Gå til innhold

Ang jobb-bytte og opptjente feriepenger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg bytter jobb nå, hvordan blir det da med feriepengene mine?

Jeg jobber i privat bedrift. Vil feriepengene opptjent i fjor utbetales sammen med siste lønn fra min nåværende jobb? Hva med det jeg tjener opp til neste års ferie? Dersom de betales ut i år må jeg vel betale skatt av dem, må jeg ikke?

Helt grønn, ikke at det er noe problem å spare pengene, men bare nysgjerrig...

Anonymous poster hash: 4131b...b0e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

* har tjent opp frem til og med oppsigelsesdag… ikke tjener, ønsker virkelig den nye jobben, venter på avklaring nå :)

Skrevet

Du kan gi beskjed om at du ikke ønsker de opptjentr feriepengene før vanlig utbetaling neste år. Da vil du neste år få feriepenger fra to forskjellige arbeidsgivere, litt fra hver.

Får du de nå bør du spare de. Ja du må betale skatt av de men selv om de er skattefrie ved utbetaling neste år så betaler man skatt av de i løpet av resten av året da feriepenger er en del av lønnen og da grunnlaget for skatt. så det går opp i opp.

Skrevet

Oki, ja ang det med skatt, så ante det meg at det var slik. Får bare vente og se da, kanskje er det lurt å få dem nå også, la de stå og få rentene selv. Ikke la "forhåpentligvis eks-arbeidsgiver" få rentene… Dreier seg vel uansett ikke om all verden, i og med at jobb-byttet skjer relativt snart om det blir noe av.

Takk for svar :)

Skrevet

Fjoråret feriepenger kan du få utbetalt fra 1/1 uten å betale skatt. Det du tjener i år må du betale skatt av hvis du ønsker de utbetalt nå. Du kan høre med arbeidsgiver om de kan vente til neste år men endel ønsker å gjøre opp alt på siste lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...