Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #1 Skrevet 16. januar 2015 Fikk i dag svar på blodprøvene til 9-åringen, og det viser seg at han har D-vitaminmangel. Kan det forklare hvorfor han har vært så utrolig sliten? Han har vært sliten og veldig sår (på randen til å gråte for "ingenting"), og ikke orket så veldig mye. Har fått beskjed av legen at han skal ta D-vitaminer hver dag gjennom hele året, noen som vet hvor lang tid det tar før det virker? Anonymous poster hash: 6b185...a6a
HvittHus Skrevet 16. januar 2015 #2 Skrevet 16. januar 2015 Ja det er ganske typiske symptomer på d-vitamin mnagel gutten din har. Når det gjelder bedring, kommer det litt an på hvor lavt vitaminet var og hvor mye dere skal ta av tilskudd.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #3 Skrevet 16. januar 2015 Ja, det kan forklare formen til barnet ditt. Hvor lang tid det tar før det virker vil variere fra person til person. Bl.a. avhengig av hva nivåene til barnet er, altså hvor stor mangelen er, og hvor stor dose han skal gå på. Ikke alle leger er oppdatert på hvor stor dosen må være hvis mangelen er stor. Anonymous poster hash: b91a6...c55
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #4 Skrevet 16. januar 2015 Det kan forklare hvorfor han er sliten ja. Oppdaget selv at jeg hadde lite D vitamin, og aldri følt meg så opplagt som nå når jeg tar tilskudd hver dag. Jeg merket bedring etter ett par uker? Husker ikke helt.. Men jeg tok en stor dose i starten da 😉 Anonymous poster hash: 1a425...e6d
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #5 Skrevet 16. januar 2015 Takk for svar Vet ikke tallene, for de fikk jeg ikke vite. Fikk bare beskjed om at han skal ta tilskudd hver dag hele året, enten via tran, tabletter eller omega 3 bjørner. Håper han kvikner raskt til, for det må være slitsomt å ha det slik. Vi har trodd at det har vært på grunn av astmaen at han har vært så sliten, i tillegg til utallige luftveisinfeksjoner i høst. HI Anonymous poster hash: 6b185...a6a
HvittHus Skrevet 16. januar 2015 #6 Skrevet 16. januar 2015 Takk for svar Vet ikke tallene, for de fikk jeg ikke vite. Fikk bare beskjed om at han skal ta tilskudd hver dag hele året, enten via tran, tabletter eller omega 3 bjørner. Håper han kvikner raskt til, for det må være slitsomt å ha det slik. Vi har trodd at det har vært på grunn av astmaen at han har vært så sliten, i tillegg til utallige luftveisinfeksjoner i høst. HI Anonymous poster hash: 6b185...a6a Ring tilbake og be om verdien. Er den lav hjelper det lite å spise vitaminbjørner.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #7 Skrevet 16. januar 2015 Takk for svar Vet ikke tallene, for de fikk jeg ikke vite. Fikk bare beskjed om at han skal ta tilskudd hver dag hele året, enten via tran, tabletter eller omega 3 bjørner. Håper han kvikner raskt til, for det må være slitsomt å ha det slik. Vi har trodd at det har vært på grunn av astmaen at han har vært så sliten, i tillegg til utallige luftveisinfeksjoner i høst. HIAnonymous poster hash: 6b185...a6a Ring tilbake og be om verdien. Er den lav hjelper det lite å spise vitaminbjørner.Skal gjøre det når telefonen åpner igjen klokken 13.00 HI Anonymous poster hash: 6b185...a6a
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #8 Skrevet 16. januar 2015 Enig med HvittHus! Få verdiene. Den dosen man får i dagsdosen med vitaminbjørner eller tran er bare nok til at de med normale verdier greier å unngå mangel, det er på ingen måte nok til å få en mangel opp i normalnivåer igjen. Anonymous poster hash: b91a6...c55
Ziiona Skrevet 16. januar 2015 #9 Skrevet 16. januar 2015 Verdiene mine har vært veldig lave (rundt 10). Fikk reseptbelagte medikamenter med en gang for å få opp verdiene. Som andre her sier få tak i verdiene. Anbefalingene er minimum 50, helst over 70 Hvis dere fikk beskjed om tran kan det være at verdiene ikke er veldig lave
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #10 Skrevet 16. januar 2015 Fått vite verdiene nå, og de er på 31. Er da litt usikker på om jeg skal gi D-vitamintabletter eller omega 3 bjørner? Tran utgår siden han kaster opp av det HI Anonymous poster hash: 6b185...a6a
HvittHus Skrevet 16. januar 2015 #11 Skrevet 16. januar 2015 31 er en ganske lav verdi, og gutten kommer ikke til å bli vesentlig bedre av de mengdene legen har foreslått, dessverre. Skal han litt fort opp i verdi må du gi han minst tredoble dosen i forhold til norske anbefalinger. Kikk litt inn på denne siden: https://www.facebook.com/pages/D-Vitamin-Norge/214852475328
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #12 Skrevet 16. januar 2015 31 er en ganske lav verdi, og gutten kommer ikke til å bli vesentlig bedre av de mengdene legen har foreslått, dessverre. Skal han litt fort opp i verdi må du gi han minst tredoble dosen i forhold til norske anbefalinger. Kikk litt inn på denne siden: https://www.facebook.com/pages/D-Vitamin-Norge/214852475328 Takk for svar Skal lese litt mer nøye det som står på denne siden, men ser jo at jeg skal på apoteket i dag å kjøpe D-vitamintabletter Anonymous poster hash: 6b185...a6a
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #13 Skrevet 16. januar 2015 Noen som vet hvor lang tid det tar før verdiene normaliserer seg? Gutten sliter skikkelig på skolen for tiden Anonymous poster hash: 6b185...a6a
HvittHus Skrevet 16. januar 2015 #14 Skrevet 16. januar 2015 Noen som vet hvor lang tid det tar før verdiene normaliserer seg? Gutten sliter skikkelig på skolen for tiden Anonymous poster hash: 6b185...a6a Det kommer helt an på typen tilskudd du velger. Med de mengdene myndighetene anbefaler vil det ta tid.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #15 Skrevet 16. januar 2015 Noen som vet hvor lang tid det tar før verdiene normaliserer seg? Gutten sliter skikkelig på skolen for tiden Anonymous poster hash: 6b185...a6a Det kommer helt an på typen tilskudd du velger. Med de mengdene myndighetene anbefaler vil det ta tid.Tenkte å kjøpe D-vitamintabletter på apoteket, får høre om noen der har litt peiling ihvertfall Anonymous poster hash: 6b185...a6a
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #16 Skrevet 16. januar 2015 Jeg hadde hørt på legens anbefaling jeg. Anonymous poster hash: d48da...e19
HvittHus Skrevet 16. januar 2015 #17 Skrevet 16. januar 2015 Jeg hadde hørt på legens anbefaling jeg. Anonymous poster hash: d48da...e19 Når denne legen har anbefalt vitaminbjørner og tran til et barn med en verdi på 31, kan du trygt gå ut fra at han ikke har peiling på akkurat d-vitamin mangel.
HvittHus Skrevet 16. januar 2015 #18 Skrevet 16. januar 2015 Noen som vet hvor lang tid det tar før verdiene normaliserer seg? Gutten sliter skikkelig på skolen for tiden Anonymous poster hash: 6b185...a6a Det kommer helt an på typen tilskudd du velger. Med de mengdene myndighetene anbefaler vil det ta tid.Tenkte å kjøpe D-vitamintabletter på apoteket, får høre om noen der har litt peiling ihvertfall Anonymous poster hash: 6b185...a6a Hvis du skal kjøpe d-vitamin innenlands, er det d-pearls som er det beste produktet man får kjøpt. Dette får du kjøpt på helsekost. D-vitamin i tablettform på apoteket er ofte kunstig fremstilt og tas ikke like godt opp i kroppen, som feks d-pearls.
HvittHus Skrevet 16. januar 2015 #19 Skrevet 16. januar 2015 Og så bør gutten sjekkes for cøliaki, for det kan gi d-vitamin mangel. Jeg antar at det også er sjekket stoffskifte?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #20 Skrevet 16. januar 2015 Noen som vet hvor lang tid det tar før verdiene normaliserer seg? Gutten sliter skikkelig på skolen for tiden Anonymous poster hash: 6b185...a6a Det kommer helt an på typen tilskudd du velger. Med de mengdene myndighetene anbefaler vil det ta tid.Tenkte å kjøpe D-vitamintabletter på apoteket, får høre om noen der har litt peiling ihvertfall Anonymous poster hash: 6b185...a6a Jeg har nettopp målt meg- hadde verdier på 29. Fikk av legen anbefalt å kjøpe d vitamin (d3) på apoteket- 20mg. Hun anbefalte 2 slike pr.dag. Jeg tar 5 om dagen, da jeg etter litt Googling og diverse fant ut at anbefalingene her i Norge er langt lavere enn andre steder. Ironisk med tanke på at jeg bor i nord og lever i mørket nærmest;-)) Jeg kunne nok enda doblet dosen, men prøver på det og tar ny måling om 3 mnd. Har barn på 8 år og begynt gi han en tabl daglig- i tillegg tar han vitaminbjørner. Mørketiden har vært hard iår merker jeg men heldigvis kan vi skimte sola nå! Likevel får vi lite d vitamin fra solen så vi blir å ta året rundt heretter. Om du gir gir han 1 tabl vil du kun klare å vedlikeholde nivået. Anonymous poster hash: f6b73...72f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #21 Skrevet 16. januar 2015 Takk for svar alle sammen Har nå kjøpt 20 mg tabletter til han, og han vil få en morgen og en kveld så får vi se om det virker. Han har sjekket stoffskifte og cøliaki tidligere, men tror ikke det er gjort i denne omgang. Får ta det med legen i neste omgang, han bør vel sjekke om verdiene går opp etterhvert.... HI Anonymous poster hash: 6b185...a6a
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #22 Skrevet 17. januar 2015 Noen som vet når han bør ta blodprøve for å sjekke verdiene igjen? HI Anonymous poster hash: 6b185...a6a
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #23 Skrevet 17. januar 2015 Noen som vet når han bør ta blodprøve for å sjekke verdiene igjen? HI Anonymous poster hash: 6b185...a6a 3 mnd:-) Anonymous poster hash: f6b73...72f
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #24 Skrevet 17. januar 2015 Noen som vet når han bør ta blodprøve for å sjekke verdiene igjen? HIAnonymous poster hash: 6b185...a6a 3 mnd:-)Anonymous poster hash: f6b73...72f Takk Anonymous poster hash: 6b185...a6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå