Gå til innhold

Nå har jeg nådd bunnen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper det kanskje er noen som kjenner til loven osv her som kan gi meg litt råd. 

Skrev tidligere her inne om at jeg går gjennom en rettsak i utlandet (Eu land) hvor der faren har stevnet meg for å være "dårlig" mor og prøver å få rett på vårt barn som han har hatt lite kontakt med de siste årene, jeg har samtidig søkt om å få ta med meg barnet hjem til sitt eget hjemmeland.

Jeg er ikke fra dette landet og vårt barn var født i Norge og har bodd der de første årene av sitt liv. Nå flyttet jeg tilbake til dette landet pga jobb, og ikke pga at barnet skulle bli nærmere faren, de hadde ikke noe kontakt til ifjor (hun er nå 8)... Han fikk en dame, flyttet ut fra sin mor og fikk eget hus, og tok mer kontakt med vår datter. Begynte først å betale barnebidrag.

Jeg fikk meg en ny samboer her og det ble slutt mellom oss før sommeren, han har vært voldelig og jeg har vært på sykehuset et par ganger etter jeg gjorde det slutt med ham., På det tidspunktet spurte da jeg  BF til vår datter om det var greit vi flytter hjem til hvor vi bodde før. Dette aksepterte han ikke, han lurte seg til passet fra oss og gikk til retten mens han hadde henne på det tidspunktet og påstod at jeg var en dårlig mor og han måtte øyeblikkelig ta over omsorgen til vår datter, og han var bekymret for at jeg skulle "kidnappe" henne. Da fikk han henne i en uke, uten at jeg var klar over dette. Jeg var ikke invitert i retten engang (Jeg var på ferie og han hadde samvær med henne).. Da jeg kom tilbake og skulle hente henne fikk jeg beskjed om at han hadde satt henne inn på ny skole, jeg ble nektet å snakke med henne. Så vi gikk i retten igjen, og jeg fikk henne tilbake øyeblikkelig. 

Min datter ble svært preget av dette og forstod ingenting.

Nå har vi vært i rettsaken flere ganger, jeg har bevist at hans påstander er falske. Jeg har vært i kontakt med BV her samt skolen. Min datter har vært på "intervju" og ingen har noe som helst mistenke om meg som en dårlig mor. Men han fortsetter med å finne på nye ting, han har blitt pålagt retten å gi tilbake passet og jeg skulle få ta min datter med meg hjem på ferie i Jul, men dette skjedde ikke fordi han var vanskelig. Han fikk derimot ha henne over julen.

Hun har vokst opp med min familie og har et nært relasjon til dem, og dette har vært vanskelig for henne i de siste 6 mnd å ikke kunne besøke dem. Mens han har hatt samvær med henne har han gjort sikker på å fortelle henne mye "dritt" om meg.. Blant annet at jeg har kidnappet henne som baby, var utro med ham og at jeg er en dårlig og farlig mor. Dette har selvsagt gjort skade på henne.

Nå er det sånn at i dette landet har man ikke rett på rettshjelp og jeg står igjen med regning på 100.000 kr og kan ikke fortsette å betale advokaten, så ender opp uten advokat snart.. Jeg har ikke jobb akkurat nå fordi jeg jobbet med min ekssamboer her, nå vil jeg bare hjem. Jeg hater å leve i denne byen som min ekssamboer og får ikke sove om nettene, da jeg er redd for at han skal dukke opp når som helst. Jeg har alt fått gjennomgått å bli truet med kniv og fått flere slag mot hodet.

Jeg fikk igår vite at rettsaken som skulle være neste uke har blitt utsatt ytterlig og at det likevel ikke blir en "siste" høring men kan forvente meg å måtte bli her en god stund til.. Jeg har ikke krefter til å kjempe og prøve å "overleve" her samtidig. Det er psykisk slitsomt og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke får flytte.

Jeg kan virkelig ikke forstå at han kan ha så stor kontroll på oss selv om han kun ser henne 5 ganger i året. Han har heller ikke betalt barnebidrag i tide som avtalt og han fortsetter å lage et helvete for meg ved å finne på nye løgn. Jeg kan ikke se på at han prøver å  manipulere min datter og lage "skade" som dette.. Det finnes virkelig ikke hjelp å få her...

Trenger sårt råd....

Anonymous poster hash: 66191...a54
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trist å lese. Har lest de andre trådene dine og tenkt mye på deg. Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til. Kan du få noe hjelp fra norske myndigheter?

Håper alt ordner seg fort. Vil gi deg en god klem!

Anonymous poster hash: c2eef...427

Skrevet

Uff... For en "suppe".. Er det ikke en norsk Ambassade eller et konsulat som kan hjelpe deg?? Jeg råder deg ihvertfall til å ta kontakt og legge frem saken for dem...

Lykke til! Håper alt ordner seg ❤️

Anonymous poster hash: c0594...71a

Skrevet

Gå til den norske ambassaden og få hjelp der. De kjenner landet du bor i og systemene der og vet hva du bør gjøre.

Skrevet

Jeg har alt kontaktet norske ambassaden og de sa de ikke kunne hjelpe meg med noe. Men hvis jeg trengte noen å snakke med kunne jeg gjerne stikke innom for en kaffe...

Ja livet er urettferdig, det er vel bare sånn. Han bor ca 5 timer unna meg og det er like langt til Norge som til der han bor (Faktisk lettere for ham om jeg bor i norge med tanke på samvær. direktefly osv) .. Så jeg skjønner ikke at det er et problem for han at vi flytter til Norge, han bodde selv i Norge under den tiden hun var liten også..

Skrevet

Hvilket land er dette?

Anonymous poster hash: a6ca0...05c

Skrevet

England

Skrevet

Fins det ikke noen organisasjon som kan gi deg fir hjellshjelp?

Jus-studenter, frivillige eller lignende?

Det burde du sjekke ut.

Anonymous poster hash: 3db46...558
Skrevet

Kan det hjelpe å gå til media HI?

Anonymous poster hash: 15c07...060

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det pleier å bli fart i sakene når slikt kommer ut i media.

Anonymous poster hash: c2eef...427

Skrevet

Hvor lenge har dere bodd der? Ta kontakt med media, snart pengeinnsamling, ring jussbuss, ta kontakt med den Norske ambassaden i England osv. Kjemp for harde livet!

Skrevet

Om han er pålagt å gi dere passene tilbake så melder du passene stjålet / tapt og søker nødpass. Da kan dere i det minste reise til Norge på ferie.

Anonymous poster hash: 7e844...420

Skrevet

Hvis ungen er norsk statsborger søker du nødpass og drar hjem.

Anonymous poster hash: d4dd8...7be
Skrevet

Jeg husker dine tidligere tråder, HI, og har tenkt på deg.

Du skriver at din ekssamboer har truet deg med kniv og at han har slått deg i hodet flere ganger. Har du anmeldt dette?

Hvis han har gjort dette hjemme hos deg, kanskje du kan skaffe deg slik mini overvåkingskamera og fange det på film om han gjør det igjen. Kan du få et besøksforbud på den mannen slik at han ikke kan kontakte deg? Det ville kanskje gi deg litt mindre stress.

Undersøk hvordan det er med type ordninger som andre har nevnt, jussbuss, juridisk hjelp for kvinner. Finnes det interesseorgansisasjoner der borte som støtter kvinner og/eller barn, så oppsøk disse.

Og selv om terskelen er ekstremt høy for å gjøre det, så vurder om du kan gå til media. Gjør det gjerne her i Norge først og så i England etterpå.

Jeg vet ikke, men kan det være en ide å la en psykolog gjøre en vurdering av din datter siden bf påvirker henne med løgner?

Ellers synes jeg du skal anmelde ham for å ikke følge rettens ordre ang. å levere passene tilbake. Ikke vent på at han skal gjøre det, møt hardt mot hardt. Han står ikke over loven, og det vil være negativt for hans sak at han ikke respekterer rettens avgjøresler.

Det er beintøft, men du greier dette, det skal løse seg på ene eller andre måten. Du er sterk selv når du ikke føler deg slik!

Om du må være der borte en stund til, kan det være en ide å ta på seg noe prosjektarbeid? Noe som er tidsbegrenset slik at du ikke trenger å forplikte deg for lang tid? Da vil du i hvert fall ha noe inntekt.

Ha tro på at det vil ordne seg - det skal det, for deg og din datters skyld!

Stor klem til deg

Anonymous poster hash: aaa4a...19c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...