Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #1 Skrevet 17. januar 2015 Gutten blir snart 4år. Han kan 15 bokstaver å kjenner de igjen vet hvem som har den bokstaven, alle farger, vet hvor han selv og de fleste venner/familie bor og har godt språk. MEN han kan ikke telle?! Eller telle 1-5 så begynner han å tulle, teller da 7-10 eller 13-17. Hvor langt kan din snart 4åring telle? Hvordan kan jeg som mor øve med han på en måte som er gøy? Jeg er ikke bekymra for han da han kun har hatt språk i litt over 1 år, hørte før da dårlig. Han synst boksaver og stedsnavn er veldig kjekt så det lærer han veldig fort. Om jeg sir første lyden i tallet så klarer han fint å telle til 20, men trur det er rekkefølgen han sliter med. Anonymous poster hash: 7e87c...13f
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #2 Skrevet 17. januar 2015 Jeg kjøpte tellebøker og lot ungen se Lesekorpset på NRK. Anonymous poster hash: 1f238...7e9
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #3 Skrevet 17. januar 2015 Ingen som har noen gode tips? Anonymous poster hash: 7e87c...13f
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #4 Skrevet 17. januar 2015 Et tips: stress ned. La nå barnet være barn. Anonymous poster hash: 157f2...b3f
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #5 Skrevet 17. januar 2015 Ingen som har noen gode tips? Anonymous poster hash: 7e87c...13f Er ikke svaret mitt bra nok? Det var nok for mitt barn. Anonymous poster hash: 1f238...7e9
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #6 Skrevet 17. januar 2015 Ro ned. La gutten få være barn. Han begynner tidsnok å telle. Anonymous poster hash: 56ac9...93c
Nebbdyret Skrevet 17. januar 2015 #7 Skrevet 17. januar 2015 Vi har kjøpt puslespel med tal, virka som det vart enklare når en både kunne sjå& høre talet samtidig. http://www.tilknytningspedagogene.no/leve-med-barn/hva-skjer/467-puslespill-som-kalendergaver http://kidsroom4.mamutweb.com/Shop/Product/Puslespill-tall/57797 Også tel vi f.eks makaroni på tallerkenen, drops som han får til lørdagsgodt, bilar i leikekassa etc.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #8 Skrevet 17. januar 2015 Ikke stress for mye med det, men å lære å telle ting er bedre enn å lære tall utenat. Som læreren til min sønn sier (han går på Montessoriskolen), småbarn som lærer tall utenat lærer de som en sang, men de lærer ikke konseptet "antall"; problemet er at selve konseptet er mye viktigere for å lære matte enn selve navnet og tegnet fom tallene. Derfor er kuleramme skikkelig lurt med småbarn, de lærer å se sammenheng mellom en mengde og tallet. Forøvrig er det ikke uvanlig at noen barn er flinkere med tall og noen er flinkere med bokstaver. Min 5-åringe kan regne pluss og minus opp til 20, han snakker 4 språk og kan lese noter, men bokstaver får han ikke til og interessen hans er totalt fraværende. Så ded om det. Men det kommer, bare vær tålmodig. Anonymous poster hash: dea23...4d2
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #9 Skrevet 17. januar 2015 Telle bøker har vi, men han liker dem ikke. Lesekorpset skal vi se på Som sagt er jeg ikke bekymra for gutten, han kan veldig mye annet som han intr seg mer for enn tall. Ønsker å "øve" litt med han på en morsom måte uten å måtte sitte ved bordet å telle feks. 5 bananer. Kuleramme var ingen dum ide! Godt å høre flere som er gode på noe, men har lite interesse for andre ting Stresser ikke med det, men føler likevel det er greit å kunne sette litt fokus på det. Bokstaver og stedsnavn er noe han selv ønsker å lære seg, spør ofte meg hvor den og den bor, å finner bokstavene til kjente overalt Anonymous poster hash: 7e87c...13f
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #10 Skrevet 17. januar 2015 Spille spill, telle trappetrinn, busser osv, synge sanger med tellin, ellinger med tullinger og ikke minst lese eventyr! Det mye tall og telling i eventyr! En mor spurte en gang Albert Einstein hva hun skulle gjøre for at sønnen skulle bli god i matematikk. Einstein svarte; " lese eventyr for ham". Anonymous poster hash: d1a35...199
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #11 Skrevet 17. januar 2015 Det er bra å kombinere lek og læring. Gutten din får mye igjen for det.👍 Anonymous poster hash: 1f238...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå