Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #1 Skrevet 15. januar 2015 Jeg har merket meg at alle vaksinediskusjoner innvolverer masse følelser. Hva er det med vaksiner som får frem så mye følelser egentlig? Det viser seg jo at slik situasjonen er nå så har vi jevnt god vaksinedekkning og de få som velger vaksinene bort går det også bra med. De fleste voksne lar være å revaksinere seg og det går jo bra med disse også. Så hva er det med vaksiner som engasjerer oss så veldig? Anonymous poster hash: 0fa8e...407
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #2 Skrevet 15. januar 2015 Kanskje det at det handler om liv og død? Anonymous poster hash: e8e9d...c60
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #3 Skrevet 15. januar 2015 I de alle fleste tilfellene så gjør det jo ikke det. Om du spør noen som ikke har barn så vet de som regel ikke hva de er vaksinert mot eller at de bør revaksinere seg. Men vi småbarnsforeldre klarer jo nesten ikke å styre oss når vi diskuterer emne. Kan det ha noe med at det ikke er mulig å gjøre om valget etter en har vaksinert og at det derfor blir som en forsvarsmekanisme? Min erfaring tilsier at dette kan være tilfelle. Jeg har flere venninner som har vært veldig frem og tilbake med noen av vaksinene, spsielt hpv vaksinen, men etter vaksinen er tatt så er de plutselig veldig for og forstår ikke at noen kan være i tvil. Anonymous poster hash: 0fa8e...407
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2015 #4 Skrevet 15. januar 2015 Tror det er fordi mange av sykdommene er stigmatiserte, på samme måte som vaksiner også er det. Sykdommene er i seg selv ikke brøkdelen så farlige i dag som de var for 100 år siden. Influensa dreper mange flere mennesker enn meslinger (prosentvis ut fra antall utbrudd) i I-land. Svigermor hadde meslinger som liten og beskriver det som en plage på linje med vannkopper. Men det trenger ikke alltid gå så lett, det kan være farlige følgesykdommer, og ikke alle takler sykdommene like godt. Og vi skremmer opp hverandre, og ikke minst skremmer media noe voldsomt opp under sykdom og vaksinepolitikken. Likevel, sykdommene kan være skumle nok i de tilfellene hvor de slår uheldig ut, og det kan være følgeskader og senskader etter sykdommene på samme måte som etter vaksinene. Det er ikke noe entydig svar på hva som er rett og ikke for alle. Vaksinemotstanderne går mye til angrep på innholdsstoffene i vaksinen. Kvikksølv (Thimerosal), f.eks er stort sett fjernet fra vaksinene som er i barnevaksinasjonsprogrammet, men ikke i f.eks influensavaksinen sist jeg sjekket. Og det er det etiske med det at sykdomskulturene dyrkes på dyrefostre. Og det stilles spørsmål ved immunitet, for det eneste som gir 100% immunitet er å faktisk gjennomgå sykdommen. En vaksine kan gjøre like mye skade som noen av sykdommene kan gjøre, og de som ikke tåler vaksinen kan i verste fall dø av den. Det også gjør at noen foreldre er skeptiske til å ta vaksiner, siden man ikke kan vite reaksjonen til barnet før etter sprøyten er satt. Og det er spørsmål om det kan påvirke utviklingen av immunforsvaret til barnet når det får første vaksinen som 3 mnd gammel baby. Et argument er også at redselen for mange av sykdommene i vaksinasjonsprogrammet er basert på sykdomsstatistikker fra mange år tilbake og statistikker vi ser fra u-land uten sammenlignbar behandling med det vi får på våre sykehus. Det er sikkert masse annet også. Men vi foreldre ønsker å gjøre det beste vi kan for barna våre, og derfor går det fort innpå oss når noen andre har sterke meninger mot det vi mener er best. Problemet er at vaksiner er et tveegget sverd, og mange har vel egentlig en liten usikkerhet innerst inne på hva som er best og om det vi gjør virkelig er det beste for barnet og føler derfor for å rope høyt om det valget de har tatt og at det er best. Og om vaksiner gir den immuniteten vi blir lovet, om nabobarna som ikke er vaksinerte kan smitte våre vaksinerte barn osv. Jeg tror veldig mye av følelsene og sinnet rundt vaksinedebatten bunner i uvitenhet, altså ting det er umulig å vite, fordi vi ikke kan se inn i framtiden. Ingen vil at barna våre skal bli syke, få skader, ha det vondt eller få livet ødelagt av verken sykdommer eller vaksiner. Men siden ingen vet hva framtiden bringer så gjør vi det beste vi kan her og nå og tar det valget vi mener er best her og nå. Og da er det sårt og vanskelig når man føler man blir angrepet for det valget man tar. Anonymous poster hash: 243e5...b3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå