Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #1 Skrevet 16. januar 2015 Jeg elsker kylling! Har alltid spist kylling flere ganger i uken. Men kjenner at jeg har blitt litt skeptisk og "matredd" etter alle debattene om kylling den siste tiden. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 72f57...e40
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #2 Skrevet 16. januar 2015 Jeg kutter ikke ned på kylling pga dette. Har alltid hatt god hygiene når det gjelder å kutte kylling, og har alltid vært litt småhysterisk selv om jeg spiser det 4 ganger i uka. Så ser ingen grunn til å la meg påvirke av debatten om dagen. Anonymous poster hash: c9692...194
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #3 Skrevet 16. januar 2015 Har alltid god hygiene med kylling og all kjøtt. Spiser like mye kylling som før Anonymous poster hash: 0c867...910
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #4 Skrevet 16. januar 2015 Har sluttet å spise kylling nå etter medieoppslagene som har vært, jeg mener industrien må ta ansvar for å bli kvitt disse antibiotikaresistente bakteriene og ikke bare si "sånn er det, pass på hygienen". Blir kvalm av å behandle maten som radioaktivt avfall. Derfor er det boikott her. For noen år siden var det også farlige bakterier i svinekjøtt i Norge, da tok leverandørene affære og fikk bukt med problemet, hvorfor skal ikke kyllingleverandørene måtte gjøre det samme nå? Klarer meg fint uten kylling til middag. Anonymous poster hash: 0113c...bf8
Luksusdyret Skrevet 16. januar 2015 #6 Skrevet 16. januar 2015 Spiser kylling ja. Gjennomsteker/koker alt kjøttet uansett nå som jeg er gravid, og selv de antibiotikaresistente bakterier dauer under steking/koking.
Gulltopp med Knoll og Tott Skrevet 16. januar 2015 #7 Skrevet 16. januar 2015 Jeg elsker kylling, men holder meg unna for øyeblikket
Gjest flykræsj Skrevet 16. januar 2015 #8 Skrevet 16. januar 2015 Spiser ofte kylling, men er nøye med hygienen, og sørger for at kjøttet er gjennomstekt/kokt. Vasker hender etter og ha tatt på rå kylling og bruker eget skjærebrett og kniv. Gjør mao som jeg alltid har gjort
MMP Skrevet 16. januar 2015 #9 Skrevet 16. januar 2015 Halveis boikot. Kjøper økologisk i nøden til resten av familien. Selv er jeg 90% vegetarianer
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #11 Skrevet 16. januar 2015 Spiser kylling. Skjønner virkelig ikke at folk tar så av... Hysteri egentlig. Ha god hygiene så er faren minimal og sånn har det hvert i alle år. Men så fort media skriver så går folk av skaftet. Bra vi har media til å skremme... Anonymous poster hash: d3a91...cac
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #13 Skrevet 16. januar 2015 Ja, fordi jeg elsker kylling. Vi behandler kjøttet på riktig måte og overdriver ikke inntaket, derfor bekymrer jeg meg overhode ikke. Anonymous poster hash: 37935...e73
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #14 Skrevet 16. januar 2015 Spiser kylling fordi det er godt Anonymous poster hash: b85c2...73f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #15 Skrevet 16. januar 2015 HI igjen: Takk for svar alle sammen! Ser ut til at flesteparten tenker som meg at med god kjøkkenhygiene så er vi trygge. Likevel skulle jeg ønske at vi kunne slippe å behandle maten som "radioaktivt avfall" som en av dere så treffende sier det Men er det virkelig slik at disse farlige "greiene" forsvinner ved koking/steking? Hørte i en debatt at det ikke var tilfelle... Anonymous poster hash: 72f57...e40
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #16 Skrevet 16. januar 2015 Spiste mye frem til for 2 år siden så syntes jeg at kyllingen ble veldig dyr i forhold til hva jeg faktisk fikk, både med tanke på pris Pr kg og kvalitet så da byttet jeg ut kylling med fisk istedet. Sikkert ikke helt bra det heller... Anonymous poster hash: a80b9...ff4
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #17 Skrevet 16. januar 2015 Jeg spiser ikke kylling på restaurant lengre, kun hjemme. Er ekstra nøye på stekingen nå, i forhold til hva jeg var tidligere. Men klarer ikke å holde meg unna, er alt for godt Anonymous poster hash: 7025f...c09
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #18 Skrevet 16. januar 2015 Nei. Vi kuttet ut kjøtt etter å ha sett dokumentarer om hvor jævlig de stakkars dyrene har det. Det vil ikke jeg være med å støtte! Anonymous poster hash: 640d3...4c6
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #19 Skrevet 16. januar 2015 Spiser kylling av og til, men da spiser jeg kylling fra Louise gård, da de har garantert at de ikke sprøyter den med antibiotika. Det er mye sunnere å spise fisk enn kylling. Spiser selv fisk 5 ganger i uka eller mer, varierer mellom sild, kveite, uer, sei, torsk, hyse. Spiser ikke oppdrettet fisk pga er ikke optimalt. Oppdrettslaks er ikke optimalt å spise, da de forer den med mais og soya noe verken laksen eller mennesker er skapt for å spise. I tillegg sprøyter de den med et middel for å få den til å se rød ut (den er i utgangspunktet hvit). En annen årsak til at jeg ikke inntar oppdrettslaks er at jeg ikke ønsker å støtte den næringa. De ødelegger laksen og lar den leve i dårlige forhold. Anonymous poster hash: 08f63...fe0
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #20 Skrevet 16. januar 2015 Jeg finnes ikke redd for kylling. Vask henda etter å ha tatt på rått kjøtt, og gjennomstek, så går det. Anonymous poster hash: 31796...d18
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #21 Skrevet 17. januar 2015 Spiser kylling av og til, men da spiser jeg kylling fra Louise gård, da de har garantert at de ikke sprøyter den med antibiotika. Det er mye sunnere å spise fisk enn kylling. Spiser selv fisk 5 ganger i uka eller mer, varierer mellom sild, kveite, uer, sei, torsk, hyse. Spiser ikke oppdrettet fisk pga er ikke optimalt. Oppdrettslaks er ikke optimalt å spise, da de forer den med mais og soya noe verken laksen eller mennesker er skapt for å spise. I tillegg sprøyter de den med et middel for å få den til å se rød ut (den er i utgangspunktet hvit). En annen årsak til at jeg ikke inntar oppdrettslaks er at jeg ikke ønsker å støtte den næringa. De ødelegger laksen og lar den leve i dårlige forhold. Anonymous poster hash: 08f63...fe0 Her må jeg kommentere som snarest.Jeg skjønner og støtter absolutt dine valg, og lever faktisk omtrent som du. Her er det fisk annen hver dag, det er en fast regel, og vi kjøper ikke oppdrettslaks, kylling eller svin. Det er av politiske årsaker og av dyrevelferdshensyn. Jeg vil ikke støtte en korrupt industri, og går ikke med på at det bare er å vaske hendene. Poenget er jo ikke at vi kan steke vekk bakteriene; men at næringa ikke skal drive på en sånn måte at man produserer resistente bakterier! Men når det gjelder laksen verserer det mange misforståelser, og du er visst offer for noen av dem. Laks er ikke rød fra naturens side. Ingen fisk er det. Fisk er i utgangspunktet alltid hvit i kjøttet, men de artene som spiser reker og andre skalldyr med farge i skallet, blir farget av det. Rekeskall er ufarlig og naturlig, og oppdrettsnæringa gir laksen essens av reker for at de skal få rett farge. Mht det vegetabilske fôret de får, så er det mer bærekraftig på sikt enn den trenden som var før, der to kg villfisk gikk med for å fôre opp ett kg laks. At soya og mais ikke er laksens selvvalgte yndlingsfôr er åpenbart, den er jo jeger. Men den kan likevel fint nyttiggjøre seg av næringsstoffene og kaloriene i fôret. En bieffekt er at vi ikke lenger får det omega 3-tilskuddet av å spise laks, siden den inneholder mindre enn før. Men oppdrettsfisk er 100 ganger bedre enn å spise kylling! Jeg tenker å begynne igjen når de klarer å gi den 100% vegetabilsk fôr, og når det blir slutt på importert soya fra Brasil i norske fiskeanlegg. Anonymous poster hash: 7a278...c32
Love my kidz Skrevet 17. januar 2015 #22 Skrevet 17. januar 2015 Har spist kylling hele tiden. Det er ikke farlig når man steker det godt nok.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #23 Skrevet 17. januar 2015 Hvordan syk kan en bli da? Anonymous poster hash: b85c2...73f
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #24 Skrevet 17. januar 2015 Jeg spiser kylling hvis jeg får det servert, men jeg kjøper det aldri. Jeg liker kyllingkjøtt, og hvis den eneste betenkeligheten min med kjøttet var bakteriene kunne jeg fint kjøpt kjøttet selv også, for så lenge det behandles riktig er det ikke farlig. Men mitt største problem med kyllingkjøtt er dyrevelferden. Jeg ønsker ikke å støtte en industri som jeg ser på som ren dyremisshandling. Nå skal det sies at kyllinger ikke er de eneste dyrene vi burde behandle bedre i landbruket, men kyllingene er, etter hva jeg har forstått, blandt de dyra som har det verst. Likevel spiser jeg kjøttet når jeg får det servert. Da er det jo allerede noen som har kjøpt kyllingen, og om jeg velger å spise det eller ikke vil ikke påvirke produsentene en døyt. Jeg spiser mye fisk og vilt. Spiser også kjøtt fra gårdsdyr, men da helst fra gårder jeg kjenner til, hvor jeg vet at dyra blir behandlet bra. Anonymous poster hash: 30684...000
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #25 Skrevet 17. januar 2015 Spiser kylling av og til, men da spiser jeg kylling fra Louise gård, da de har garantert at de ikke sprøyter den med antibiotika. Det er mye sunnere å spise fisk enn kylling. Spiser selv fisk 5 ganger i uka eller mer, varierer mellom sild, kveite, uer, sei, torsk, hyse. Spiser ikke oppdrettet fisk pga er ikke optimalt. Oppdrettslaks er ikke optimalt å spise, da de forer den med mais og soya noe verken laksen eller mennesker er skapt for å spise. I tillegg sprøyter de den med et middel for å få den til å se rød ut (den er i utgangspunktet hvit). En annen årsak til at jeg ikke inntar oppdrettslaks er at jeg ikke ønsker å støtte den næringa. De ødelegger laksen og lar den leve i dårlige forhold.Anonymous poster hash: 08f63...fe0 Her må jeg kommentere som snarest.Jeg skjønner og støtter absolutt dine valg, og lever faktisk omtrent som du. Her er det fisk annen hver dag, det er en fast regel, og vi kjøper ikke oppdrettslaks, kylling eller svin. Det er av politiske årsaker og av dyrevelferdshensyn. Jeg vil ikke støtte en korrupt industri, og går ikke med på at det bare er å vaske hendene. Poenget er jo ikke at vi kan steke vekk bakteriene; men at næringa ikke skal drive på en sånn måte at man produserer resistente bakterier! Men når det gjelder laksen verserer det mange misforståelser, og du er visst offer for noen av dem. Laks er ikke rød fra naturens side. Ingen fisk er det. Fisk er i utgangspunktet alltid hvit i kjøttet, men de artene som spiser reker og andre skalldyr med farge i skallet, blir farget av det. Rekeskall er ufarlig og naturlig, og oppdrettsnæringa gir laksen essens av reker for at de skal få rett farge. Mht det vegetabilske fôret de får, så er det mer bærekraftig på sikt enn den trenden som var før, der to kg villfisk gikk med for å fôre opp ett kg laks. At soya og mais ikke er laksens selvvalgte yndlingsfôr er åpenbart, den er jo jeger. Men den kan likevel fint nyttiggjøre seg av næringsstoffene og kaloriene i fôret. En bieffekt er at vi ikke lenger får det omega 3-tilskuddet av å spise laks, siden den inneholder mindre enn før. Men oppdrettsfisk er 100 ganger bedre enn å spise kylling! Jeg tenker å begynne igjen når de klarer å gi den 100% vegetabilsk fôr, og når det blir slutt på importert soya fra Brasil i norske fiskeanlegg. Anonymous poster hash: 7a278...c32 En villaks vil ikke være helt hvit i fileten slik som en torsk eller en kveite. Fargen på fileten avhenger livsstadiet til laksen, en kjønnsmodning laks vil være helt mørk. (Men uspiselig) En brunørret vil alltid være ganske rød mens en regnbueørret er svært lik som en kveitefilet fra naturens side, så man har visse variasjoner. I de tre oppdretsprogramene vi har i Norge vil de også være variasjoner på rødfargen. Videre så brukes det så og si ikke antibiotika i oppdrettsnæringen av laks, dermed bidrar ikke laksenæringen til resistente bakterier. Det benyttes i dag omtrentlig 50% planteprodukter i foret til laksen, og nivået av EPA og DHA har blitt redusert etter man innførte planteprodukter, men en 100 g laksefilet dekker et ukentlig behov for et menneske for EPA og DHA. Planteprodukter påvirker riktignok helsen til laksen, men det er store kunnskapsmangler på dette området. Det ser ut til at det på noen områder forbedrer helsen, mens på andre områder svekker den. Om du skulle være spesielt interessert anbefaler jeg deg å lese fett for fiskehelserapporten Jeg vil også påpeke en svært stor gevinst for både mennesker og laksen ved å benytte planteprodukter er en nedgang i PCB nivået. Videre er det mye forskning på alternative forkilder til laksen, fremtiden blir nok mikroalger (som har en perfekt næringsverdi), men utfordringen ligger nå i den teknologiske utviklingen. Man har rett og slett ikke godt nok utstyr til en storstilt produksjon av mikroalger. Videre har både insektsmel og rester fra den animalske produksjonen blitt, og er fortsatt, vurdert. I Canada og og noen deler av sør-Amerika benytter man nå animalske biprodukter som viser seg å være bedre egnet som for enn planter, men også her støter man på problemer. Her i Norge vil problemene dreie seg om at man ikke ønsker å benytte disse produktene til laksen fordi de er stappfulle av antibiotika (hehe,,men bra nok for menneskelig konsum??), forbrukerne er skeptisk etter kugalskap og skrapesyke (fisk har ingen påviste prionsykdommer og det er dermed lovlig å gi dem animalske biprodukter fra dyr som ikke er drøvtyggere), men det største problemet er selfølgelig mangelen på EPA og DHA, men som Proteinkilde er det veldig bra. Videre foregår det en del forskning på laksen sin evne til å produsere EPA og DHA selv, det har vist seg at den har et stort potensial til dette, men man er usikker på hvordan man kan bevare denne egenskapen etter smoltifisering. (Dette er svært spennende norsk forskning ) Anonymous poster hash: 602b9...60d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå