Gå til innhold

Behandling av lekk tarm ved forstoppelse. Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen kan ikke hjelpe, han vet ikke hva han skal svare når jeg stiller spørsmål. Sykehuset sier at fastlegen skal ta seg av videre oppfølging.

Håper jeg kan få svar av erfarne mødre.

Jeg har er barn som har slitt med hard avføring hele livet. Hun har hatt tarmtømminger og brukt Laktulose siden hun gikk med bleier.

Hun går nå siste året på barneskolen.

Vi følger standard oppskrift.

Tarmtømming, som følges av Laktulose/ Movicol og faste rutiner på do.

Hun går på do hver dag til fast tid.

Hun er lite motivert og lurer seg vekk når hun får sjansen.

Jeg lurer på.

-Hvor lenge må man gå på do til faste tider?

-Hvor lang tid bør det gå mellom vver gang man trapper ned på dosering av Movicol.

Det er kanskje enkle spørsmål, men jeg vil ikke ha et nytt tilbakefall.

Dette er bare en del av bildet. Jeg har et barn som sliter på flere områder, ellers er hun for folk flest en helt vanlig jente.

Anonymous poster hash: 6c2d3...bd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vil dele erfaringer?

Skrevet

Skal problemene var så lenge er det jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt!

Følger samme opplegg som dere, og opplever litt det samme. Det gjelder en 2.klassing.

Tarmtømming, movicol, følger med på frekvens og mengde på do besøkene. Oppfordrer til å gå, passer på, får ikke gå ut om det er lenge siden sist. Ungen er litt lite motivert, men samtidig ikke. Lurer seg vekk.

Innført belønningssystem får med seg ds på do. Da blir dobesøkene stortsett ofte nok til at vi holder der i gang, og unngår uhell.

Det er noe psykologiske greier den mekanismen med å lure seg unna, skjule ting etc. Har noe med å ikke ville vedkjenne seg at en ikke mestrer. Kanskje psykolog er alternativet?

Anonymous poster hash: 0f86d...644

Skrevet

Skal problemene var så lenge er det jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt!

Følger samme opplegg som dere, og opplever litt det samme. Det gjelder en 2.klassing.

Tarmtømming, movicol, følger med på frekvens og mengde på do besøkene. Oppfordrer til å gå, passer på, får ikke gå ut om det er lenge siden sist. Ungen er litt lite motivert, men samtidig ikke. Lurer seg vekk.

Innført belønningssystem får med seg ds på do. Da blir dobesøkene stortsett ofte nok til at vi holder der i gang, og unngår uhell.

Det er noe psykologiske greier den mekanismen med å lure seg unna, skjule ting etc. Har noe med å ikke ville vedkjenne seg at en ikke mestrer. Kanskje psykolog er alternativet?

Anonymous poster hash: 0f86d...644

Hvor lenge det varer? Jeg har lest mye om det og mitt barn har nok hatt dette problemet lenger enn andre barn.

Etter første besøk på sykehuset, for 5 år siden, fikk vi beskjed om at det ikke fantes tilbud om oppfølging.

Nå fikk vi beskjed om at fastlegen skal følge opp videre behandling.

Jeg føler at jeg kan like mye som fastlegen, hvorfor skal han da ha ansvar for oppfølging?

Det er alt vi har, mitt lille halmstrå.

Mitt tips til deg: Vær streng med rutiner ang dobesøk. Ikke slapp av når trusene er rene, ikke slapp av før det har gått laaang tid.

Jeg har begynt å slappe av når jenten min har hatt kontroll i 1-2 måneder. Det har tydeligvis vært feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...