Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #1 Skrevet 16. januar 2015 Jeg har sett dette flere ganger, at mange mener at det er en god ide. Mener dere da månedslønn for en person eler begge i et par, før/etter skatt? Den summen vil jo i så fall variere enormt fra familie til familie. En enslig med lav lønn vil jo da gjerne ha f.eks. ha ca 50 000 kr, mens et par i greit betalte jobber skal vil ha ca 200 000 kr. De færreste trenger vel 200 000 kr i buffer? Anonymous poster hash: 5a5c3...ce1
Økonomor Skrevet 16. januar 2015 #2 Skrevet 16. januar 2015 Jeg synes det er meningsløst med 200 000 ikke buffer. 50-100k er mer enn greit nok. Resterende ville jeg lagt i boligen. Men det er hva jeg ville gjort.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #3 Skrevet 16. januar 2015 Det har vel litt å si hvordan man bor og hvor mange man er i familien også. Et par uten barn som leier trenger ikke en like stor buffer som et par med tre barn som eier en stor enebolig. Vi har normale lønninger, to barn og eier en obos leilighet. Jeg føler meg "trygg" med minst 30.000 kroner. Anonymous poster hash: 7d028...d0b
Økonomor Skrevet 16. januar 2015 #4 Skrevet 16. januar 2015 Jeg synes det er meningsløst med 200 000 ikke buffer. 50-100k er mer enn greit nok. Resterende ville jeg lagt i boligen. Men det er hva jeg ville gjort. 200 000 i buffer, skulle ikke stå "ikke".
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #5 Skrevet 16. januar 2015 For oss ville 3 månedslønner tilsvare 240 000,- som nevnt over det ingen vits i å ha så stor buffer. Vi har en buffer på ca 70 000,- mer enn det trenger vi ikke. Anonymous poster hash: 13cc3...27a
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #6 Skrevet 16. januar 2015 For oss ville 3 månedslønner tilsvare 240 000,- som nevnt over det ingen vits i å ha så stor buffer. Vi har en buffer på ca 70 000,- mer enn det trenger vi ikke. Anonymous poster hash: 13cc3...27a Ja, det var det jeg også tenkte. Vi ville hatt like under 300 000 kr i buffer da (om man teller bruttolønn), og det virker jo helt meningsløst. Vi synes 50 000 kr er passe, men det er jo faktisk bare en halv månedslønn for oss. Det tar ikke så lang tid å spare oss opp igjen til den summen dersom det skulle være nødvendig. HI Anonymous poster hash: 5a5c3...ce1
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #7 Skrevet 16. januar 2015 Det er ikke så mange som har behov for 3 mnd lønn på konto, men med tanke på at livet kan komme til å endre seg brått kan det være fornuftig å ha såpass tilgjenglig i løpet av noen uker. En del av pengene kan for eksempel investeres i fond eller aksjer. Det er ikke penger du belager deg på å bruke om vaskemaskinen ryker og du får en verkstedregning på 50.000,-, men du har tilgang på dem hvis det skulle skje noe alvorlig, som uforutsatt graviditet på et vansklig tidspunkt, arbeidsledighet eller noe annet. En buffer på 300.000,- hvis man også har stort hus er aldeles ikke meningsløst. Her kom det for eksempel krav fra kommunen om at naboveien måtte oppgraderes. Det kom på nesten 500.000,- for enkelte av beboerene. I samme område har de fått krav om å lage lekeplass. Det var også over 100.000,- rett ut for flere (også enslige uten barn). Selv brukte vi over 200.000,- på å fornye taket etter lekasje for noen år siden og det er ikke lenge siden foreldrene mine måtte ut med 140.000,- på grunn av gammelt vann og kloakkanlegg som måtte graves opp og byttes. Ting skjer. Anonymous poster hash: 2ef3a...42f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #8 Skrevet 16. januar 2015 Det er ikke så mange som har behov for 3 mnd lønn på konto, men med tanke på at livet kan komme til å endre seg brått kan det være fornuftig å ha såpass tilgjenglig i løpet av noen uker. En del av pengene kan for eksempel investeres i fond eller aksjer. Det er ikke penger du belager deg på å bruke om vaskemaskinen ryker og du får en verkstedregning på 50.000,-, men du har tilgang på dem hvis det skulle skje noe alvorlig, som uforutsatt graviditet på et vansklig tidspunkt, arbeidsledighet eller noe annet. En buffer på 300.000,- hvis man også har stort hus er aldeles ikke meningsløst. Her kom det for eksempel krav fra kommunen om at naboveien måtte oppgraderes. Det kom på nesten 500.000,- for enkelte av beboerene. I samme område har de fått krav om å lage lekeplass. Det var også over 100.000,- rett ut for flere (også enslige uten barn). Selv brukte vi over 200.000,- på å fornye taket etter lekasje for noen år siden og det er ikke lenge siden foreldrene mine måtte ut med 140.000,- på grunn av gammelt vann og kloakkanlegg som måtte graves opp og byttes. Ting skjer. Anonymous poster hash: 2ef3a...42f Jeg mener nå fortsatt at det bare er tull å ha flere hundre tusen som buffer. Bruker heller de pengene på å betale ned lånet. Ikke noe problem for oss å låne på en halv mill på huset ved behov. Forøvrig har jeg vondt for å tro at kommunen pålegger en slike utgifter uten forvarsel og mulighet til oppsparing. Anonymous poster hash: 13cc3...27a
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #9 Skrevet 16. januar 2015 Det er ikke så mange som har behov for 3 mnd lønn på konto, men med tanke på at livet kan komme til å endre seg brått kan det være fornuftig å ha såpass tilgjenglig i løpet av noen uker. En del av pengene kan for eksempel investeres i fond eller aksjer. Det er ikke penger du belager deg på å bruke om vaskemaskinen ryker og du får en verkstedregning på 50.000,-, men du har tilgang på dem hvis det skulle skje noe alvorlig, som uforutsatt graviditet på et vansklig tidspunkt, arbeidsledighet eller noe annet. En buffer på 300.000,- hvis man også har stort hus er aldeles ikke meningsløst. Her kom det for eksempel krav fra kommunen om at naboveien måtte oppgraderes. Det kom på nesten 500.000,- for enkelte av beboerene. I samme område har de fått krav om å lage lekeplass. Det var også over 100.000,- rett ut for flere (også enslige uten barn). Selv brukte vi over 200.000,- på å fornye taket etter lekasje for noen år siden og det er ikke lenge siden foreldrene mine måtte ut med 140.000,- på grunn av gammelt vann og kloakkanlegg som måtte graves opp og byttes. Ting skjer. Anonymous poster hash: 2ef3a...42f Jeg mener nå fortsatt at det bare er tull å ha flere hundre tusen som buffer. Bruker heller de pengene på å betale ned lånet. Ikke noe problem for oss å låne på en halv mill på huset ved behov. Forøvrig har jeg vondt for å tro at kommunen pålegger en slike utgifter uten forvarsel og mulighet til oppsparing. Anonymous poster hash: 13cc3...27a Nei, da. Det kom ikke helt uventet, men de aller fleste trodde de skulle slippe. Hvis dere har inrettet dere slik at dere er sikkre på å kunne øke opp lånet med en halv million om dere trenger det har jo en buffer der. Det blir det samme som å sette pengene i aksjer ol. Det er penger du har tilgjenglig. Anonymous poster hash: 2ef3a...42f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #10 Skrevet 16. januar 2015 Det er ikke så mange som har behov for 3 mnd lønn på konto, men med tanke på at livet kan komme til å endre seg brått kan det være fornuftig å ha såpass tilgjenglig i løpet av noen uker. En del av pengene kan for eksempel investeres i fond eller aksjer. Det er ikke penger du belager deg på å bruke om vaskemaskinen ryker og du får en verkstedregning på 50.000,-, men du har tilgang på dem hvis det skulle skje noe alvorlig, som uforutsatt graviditet på et vansklig tidspunkt, arbeidsledighet eller noe annet. En buffer på 300.000,- hvis man også har stort hus er aldeles ikke meningsløst. Her kom det for eksempel krav fra kommunen om at naboveien måtte oppgraderes. Det kom på nesten 500.000,- for enkelte av beboerene. I samme område har de fått krav om å lage lekeplass. Det var også over 100.000,- rett ut for flere (også enslige uten barn). Selv brukte vi over 200.000,- på å fornye taket etter lekasje for noen år siden og det er ikke lenge siden foreldrene mine måtte ut med 140.000,- på grunn av gammelt vann og kloakkanlegg som måtte graves opp og byttes. Ting skjer. Anonymous poster hash: 2ef3a...42f Hadde kommunen kommet med slike krav mot oss så måtte vi rett og slett ha flyttet. Vi hadde ikke hatt sjansen til å punge ut slike summer. Heldigvis har kommunen her bygd ny lekeplass rett ved og veiene rundt her begynte de å fornye i sommer. Ikke hørt noe om at vi skal betale noe så får satse på det. Anonymous poster hash: f5752...726
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #11 Skrevet 16. januar 2015 Det kan være fornuftig. Bare med tanke på saksbehandlingstid hos NAV på en del ytelser, så kan det være kjekt å ha noen månedslønner på konto. Kjedelig å måtte ta opp forbrukslån mens man venter på sykepenger bare fordi man ikke gadd å spare mer. Anonymous poster hash: b2a8e...e7a
