Gå til innhold

Max Hermansen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går grensen for læreres holdninger, er det greit å ha en lærer i offentlig skole som fronter en organisasjon som PEGIDA? Er det ytringsfrihetens pris at dette er noe elever bare må finne seg i, så lenge han holder sine personlige meninger utenfor klasserommet? Må de muslimske elevene bare tåle ham?



Anonymous poster hash: 5fa53...b75
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Imponerende. 84 visninger, ingen svar.



Anonymous poster hash: 5fa53...b75
Skrevet

Er det greit ha muslimske lærere, som har en holdning til kvinner og ikke-muslimer som mange føler seg støtt av?

Sterkt kristne lærere? Kommunister?

 

Det viktigste er vel at de ikke forkynner verken tro eller personlige holdninger og holder seg til pensum.

 

Anonymous poster hash: 4b412...b57

Skrevet

Alle har lov til å ha sine meninger og så lenge læreren holder seg til pensum og ikke preker om sine meninger med elevene på skolen så må læreren få lov til dette.

 

Anonymous poster hash: 7e9f5...bc1

Skrevet

Så lenge han holder meningene sine langt unna klasserommet så ser jeg på det som greit. Men ville ikke foretrukket ham som lærer akkurat..

 

Anonymous poster hash: c0ff7...017

Skrevet

Dersom han hadde vært min lærer på vgs, hadde jeg nektet å hatt han som lærer mer. Dette fordi jeg mener en lærer skal være et forbilde for ungdommen. Det å offentlig fronte sine vridde meninger er uholdbart av en lærer. Han har da to offentlige roller etter mitt syn (lærerrollen og organisasjonsrollen), og disse to rollene går det ikke an å blande etter mitt syn.

 

Hadde nok fått med meg en god gjeng, og forlangt og fått en ny lærer. Gjerne gått til media og, for å fått ut budskapet offentlig.

Skrevet

Ikke greit med lærer som formidler sine meninger på denne måten. Husker selv jeg ble kastet på gangen på ungdomsskolen da jeg under sløydtimen ble "angrepet" av læreren. Han var kristen, underviste ikristendom og "hatet" meg. Jeg var en av få som hadde fritak for kristendom og isteden hadde livssyn. Han benyttet enhver anledning til å prøve å omvende meg, og den dagen ble jeg så sint at sa jeg sa min mening. Den meningen gikk på at bibelens innhold var like troverdig som historier skrevet av H.C Andersen. Selvfølgelig stygt sagt, men etter gjentatte stikk mot meg sa det stopp.

Han måtte be om unnskyldning, og vi fikk annen lærer i sløyd. Hele klassen gikk mot han og det kom frem alt han hadde sagt til meg i timene.

 

 

 

Anonymous poster hash: 85a98...a37

Skrevet

Jeg er litt delt.

 

På den ene siden mener jeg at alle mennesker bør ha friheten til å delta i religiøst-, politisk eller organisasjonsvirksomheter.

 

Men på den andre siden så er det noe spesielt med mennesker i enkelte yrker der man skal likebehandle alle mennesker. Da tenker jeg på politiet, lærere / barnehagelærere, leger, ansatte i barnevernet osv. I disse yrkene må alle være sikre på å få den samme hjelpen og en rettferdighet uansett religion eller politisk ståsted.

Å være medlem i et såkalt ekstremt miljø kan være uheldig.



Anonymous poster hash: 3ae3e...9bb
Skrevet

Selvfølgelig er det greit ! Han forkynner ikke om det inne i klasserommet så. Ellers kan det jo ikke være greit å ha muslimske lærere i Norske klasderom heller da !

 

Jo, elevene har klaget på at det sjelden var skikkelg undervisning.

http://www.aftenposten.no/article7859787.ece

 

Anonymous poster hash: 85a98...a37

Skrevet

Men hvor skal vi sette grensa, og hvem skal sette den?

Skal ateister, som forkaster all religion, få være lærere eller ha andre offentlige "verv"?

Hva med menn som har et steinaldersk syn på kvinner? Muslimske menn som mener kvinner som har sex før ekteskap er horer - skal de få undervise?

 

Det finnes mange ekstreme holdninger rundt om, men HVEM som mener de er ekstreme varierer voldsomt...

 

Anonymous poster hash: 4b412...b57

Skrevet

Selvfølgelig er det greit ! Han forkynner ikke om det inne i klasserommet så. Ellers kan det jo ikke være greit å ha muslimske lærere i Norske klasderom heller da !

En muslimsk lærer er ikke nødvendigvis anti kristendom. MH er muslimfiendtlig. Det er forskjellen.

 

Lærere må tenke over hvilke signaler de sender til omverdenen 24/7. Som lærer kan ikke jeg rave rundt drita på byen. Jeg kan ikke naske på fritiden. Jeg kan ikke legge ut superemo statuser på fb. Jeg kan ikke strippe deltid. Som lærer er jeg et forbilde både på jobb og utenfor - da kan man selvfølgelig ikke vase rundt og fronte stigmatiserende og rasistiske demonstrasjoner.

 

Dette burde være en selvfølgelighet.

Skrevet

Ikke greit med lærer som formidler sine meninger på denne måten. Husker selv jeg ble kastet på gangen på ungdomsskolen da jeg under sløydtimen ble "angrepet" av læreren. Han var kristen, underviste ikristendom og "hatet" meg. Jeg var en av få som hadde fritak for kristendom og isteden hadde livssyn. Han benyttet enhver anledning til å prøve å omvende meg, og den dagen ble jeg så sint at sa jeg sa min mening. Den meningen gikk på at bibelens innhold var like troverdig som historier skrevet av H.C Andersen. Selvfølgelig stygt sagt, men etter gjentatte stikk mot meg sa det stopp.

Han måtte be om unnskyldning, og vi fikk annen lærer i sløyd. Hele klassen gikk mot han og det kom frem alt han hadde sagt til meg i timene.

 

 

 

Anonymous poster hash: 85a98...a37

Da jeg skulle konfirmeres borgerlig mente min kristne klasseforstander at det var jevngodt med å samarbeide med djevelen... Det sa han i en norsktime. Skulle vært skuddpremie på sånne.

 

 

Anonymous poster hash: 9e5df...b61

Skrevet

Tja, det er vel det som blir ytringsfrihetens bakside... Dessverre :vetikke:



Anonymous poster hash: 22f35...99c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...