Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #1 Skrevet 15. januar 2015 Gutten min blir 2 år i mars. Han har lenge hatt en Potte som han har fått 'leke' med. Kjøpte den slik at han skulle få et godt forhold til den. Fra han ble født har vi (når kun en av oss er hjemme) voksne gått på do med døra oppe slik at han har visst hvor vi var. han viser nå stor interesse for at voksne bæsjer/tisser på do og han har begynt å gå på patta si. Vi setter han på Potte morgen og kveld og ellers når han selv tar initiativ. Han både bæsjer og tisser på den. (Men absolutt ikke alltid det kommer noe). Det jeg lurer på er: Burde vi kjøre på med bleieslutt med en gang? Er det lurt å gjøre som vi gjør en stund, f.eks frem til sommeren, før vi aktivt prøver å slutte med bleie? Hvordan har dere gjort det og har dere noen tips? Anonymous poster hash: fd844...a78
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #2 Skrevet 15. januar 2015 Og..burde vi involvere barnehagen med en gang ved at de også setter han på potten til faste tider? Anonymous poster hash: fd844...a78
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #3 Skrevet 15. januar 2015 Jeg hadde ikke giddet det. Men det er min erfaring jeg snakker ut fra. Vår nr.2 satt også på potte fra før 2 år, men bleien gikk ikke helt av før 3,5. Vi prøvde jo selvsagt å inspirere til å være uten, noe som resulterte i uttissing, der barnet synes det var både ekkelt og flaut. Du må se an engasjementet til barnet! Noen er ikke motivert, andre er. Vanskelig når det er ditt første barn, du får nesten prøve deg frem. Vår første ble kvitt bleien før 3 år, og har aldri tisset seg ut etterpå. Anonymous poster hash: b2925...bb1
BareMas Skrevet 15. januar 2015 #4 Skrevet 15. januar 2015 På bakgrunn av det du skriver ville jeg ikke kastet bleien riktig enda. Vi gjorde det slik: tok henne med på inn på do hver gang vi skulle dit, spurte henne om hun måtte tisse(ikke spør "må du på do?" Spør "vil du tisse på do?"). Oppfordret til dogåing selv om hu hadde på bleie, klistremerker og full jubel når det kom tiss i do. Prøvde først å gå med bare truser hjemme, ga henne også valget mellom truser og bleier når det var like mye tiss i do som i bleien. 2,5 år gammel så var det ikke lenger aktuelt med bleien for henne. Men barn er veldig individuelle, så det viktigste er at han slutter med bleien når han er klar, ikke når foreldrene er klar. Det er heller ingen skam å ta på bleien igjen etter en periode uten.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #5 Skrevet 15. januar 2015 Fortsett som du gjør og se etter tegn på at han må på toalettet. Vi gjorde det med vår (bortsett fra at vi satt han på do) og var bleiefrie da han var 2,5. Vi kuttet bleia helt om sommeren og jeg ser jo absolutt fordelen med det. Han kan jo bli forvirret dersom han eksempelvis må ha på bleie ute i bhg men ellers får gå uten... Anonymous poster hash: 587e4...815
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #6 Skrevet 15. januar 2015 Min gutt var 1,5 år da han sa at nå hadde han sluttet med bleie! Vi var skeptisk men han nektet å ta bleia på. Så vi møtte opp i barnehagen med en haug med klesskift og beskjed om at de bare måtte ta på bleia viss de ville.... Gutten hadde ikke et uhell, selv om det var midt på vinteren med mye klær. De i barnehagen var flinke til å sette han på do før ig etter de skulle ut osv. Du kan jo be dem om å sette gutten på do i barnehagen hver gang de skal ut? Jeg tror så små barn må gi klar beskjed selv. De må skjønne konseptet. Si til han at han må si fra at han må på do selv om han har bleie på. Forklar han at nå bleia er tørr noen dager kan dere kjøpe kule boxere til han! Etter 3 dager uten uhell gav vår gutt beskjed om at nå hadde han sluttet med nattbleie også. Han har aldri hatt et uhell! Samme gutt gav beskjed at han kunne sykle uten støttehjul før han var tre år. Han jobbet ivrig ca 15 minutt så syklet han uten støttehjul! Anonymous poster hash: e0918...c9a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #7 Skrevet 15. januar 2015 En 1,5-åring som snakker i setninger, wow! Må være et supermenneske! Anonymous poster hash: 0b4a1...52a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #8 Skrevet 15. januar 2015 Min gutt var 1,5 år da han sa at nå hadde han sluttet med bleie! Vi var skeptisk men han nektet å ta bleia på. Så vi møtte opp i barnehagen med en haug med klesskift og beskjed om at de bare måtte ta på bleia viss de ville.... Gutten hadde ikke et uhell, selv om det var midt på vinteren med mye klær. De i barnehagen var flinke til å sette han på do før ig etter de skulle ut osv. Du kan jo be dem om å sette gutten på do i barnehagen hver gang de skal ut? Jeg tror så små barn må gi klar beskjed selv. De må skjønne konseptet. Si til han at han må si fra at han må på do selv om han har bleie på. Forklar han at nå bleia er tørr noen dager kan dere kjøpe kule boxere til han! Etter 3 dager uten uhell gav vår gutt beskjed om at nå hadde han sluttet med nattbleie også. Han har aldri hatt et uhell! Samme gutt gav beskjed at han kunne sykle uten støttehjul før han var tre år. Han jobbet ivrig ca 15 minutt så syklet han uten støttehjul! Anonymous poster hash: e0918...c9a Min kunne fire språk flytende før han var ett, og brukte ikke bleie i det hele tatt, det trengte han ikke sa han da han ble født. Han sa det på engelsk. Mens han syklet på etthjulssykkel. Anonymous poster hash: 85b2a...f85
Gjest Turid87 Skrevet 15. januar 2015 #9 Skrevet 15. januar 2015 Noen 1,5 åringer er tidlig ute. Min snakker i setninger og er 1,5 år akkurat, og jeg hadde ikke blitt overrasket om det samme hadde skjedd her. Foreløpig ber hun om å få bleie på :-) Stilig at han ville slutte og at han gjennomførte det! Imponert!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #10 Skrevet 15. januar 2015 En 1,5-åring som snakker i setninger, wow! Må være et supermenneske! Anonymous poster hash: 0b4a1...52a Han snakket bra, men ikke i veldig lange setninger. Han nektet å ta på bleie og sa " slutta me beie". Vet ikke om den setningen var lang for deg? Har aldri sagt at han var et supermenneske med en bestemt gutt som vet hva han vil. Han har eldre søsken (som var mye senere å slutte med bleie) og det var to eldre barn på avdelingen som hadde begynt å trene på bleieslutt i barnehagen. Man trenger ikke være supermenneske for å slutte tidlig med bleie. Han er for øvrig en helt normal gutt både når det gjelder i hodet og fysisk, men veldig bestemt på godt og vondt er han enda. Anonymous poster hash: e0918...c9a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #11 Skrevet 15. januar 2015 Min gutt var 1,5 år da han sa at nå hadde han sluttet med bleie! Vi var skeptisk men han nektet å ta bleia på. Så vi møtte opp i barnehagen med en haug med klesskift og beskjed om at de bare måtte ta på bleia viss de ville.... Gutten hadde ikke et uhell, selv om det var midt på vinteren med mye klær. De i barnehagen var flinke til å sette han på do før ig etter de skulle ut osv. Du kan jo be dem om å sette gutten på do i barnehagen hver gang de skal ut? Jeg tror så små barn må gi klar beskjed selv. De må skjønne konseptet. Si til han at han må si fra at han må på do selv om han har bleie på. Forklar han at nå bleia er tørr noen dager kan dere kjøpe kule boxere til han! Etter 3 dager uten uhell gav vår gutt beskjed om at nå hadde han sluttet med nattbleie også. Han har aldri hatt et uhell! Samme gutt gav beskjed at han kunne sykle uten støttehjul før han var tre år. Han jobbet ivrig ca 15 minutt så syklet han uten støttehjul! Anonymous poster hash: e0918...c9a Min kunne fire språk flytende før han var ett, og brukte ikke bleie i det hele tatt, det trengte han ikke sa han da han ble født. Han sa det på engelsk. Mens han syklet på etthjulssykkel. Anonymous poster hash: 85b2a...f85 Det finnes flere måter for barn å uttrykke seg på. De fleste halvannetåringer klarer å gjøre seg forståtte ovenfor foreldrene sine. Hadde du skjønt om hun skrev "og barnet sa æbba dabba bæiæi mammamama" , som for deg vil bety ? Og som for foreldrene vil bety at barnet selv vil ha av bleia. Andre halvannetåringer kan faktisk snakke seg forstått til andre også. Språklæring er veldig individuelt. Jeg har ei på to som høres ut som en ettåring. Eller, vel, i jula ble språket betydelig bedre, men hun er ingen mester i språk enda. Anonymous poster hash: 1a02f...2fa
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #12 Skrevet 15. januar 2015 Min 3,5 åring nekter å slutte med bleie sier han ikke får til å gå på do selv om han klarer det. Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe det. Men de i barnehagen sier jeg ikke må stresse med det men vet ikke om det er fordi de må.passe bedre da. .. Anonymous poster hash: 526de...22f
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #13 Skrevet 15. januar 2015 En 1,5-åring som snakker i setninger, wow! Må være et supermenneske! Anonymous poster hash: 0b4a1...52a Han snakket bra, men ikke i veldig lange setninger. Han nektet å ta på bleie og sa " slutta me beie". Vet ikke om den setningen var lang for deg? Har aldri sagt at han var et supermenneske med en bestemt gutt som vet hva han vil. Han har eldre søsken (som var mye senere å slutte med bleie) og det var to eldre barn på avdelingen som hadde begynt å trene på bleieslutt i barnehagen. Man trenger ikke være supermenneske for å slutte tidlig med bleie. Han er for øvrig en helt normal gutt både når det gjelder i hodet og fysisk, men veldig bestemt på godt og vondt er han enda. Anonymous poster hash: e0918...c9a "Ikke bleie" el hadde jeg kjøpt, men slutte med kjøper jeg ikke... Anonymous poster hash: 85b2a...f85
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #14 Skrevet 15. januar 2015 En 1,5-åring som snakker i setninger, wow! Må være et supermenneske! Anonymous poster hash: 0b4a1...52a Han snakket bra, men ikke i veldig lange setninger. Han nektet å ta på bleie og sa " slutta me beie". Vet ikke om den setningen var lang for deg? Har aldri sagt at han var et supermenneske med en bestemt gutt som vet hva han vil. Han har eldre søsken (som var mye senere å slutte med bleie) og det var to eldre barn på avdelingen som hadde begynt å trene på bleieslutt i barnehagen. Man trenger ikke være supermenneske for å slutte tidlig med bleie. Han er for øvrig en helt normal gutt både når det gjelder i hodet og fysisk, men veldig bestemt på godt og vondt er han enda. Anonymous poster hash: e0918...c9a "Ikke bleie" el hadde jeg kjøpt, men slutte med kjøper jeg ikke... Anonymous poster hash: 85b2a...f85 Du kan kjøpe hva du vil for meg. Poenget mitt til HI var at noen 1,5 åringer faktisk et klar for bleieslutt men viljen ig forståelsen må være tilstede. De må også på en eller annen måte uttrykke seg slik at andre forstår at han må på do. Gutten min snakket i setninger med både 3 og 4 ord på den alderen. Det er lenge siden nå og hvordan nøyaktig han sa ting husker ikke jeg. Tror ikke han hadde L i slutte, men har det noe å si for deg? Gutten min var minstemann og vant med at eldre søsken sa "slutt" "gå vekk" osv dersom han ødela lek eller forstyrret dem. Han satt selvsagt på do ofte før hanbestemte seg å slutte med bleie. Han såg jo hva eldre søsken gjorde og ville herme etter dem i det meste. Unger er forskjellige og noen er faktisk klar til bleieslutt både på dag og natt når de er 1,5, andre er mye eldre. Noen kan snakke i gode setninger når de er 1,5. En gutten vår snakket nesten ikke noen ting før han var 3 år. Da kom alt på en gang. Anonymous poster hash: e0918...c9a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #15 Skrevet 15. januar 2015 Driver med pottetrening på vår 2,5 åring nå, han viser nå stor interesse for det. Har gjort som deg, lot han gå på potte morgen og kveld fra han var rundt 2. Nå går han uten bleie når vi er hjemme og går selv på potten når han føler behov, men er nok noen uhell enda så tør ikke ta den helt vekk. I barnehagen har han på bleie, men går på potten der også et par ganger om dagen. Bruker klistermerker som belønning, det er stor stas! Ville sett an barnet litt, lurt å la han gå uten bleie hjemme slik at han skjønner hva som skjer. Om han en periode ikke virker interessert, bare kutt det ut litt. Viktig å ikke presse barnet! Anonymous poster hash: 63f09...bc4
Gulltopp med Knoll og Tott Skrevet 15. januar 2015 #16 Skrevet 15. januar 2015 Min gutt var 1,5 år da han sa at nå hadde han sluttet med bleie! Vi var skeptisk men han nektet å ta bleia på. Så vi møtte opp i barnehagen med en haug med klesskift og beskjed om at de bare måtte ta på bleia viss de ville.... Gutten hadde ikke et uhell, selv om det var midt på vinteren med mye klær. De i barnehagen var flinke til å sette han på do før ig etter de skulle ut osv. Du kan jo be dem om å sette gutten på do i barnehagen hver gang de skal ut? Jeg tror så små barn må gi klar beskjed selv. De må skjønne konseptet. Si til han at han må si fra at han må på do selv om han har bleie på. Forklar han at nå bleia er tørr noen dager kan dere kjøpe kule boxere til han! Etter 3 dager uten uhell gav vår gutt beskjed om at nå hadde han sluttet med nattbleie også. Han har aldri hatt et uhell! Samme gutt gav beskjed at han kunne sykle uten støttehjul før han var tre år. Han jobbet ivrig ca 15 minutt så syklet han uten støttehjul! Anonymous poster hash: e0918...c9a Min kunne fire språk flytende før han var ett, og brukte ikke bleie i det hele tatt, det trengte han ikke sa han da han ble født. Han sa det på engelsk. Mens han syklet på etthjulssykkel. Anonymous poster hash: 85b2a...f85 Knegg knegg, selv hvor sur du virker så har du no humor 🙊
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #17 Skrevet 15. januar 2015 Takk for gode svar,råd og tips damer. Og til dere kranglefanter; takk for en god latter Hi Anonymous poster hash: fd844...a78
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #18 Skrevet 15. januar 2015 min er 2 i februar og har vert bleiefri i 2 uker nå, gått veldig bra forløpig, han ville det,men bruker bleie på nattan Anonymous poster hash: 5af50...8d0
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #19 Skrevet 15. januar 2015 Dere høres ut til å være på god vei. Vår var2 år og 3 mnd da vi fjernet bleien (bortsett fra soving). Vi fulgte samme "oppskrift" som dere. Begynte først med det som barnet ønsket og deretter mer systematisk mot sommeren. Med mindre barnet selv vil slutte med bleie og sier det, hadde jeg ventet til varmere dager med å fjerne bleien. OG Tullet med språk her. Vår snakket rent og grammatikalsk korrekt før hun var 2 år. Ikke noe vidunderbarn, men vi foreldre og besteforeldrene hadde gitt henne masse tid og oppmerksomhet med samtaler, sang og lesing. Mange tror at barn ikke forstår noe særlig når de er to år. Det er feil! De forstår en hel masse! Anonymous poster hash: 84c42...423
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #20 Skrevet 15. januar 2015 Min blir også 2 i april og vi har akkurat begynt å trene på samme måte. Plutselig ble hun veldig interessert i å tisse på do. Så nå settes hun på do morgen og kveld og ellers når hun vil. Jeg forventer å holde på slik en stund før hun blir klar for å gå uten bleie. Men det er jo en begynnelse. Spennende å lese svarene du får. (Og til dere skeptikere:her går det også i lengre setninger. Barn er forskjellige!) Anonymous poster hash: 1998c...cbc
skjotta Skrevet 15. januar 2015 #21 Skrevet 15. januar 2015 På min sønns avdeling er der en gutt som er yngre enn ham (min er 19 mnd) som snakker lange. Setninger. Jeg la først merke til det i tilvenningen i midten av august, så han må ha Vært yngre enn 1,5 år. (Setninger som "se! XXx kan hoppe" og "vil ikke ha skjeve!" Og "mamma! Xxx vil hjem nå")
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #22 Skrevet 16. januar 2015 Jeg vet jo at noen er tidligere ute enn andre. Poenget mitt var bare at noen har et voldsomt behov for å skryte av sine barn, og overdriver bittelitt... Hva har sykling i en slutte med bleie tråd å gjøre liksom? Var jo bare for å vise hvor super fantastisk ungen hennes vAr, og mister da litt troverdighet... Anonymous poster hash: 85b2a...f85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå