Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #1 Skrevet 15. januar 2015 Barnet mitt har alltid elsket å bade, kost seg stort i badekaret med leker og alt mulig. Men vips ved halvannet år, så hater hun å bade, er oppriktig livredd og jeg ser det i øynene hennes. Og jeg tror jeg vet årsaken.. Hun har alltid synes det er ekkelt å få vann i øynene, og jeg har stort sett badet henne eller så har vi byttet på å sitte inne med henne, men jeg har alltid vasket håret hennes. Vært forsiktig så hun ikke skulle få vann og såpe i øynene og bli redd, men så begynte jeg å lesse over mer på faren siden jeg hadde andre ting å gjøre akkurat da, jeg sa han måtte være forsiktig når han vasket håret, men neida. Hørte hyling pga vann i øynene etc, flere ganger. Så nå er hun redd for å bade, skikkelig aversjon mot det. Såvidt vi får dusjet henne og da må vi være to... Ikke noe hyggelig... Tips til hvordan vi kan få henne til å like og bade igjen? Md én gang vi setter henne oppi badekaret, begynner hun å gråte hysterisk, og holder seg fast i oss Anonymous poster hash: 3117e...6f6
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #2 Skrevet 15. januar 2015 Det er en periode for alt. Anonymous poster hash: ec8d6...93c
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #3 Skrevet 15. januar 2015 Det er en periode for alt.Anonymous poster hash: ec8d6...93c Wow, for et tips Anonymous poster hash: 3117e...6f6
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #4 Skrevet 15. januar 2015 Det er en periode for alt.Anonymous poster hash: ec8d6...93c Wow, for et tips Anonymous poster hash: 3117e...6f6 Tenk, hadde du lært ungen at vann ikke er farlig fra dag en så hadde du ikke hatt ett problem nå! Anonymous poster hash: ec8d6...93c
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #5 Skrevet 15. januar 2015 Noen som har tips? Anonymous poster hash: 3117e...6f6
Gustav Klitt Skrevet 15. januar 2015 #6 Skrevet 15. januar 2015 Det er en periode for alt. Anonymous poster hash: ec8d6...93c Hehe, jeg tenkte det samme, men det er lov å utdype litt, da Opplevde det samme med vår, og da jeg googlet (redd for å bade, eller noe lignende), fikk jeg opp drøssevis av tråder herfra ++ om folk med samme problem. Så det er tydeligvis en periode for alt... Hos oss hjalp det at vi badet sammen med ham. Varte et par måneder eller noe sånt.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #7 Skrevet 15. januar 2015 Ikke så mye annet enn å forsøke å trygge henne i situasjonen? Etter nok gode opplevelser vil jeg tro det blir bedre? (F.eks: bade sammen, dusje isteden for, la henne styre skyllingen selv etc) Anonymous poster hash: eba57...cc1
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #8 Skrevet 15. januar 2015 Det er en periode for alt.Anonymous poster hash: ec8d6...93c Hehe, jeg tenkte det samme, men det er lov å utdype litt, da Opplevde det samme med vår, og da jeg googlet (redd for å bade, eller noe lignende), fikk jeg opp drøssevis av tråder herfra ++ om folk med samme problem. Så det er tydeligvis en periode for alt... Hos oss hjalp det at vi badet sammen med ham. Varte et par måneder eller noe sånt. Det er en periode for alt.Anonymous poster hash: ec8d6...93c Hehe, jeg tenkte det samme, men det er lov å utdype litt, da Opplevde det samme med vår, og da jeg googlet (redd for å bade, eller noe lignende), fikk jeg opp drøssevis av tråder herfra ++ om folk med samme problem. Så det er tydeligvis en periode for alt... Hos oss hjalp det at vi badet sammen med ham. Varte et par måneder eller noe sånt. Tror ikke jeg får plass i den balja der gitt! Men hun er tydeligvis redd for noe, og det jeg lurer på er i bunn og grunn hvordan man går frem for å få ungen til å like og bade igjen. Anonymous poster hash: 3117e...6f6
Gjest Trulte med to små Skrevet 15. januar 2015 #9 Skrevet 15. januar 2015 Hva med å ta med noen leker hun liker og avlede henne med de? Det er lettest å være to under bading i liten badebalje syns jeg og da løfter jeg gjerne leken opp i luften slik at hun ser på den, og så skyller pappan håret hennes. Fungerer stort sett greit, men jenta vår er ikke redd for å bade da, bare litt vrient å få vasket håret hennes når man bare er en nettopp av den grunn at hun jeg ikke vil at hun skal bli redd vann. Jeg syns mange er for uforsiktige når de bader barna, for hvem liker vel å bli spylt med vann i ansiktet
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #10 Skrevet 15. januar 2015 Hva med å ta med noen leker hun liker og avlede henne med de? Det er lettest å være to under bading i liten badebalje syns jeg og da løfter jeg gjerne leken opp i luften slik at hun ser på den, og så skyller pappan håret hennes. Fungerer stort sett greit, men jenta vår er ikke redd for å bade da, bare litt vrient å få vasket håret hennes når man bare er en nettopp av den grunn at hun jeg ikke vil at hun skal bli redd vann. Jeg syns mange er for uforsiktige når de bader barna, for hvem liker vel å bli spylt med vann i ansiktet Det har jeg forsøkt, men hun er helt krakilsk og skriker osv, enser ikke verken lekene eller hva vi sier, vil bare UT og vekk stakkars. Hvor gammelt er barnet ditt? Anonymous poster hash: 3117e...6f6
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #11 Skrevet 15. januar 2015 Vi hadde en slik periode da barnet var rundt halvannet. Jeg er usikker på hva det skyldtes, men kanskje en såkalt periode, som noen over her nevner... Vann i ansiktet var selvfølgelig det verste. Vi var alltid bare èn ved bading. Vi måtte til slutt sette litt hardt mot hardt. Hun var helt hysterisk bare vi nærmet oss baddøren. Jeg begynte å bade henne til faste tider, hver lørdag. Egentlig burde hun ha badet 2-3 ganger i uken, men vi tok heller en solid vask de andre dagene den perioden. På lørdagen brukte jeg hele morgenen og formiddagen og snakke om at etter formiddagsluren så skulle hun bade. Da skulle hun sitte i badekaret, og så skulle hun få leke så lenge hun ville. Til slutt skulle vi vaske håret, og da skulle mamma ta klut i pannen, sånn at minst mulig vann rant ned i øynene hennes... Jeg godsnakket og godsnakket. Viste henne bilder av bading i bøker. Så var formiddagsluren ferdig, og jeg forberedte henne nok en gang på vei til badet. De første gangene var hun helt fortvilet, og jeg endte faktisk med å bade sammen med henne de første gangene, men etter det ble det bedre. Hun skjønte det ikke var farlig. Jeg lot henne vaske mitt hår også, og det var kjempestas. Det var også veldig stas å vaske sitt eget hår. Nå er hun to, og hun elsker å bade igjen. Løper til baddøren bare jeg sier noe som ligner på "bad"... Hun liker fremdeles ikke å vaske håret, men det er fullt forståelig. Hun tolererer det derimot, og alt blir bedre om hun får hjulpet til litt. Anonymous poster hash: bafc8...7c9
Gjest Trulte med to små Skrevet 15. januar 2015 #12 Skrevet 15. januar 2015 Hva med å ta med noen leker hun liker og avlede henne med de? Det er lettest å være to under bading i liten badebalje syns jeg og da løfter jeg gjerne leken opp i luften slik at hun ser på den, og så skyller pappan håret hennes. Fungerer stort sett greit, men jenta vår er ikke redd for å bade da, bare litt vrient å få vasket håret hennes når man bare er en nettopp av den grunn at hun jeg ikke vil at hun skal bli redd vann. Jeg syns mange er for uforsiktige når de bader barna, for hvem liker vel å bli spylt med vann i ansiktet Det har jeg forsøkt, men hun er helt krakilsk og skriker osv, enser ikke verken lekene eller hva vi sier, vil bare UT og vekk stakkars. Hvor gammelt er barnet ditt? Anonymous poster hash: 3117e...6f6 Barnet mitt er 1,5 hun også. Det kan ikke være lett da nei...Kommer ikke på flere tips i farten, men det kom muligens når hun opplevde å få vann/såpe? i øynene og ansiktet på en litt for voldsom måte. Datteren min var redd for badekar, men det fant vi ut av var fordi kranen bråkte da vi fylte vann i badekaret. Dette gjorde til at hun var redd dusjen også, og jeg måtte holde henne og dusje sammen med henne. Nå går det fint å dusje henne, men bade i badekar lar vi være inntil videre.
Gjest Trulte med to små Skrevet 15. januar 2015 #13 Skrevet 15. januar 2015 Vi hadde en slik periode da barnet var rundt halvannet. Jeg er usikker på hva det skyldtes, men kanskje en såkalt periode, som noen over her nevner... Vann i ansiktet var selvfølgelig det verste. Vi var alltid bare èn ved bading. Vi måtte til slutt sette litt hardt mot hardt. Hun var helt hysterisk bare vi nærmet oss baddøren. Jeg begynte å bade henne til faste tider, hver lørdag. Egentlig burde hun ha badet 2-3 ganger i uken, men vi tok heller en solid vask de andre dagene den perioden. På lørdagen brukte jeg hele morgenen og formiddagen og snakke om at etter formiddagsluren så skulle hun bade. Da skulle hun sitte i badekaret, og så skulle hun få leke så lenge hun ville. Til slutt skulle vi vaske håret, og da skulle mamma ta klut i pannen, sånn at minst mulig vann rant ned i øynene hennes... Jeg godsnakket og godsnakket. Viste henne bilder av bading i bøker. Så var formiddagsluren ferdig, og jeg forberedte henne nok en gang på vei til badet. De første gangene var hun helt fortvilet, og jeg endte faktisk med å bade sammen med henne de første gangene, men etter det ble det bedre. Hun skjønte det ikke var farlig. Jeg lot henne vaske mitt hår også, og det var kjempestas. Det var også veldig stas å vaske sitt eget hår. Nå er hun to, og hun elsker å bade igjen. Løper til baddøren bare jeg sier noe som ligner på "bad"... Hun liker fremdeles ikke å vaske håret, men det er fullt forståelig. Hun tolererer det derimot, og alt blir bedre om hun får hjulpet til litt. Anonymous poster hash: bafc8...7c9 Hadde bare alle vært like "pedagogiske" og kreative som dere så hadde det vært fint Syns det var en flott måte å takle dette på! Tommel opp!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #14 Skrevet 15. januar 2015 Jeg gikk inn i dusjen sammen med ungen. Første gang var det lek uten vann, så var det lek med vann, sprute litt vann på føttene og magen. Vi jobbet oss gradvis oppover mot hodet. Når ungen var trygg og trivdes med leken, gikk vi et skritt videre. Jeg ble lett litt ivrig og da hoppet vi fort to skritt tilbake. Det gikk måneder uten at vi vasket håret til ungen, håret var fett og ekkelt, men sånn måtte det være. Etter en stund kunne jeg helle flasker med vann over håret, først bakhodet, etter hvert fikk jeg helle flasker med vann over hele hodet. Flasker er lettere å styre enn en dusj, derfor brukte vi flasker. Når ungen var begynt å bli trygg, begynte vi å bade i basseng. Det var lettere å bade andre steder enn hjemme. Da ble hun fort tryggere, men dusjen og badekaret hjemme var fremdeles skummel. Anonymous poster hash: 32dc1...616
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #15 Skrevet 15. januar 2015 Tror neppe dette har med hvordan far har badet/skyllt håret hennes. Det er nok som flere sier her; en periode. Har opplevd det selv med mine barn, plutselig full badenekt i et par måneder, selv om de har elsket å bade tidligere (og etterpå). Må nok smøre seg selv med mye tålmodighet, og med små skritt nærme seg full bading igjen. Her testet vi litt forskjellige lokke metoder. F.eks. å stå ved siden av baljen og leke med skummet var et skritt på veien Ellers må en bare godta det blir litt mindre bad og dusj en periode, og mer kattevask. Anonymous poster hash: 265f5...391
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #16 Skrevet 15. januar 2015 Min ville ikke bade lenger da han var mellom 1 1/2 - 2, han elsker derimot å dusje, så blir til at en av oss dusjer med han isteden.. Tror han ble for utålmodig til å sitte i ro i det lille badekaret til slutt. Nå står han i dusjen å fyller vann i kopper og kar, vasker, leker og storkoser seg. Hylgråter når vi skal ta han ut. Har kjøpt en dusjcaps som vi bruker for at han ikke skal få såpe i øynene, for det er lite populært! Anonymous poster hash: a01e6...15c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå