Gå til innhold

Synes dere dette er greit eller er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det syntes jeg er urimelig han fikk jo pengene i gave, da skal det ikke være nødvendig at han skal brukke dette på jakke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her bor mye av familien på andre siden av landet. For å slippe å sende gaven i posten, er standarden å sette penger inn på konto. Onkler og tanter disponerer ungene fritt, men fra svigers er beskjeden alltid å kjøpe noe fornuftig. Med de pengene pleier vi å legge halvparten inn i klær/ utstyr de behøver, mens de disponerer resten selv. Oppfordrer dem til å kjøpe "store" ting da, ikke bare masse smådill. Da kan ungene vise svigers hva de kjøpte for feks bursdagspengene :)!

Skrevet

Jeg synes nå det er helt greit med restriksjoner på hvor mye de får lov å bare sløse bort uten å ha en konkret ting igjen for det. Men at han må bruke pengene på jakke er helt urimelig.

Jeg hadde sagt at han kunne bruke f.eks. halvparten på det spillet, også kunne han spare resten til han fant noe annet han hadde lyst på.

Anonymous poster hash: 5010f...409
Skrevet

Så lenge pengene ikke var øremerket til noe fornuftig ( klær) eller du ikke fikk pengene for 8g kjøpe noe til gutten fra tante så har du ingenting og si om saken.

Skrevet

Hadde jeg gitt penger til mine tantebarn som de måtte bruke på å spleise på klær hadde jeg aldri gitt penger igjen. Hvis jeg ikke har spesifisert hva de skal brukes til så mener jeg de skal brukes til ting de selv ønsker seg.

Så ja jeg synes du er urimelig

Skrevet

Hans penger og han bestemmer, men du trenger ikke kjøpe dyr jakke til ham. Hvis det er viktig for ham med akkurat den jakka er det greit å kreve at han betaler selv.

Anonymous poster hash: 11026...252

Skrevet

Jeg synes nå det er helt greit med restriksjoner på hvor mye de får lov å bare sløse bort uten å ha en konkret ting igjen for det. Men at han må bruke pengene på jakke er helt urimelig. Jeg hadde sagt at han kunne bruke f.eks. halvparten på det spillet, også kunne han spare resten til han fant noe annet han hadde lyst på. Anonymous poster hash: 5010f...409

Han får jo ikke spillet til halve prisen. Enten må han kjøpe det eller la være.

Skrevet

Jeg kjenner jeg er litt delt. Er det er nytt spill han ønsker å kjøpe, så synest jeg du er urimelig.

Men, er det bare noe interaktivt ekstrapersoner eller lignende som han alikevel kan spille seg til gratis i spillet som han allerede har så hadde jeg nok ikke latt han bruke alle pengene på det, max 200kr kanskje.

Men, jeg hadde fortsatt ikke forlangt han skulle være med og betale for en jakke. Jeg hadde heller bedt han bruke det på noe annet eller spart de...

Anonymous poster hash: af406...b04

Skrevet

Jeg synes nå det er helt greit med restriksjoner på hvor mye de får lov å bare sløse bort uten å ha en konkret ting igjen for det. Men at han må bruke pengene på jakke er helt urimelig. Jeg hadde sagt at han kunne bruke f.eks. halvparten på det spillet, også kunne han spare resten til han fant noe annet han hadde lyst på. Anonymous poster hash: 5010f...409

Han får jo ikke spillet til halve prisen. Enten må han kjøpe det eller la være.

Forsto jeg mor rett så er ikke det et nytt spill det er snakk om, men å kunne kjøpe seg ekstrating interaktivt i spillet han allerede har. Kaste pengene i do med andre ord.

Anonymous poster hash: af406...b04

Skrevet

Urimelig

Skrevet

Jeg synes nå det er helt greit med restriksjoner på hvor mye de får lov å bare sløse bort uten å ha en konkret ting igjen for det. Men at han må bruke pengene på jakke er helt urimelig. Jeg hadde sagt at han kunne bruke f.eks. halvparten på det spillet, også kunne han spare resten til han fant noe annet han hadde lyst på. Anonymous poster hash: 5010f...409

Han får jo ikke spillet til halve prisen. Enten må han kjøpe det eller la være.Anonymous poster hash: 11026...252

Forsto jeg mor rett så er ikke det et nytt spill det er snakk om, men å kunne kjøpe seg ekstrating interaktivt i spillet han allerede har. Kaste pengene i do med andre ord.Anonymous poster hash: af406...b04

Hvis det er det som er tilfelle så går det jo an å sette begrensninger, men det er likevell hans penger. Han får heller klare seg med den gamle jakka eller en billig en hvis han heller vil bruke pengene på spillet.

