Gå til innhold

Hvorfor er dere vegetarianere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig altså😉

Spiser dere fisk, egg og melke produkter?

Har dere alltid vært det? Ble dere påvirket av noen?

Og spiser resten av familien kjøtt?

Kan ikke forskjellen på veganer og vegetarianer heller jeg...

På tide å lærere litt kanskje?😉

Anonymous poster hash: f104e...a76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke bevisst vegetarianer, men er rett og slett ikke så glad i kjøtt. Spiser fisk i tillegg til vegetarmat. En bonus er at det er miljøvennlig, noe som er viktig for meg. Spiser egg og meieriprodukter.

Anonymous poster hash: a33cb...a21

Skrevet

En vaganer bruker ikke noe som kommer fra dyr. Honning, egg, melk osv.

Anonymous poster hash: e2157...c10

Skrevet

Tja, jeg spiser sjømat et par ganger i måneden, og jeg kan spise ting med egg i (for eksempel kaker), så jeg er vel per definisjon ikke vegetarianer. Spiser masse ost + noe gresk yoghurt, men ingen andre meieriprodukter. Hvorfor? Har vokst opp med det, og så har jeg bare ikke gjort noe for å utvide horisonten.

Skrevet

En vegetarianer spiser ikke ting fra døde dyr, en veganer spiser ikke noe fra dyr og bruker heller ikke skinn eller produkter som er testa på dyr!:) Spiser man fisk eller kylling er man ikke vegetarianer. Jeg har vert begge deler og er nå vegetarianer. Tror å kutte ned på kjøtt er bra for helsa (trenger ikke slutte spise det) og for miljøet. Jeg trives kjempe godt som vegetarianer men savner av og til fisk da. Mann og barn spiser kylling og fisk:)

Skrevet

Jeg sluttet å spise kjøtt når jeg var ca.15 år. Jeg spiser egg, fisk og meiriprodukter. Jeg liker rett og slett ikke smak/konsistens av kylling og kjøtt. Syntes alt smaker bedre uten. Jeg er ikke spesielt glad i salat og grønnsaker selvom jeg er vegetarianer. Min mann spiser kjøtt. Vi spiser samme middag, med mine erstattningsorodukter ( soyaprodukter etc.) ved siden av.

Anonymous poster hash: f5cde...94c

Skrevet

Har et tilnærmet vegansk kosthold. Dvs jeg er ikke veganer i moralsk forstand som ikke bruker ull, skinn osv. Jeg tåler ikke kjøtt,egg eller sjømat og heller ikke laktose. Altså spiser jeg vegansk, men med noen meieriprodukter som er laktosefri/lav på laktose. Ikke frivillig veganer der altså, men av helseårsaker. Kuttet ut gradvis fra ca.13-årsalderen da ibs'en gjorde utslag for fullt.

Anonymous poster hash: 6ff16...6b7

Skrevet

Jeg liker ikke kjøtt!

Anonymous poster hash: 80231...57c

Skrevet

Vi er ikke fulltids vegetarianer, men vi har kuttet kraftig ned på kjøtt og fisk og spiser lakto-ovo-vegetarisk (altså, spiser egg og melkeprodukter) 4-5 dager i uken fisk/skalldyr 1-3 ganger i uken og kjøtt (hvitt eller rødt) maks 1 gang i uken. Kjøttforbruket gikk noe opp etter at vi flyttet til Sveits, vi er langt fra havet og fisk er både dyrt, vanskelig å finne (lite utvalg) og ikke alltid fersk. I Nirge spiser vi kjøtt 1-2 ganger i uken.

Vi gjør det for miljøets, økonomiens og for helsens skyld. Vi begynte faktisk med det som studenter for å spise sunt og samtidig spare penger til reiser, og vi fortsatte etter endt studietid.

Vi spiser mye grønnsaker, og proteinene kommer i hovedsak fra belgfrukter, ost, og syrnede melkeprodukter (tåler ikke søtmelk). Vi spiser relativt lite kornbaserte produkter i hverdagen. Gutten fikk mild linsecurry som baby og har vokst opp med den kosten, for han er det helt normalt. Mannen var med på omleggingen fra dag én.

Anonymous poster hash: d692d...1ce

Skrevet

En vegetarianer spiser ikke ting fra døde dyr, en veganer spiser ikke noe fra dyr og bruker heller ikke skinn eller produkter som er testa på dyr!:) Spiser man fisk eller kylling er man ikke vegetarianer. Jeg har vert begge deler og er nå vegetarianer. Tror å kutte ned på kjøtt er bra for helsa (trenger ikke slutte spise det) og for miljøet. Jeg trives kjempe godt som vegetarianer men savner av og til fisk da. Mann og barn spiser kylling og fisk:)

Sikkert utrolig teit spørsmål, men jeg lurer. Du skriver at veganere ikke benytter produkter som har blitt testet på dyr, inkluderer det medisiner?!

Anonymous poster hash: cca34...bd4

Skrevet

En vegetarianer spiser ikke ting fra døde dyr, en veganer spiser ikke noe fra dyr og bruker heller ikke skinn eller produkter som er testa på dyr! :) Spiser man fisk eller kylling er man ikke vegetarianer. Jeg har vert begge deler og er nå vegetarianer. Tror å kutte ned på kjøtt er bra for helsa (trenger ikke slutte spise det) og for miljøet. Jeg trives kjempe godt som vegetarianer men savner av og til fisk da. Mann og barn spiser kylling og fisk:)

Hvorfor tror du det er bra for helsa å kutte ned på kjøtt? Hvis et dyr blir foret med rett mat og behandlet bra, er kjøtt alfa omega. Kjøtt er noe av det sunneste man kan spise,da det inneholder animalske proteiner og fett. Dere vegatarianer spiser en del belgvekster, altså mais, erter, bønner og linser. Tror ikke dere vet/tenker over at dette ikke er optimalt for kroppen/helsa. Disse inneholder såkalte antinæringsstoffer. I tillegg er proteiner i belgvekster vanskelig for kroppen å ta opp, noe som gjør at vi heller bør få i oss proteiner fra animalske kilder (kjøtt,fisk,fugl,egg). Dessuten er disse proteinene ikke fullstendige aminosyrer, slik som proteinene i f.eks. kjøtt. Belgvekster, i likhet med korn, inneholder mye karbohydrater, noe som ikke er gunstig for stabilt blodsukker. Å spise belgvekster for protein, er ikke optimalt. Sjekk evnt. denne lenke: http://www.paleoliv.no/om_paleo/

Anonymous poster hash: f6556...c8d

Skrevet

Jeg er vegetarianer i den forstand at maten jeg lager er vegansk (inneholder ingen produkter fra dyr), mens jeg kan spise egg og melk om jeg får servert mat, eller skal lage mat sammen med venner etc. Å spise 100% vegansk er ikke enkelt siden jeg ikke kan spise gluten heller, så restaurantbesøk og vennemiddager kan by på store utfordringer. Her på en utenlandstur for litt siden spiste jeg fisk, kun fordi restauranten ikke kunne tilby vegansk/vegetarisk og glutenfri mat. Jeg bruker ikke skinn eller pels, men har noen ullplagg. Handler brukt, går eller tar buss der jeg ikke må ha bil, kaster så og si ingenting av mat, sorterer søppelet osv. 

Jeg er vegetarianer først og fremst på grunn av miljøet, og planeten vår. Jeg jubler hver gang jeg treffer en ny vegetarianer, for selv om det kun er én som kutter ut kjøtt, har det mye å si for planeten vår - både på grunn av miljøet, men mye fordi jorden klarer å bære vegetabilske produkter så uendelig mye bedre enn animalske produkter. 
Jeg synes også det er trist hvordan mennesker har tatt over dyr på den måten vi kjenner, og jeg ønsker ikke bidra med dyrehold som ikke er til dyrenes beste. Jeg vil være en stemme for dyrene. Helsefordelen er jo også mange av om man spiser vegetabilsk kosthold - mener jeg, og mange eksperter. Legger til at jeg ikke spiser palmeolje heller, og med unntak av kokosolje får jeg kun i meg sunne fettyper. 

Jeg synes ikke fokuset skal være på hva en vegetarianer og veganere spiser, og forskjellen på den type kosthold. Det viktige er hva vi gjør, lite eller stort. Om kjøttspisere kun tilføyer én dag som kjøttfri, har hun eller han allerede gjort mye. 

Anonymous poster hash: 5d9d6...ad4
Skrevet

Jeg er vegetarianer i den forstand at maten jeg lager er vegansk (inneholder ingen produkter fra dyr), mens jeg kan spise egg og melk om jeg får servert mat, eller skal lage mat sammen med venner etc. Å spise 100% vegansk er ikke enkelt siden jeg ikke kan spise gluten heller, så restaurantbesøk og vennemiddager kan by på store utfordringer. Her på en utenlandstur for litt siden spiste jeg fisk, kun fordi restauranten ikke kunne tilby vegansk/vegetarisk og glutenfri mat. Jeg bruker ikke skinn eller pels, men har noen ullplagg. Handler brukt, går eller tar buss der jeg ikke må ha bil, kaster så og si ingenting av mat, sorterer søppelet osv. 

Jeg er vegetarianer først og fremst på grunn av miljøet, og planeten vår. Jeg jubler hver gang jeg treffer en ny vegetarianer, for selv om det kun er én som kutter ut kjøtt, har det mye å si for planeten vår - både på grunn av miljøet, men mye fordi jorden klarer å bære vegetabilske produkter så uendelig mye bedre enn animalske produkter. 

Jeg synes også det er trist hvordan mennesker har tatt over dyr på den måten vi kjenner, og jeg ønsker ikke bidra med dyrehold som ikke er til dyrenes beste. Jeg vil være en stemme for dyrene. Helsefordelen er jo også mange av om man spiser vegetabilsk kosthold - mener jeg, og mange eksperter. Legger til at jeg ikke spiser palmeolje heller, og med unntak av kokosolje får jeg kun i meg sunne fettyper. 

Jeg synes ikke fokuset skal være på hva en vegetarianer og veganere spiser, og forskjellen på den type kosthold. Det viktige er hva vi gjør, lite eller stort. Om kjøttspisere kun tilføyer én dag som kjøttfri, har hun eller han allerede gjort mye. 

Dere vegetarianere tenker ikke over at det forurenser jorda å produsere korn også. Slik jeg har skjønt det spiser mange av kornprodukter.

Skrevet

En vegetarianer spiser ikke ting fra døde dyr, en veganer spiser ikke noe fra dyr og bruker heller ikke skinn eller produkter som er testa på dyr! :) Spiser man fisk eller kylling er man ikke vegetarianer. Jeg har vert begge deler og er nå vegetarianer. Tror å kutte ned på kjøtt er bra for helsa (trenger ikke slutte spise det) og for miljøet. Jeg trives kjempe godt som vegetarianer men savner av og til fisk da. Mann og barn spiser kylling og fisk:)

Hvorfor tror du det er bra for helsa å kutte ned på kjøtt? Hvis et dyr blir foret med rett mat og behandlet bra, er kjøtt alfa omega. Kjøtt er noe av det sunneste man kan spise,da det inneholder animalske proteiner og fett. Dere vegatarianer spiser en del belgvekster, altså mais, erter, bønner og linser. Tror ikke dere vet/tenker over at dette ikke er optimalt for kroppen/helsa. Disse inneholder såkalte antinæringsstoffer. I tillegg er proteiner i belgvekster vanskelig for kroppen å ta opp, noe som gjør at vi heller bør få i oss proteiner fra animalske kilder (kjøtt,fisk,fugl,egg). Dessuten er disse proteinene ikke fullstendige aminosyrer, slik som proteinene i f.eks. kjøtt. Belgvekster, i likhet med korn, inneholder mye karbohydrater, noe som ikke er gunstig for stabilt blodsukker. Å spise belgvekster for protein, er ikke optimalt. Sjekk evnt. denne lenke: http://www.paleoliv.no/om_paleo/

Har du en annen kilde å vise til, enn denne bloggen?

Googlet "antinæringsstoffer", og hele førstesiden viser kun til blogger, klikk.no og ulike forum. 

Skrevet

Googlet "antinæringsstoffer", og hele førstesiden viser kun til blogger, klikk.no og ulike forum. 

Ja. Boken til Pål Jåbekk "Helt naturlig mat og trening"

Skrevet

Dere vegetarianere tenker ikke over at det forurenser jorda å produsere korn også. Slik jeg har skjønt det spiser mange av kornprodukter.

Og dere ikke-vegetarianere tenker ikke på hvor mye korn det går med som dyrefôr? Det er snakk om mye, og de fleste dyrene vi spiser (hvert fall i Vesten) mer korn enn et gjennomsnittlig menneske. I vegetargruppene jeg er med i på Facebook der det mange som viser oppskrifter og mat uten særlig korn, utenom havre. 

Men, hvordan forurenses jorda av kornproduksjon? Jeg er bare nysgjerrig :)

Skrevet

Sikkert utrolig teit spørsmål, men jeg lurer. Du skriver at veganere ikke benytter produkter som har blitt testet på dyr, inkluderer det medisiner?!Anonymous poster hash: cca34...bd4

Ja er veganere som ikke bruker medisin dom er testa på dyr. Noe medisin inneholder ting veganere ikke kan spise å. Jeg ville tatt medisin om jeg hadde behøvd det da.:)

Skrevet

Ja. Boken til Pål Jåbekk "Helt naturlig mat og trening"

Nok en blogger (joda, ser han har master fra Norges idrettshøyskole), som har skrevet bok for å spre eget budskap og tjene penger? Homeopater skriver også bøker, og lavkarbo-folk også, men er det deres måte som er den beste?

Skrevet

For meg startet det med at jeg ville/måtte ned en del kilo.

Det hjalp mye faktisk.

Dette er vel rundt 12 år siden.

Jeg lærte meg mye om vegetabilsk kosthold.

Jeg holder fremdeles på med det. Nå er det ikke anngående å gå ned i vekt lengre.

De få gangene jeg har spist kjøtt eller fisk har jeg fått en reaksjon.

Det vil si at jeg må på do ofte, for å si det lite fint, jeg får diare.

Kroppen min har blitt så vant til å ikke spise kjøtt/fisk, så den reagerer.

Anonymous poster hash: ada2a...6b3
Skrevet

Ingenting som slår en god burger en gang i blandt, for ikke snakke om en biff med fløtepoteteter,mmmmm :)

Anonymous poster hash: 29f54...c60

Skrevet

Sikkert utrolig teit spørsmål, men jeg lurer. Du skriver at veganere ikke benytter produkter som har blitt testet på dyr, inkluderer det medisiner?!

Det er ikke et teit spørsmål, for jeg har lurt på det selv. Jeg bruker én medisin som jeg ikke engang har undersøkt i forhold til dyretesting. Det er viktig å tenke på seg selv før alle andre, og den ene medisinen jeg bruker må jeg ha livet ut, hvis ikke jeg ønsker å dø innen 2-3 uker. 

Det er lov til å være egoistisk, også som vegetarianer/veganer, og egen helse kommer først. Det betyr ikke at man IKKE bør bytter til f.eks en annen medisin med samme virkestoff, hvis man kan velge noe som er bra for både en selv og dyrene =)

Skrevet

Hvorfor tror du det er bra for helsa å kutte ned på kjøtt? Hvis et dyr blir foret med rett mat og behandlet bra, er kjøtt alfa omega. Kjøtt er noe av det sunneste man kan spise,da det inneholder animalske proteiner og fett. Dere vegatarianer spiser en del belgvekster, altså mais, erter, bønner og linser. Tror ikke dere vet/tenker over at dette ikke er optimalt for kroppen/helsa. Disse inneholder såkalte antinæringsstoffer. I tillegg er proteiner i belgvekster vanskelig for kroppen å ta opp, noe som gjør at vi heller bør få i oss proteiner fra animalske kilder (kjøtt,fisk,fugl,egg). Dessuten er disse proteinene ikke fullstendige aminosyrer, slik som proteinene i f.eks. kjøtt. Belgvekster, i likhet med korn, inneholder mye karbohydrater, noe som ikke er gunstig for stabilt blodsukker. Å spise belgvekster for protein, er ikke optimalt. Sjekk evnt. denne lenke: http://www.paleoliv.no/om_paleo/ Anonymous poster hash: f6556...c8d

Fordi stort inntak av kjøtt og kjøttbaserte produkter øker risikoen for tarmkreft. Fordi det er flere vegetarianere i verden enn kjøttetende, og i land der vegetarisme er utbredt er det først og fremst de som spiser kjøtt som sliter med overvekt og hjerte og karsykdommer (de har gode studier på det i India siden det er både mange vegetarianere og mange kjøttere som leve side om side). Fordi landene der man lever lengst spiser man lite kjøtt og mye belgfrukter og vegetabilisk proteiner (på Okinawa, f.eks., og generelt i Japan), ikke i typisk "kjøtteter land".

Og fordi jeg stoler mer på hvordan kroppen min føler seg enn på anbefalinger fra bloggere som selger egne bøker. Basert på pseudo vitenskap.

Forøvrig spiser vi litt rent kjøtt, men jeg føler meg rett og slett dårlig dersom jeg spiser kjøtt for ofte. Prøvde lavkarbo og har aldri følt meg så ræ.a i mitt liv.

Anonymous poster hash: d692d...1ce

Skrevet

Sikkert utrolig teit spørsmål, men jeg lurer. Du skriver at veganere ikke benytter produkter som har blitt testet på dyr, inkluderer det medisiner?!Anonymous poster hash: cca34...bd4

Ja er veganere som ikke bruker medisin dom er testa på dyr. Noe medisin inneholder ting veganere ikke kan spise å. Jeg ville tatt medisin om jeg hadde behøvd det da.:)

Men blir ikke alle medisiner testet på dyr? (Jeg tenker ikke på naturmedisiner)

Jeg var nettopp på et kurs i som omhandlet forsøksdyr (jeg har ingen planer om å holde på med dyreforsøk, men dette kurset inngår i studiet mitt) og der var det en diskusjonen at alle medisiner skal bli testet på dyr før de kommer på markedet, men i kritiske situasjoner (som under ebolautbruddet) rekker man ikke alltid å teste ut medisinene og kartlegge bivirkningene. Bruker du da bare naturmedisiner? Jeg kuttet selv ut p-pillere og andre former for hormonprevensjon, da disse produktene blir tatt opp av organismer fra avføringen vår og deretter akkumulert oppover. For fisk, spesielt i USA, har dette begynt å bli et stort problem. Fisken blir rett og slett steril

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...