Gå til innhold

Gjorde en stor feil på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjort en feil på jobb som fikk konsekvenser for hele avdelingen og jeg er virkelig lei meg for det. Vi skal ha et møte på dette i morgen og jeg kommer til å legge meg helt flat. Feilen var ikke av en slik art at jeg blir sagt opp eller at konsekvensene er langsiktige, men jeg er så fortvilet! Det er kun min feil og det vet alle. Hvordan kan jeg rette opp i dette og få tillit fra de andre igjen?

Anonymous poster hash: 08ac3...2d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hva du jobber med, hvorfor du gjorde det og hvordan. Veldig vanskelig å svare.

Anonymous poster hash: 63be6...dd3

Skrevet

Feil er det som gjør oss menneskelige. Gjør som du sier, legg deg flat og ikke bortforklar med alle mulige unnskyldninger. Det går raskt over :-)

Anonymous poster hash: 6243f...ea8

Skrevet

Vel du kan alltids ta en fotballfrue og si at alle har vært så slemme med deg på kontoret at de regelrett drev deg til det.

Fra spøk til revolver, legg deg helt flat, de fleste respekterer folk som ikke prøver å bortforklare feil, men tar det fulle ansvar. Da er det liksom ikke noe mer å si om saken

Anonymous poster hash: 815f9...ac1
Skrevet

Uff.

Jeg føler med deg.

Ingen syns det er gøy å gjøre feil. Hverken på jobb eller på privaten.

Sender deg en klem, om en liten stund er det glemt.

Bare å legge seg flat imorgen på møte. Den som aldri har feilet i sitt liv får kaste den første stein sier jeg bare.

Anonymous poster hash: 853bb...db4
Skrevet

Hadde en av mine kolleger gjort en feil, innrømmet det og lagt seg helt flat , så hadde i alle fall ikke jeg bært noe nag til den kollegaen i ettertid.

Jeg hadde også stolt på at h*n i fremtiden ikke gjorde samme feilen igjen. :)

Tror det går bra med deg jeg.

Skrevet

Den beste måten å lære på er jo og feile, er det ikke? 

Legg deg helt flat og ikke kom med unnskyldninger. Det ordner seg dette :)

Anonymous poster hash: 8cc50...925
Skrevet

I tillegg til å unnskylde og legge seg flat, er det ofte lurt å kome med et par forslag på kva en skal gjere annleis neste gang for å unngå same feil. Er du f.eks malar og har blanda feil farge, kan du seie " neste gang skal eg vere ekstra påpasselig med å lese fargekodene" Dårlig eksempel, men det eg vil fram til er at det er viktig at alvorlige feil ikkje skjer igjen. Og då er det lurt å vise at du har tenkt på korleis du skal handtere situasjonen neste gang for på unngå same feil :-)

Skrevet

Enig med Nebbdyret. I tillegg kan du si at neste gang du står i en lignende situasjon skal du være flinkere til å be om hjelp/second opinion for å forhindre flere feil.

Uff, føler med deg...

Anonymous poster hash: 90d87...0ab
Skrevet

Jeg gjorde en stor feil på jobb en gang.  Jeg ble fryktelig lei meg.  Jeg gjorde ingenting for å legge skjul på at feilen hadde oppstått og at det var min feil.  Jeg sørget for at feilen ble korrigert og fulgte opp feilrettingsarbeidet for å sørge for at det ble korrigert så raskt som mulig (jeg kunne ikke rette feilen selv).  Jeg beklaget for alle relevante personer.  Jeg tok kontakt med alle som kunne ha innspill i saken og undersøkte hvilke rutiner jeg BURDE ha fulgt.  Jeg sørget for å informere alle andre som kunne tenkes å gjøre samme feilen og informerte dem om hvordan dette burde ha blitt utført.  Fremgangsmåten min hadde tre positive effekter 1) Feilen ble rettet 2) Jeg fikk ryddet opp i en del rutiner og drevet litt opplæring for å redusere sjansen for at andre gjorde samme feil 3) Jeg fremsto som en angrende synder som tar ansvar for handlingene mine og tar ansvar for at selv feil kan gi positive effekter.  

Jeg vet jo ikke hvilken jobb du har, men i de aller fleste yrker er det vel en slags grense mellom det som MÅ bli 100% korrekt og det som bør løses godt nok men ikke er SÅ nøye.  Det er viktig å befinne seg i området der man leverer god nok kvalitet samtidig som man faktisk får gjort noe.  Det er opptil leder å avgjøre hvordan man skal vurdere tempo vs kvalitet.  

Anonymous poster hash: 41908...a49
Skrevet

Ff?

Anonymous poster hash: b9959...9d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...