Skrevet

Han får jo ikke spillet til halve prisen. Enten må han kjøpe det eller la være.Anonymous poster hash: 11026...252

Forsto jeg mor rett så er ikke det et nytt spill det er snakk om, men å kunne kjøpe seg ekstrating interaktivt i spillet han allerede har. Kaste pengene i do med andre ord.Anonymous poster hash: af406...b04

Hvis det er det som er tilfelle så går det jo an å sette begrensninger, men det er likevell hans penger. Han får heller klare seg med den gamle jakka eller en billig en hvis han heller vil bruke pengene på spillet.

Jeg synes ikke det at det er hans penger automatisk betyr at han skal få gjøre akkurat hva han vil med dem. Han er tross alt umyndig.

Min sønns klær og leker er også hans, men han får jo f.eks. ikke lov til å klippe i stykker klærne av den grunn (selv om han har fått noen av dem i gave fra andre). Og leker som ikke blir brukt på en ok måte blir gjemt bort til han har lært.

Skrevet

Men synes altså fremdeles at det blir feil å bruke pengene på jakke, bare for å presisere det. Det bør være noe både gutten selv har lyst å kjøpe og som foreldrene synes er greit.

Skrevet

Han er 14. Dette er pakker han kan åpne for å få spillere for å få bedre lag. Føler det er sløsing. 600 ut vinduet. Og han sier han ikke ønsker seg noe. Får legge 300 vekk til han finner noe, men kjenner jeg han rett blir det mas. Skal si at han får få gave neste år. Eller inn på sparing.

HI

Anonymous poster hash: 22142...1d4

Skrevet

Å bruke 600 kr på å få bedre spillere på et slikt spill, det mener jeg er total sløsing. Slike ting bør han heller jobbe for, slik at han lærer seg hva verdien av pengene er, så kan han heller da velge å sløse dem bort.

Enten la ham bruke maks halvparten, eller la ham spare pengene til han ønsker seg noe annet, til sommerferie, eller hva som helst.

Anonymous poster hash: fa843...e11
Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig. Synes du kan si at om han ikke vil bruke halvparten på noe fornuftig (noe han faktisk har igjen for, ikke spilling) så kan de settes på sparing. Resten kan han bruke som han vil (spilling).

Mine barn hadde aldri fått bruke så mye penger på spilling, uansett om det var gavepenger de hadde fått.

Anonymous poster hash: bf084...714

Skrevet

Okej, trodde det var et nytt spill han ville kjøpe jeg. Da er jeg enig i at 300 kr bør legges unna til han ønsker seg noe. Jeg hadde heller ikke latt barna bruke pengene på bare dilldall og ingenting. Selvom det er dems penger, så har jeg medbestemmelsesrett over hva det brukes på.

Skrevet

Kan ikke gutten få bruke pengene på dette om han ønsker? For han er det nok stas å kunne kjøpe seg slike pakker på spillet, og om han angrer så lærer han at han ikke bør bruke penger på slikt. Det er tross alt hans penger, la han bestemme selv.

Skrevet

Jeg synes ikke du er så urimelig flere skal ha det til. En viktig faktor mener jeg er hvor god råd du har. Lett å si du skal bruke barnebidraget på jakke, men kan da være disse pengene trengs til andre ting som mat. Om økonomien din derimot ikke er dårlig synes jeg du skal la pengene være til noe han har lyst på! Jeg som forelder hadde ikke latt han få kjøpe ekstrautstyr for 600,- på et spill han fra før har! Er å kaste pengene ut av vinduet, og tyder på at han har det for godt om det er det han kommer på at han kan bruke pengene sine på;). Jeg ville ikke brukt pengene på klær han ikke ønsker seg dersom du har råd til å la være, også ville jeg oppfordret han til å heller spare pengene på en konto. F. Eks til ferie eller han kommer på noe han vil ha!

Anonymous poster hash: cdf64...c0d

Skrevet

Vi får julepengene rett i konto pga avstand til familien så vi har gjort det slik at halvparten går til ting som trengs og resten til ting som er lek og moro for barnet vårt. Han får cirka 2000 kr så det blir sko, jakke eller klær og deretter lego + noe han ønsker seg ellers for resten.

Synes at han kan få bruke halvparten til Fifa spillet sitt og resten blir spart til noe annet.. 

Anonymous poster hash: 38da2...25f
Skrevet

Jeg syns du kan gi føringer for hvor mye han har lov å bruke på spillet, så at han bruker 300 kr. på noen annet syns jeg er rimelig. Men jeg syns ikke han bør betale 300 kr i jakken. Unntaket er om dere har veldig dårlig råd og en ny jakke trengs sårt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...