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #12 Skrevet 16. januar 2015 Det kan være fornuftig. Bare med tanke på saksbehandlingstid hos NAV på en del ytelser, så kan det være kjekt å ha noen månedslønner på konto. Kjedelig å måtte ta opp forbrukslån mens man venter på sykepenger bare fordi man ikke gadd å spare mer. Anonymous poster hash: b2a8e...e7a Vil man ikke bli sykemeldt først dersom man blir skadet/syk eller noe sånt? I så fall gir jo det en god tid til å spare opp litt siden man kan bli sykemeldt i opp til et år. Jeg ser for øvrig poenget til en del av dere, men jeg tenker at det må jo være litt opp til hver enkelt sine situasjoner. F.eks. har både jeg og mannen min stabile jobber der vi ikke risikerer oppsigelse sånn helt ut av det blå (jeg er f.eks. lektor på en stor skole). Huset vårt er nytt, godt forsikret og er en frittliggende enebolig der vi ikke vil risikere å bli pålagt ting av kommunen. Men hadde vi vært i en annen situasjon hadde det nok vært mer fornuftig ja. HI Anonymous poster hash: 5a5c3...ce1
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #13 Skrevet 16. januar 2015 Har 100.000 kr i buffer og føler meg trygg. Er student i mammapermisjon, jobber deltid ved siden av studiene når jeg ikke har permisjon. Samboer jobber 60 % og studerer 40 %. Han har egen buffer. Anonymous poster hash: f690d...184
HvittHus Skrevet 16. januar 2015 #14 Skrevet 16. januar 2015 Det er fornuftig å ha en god buffer. Hva den skal være blir individuelt. Men man bør ha såpass at man kan tåle å erstatte både vaskemaskinen, kjøleskapet og diselpumpa på en bil på samme måned. Eller tåle utgiftene til en begravelse. Da snakker man minst 50000 etter min mening.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #15 Skrevet 16. januar 2015 Grunnen til en buffer konto er ikke for å dekke uforutsette utgifter, men for å kunne klare seg en stund derson man for eksempel mister jobben og blir stående uten inntekt en stund. Hvilke utgifter man har er ofte proporsjonalt med inntekten.En familie med høy inntekt, har ofte høyere gjeld, og flere utgifter.Hvor mye man bør har i buffer er også avhengig av hvor sikker jobb man har.Men når det er sagt, tenker jeg at dersom man er to bør man ha minst 2 ganger utbetalt, og som enslig bør man ha 3.Årsaken til differensieringen er at det er mindre sannsynlig at begge i et par mister sin inntekt, enn at en enslig gjør det Anonymous poster hash: 77710...6a3
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #16 Skrevet 16. januar 2015 Hva med oss som har lav inntekt? Vi har 0 i buffer og går akuratt i null hver mnd. Har til det vi trenger, men har ingenting å spare av.... Anonymous poster hash: 5c20b...674
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #17 Skrevet 16. januar 2015 Det kan være fornuftig. Bare med tanke på saksbehandlingstid hos NAV på en del ytelser, så kan det være kjekt å ha noen månedslønner på konto. Kjedelig å måtte ta opp forbrukslån mens man venter på sykepenger bare fordi man ikke gadd å spare mer. Anonymous poster hash: b2a8e...e7a Vil man ikke bli sykemeldt først dersom man blir skadet/syk eller noe sånt? I så fall gir jo det en god tid til å spare opp litt siden man kan bli sykemeldt i opp til et år. Jeg ser for øvrig poenget til en del av dere, men jeg tenker at det må jo være litt opp til hver enkelt sine situasjoner. F.eks. har både jeg og mannen min stabile jobber der vi ikke risikerer oppsigelse sånn helt ut av det blå (jeg er f.eks. lektor på en stor skole). Huset vårt er nytt, godt forsikret og er en frittliggende enebolig der vi ikke vil risikere å bli pålagt ting av kommunen. Men hadde vi vært i en annen situasjon hadde det nok vært mer fornuftig ja. HI Anonymous poster hash: 5a5c3...ce1 Hun over skrev - Mens man venter på sykepenger. Nav kan kludre det veldig bra til med utbetalingene av sykepenger og du kan bli gående flere mnd uten noe utbetalt. Anonymous poster hash: 78e77...d35
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #18 Skrevet 16. januar 2015 Jeg har lit mer en de fleste over her i "buffer". Men da er det også sparing i det, sånn at hvis vi bruker 100.000 til innskudd på en ny bil, eller på en ferie så har vi likevel en grei buffer til ny vaskemaskin, uventet regning på bilen eller noe sånt som jeg tenker en buffer er til.. Anonymous poster hash: 94531...368
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #19 Skrevet 16. januar 2015 Hva med oss som har lav inntekt? Vi har 0 i buffer og går akuratt i null hver mnd. Har til det vi trenger, men har ingenting å spare av.... Anonymous poster hash: 5c20b...674 Samme her. Kunne kanskje klart å spare et par hundrelapper i mnd da, men det har jeg ikke prioritert. Har aldri hatt noen form for buffer, og har opplevd at vaskemaskinen har røket, blitt sykemeldt, arbeidsledig, samt måtte koste en begravelse, uten problemer. Det har alltid ordnet seg. Anonymous poster hash: 81d38...4cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå