dagen før på stuebordet gjør det ikke noe. Heldigvis så har han begynt å skjønne at jeg ikke kan slappe av i sofaen da, så han har blitt litt flinkere til å gjøre litt. Men du har kjørt kroppen i grøfts, så du har en stor jobb med å få den på rett kjøl igjen. Når kroppen er underernert på søvn tar det tid å få dette på rett kjøl igjen. Jeg slet med søvn pga ekstreme hodesmerter. Meg og legen begynte jobben med å finne ut hvordan jeg kunne få snudd dette og få det på rett kjøl. Kroppen min gikk på høygir når jeg ikke fikk sove. På to uker så var jeg heldig om jeg tilsammen fikk søvn som tilsvarte en normal nattesøvn. Slappet jeg av, kjente jeg mer til smertene i hodet enn om jeg var sysselsatt med noe. Mamma sa jeg så ut som en narkoman som var på jakt etter narkotika nesten. Så jeg testet ut flere typer smertestillende for å finne noe som kunne dempe hodesmertene, mens legen prøvde å finne ut hvorfor jeg hadde slike smerter som jeg hadde. Så var det å prøve å finne på noe som kunne gi meg nattesøvnen tilbake. Jeg prøvde sovemedisin, noe som virket mot sin virkning. Jeg ble helt hyperaktiv, og når jeg vasket tak og vegger hjemme hos mamma midt på natta så lurte mamma på om det hadde klikka helt for meg. Det hadde igrunn det, men ikke helt slik hun tentke på. Redningen for meg ble innsovningstabletter jeg fikk tips om fra en homeopat. Mener det var noen urtetabletter jeg kjøpte i helsekosten, luktet og smakte helt grusomt hvertfall. Jeg sov i tre dager med en dotur bare. Om mine foreldre ikke hadde vist at jeg hadde sovet så lite i så lang tid som jeg hadde gjort hadde jeg nok blitt hentet i sykebil vil jeg tro. For de prøvde å få liv i meg, men eneste som de fikk ut av meg var ett grynt eller to. Etter disse dagene med søvn ble nattesøvnen sakte bedre og bedre. Det tok flere mnd før jeg klarte å få normal lengde på nattesøvnen, og jeg følte meg trøttere i denne perioden enn jeg gjorde før jeg begynte å ta tak. Men kroppen min begynte sakte men sikkert å kunne slappe av igjen. To år tok det før legene fant ut hvorfor jeg hadde slike hodesmerter. Jeg blir nok aldri kvitt de, om det ikke plutselig skulle skje noe. De forsvant etter første fødsel, men kom da jeg ble gravid med nr 2. Jeg var så glad de forsvant, og fikk den nedturen da den kom tilbake mens jeg var gravid. Da kunne jeg ikke bruke smertestillende, så da slet jeg litt med søvnen igjen. Heldigvis hadde jeg det friskt i hodet hva som hjalp meg første gang dette skjedde, så jeg tok grep før det gikk for langt. Ta deg en tur til legen, legg opp en plan for hvordan endre dette. Det høres ut som jobben din er litt for krevende og at fritiden til familien er litt for fullstappet. Greit at unger og dere voksne har lyst til å være med på mye, men deter veldig viktig å faktisk slappe av og gjøre ingenting innimellom. Sette av tid til å gjøre ingenting, bare slappe av, være sammen som en familie innenfor husets fire vegger og faktisk slite ut sofaen litt. Jeg har ett barn med migrene. Etter å ha skrevet ned i detalj hva hun har gjort i en mnd hver dag for å prøve å finne ut hva som utløser migrenen, fant vi ut at hun trenger dager helt uten planer. En dag der det skjer endel går helt fint, todager går ofte men mer enn det går aldri. Bare det å være på skolen, kjøre hit og dit, trene, være på øvelse, konsert, kino eller annet som gjør at hodet ikke får slappe av og mye lyder og inntrykk er gjør at migrenen kommer for full styrke. Så hun trenger en dag etter en aktiv dag derr hun kan skru av bryteren helt. Slippe å ha planer, slippe å ha det i bakhodet at om noen timer skal hun ditt eller datt. Å ikke ha planer betyr ikke at hun ikke skal gjøre noe, og må sitte inne. For hun kan gjøre veldig mye selv om hun kle har planer og skal slappe av, for det er å få hodet til å slappe av, ikke ha det i bakhodet hele tiden at hun skal noe. Vite det at hun kan legge seg på sofaen og sove om hun så ønsker uten å få dårlig samvittighet for noe, det er da hun kan slappe av. Å sovne på sofaen når en da får dårlig samvittighet for at en heller skulle ha vasket eller gjort noe annet gjør ikke at en får slappet av og får den gode søvnen. Her kan jenta stikke på fotballkamp på en dag hun har en dag uten planer etter en hektisk dag. Det går helt fin med masse mennesker og lyder, om hun kan velge det selv om hun føler at hun kan dra dit. Så det er det med at hun klarer å stille på brytern i hodet hennes, slappe av og kose seg eller følge planer og aktiviteter som er avtalt. (Hennes fritidsinteresse betyr i perioder lite fritid og svslappning. Øvelser hver dag og konserter/opptreden flere ganger i uka. Da sliter hun, men hun har blitt utrolig flink til å legge opp dagene slik at hun får koblet av og gitt hodet den avslapningen det trenger. Slik tar tid å lære seg og en må lytte til kroppen sin. Alle er forskjellige slik sett og det hjelper ikke å si hva den ene blir bedre av, for alle blir bedre av ulike ting. Og når det er flere ting som ikke er som det skal være, så må det også bli behandlet forskjellig. Dårlig søvn gir ofte hodepine, hodepine kan gi dårlig søvn, utro i kroppen kan en få av for lite søvn, men også av smarter i hodet. Så hva er grunnen til hva er ikke alltid like lett å finne ut. Det tar tid å finne ut hva akkurat du trenger, og du må ha tolmodighet for dette kommer ikke til å bli bra om du ikke gir det tid og tar deg tid til å la det bli bra. Om du blir sykemeldt, så kommer du til å få dårlig samvittighet ovenfor jobben, så da får du også noe du må jobbe med. Men lag deg ett mål og se frem mot målet og ikke alle nedturen på veien, eller kamelene du må svelge. Det viktigste er hvordan du vil få det. Vil du fungere på jobb og syns det er greit å være kaputt når du er ferrdig på jobb? Syns du det er greit å ikke ha overskudd til å vær med ungne når du er ferdig på jobb, overskudd til den daglige ryddingen du bør ta slik at du ikke må ta ett skikkelig skippertak hver helg. Vil du bruke frihelgen din på å rydde og gjøre slike kjedelige ting, eller vil du bruke den til å slappe av og kose deg sammen med familien? Slappeav kan bety så mang, for noe er det å kose seg i sofaen med en film, for andre er det å ta på seg tursekken og vamdre timesvis i skogen. For meg personlig er å slappe av å gjøre det jeg vil, uansett hva det er. Jeg kan slappe av med å male huset, altså når jeg har lyst ikke pga at jeg føler ett press for å gjøre det (koste meg i sommer med å male to vegger, for jeg koste jeg koste meg i solveggen med høy musikk og mannen tok med ungene på hytta. Han mente jeg trengte litt alene tid, det gjorde jeg også kjente jeg når de dro. Jeg blir vist litt grinete når jeg trenger litt slene tid. Noen timer uten å ha øra på stilk etter unger, eller unger som maser, krangler, gidder ikke høre etter osv. Anonymous poster hash: b4cfa...641 Oi for et langt innlegg, jeg trenger vel å høre det... Er litt i fornektelse og Forsvaret det med at jeg er uunnværlig på jobb... Og siden jeg fortsatt fungerer utsetter jeg vel å ta tak før den dagen jeg ikke klarer å stå opp ifra senga... Det skjedde for tre år siden og jeg brukte en god stund for å komme tilbake... Anonymous poster hash: b52fe...557
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #7 Skrevet 18. januar 2015 Det skjedde for tre år siden og jeg brukte en god stund for å komme tilbake... Anonymous poster hash: b52fe...557 Du har gjort det tidligere, og du gjør det igjen. Spørsmålet er om du lærte noe av det sist gang? Ingen er uunnværlige, HI, men vi liker å innbilde oss selv det. Er du leder så husk at en god leder ikke lar alt avhenge av at han eller hun er på jobb. Jo lenger du utsetter å ta tak, jo lenger borte blir du. Vis at du lærte noe forrige gang og gjør det du må nå. Anonymous poster hash: c46e7...afa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå